recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med kablet netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med kablet netværk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problemer med kablet netværk
    Sendt: 01-August-2022 kl. 18:40
Jeg har trukket et kabel fra min router til et værelse, men har lidt udfordringer med dårlig forbindelse. Kablet er trukket gennem tomrør og derfor har jeg sat konnektorer på i hver ende.

Alle kablerne er cat5e og konnektorer er cat6.

Når jeg kabler computeren direkte til routeren har jeg en 1000/1000 forbindelse, men når jeg kører via det nye kabel, så er der kun en 100/100 forbindelse. Testet via speedtest og aflæst i enhedshåndtering.

Er der nogen der har et bud på hvor min fejl kan være?

Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2022 kl. 20:00
Har du brugt en kabel tester for at se om der er forbindelse i alle ledere?
For mig lyder det til at der mangler et twisted pair når forbindelsen kun er 100/100
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2022 kl. 20:31
Som Henrik_45 skriver kunne noget tyde på en forkert/dårlig forbindelse i et par.
Hvilken rækkefølge sidder lederne i i stikkene?

Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 10:05
Det kunne være dårligt kabel. Skarpe knæk. Dårlig montering af stik. Har du paret lederne korrekt? Hvad måler du med?

Har selv for år tilbage arbejdet med udvikling/test af LAN kabler. Og nogle var så ringe at hvis man blot klemte dem i hånden, faldt hastigheden.... 

Cat5e er rated til 160Mbit (v. 100meter), hvis det opfylder standarderne. Og det er langt fra sikkert. Men på så kort et stræk, så burde det nu let kunne komme op på 1Gb.
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af HenrikN HenrikN skrev:

Det kunne være dårligt kabel. Skarpe knæk. Dårlig montering af stik. Har du paret lederne korrekt? Hvad måler du med?

Har selv for år tilbage arbejdet med udvikling/test af LAN kabler. Og nogle var så ringe at hvis man blot klemte dem i hånden, faldt hastigheden.... 

Cat5e er rated til 160Mbit (v. 100meter), hvis det opfylder standarderne. Og det er langt fra sikkert. Men på så kort et stræk, så burde det nu let kunne komme op på 1Gb.


Hvor har du fra at Cat5e kun er rated til 160 Mbit?

Cat5e er godkendt op til 100Mhz hvilket giver hastigheder op til 2.5gb
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 19:20
Tak for svar.

Jeg har lige haft en Lan kabel tester på og den blinker kun i 4 af lederne. 

Mine tomrør har fået nogle knæk under byggeriet, så jeg måtte trække ret hårdt i kabler. Jeg må prøve at trække et nyt kabel, da jeg er ret sikker på at det er forbundet rigtigt. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 21:31
Bare for at være helt sikker, du er med på at stikkene skal monteres med farverne på bestemte pladser, det er ikke nok at de sidder ens i begge ender, rækkefølgen er også vigtig.

Det er ikke umuligt at du har knækket et eller andet under kabeltrækket, men start med at smide et par nye stik på i enderne først, det er rigtigt tit der problemerne ligger.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 21:51
Jeg har sat sådan nogle konnektorer her på. Det kan jo næsten ikke gå galt.


Jeg prøver lige at smide nogle nye på, men jeg tror det er kablet det er blevet rykket i stykker. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 10:51
Så er der sgu nok styr på det, de er ret selvforklarende at bruge.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

....
men jeg tror det er kablet det er blevet rykket i stykker. 
Har du et multimeter, så kan du evt prøve at kortslutte lederne parvis i den ene ende og måle Ohm imellem dem i den anden ende, skal gerne vise meget lav ohm værdi. Wink
Evt igennem de monterede stik. 
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu