recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mesh system løsningen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mesh system løsningen?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Lad mig gætte Stroyer.. Du er en af dem der har dine billeder og personlige filer på en usb stick, med sølvpapir omkring så hackerne ikke kan snuppe dem igennem luften ;-).. (det er BARE for sjovt.. lad være at tage det personligt :))

Nogle gange ser man spøgelser alle steder. Jeg har også personligt Google assistent som jeg bruger til at styre lys osv. 
Betyder det at Google ved en masse om mig?.. joh, måske.. 
Gør det mig noget?.. næh, jeg vil da foretrække reklamer der er målrettet mine interesser. 

Man kan også gøre tingene så besværlige så man ikke kan udnytte det. (+ man har forskellige interesser.. nogle synes det er sjovt at rode med netværk, firewall's, vpn, krypteringer.. andre vil bare gerne kunne sætte noget op på 5 minutter, som bare virker.)

Med trådstarters behov vil det, som jeg læser det, uden problemer kunne løses med et Mesh netværk. 
Det kan gøres med 2-3 ledige strømstik, og et netværkskabel mellem modem og første node. Bum, så kører det. 

Men enig. Folks behov er forskellig. 

Haha :-) Nej - USB-sticks er generelt alt for upålidelige og lagre ikke noget på sådanne med mindre jeg ikke har et problem med at miste dem.

Jeg har mine/vores data liggende på mine servere som for det første står på 2 forskellige lokationer og  replikere data 4 gange i døgnet - udover dét ligger der snapshots af dataene så jeg i tilfælde af at der sker noget har mulighed for at genskabe alle dataene 4 måneder tilbage.

Det er muligt at jeg ser spøgelser, men i mit virke, ser jeg desværre ting som jeg ikke ønsker at blive udsat for.

Ja - der er ingen tvivl om at mit setup er noget mere "beefy" end "normale" menneskers og jeg er totalt miljøskadet - det er der ingen tvivl om. MEN! Jeg har faktisk ofte næsten ondt af dem som ikke forstår teknologien og tror at de er sikre, har backup af deres data osv. og når så det går galt mister man alle ens billeder, dokumenter mv. 

Jeg har dog alligevel gjort tingene så "simple" alligevel, at både konen og ungerne uden problemer kan navigere i setuppet, selvom det "inde bagved" er relativt komplekst. Jeg har faktisk forsøgt at begrænse mig, og kunne have lavet tingene meget vildere.

Vi får fx. ingen reklamer på netværket. Alle trackers osv. bliver sorteret fra allerede inden de når ind på netværket. Dvs. ingen reklamer på mobilerne, tv-boksene, pc'erne osv. 

De forskellige enheders tilslutninger ligger, alt efter type, på forskellige netværk hvor jeg bestemmer hvad der har adgang til hvad både internt og ekstern. Nogle enheder har adgang til lokalnetværket andre kun internettet fx. Men det er så en helt anden snak .-)
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 14:13
Ja, altså det lyder lækkert i mine ører :).. jeg kan såmænd godt lide at nørde lidt med tingene, og det her er der jo bare totalt styr på. 

I øvrigt tak fordi du kunne se joken med USB sticket.. Brian blev åbenbart lidt krænket på dine vegne.. (jeg har faktisk et familiemedlem som var mangeårig IT mand, som gik rundt med en USB stick med sølvpapir rundt om. Det kunne jeg godt grine lidt af. jeg ved ikke lige hvordan han havde forestillet sig at data kunne trækkes trådløst derfra Smile
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2022 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Ja, altså det lyder lækkert i mine ører :).. jeg kan såmænd godt lide at nørde lidt med tingene, og det her er der jo bare totalt styr på. 

I øvrigt tak fordi du kunne se joken med USB sticket.. Brian blev åbenbart lidt krænket på dine vegne.. (jeg har faktisk et familiemedlem som var mangeårig IT mand, som gik rundt med en USB stick med sølvpapir rundt om. Det kunne jeg godt grine lidt af. jeg ved ikke lige hvordan han havde forestillet sig at data kunne trækkes trådløst derfra Smile

Njah - det er noget som er blevet bygget over en del tid - vi snakker år. Det er jo ikke noget man bare lige gør.

Altså - Jeg er Jyde med stort J! så der skal altså mere til at få mig ud af fatning ;-) Synes faktisk at tonen er helt fornuftig. Man skal altså også kunne tåle hvis nogen prikker lidt, og især hvis man stikker snuden lidt frem.

Det med sølvpapir rundt om usbstick er godt nok også liiige i overkanten. Med den på burde man slet ikke bruge usbsticks.
Jeg er såmænd ikke bange for at blive hacked, jeg er mere bange for at nogle andre i husstanden kommer til at trykke på et eller andet forkert link som kan sætte en kryptering af data igang. 
Det kan altså ske for selv den bedste og det er bare en træls situation at stå i. 
Ydermere forsøger jeg at få fjernet så mange reklamer fra mine unger som overhovedet muligt, og for mit eget vedkommende fordi jeg synes de er trælse.

Vi har fx. heller ikke Flow-TV. VI klippede kablet for +15år siden og har kørt med streaming lige siden. Det fungere ret godt, og man skal tage en beslutning om hvad man gerne vil se, i stedet for bare at sætte sig ned og komme til at se fx. Paradise eller sådan pis fordi det lige kørte. Det skal ingen her i husstanden udsættes for.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2022 kl. 13:01

Når en ”IT stenaldermand” som mig ofte anbefaler/vælger kablede AP’er er det fordi jeg i første omgang søger at minimere udsving i kvalitet og ustabilitet fordi det giver sure kunder/brugere. Der er simpelthen for mange faktorer uden for ens kontrol der kan ændre sig hele siden. Man har heller ikke nødvendigvis den luksus at man bare lige kan lave det om, så man vælger det som man ved virker. Kabling er mere stabilt og påvirkes ikke så nemt af et skiftende IT landskab (som f.eks. når naboen tænder sit nyeste skrammel wifi og vælger at støje på samtlige kanaler).

 

Det handler også om naboerne. I tæt befolkede områder er der virkeligt mange wifi netværk og de påvirker hinanden negativt. Der kan være kamp om både kanalerne og båndbredden som mange steder er en sparsom ressource. Et mesh netværk bruger i nogle tilfælde ekstra kanaler til backhaul og med garanti ekstra båndbredde fordi en masse trafik pr. design også skal transmitteres AP’erne imellem. Udover det ofte påvirker ens selv negativt på båndbredden, så påvirker alt sammen også naboerne negativt. Alle kan dermed ende med at få en dårligere oplevelse.


Når det så er sagt, så skal man vælge en løsning der passer til opgaven (herunder f.eks. behov, omgivelserne, økonomi og en masse andre parametre). Til enkelte opgaver kan mesh eller powerline måske være det rigtige, men for mig er det under specielle omstændigheder og ikke som default.



Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 895
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2022 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Ang. Harald Nyborg. Hvor har jeg købt meget lort der, som jeg har været nødt til at smide ud og gør det stadig, fordi det er så billigt. Men at bruge HN som reference, ville jeg personligt være noget betænkelig ved!

Deres netværkskabler og standard hdmi kabler er top til prisen.
Grunden til at jeg bruger dem som reference er at det er en butik der er i nærheden af de fleste, så man ikke skal vente tre dage på et kabel med pakkepost.
Dermed kan man komme i gang med at teste i lænet sf 2 timer.


Klaus
Hvis du køber hos https://www.av-cables.dk idag, så har du det imorgen.
//Guldhammer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu