recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mesh system løsningen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mesh system løsningen?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg vidste jo godt jeg legede lidt med ilden :). 

Jovist. .kabel er da altid nummer 1, men med de forbindelser de fleste har i dag. (i mit tilfælde en 1000/1000mbit) så er trådløst så hurtigt så det aldrig bliver udnyttet. 
Husk også dem som gamer, de får ekstra latency på wifi.

Kører selv med rent wifi i øjeblikket, det er både ustabilt og langsomt. Jeg har +50 netværks når jeg scanner for netværk. 
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claussor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:34
Jeg tror det er et spørgsmål om hvem afsender af spørgsmål er og hvilke behov vedkommende har. Jeg vil vove den påstand at MESH netværk i hvert fald Google og bedre lever op til 95 procent af familien Danmarks behov.

Jeg gamer selv og har lav ping i 30 erne. Men selvfølgelig ville den være bedre med kabel. Man skal passe på med at skyde gråspurve med kanoner.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:39
Jeg tænker da sagtens at vi kan have en saglig diskussion om de teknologier der er tilgængelige uden at det behøver at blive til en slåskamp :-)

Well...alle har efterhånden en 1g/1g forbindelse i dag, selvom prisspændet på en fx. 300/300 => en 1g/1g måske "kun" er <50kr, kan det stadig bedre betale sig for ISP'erne, da den forbrugte båndbrede typisk ikke ændres blot fordi man får en hurtigere forbindelse. Det er blot <50kr mere ned i foret for ISP'erne, da deres omkostninger ikke ændres.

Omvendt vil jeg dog heller ikke undvære min 1g/1g fiber, selvom loadet i gennemsnit over en måned ikke ligger på mere end ~1-2% når det går vildt for sig.

Udfordringen med trådløs er at hele den trådløse forbindelse er delt mellem alle de tilsluttede enheder. 
Det svarer til en gammeldags dum Hub. Der er selvfølgelig begyndt at komme flere MU-MIMO enheder, men teknologien er stadig langt fra go' nok og når en Mesh-node så samtidig skal bruge båndbrede på både at kommunikere med en anden node samtidig med at skulle servicere de forskellige devices, ja - så gør det ikke just situationen bedre.

Om enhederne er "pæne" holder vi lige uden for diskussionen - det er så subjektivt som noget kan være. Kvinder skal bare generelt bare blande sig helt uden om og acceptere at "tech" måske ikke altid er "pænt" men funktionelt. Det samme gælder mine store gulvhøjtalere....
Jeg blander mig sq da heller ikke i hvordan vaskerummet ser ud eller hvordan hun vælger at organisere hendes egne ting. OK - måske ikke en særlig populær holdning i disse tider, men det er i hvert fald sådan det foregår herhjemme! Vi kan godt finde ud af snakke om tingene, men om et AP'er er pænt eller ej,..DER sætter jeg FANMER grænsen!

Fint ift. FW - var lige bange for at du bare havde jokket en switch eller sådan noget direkte i CPE'en. 
og igen - du sidder garanteret uden fast ip bag v. CGNAT så det gør nok heller alverden. Det kan dog give nogle udfordringer ikke at have sin egen FW ift. tildeling af adresser på netværket da jeg har set at adresser tildeles fra forskellige subnets samtidig og det kan være et problem med fx. Sonos enheder og deslige.


Redigeret af Stroyer - 26-September-2022 kl. 17:41
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claussor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 17:58
Jeg har 17 enheder tilsluttet mine 3 nest. Kan i hvert fald ikke klage 
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Jeg har 17 enheder tilsluttet mine 3 nest. Kan i hvert fald ikke klage 

Jamen hvis du er tilfreds med et sådan setup så er alt jo i den fineste orden - Dét kunne jeg ikke leve med.
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 18:19
Vil lige prøvede kabel som foreslået
Står og kigger på et kabel med 250 mhz/1Gbps og et med 600 mhz/10Gbps

Det mindste har den længde jeg skal bruge.
Er 1Gbps nok til formålet?


Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Vil lige prøvede kabel som foreslået
Står og kigger på et kabel med 250 mhz/1Gbps og et med 600 mhz/10Gbps

Det mindste har den længde jeg skal bruge.
Er 1Gbps nok til formålet?



Altså, med mindre du har en 10G switch (og det vil jeg væde min venstre kogle med at du ikke har) så betyder det ikke meget om du tager det ene eller det andet.

Du står sikkert med en længde af CAT6 og CAT6A kunne jeg forestille mig.

Selv en CAT5E fungere fint til 1G


Redigeret af Stroyer - 26-September-2022 kl. 18:35
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2022 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Det mindste har den længde jeg skal bruge.
Er 1Gbps nok til formålet?



Ja....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claussor Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claussor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 01:09
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Jeg har 17 enheder tilsluttet mine 3 nest. Kan i hvert fald ikke klage 

Jamen hvis du er tilfreds med et sådan setup så er alt jo i den fineste orden - Dét kunne jeg ikke leve med.

Og så er det jeg spørger, hvorfor ikke, hvis alt kører tilfredsstillende? :-)

En landmand køber heller ikke en 6 furet plov til 5 hektar, eller Tom K sætter heller ikke 20" fælge på hans Clio. Dimensioner til efter hvad behovet er, og MESH kan SAGTENS trække en masse enheder. 

Der er 4 Chromecasts på og diverse andet grej, samt PC, bærbar mv. 

Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af claussor claussor skrev:

Jeg har 17 enheder tilsluttet mine 3 nest. Kan i hvert fald ikke klage 

Jamen hvis du er tilfreds med et sådan setup så er alt jo i den fineste orden - Dét kunne jeg ikke leve med.

Og så er det jeg spørger, hvorfor ikke, hvis alt kører tilfredsstillende? :-)

En landmand køber heller ikke en 6 furet plov til 5 hektar, eller Tom K sætter heller ikke 20" fælge på hans Clio. Dimensioner til efter hvad behovet er, og MESH kan SAGTENS trække en masse enheder. 

Der er 4 Chromecasts på og diverse andet grej, samt PC, bærbar mv. 


Fordi hvad der er tilfredsstillende for dig ift. netværk vil ikke være tilstrækkeligt for mig :-)
Vores behov er vidt forskellige.

Hvis vi skal foresætte på din sammenligning, så har du vel dét der i mine øjne svare til en køkkenhave med eet højbed. Jeg har en gård med en stor besætning og adskillige ha land.

For dig vil en normal hånd-hakke være nok, da du ikke har det store behov men blot skal have noget som lige fungere og så længe det er fint for dig - Jamen, så er alt i den skønneste orden.
Behov / Need to have / Nice to have er forskellige. 

Du har det fint med at køre rundt i en Lada - jeg vil gerne have en Tesla med "All bells and whistles"

En HELT anden ting er så, at jeg aldrig kunne drømme om at smide Google netværksudstyr på mit netværk eller andre "smart-dimser" - Har tidligere analyseret på netværkstrafik efter at have sat en google-home på netværket - det gør jeg ikke igen :D
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 08:25
Lad mig gætte Stroyer.. Du er en af dem der har dine billeder og personlige filer på en usb stick, med sølvpapir omkring så hackerne ikke kan snuppe dem igennem luften ;-).. (det er BARE for sjovt.. lad være at tage det personligt :))

Nogle gange ser man spøgelser alle steder. Jeg har også personligt Google assistent som jeg bruger til at styre lys osv. 
Betyder det at Google ved en masse om mig?.. joh, måske.. 
Gør det mig noget?.. næh, jeg vil da foretrække reklamer der er målrettet mine interesser. 

Man kan også gøre tingene så besværlige så man ikke kan udnytte det. (+ man har forskellige interesser.. nogle synes det er sjovt at rode med netværk, firewall's, vpn, krypteringer.. andre vil bare gerne kunne sætte noget op på 5 minutter, som bare virker.)

Med trådstarters behov vil det, som jeg læser det, uden problemer kunne løses med et Mesh netværk. 
Det kan gøres med 2-3 ledige strømstik, og et netværkskabel mellem modem og første node. Bum, så kører det. 

Men enig. Folks behov er forskellig. 
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 08:44
Lad mig gætte, MortenP, du er typen, der er fed grim og ulækker og sidder i dine forældres kælder og går i bad én gang om måneden. Ej, der er bare for sjovt, lad være med at tage det personligt :-))

Her er et lille fif: hvis du gerne vil i en ordentlig dialog, så lad være med at komme med den slags "jokes".
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu