recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny forstærker, denon eller Marantz eller NAD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny forstærker, denon eller Marantz eller NAD

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)
Det gør de så heller ikke! Min erfaring med mellemklasse surround forstærkere i prisklassen 14 - 20k er at der mildest talt er stor forskel i ydelsen i stereo. Og som tidligere skrevet, er det forskelle i opbygningen i forstærkerne der gir forskellen.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)

Har du haft mange forskellige hjemme i husstanden og hørt dem sat op imod hinanden?

Det slår mig ofte at mange der udtaler (siger ikke det er dig) ofte har haft 1-3 receivere til 4-10.000 kr over 10-20 år men stadig er eksperter på hvilke forskelle der er. Samme med kabler, afspillere og andet. 

Ofte hænger holdninger sammen med at folk måske ikke lige har pengene til at smide efter alternativer og derfor må retfærdiggøre at alt alligevel lyder ens og en receiver til 5.000 kr lyder perfekt og snildt trækker de store gulvhøjttalere på 4ohm selv om det står i manualen at den ikke kan håndtere 4ohm.

Siger ikke det er dig. Mere bare en generel kommentar til den her slags tråde

Vil gerne understrege at jeg udtaler mig om surround forstærkeres evne til og spille i stereo.

Jeg har haft surround forstærkerer fra både Denon og Sony og også en fin Anthem til ca 22.000 (kan ikke huske model navnet)
 Er blevet taget ved næsen mange gange i "klubben" af folk som overbeviste mig om at en 7 gange 100 wats forstærker selvfølgelig var bedre end en 2 gange 100 wat)
Anthem forstærkeren var bestemt den bedste til både stereo og surround men stadig virkelig ringe til stereo i forhold til en ikke digital eller ikke processeret forstærker til den halve pris.

Den her snak om surrounds  receivers evne til og spille god stereo lyd er så gammel og det overrasker mig til stadighed at vi kan holde den kørende :-)

Fed respons og uddybning! - tak for den👍

Baseret på mine egne test og erfaringer herhjemme, helt enig i ovenstående. Ikke at det så skal være endelig konklusion på noget. Tror bare det er super vigtigt at udtalelse kommer sammen med de erfaringer man har på emnet selv👍
 


Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)

Har du haft mange forskellige hjemme i husstanden og hørt dem sat op imod hinanden?

Det slår mig ofte at mange der udtaler (siger ikke det er dig) ofte har haft 1-3 receivere til 4-10.000 kr over 10-20 år men stadig er eksperter på hvilke forskelle der er. Samme med kabler, afspillere og andet. 

Ofte hænger holdninger sammen med at folk måske ikke lige har pengene til at smide efter alternativer og derfor må retfærdiggøre at alt alligevel lyder ens og en receiver til 5.000 kr lyder perfekt og snildt trækker de store gulvhøjttalere på 4ohm selv om det står i manualen at den ikke kan håndtere 4ohm.

Siger ikke det er dig. Mere bare en generel kommentar til den her slags tråde

Vil gerne understrege at jeg udtaler mig om surround forstærkeres evne til og spille i stereo.

Jeg har haft surround forstærkerer fra både Denon og Sony og også en fin Anthem til ca 22.000 (kan ikke huske model navnet)
 Er blevet taget ved næsen mange gange i "klubben" af folk som overbeviste mig om at en 7 gange 100 wats forstærker selvfølgelig var bedre end en 2 gange 100 wat)
Anthem forstærkeren var bestemt den bedste til både stereo og surround men stadig virkelig ringe til stereo i forhold til en ikke digital eller ikke processeret forstærker til den halve pris.

Den her snak om surrounds  receivers evne til og spille god stereo lyd er så gammel og det overrasker mig til stadighed at vi kan holde den kørende :-)
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)

Har du haft mange forskellige hjemme i husstanden og hørt dem sat op imod hinanden?

Det slår mig ofte at mange der udtaler (siger ikke det er dig) ofte har haft 1-3 receivere til 4-10.000 kr over 10-20 år men stadig er eksperter på hvilke forskelle der er. Samme med kabler, afspillere og andet. 

Ofte hænger holdninger sammen med at folk måske ikke lige har pengene til at smide efter alternativer og derfor må retfærdiggøre at alt alligevel lyder ens og en receiver til 5.000 kr lyder perfekt og snildt trækker de store gulvhøjttalere på 4ohm selv om det står i manualen at den ikke kan håndtere 4ohm.

Siger ikke det er dig. Mere bare en generel kommentar til den her slags tråde
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 10:06
Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2022 kl. 10:10
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2022 kl. 09:51
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2022 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I taler mod bedre vidende. Der er forskellige opbygninger i forstærkere i samme prisklasse, og nu tænker jeg ikke på de billigste under 10k. For der er nok ikke den store forskel. Mellemklassen fra 10-20k er der helt sikkert forskel fordi der benyttes helt eller delvis andre komponenter og opbygninger inden i forstærkerne, de er ikke opbygget ens nej.



"I"? Der er vel reelt kun én som har dne holdning - Snippermanden. LOL
Også Morten HL Tongue

Jeg mener nu ikke at jeg taler mod bedre viden :). Det er ikke kun baseret på min egen erfaring, men også videns deling fra diverse forums etc. Min pointe var sådan set ikke, at de er 100% ens i forhold til lyd. Men mere, at de forskelle der er i lyden for de modeller, som der spørges til, er så lille, at den for de fleste ikke vil have nogen reel betydning. Forskellene lydmæssigt ligger mere i EQ, rumkorrektion etc. Som det er muligt at kompensere for. 

Og jeg er overbevist om, at han vil få en fantastisk lydmæssig oplevelse uanset hvilken af modellerne han vælger. Derfor handler det i grunden mere om valg af design, er HDMI 2.1 relevant for en. Er Auro 3D relevant? Hvor mange kanaler har han behov for her og nu og i fremtiden etc.  
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2022 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I taler mod bedre vidende. Der er forskellige opbygninger i forstærkere i samme prisklasse, og nu tænker jeg ikke på de billigste under 10k. For der er nok ikke den store forskel. Mellemklassen fra 10-20k er der helt sikkert forskel fordi der benyttes helt eller delvis andre komponenter og opbygninger inden i forstærkerne, de er ikke opbygget ens nej.



"I"? Der er vel reelt kun én som har dne holdning - Snippermanden. LOL
Også Morten HL Tongue
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2022 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

I taler mod bedre vidende. Der er forskellige opbygninger i forstærkere i samme prisklasse, og nu tænker jeg ikke på de billigste under 10k. For der er nok ikke den store forskel. Mellemklassen fra 10-20k er der helt sikkert forskel fordi der benyttes helt eller delvis andre komponenter og opbygninger inden i forstærkerne, de er ikke opbygget ens nej.



"I"? Der er vel reelt kun én som har dne holdning - Snippermanden. LOL
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2022 kl. 12:34
I taler mod bedre vidende. Der er forskellige opbygninger i forstærkere i samme prisklasse, og nu tænker jeg ikke på de billigste under 10k. For der er nok ikke den store forskel. Mellemklassen fra 10-20k er der helt sikkert forskel fordi der benyttes helt eller delvis andre komponenter og opbygninger inden i forstærkerne, de er ikke opbygget ens nej.

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2022 kl. 11:13
Der er forskel på f.eks. en receiver i budget klassen og en receiver i high end klassen. Det har jeg selv konstateret. Gik fra en receiver i 4-5000 kr. klassen og til en i 20-25000 kr. Men spørgsmålet er vel mere om der er en reel forskel i lyden for de forskellige mærker i samme prisklasse? Udover at EQ "ud af boksen" er forskellig for de forskellige mærker. Hvilket man selv kan ændre på efterfølgende
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu