recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mesh system løsningen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mesh system løsningen?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Jeg har 17 enheder tilsluttet mine 3 nest. Kan i hvert fald ikke klage 

Jamen hvis du er tilfreds med et sådan setup så er alt jo i den fineste orden - Dét kunne jeg ikke leve med.
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claussor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:58
Jeg har 17 enheder tilsluttet mine 3 nest. Kan i hvert fald ikke klage 
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:39
Jeg tænker da sagtens at vi kan have en saglig diskussion om de teknologier der er tilgængelige uden at det behøver at blive til en slåskamp :-)

Well...alle har efterhånden en 1g/1g forbindelse i dag, selvom prisspændet på en fx. 300/300 => en 1g/1g måske "kun" er <50kr, kan det stadig bedre betale sig for ISP'erne, da den forbrugte båndbrede typisk ikke ændres blot fordi man får en hurtigere forbindelse. Det er blot <50kr mere ned i foret for ISP'erne, da deres omkostninger ikke ændres.

Omvendt vil jeg dog heller ikke undvære min 1g/1g fiber, selvom loadet i gennemsnit over en måned ikke ligger på mere end ~1-2% når det går vildt for sig.

Udfordringen med trådløs er at hele den trådløse forbindelse er delt mellem alle de tilsluttede enheder. 
Det svarer til en gammeldags dum Hub. Der er selvfølgelig begyndt at komme flere MU-MIMO enheder, men teknologien er stadig langt fra go' nok og når en Mesh-node så samtidig skal bruge båndbrede på både at kommunikere med en anden node samtidig med at skulle servicere de forskellige devices, ja - så gør det ikke just situationen bedre.

Om enhederne er "pæne" holder vi lige uden for diskussionen - det er så subjektivt som noget kan være. Kvinder skal bare generelt bare blande sig helt uden om og acceptere at "tech" måske ikke altid er "pænt" men funktionelt. Det samme gælder mine store gulvhøjtalere....
Jeg blander mig sq da heller ikke i hvordan vaskerummet ser ud eller hvordan hun vælger at organisere hendes egne ting. OK - måske ikke en særlig populær holdning i disse tider, men det er i hvert fald sådan det foregår herhjemme! Vi kan godt finde ud af snakke om tingene, men om et AP'er er pænt eller ej,..DER sætter jeg FANMER grænsen!

Fint ift. FW - var lige bange for at du bare havde jokket en switch eller sådan noget direkte i CPE'en. 
og igen - du sidder garanteret uden fast ip bag v. CGNAT så det gør nok heller alverden. Det kan dog give nogle udfordringer ikke at have sin egen FW ift. tildeling af adresser på netværket da jeg har set at adresser tildeles fra forskellige subnets samtidig og det kan være et problem med fx. Sonos enheder og deslige.


Redigeret af Stroyer - 26-September-2022 kl. 17:41
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claussor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:34
Jeg tror det er et spørgsmål om hvem afsender af spørgsmål er og hvilke behov vedkommende har. Jeg vil vove den påstand at MESH netværk i hvert fald Google og bedre lever op til 95 procent af familien Danmarks behov.

Jeg gamer selv og har lav ping i 30 erne. Men selvfølgelig ville den være bedre med kabel. Man skal passe på med at skyde gråspurve med kanoner.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg vidste jo godt jeg legede lidt med ilden :). 

Jovist. .kabel er da altid nummer 1, men med de forbindelser de fleste har i dag. (i mit tilfælde en 1000/1000mbit) så er trådløst så hurtigt så det aldrig bliver udnyttet. 
Husk også dem som gamer, de får ekstra latency på wifi.

Kører selv med rent wifi i øjeblikket, det er både ustabilt og langsomt. Jeg har +50 netværks når jeg scanner for netværk. 
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 16:54
Jeg vidste jo godt jeg legede lidt med ilden :). 

Jovist. .kabel er da altid nummer 1, men med de forbindelser de fleste har i dag. (i mit tilfælde en 1000/1000mbit) så er trådløst så hurtigt så det aldrig bliver udnyttet. 

+ kabeltræk kan være svært at lave pænt, og der vil jeg til hver en tid foretrække et trådløst netværk. 

De fleste mesh systemer er også lidt pænere designet end ap løsninger. Det betyder ihvertfald noget for den kvindelige del af min husstand :). 

Firewall'en har jeg i øvrigt ikke fra udbyder router, men i mit Mesh netværk + software baseret på PC'en.. Nu siger jeg ikke at jeg ikke er ligeså spændende som James Bond, men jeg har aldrig haft problemer med hackere osv. som går igennem min firewall. 

Jeg ved godt hvad jeg skal trykke på, og ikke trykke på.. Det samme har familien lært. .Så jeg er relativt tryg :)
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

De fleste Mesh systemer idag fungerer SUPER godt. 

Det er "IT stenaldermænd" der kun sværger til access points, med den begrundelse at det er det eneste rigtige. 

Jeg kan bare konstatere, at forskellen på kablet og ikke kablet netværk er som dag og nat i vores hus i de københavnske forstæder, og jeg anbefaler alle, der spørger, at få lavet et kablet netværk, hvis de har muligheden. Det er også det, jeg hører fra stort set alle de IT-folk, der arbejder med den slags. Begrundelsen er naturligvis ikke, at det er "det eneste rigtige", men derimod at det er det eneste, man kan være sikker på, fungerer.

Derfor kan det da være en fin idé at starte op med et trådløst MESH-anlæg, og hvis det virker tilfredsstillende, er der jo ingen grund til at kable.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 14:56
De fleste "mesh-systemer" fungere...sikkert ok og at sige at "IT stenaldermænd" som sværger til kabeltræk med AP'er er sq ikke helt "fair".

Du laver også en sammenligning med en, sikkert halv-gammel router ift. nyere enheder.

Udover dét bruger du simpelthen også din udbyders CPE som firewall? LOL Ja - jeg ved godt at funktionen er tilgængelig meeen skal vi nu ikke liige.

Men ja - hvis man intet ved om trådløs-netværk og hvordan teknologien fungere og man bare vil have et eller andet som fungere nogenlunde, jamen så skal man da bare ud og investere i et "mesh-system".

Er man derimod interesseret i at få noget som sparker røv, selv med mange enheder på netværket jamen, så vil man nok have trukket nogle kabler og få monteret nogle ordentlige AP'er

Een ting er dækning en anden ting er S/N-ratio og hastigheden på netværket med x-antal enheder + mange andre faktorer.

Jeg har prøvet nogle af disse "mesh-systemer" - bl.a. hjemme ved mine forældre da jeg ikke magtede at trække kabler og ville se om det rent faktisk fungerede.
Guess what? Det gjorde det - men jeg var bestemt ikke imponeret af hverken hastigheden eller dækningen. Jeg nørklede lidt med det, pakkede lortet sammen igen, brugte min returret, bestilte nogle ordentlige AP'ere og trak nogle kabler - se dét fungerede efter hensigten.

Bevares - jeg er totalt miljøskadet da jeg arbejder proff. med netværk til dagligt, hvorfor jeg også ved hvordan det burde være og hvordan det absolut ikke skal være.
Har set mange skrækeksempler efterhånden og folk generelt mener bare at wireless er det fedeste i verdenen. I vores hus er alt hvad der kan kables, på kabel og wireless bruges på enheder hvor andet ikke er muligt. 


Redigeret af Stroyer - 26-September-2022 kl. 15:01
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér claussor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 14:30
Kan ikke være mere enig her med MortenP. 

Er selv gammel IT nørd, men smed alt væk da jeg fik mine 3 Google Nest. De dækker hus inkl. grund på 900m2 perfekt. Ser Netflix UHD / Amazon overalt uden problem. Spar elektrikeren og kabler medmindre du har et vanvittig behov for båndbredde.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 10:41
De fleste Mesh systemer idag fungerer SUPER godt. 

Det er "IT stenaldermænd" der kun sværger til access points, med den begrundelse at det er det eneste rigtige (av.. stikker jeg hånden i en hvepserede nu?). 

Det gode ved Mesh er netop at det er nemt. og fungerer bare!. jeg har et TPlink X20 mesh system.. 2 "noder" og det giver fuld dækning på hele huset + haven med. ingen problemer overhovedet, og jeg har bedre hastighed end da jeg kørte med almindelig router (selvom jeg var tæt på). 

Jeg har bare første node direkte på mit fiber modem, og så overtager den/de fuldstændig router funktionen. 

Så medmindre du tænder på at "nørde" med diverse opsætninger, trække kabler osv. så ville jeg købe et mesh netværk. Mange steder kan du endda levere det tilbage hvis det ikke lever op til forventningen. 
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

 en elektriker kan trække kablet, hvis du er heldig kan han også konfigure det.

Men man skal nok have fat i nogle som opsætter netværk hvis det skal være rigtigt godt.

Jeg havde en elektriker ude i anden sammenhæng, og da jeg ville høre om, han kunne hjælpe med at trække netværkskabler i huset, fandt jeg hurtigt ud af, at jeg vidste mere om det, end han gjorde. 

Vi havde så nogle forbindelser, der gjorde, at vi kunne få nogle folk, der bl.a. lever af at sætte netværk op, til at hjælpe os, så nu spiller det med netværksstik i alle relevante rum i huset.

Jeg har investeret i et MESH-anlæg (TP-Link Deco M4), som jeg har kablet. Det har virket fortrinligt i nogle år, men jeg har dog haft nogle problemer på det seneste. Det er nemt at sætte op, men jeg kan ikke erstatte routeren fra Hiper, når jeg vil have systemet kablet.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2022 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Jeg har lige målt hastigheden på min laptop og telefon
Knap 600 mbps i soveværelset hvor router står
Under 50 mbps i stuen hvor TV er ca 20 meter fra soveværelset

Jeg kan flytter router med kabel over loftet til at være fx midt i mellem eller jeg kan købe et Mesh system ?

Jeg ville lade routeren stå.
Trække et par kabler til access punkter, måske et midt i huset og et i den modsatte ende.

Mesh, er du total blank på netværk så køb et mesh netværk. Det er simpelt og det giver en ok forbedring.



Hvem/hvilken type håndværker ringer man efter hvis man gerne vil betale sig fra det?
en elektriker kan trække kablet, hvis du er heldig kan han også konfigure det.

Men man skal nok have fat i nogle som opsætter netværk hvis det skal være rigtigt godt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu