recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny forstærker, denon eller Marantz eller NAD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny forstærker, denon eller Marantz eller NAD

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2022 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)
Det gør de så heller ikke! Min erfaring med mellemklasse surround forstærkere i prisklassen 14 - 20k er at der mildest talt er stor forskel i ydelsen i stereo. Og som tidligere skrevet, er det forskelle i opbygningen i forstærkerne der gir forskellen.

Selvfølgelig vil en surround forstærker aldrig kunne måle sig med en dedikeret stereo forstærker, når det gælder stereo lyd. Til gengæld giver den mulighed for en anden form for musik oplevelse (Rumlig lyd i form af Dolby Atmos etc.).  

Men når det er sagt, så synes jeg at surround forstærkere er blevet meget bedre til stereo lyd i de seneste generationer. Jeg kan sagtens nyde musik i stereo i mit setup. I de tidligere receivere jeg havde (budget klassen) var stereo så kedeligt at lytte til, at jeg næsten holdt op med at lytte til musik. Men jeg har fået glæden tilbage ved at lytte til musik, efter at have opgraderet surround forstærker. 

 

Spændende at høre. Min viden omkring receiverer er efterhånden nogle år gammel. 
Tænker ofte om lyd kvaliteten i stereo går igen i surround og vi blot ikke er så "vante" med lyden på film eller om det er noget andet med stereo. 
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2022 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Alle surround forstærkere lyder mere eller mindre ens!!!!

De vil i bedste fald lyde en smule forskelligt hvorimod hvis du vil have ordentlig stereo lyd så skal du købe en stereo 2 kanals forstærker.

Hvis surround er vigtigere for dig end god stereo lyd så må du "nøjes" med sån en surround digital fætter;-)
Det gør de så heller ikke! Min erfaring med mellemklasse surround forstærkere i prisklassen 14 - 20k er at der mildest talt er stor forskel i ydelsen i stereo. Og som tidligere skrevet, er det forskelle i opbygningen i forstærkerne der gir forskellen.

Selvfølgelig vil en surround forstærker aldrig kunne måle sig med en dedikeret stereo forstærker, når det gælder stereo lyd. Til gengæld giver den mulighed for en anden form for musik oplevelse (Rumlig lyd i form af Dolby Atmos etc.).  

Men når det er sagt, så synes jeg at surround forstærkere er blevet meget bedre til stereo lyd i de seneste generationer. Jeg kan sagtens nyde musik i stereo i mit setup. I de tidligere receivere jeg havde (budget klassen) var stereo så kedeligt at lytte til, at jeg næsten holdt op med at lytte til musik. Men jeg har fået glæden tilbage ved at lytte til musik, efter at have opgraderet surround forstærker. 

 

Spændende at høre. Min viden omkring receiverer er efterhånden nogle år gammel. 
Tænker ofte om lyd kvaliteten i stereo går igen i surround og vi blot ikke er så "vante" med lyden på film eller om det er noget andet med stereo. 

Til gengæld går min viden omkring dedikerede stereo forstærkere også nogle år tilbage. Så jeg er ikke opdateret på den front. Da jeg købte min Denon var det et valg mellem 6700H og 8500H. Jeg valgte 6700H modellen. 
Dels var der ca. 11.000 kr. forskel på det tidspunkt og så havde jeg ikke behov for de ekstra kanaler. Men tanken var egentlig også at "spare" de penge til en dedikeret stereo for forstærker til mine front højttalere. Men jeg synes at stereo lyden i min Surround receiver er så god, at der for mig ikke var behov for det. Så jeg brugte pengene på en ekstra subwoofer i stedet for :)

Så mit sammenligningsgrundlag beror mere på hvad jeg kan samle op fra diverse test fra forskellige forums hvor de sammenligner high end AVR med stereo forstærkere i samme prisklasse. Og der skulle forskellen i stereo ikke være så stor. 

Og så har jeg været med så mange år nu, så jeg har lært at man aldrig "fanger kaninen" alligevel. Er  man tilfreds med lyden i det setup man har, så er der ingen grund til at opgradere. :) 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2022 kl. 11:01
Problemet med stereo lyd fra en surround forstærker er at det analoge signal bliver digitaliseret inden det spyttes ud som analog signal til højtalerne igen. Det faktum kan der ikke laves om på. 
Om det så er derfor at stereo lyden bliver forringet ved jeg ikke, men jeg ved at stereo lyden på de surround forstærkere jeg har hørt er markant forringet i forhold til stereo lyden på en stereo forstærker.

Man kan vel heller ikke forvente at en maskine som kan dele/styre lyden i 5-9 kanaler kan være ligeså god i stereo som en maskine dedikeret til stereo. 

En stereo forstærker er jo heller ikke særlig god til og producere surround lyd ;-)
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2022 kl. 23:52
Det er faktisk muligt at redigere i citaterne, hvis det anses som nødvendigt at citere - på denne måde bliver tråden langt mere overskuelig, og man kan nøjes med at citere lige det, man synes er det essentielle i indlægget...

Dette link kan måske være interessant:

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er faktisk muligt at redigere i citaterne, hvis det anses som nødvendigt at citere - på denne måde bliver tråden langt mere overskuelig, og man kan nøjes med at citere lige det, man synes er det essentielle i indlægget...

Dette link kan måske være interessant:


Helt ærligt, skriver altid fra min mobil og editering er simpelthen for bøvlet på Recorder. Håber der kommer en løsning engang, specielt på opload af billeder🤔

Er egentligt meget enig med videoen. Vil langt hellere købe en processor eller top receiver til stereo kontra en helt ny analog forstærker og så benytte digitalt input, knalde et par subs på og så tage det værste med en indbygget EQ del som rummet tilføjer👍

Det med at sætte anlægget til stue fjernsynet har jeg dog aldrig orket. Unger skruer for meget op, dialog bliver for lav kontra effekter og fruen kan ikke finde ud af opsætning etc med late night 



Redigeret af JohnConnor - 05-November-2022 kl. 10:51
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mod bedre vidende Wink


Har du selv læst beskrivelsen?

Mod bedre vidende betyder, at de taler imod viden, de allerede besidder - ikke at andre ved bedre

Redigeret af lunddal - 05-November-2022 kl. 11:52
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mod bedre vidende Wink


Har du selv læst beskrivelsen?

Mod bedre vidende betyder, at de taler imod viden, de allerede besidder - ikke at andre ved bedre
Det er et gammelt sprogbrug. “Bedre vidende” refererer til andre der er klogere. Vidende betyder altså klog Wink


Redigeret af Munch - 05-November-2022 kl. 14:33
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 20:28
Slap af.... Du bor i lejlighed og det er CM8. Ikke serie 800. Du kender Denon og kan lide den, så køb den nye model og gerne X4800 men stop der. Den spiller godt og vinder test. Marantz er også (lige så) god (og mange anbefaler fordi man hader hifi klubben) men jeg gider ikke det lille koøje display. Nad er fed og har lidt mere punch men er ikke på højde med Denon når det kommer til at kører teknisk smooth og easy to use :-) 
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2022 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mod bedre vidende Wink


Har du selv læst beskrivelsen?

Mod bedre vidende betyder, at de taler imod viden, de allerede besidder - ikke at andre ved bedre

Det er et gammelt sprogbrug. “Bedre vidende” refererer til andre der er klogere.


Nope. Det står endda ret tydeligt i det link, du selv har angivet. Vidende i dette tilfælde er dette og ikke dette.

Redigeret af lunddal - 06-November-2022 kl. 09:05
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2022 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Mod bedre vidende Wink


Har du selv læst beskrivelsen?

Mod bedre vidende betyder, at de taler imod viden, de allerede besidder - ikke at andre ved bedre

Det er et gammelt sprogbrug. “Bedre vidende” refererer til andre der er klogere.


Nope. Det står endda ret tydeligt i det link, du selv har angivet. Vidende i dette tilfælde er dette og ikke dette.
Okay! Så må jeg forklare hvad JEG mente dengang i mit indlæg: I udtaler jer om noget som andre ved bedre. 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
CoolMLJ Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Februar-2006
Status: Offline
Point: 294
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CoolMLJ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2022 kl. 09:22
Tusind tak :) 

Jeg kigger også lidt efter måske en brugt x4700 feks.
Syntes alligevel at 16000 er lige i den tunge ende :) 

Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu