recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Frankrig afskaffer TV licens.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Frankrig afskaffer TV licens.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Frankrig afskaffer TV licens.
    Sendt: 03-August-2022 kl. 11:48
89 år efter Frankrig indførte TV-licens, har man nu valgt at afskaffe den!
Der vil fortsat være public service tv, men pengene vil fremover komme fra Frankrigs momsindtægter.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 12:56
Det er også det eneste rigtige, ligesom vi gjorde. Licens var en afgift for at høre radio og se TV. Idag er medie mulighederne eksploderet i indhold, så ingen er undtaget for at bruge det og betale til det. Fair play imho.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 21:10
Du betaler det samme, bare via skatten. Frankrig hæver ikke momsen, men tager en del af momsen, til at dække public service.
Så nej, Danmark har ikke afskaffet licensen, man kalder den blot noget andet. Frankrig derimod gør det billigere at være borger. Stor forskel.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 21:29
Det kan da godt være. Jeg får en mediecheck udbetalt Tongue
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2022 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Frankrig derimod gør det billigere at være borger.


Tjah, de sparer så på noget andet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Frankrig derimod gør det billigere at være borger.


Tjah, de sparer så på noget andet.


Klaus


Ja, utopi i Danmark - der går plyndringen af borgerne kun én vej. Dead
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Frankrig derimod gør det billigere at være borger.


Tjah, de sparer så på noget andet.


Klaus


Ja, utopi i Danmark - der går plyndringen af borgerne kun én vej. Dead
Findes der flere veje? LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ja, utopi i Danmark - der går plyndringen af borgerne kun én vej. Dead


Well, uanset, hvordan hvilken metode man vælger at inddrive pengene, er der kun borgerne til at betale. Tro ikke at franskmændene kommer til at slippe billigere, fordi man vælger at tage pengene fra momsen.
Så skal det momsen ellers var vant til at betale, findes penge til et andet sted...


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Du betaler det samme, bare via skatten.
Nah, ikke helt. 

Tidligere var det en fast pris, så min underbo på folkepension betalte det samme beløb som mig med arbejde. Min anden nabo, en familie på 4 med to indtægter betalte samme beløb til deling eller hvordan man nu skal sige det.

Fordi det nu er kommet på finansloven i stedet er det blevet indtægtsbestemt, dvs min underbo der ikke betaler ret meget i skat betaler heller ikke ret meget til public service financieringen, jeg betaler en større bid af kagen og min nabo med to indtægter er med til at betale mere, nu hvor det er blevet en procentsats af ens skattepligtige indkomst.

Det betyder princippielt også at licens ikke længere eksisterer som et begreb i Danmark, hvorfor have et specifikt begreb for den del af skatteloven der financierer public service tv og radio når vi ikke har et specifikt begreb for den del af finansloven der financierer svømmehaller eller den del der financierer biblioteker? Nu er det bare finansloven.

..og superlækkert at der ikke længere er en punktafgift på det at have en internetforbindelse (udover moms, that is). Hele ideen bag public service konceptet var at sikre borgerne adgang til nyheder, så det var totalt bagvendt at smide en ekstra afgift på befolkningens adgang til verdens største nyhedsmedie, internettet, for at financiere nogle stærkt begrænsede nyhedsmedier som DR og TV2.

Set i det lys burde regeringen faktisk tage den et skridt videre og sikre samtlige borgere adgang til en minimums internetforbindelse, målsætningen er jo velinformerede borgere, ikke kun at begrænse borgerne til de holdninger DR og TV2 synes det er værd at fortælle om.


Redigeret af strandvasker - 04-August-2022 kl. 11:16
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Du betaler det samme, bare via skatten.
Nah, ikke helt. 

Tidligere var det en fast pris, så min underbo på folkepension betalte det samme beløb som mig med arbejde. Min anden nabo, en familie på 4 med to indtægter betalte samme beløb til deling eller hvordan man nu skal sige det.


Ja, rød logik! Dead
Det giver INGEN mening, at fordi man tjener mere, så skal man betale mere i licens. Ofte vil højere indkomstgrupper bruge TV mindre, end lavindkomst grupper.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2022 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Du betaler det samme, bare via skatten.
Nah, ikke helt. 

Tidligere var det en fast pris, så min underbo på folkepension betalte det samme beløb som mig med arbejde. Min anden nabo, en familie på 4 med to indtægter betalte samme beløb til deling eller hvordan man nu skal sige det.


Ja, rød logik! Dead
Det giver INGEN mening, at fordi man tjener mere, så skal man betale mere i licens. Ofte vil højere indkomstgrupper bruge TV mindre, end lavindkomst grupper.
Til gengæld har højere indkomstgrupper mere medieforbrug. Så hvor er logikken? 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu