recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smarte Radiator termostater?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smarte Radiator termostater?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2022 kl. 17:44
Ventiler der kan justeres er så vidt jeg ved altid at foretrække med “smarte” termostater
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2022 kl. 17:47
Danfoss Eco er den billige model. Der er også en version med en central "styreenhed".
Mekanisk er der ikke noget bøvl eller bras.

Det fede ved dem er, at der ikke ligger noget data/konto hos en privat virksomhed, som kunne lukke deres services.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2022 kl. 17:49
Hvordan det? Der sidder jo en temperaturføler i termostaten.
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2022 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

Ventiler der kan justeres er så vidt jeg ved altid at foretrække med “smarte” termostater
Totalt noob spørgsmål herfra: Hvordan ved man om de kan det? Embarrassed
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2022 kl. 09:40
Det er en god ide med ventiler der kan forudindstilles, fordi man så kan begrænse flowet igennem ens radiator, og på den måde optimere afkølingen af vandet der løber igennem radiatoren.

Man kan sige at det varme vand bliver længere tid i radiatoren, og afgiver derfor mere varme til rummet.

Det skulle især være en god ide hvis man har fjernvarme, da smarte termostater har det med at åbne meget op når der skal varmes og så suser der meget varmt vand igennem systemet, og ens retur varme til fjernvarme værket stiger, og det er de åbenbart ikke glade for, men der kan man så med fordel sænke flowet i radiatoren, så vandet er koldere når der sendes retur.

man kan se det på radiatorventilens udformning, når man piller termostaten af kan man se pakdåsen (den med den lille tap der stikker ud) og rundt om den sidder der en krans med tal på, den kan man hive lidt ud og dreje, og derved justere flowet.


Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2022 kl. 08:33
jeg kan ikke se forbindelsen mellem smart termostat og ventil med forudindstilling.
En smart termostat er jo ikke enten åben eller lukket.

Ja, med fjernvarme skal man ikke sende for varmt vand tilbage. Så får man en ekstraregning. Så der giver det god mening.
Radiatoren skal være kølig, der hvor vandet forlader radiatoren, for at udnytte varmen bedst muligt.

Ventil med flow begrænser.

Spørgsmål om indstilling af flow begrænser
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 10:23
Mange tak til spanky og kec2 for de gode forklaringer Thumbs Up

Jeg har gasfyr så jeg udleder at det ikke betyder det store om der er flow begrænser Smile

Er der nogen, der vil dele fordele/ulemper ved Danfoss Ally ?
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 12:27
Jeg overvejer selv nogle smarte termostater. 
Skal man have en hub? Kan de ikke styres via Bluetooth?
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af kec2 kec2 skrev:

jeg kan ikke se forbindelsen mellem smart termostat og ventil med forudindstilling.
En smart termostat er jo ikke enten åben eller lukket.

Nej det er ikke on/off, men man kan vel sige at en almindelig termostat er analog, og de smarte er digitale med et begrænset antal “trin”, så der er stor forskel på hvordan og hvor meget de åbner for vandet, så der er stadig lidt at vinde ved at kunne forudindstille ventilen. 
Til top
BorreBoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 381
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af KOS. KOS. skrev:

Tak for alle forslag. Jeg er nu kommet frem til at det bliver Eve Thermo, de 3 stk kan købes for lige omkring 1500,- og de understøtter både HomeKit og Thread


Jeg har selv Eve. Synes de larmer forfærdentligt, og de justerer mange gange i timen. Derudover synes jeg de er grimme, men det er jo en smagssag.
Til top
KOS. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Juni-2006
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KOS. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2022 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af BorreBoy BorreBoy skrev:

Oprindeligt skrevet af KOS. KOS. skrev:

Tak for alle forslag. Jeg er nu kommet frem til at det bliver Eve Thermo, de 3 stk kan købes for lige omkring 1500,- og de understøtter både HomeKit og Thread


Jeg har selv Eve. Synes de larmer forfærdentligt, og de justerer mange gange i timen. Derudover synes jeg de er grimme, men det er jo en smagssag.


Ja jeg har også købt Tado og ikke EVE da jeg så en video på youtube der fortalte at de lamer af h til, er godt tilfreds med Tado.


Redigeret af KOS. - 02-Oktober-2022 kl. 17:36
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2022 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jeg overvejer selv nogle smarte termostater. 
Skal man have en hub? Kan de ikke styres via Bluetooth?

De fleste kræver vist en hub af en art, men der findes sikkert nogle der kører Bluetooth (kender dem desværre bare ikke)
Men Tado’ hub fylder ikke meget mere end en lighter. 

EDIT:
Jeg kan se at Shelly er kommet med nogle der kører på wifi, de kræver ikke hub, men kender dem ikke, Shelly plejer dog ikke at lave dårlige ting. 



Redigeret af spanky - 03-Oktober-2022 kl. 07:40
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu