recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændre DC fra 9 til 4,5 volt, LØST!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ændre DC fra 9 til 4,5 volt, LØST!

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ændre DC fra 9 til 4,5 volt, LØST!
    Sendt: 14-November-2022 kl. 21:20
Nu skal julebyer og karusseller snart frem fra gemmerne. Og istedet for at fodre det med en masse batterier, har jeg fundet et par løse strømforsyninger med 9 volt DC og en enkelt med 12 volt DC. Julehejset bruger 3 AA batterier, så det er 4,5 volt der skal bruges. Hvordan får jeg strømforsyninger ned i 4,5 volt?

Redigeret af Munch - 19-November-2022 kl. 19:12
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 21:24
Du skal bruge en spændingsregulator og lidt elektronik. 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 21:26
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 21:37
Mange små strømforsyninger kan skifte mellem 3 og 12 volt med 1,5 volts intervaller.

Flemming 
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 23:43
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2022 kl. 23:54
Hvis det var mig, ville jeg finde et par gamle USB-opladere og USB-kabler (der må klippes i stykker).
Montér kablet på terminalerne i batteriboksen. Så har du en fin forsyning på 5V. På den måde beholder du evt. blink- og timerkredsløb intakt - OG den modstand der sidder i serie med dine LED'er.
Hvis du fjerner batteriboksen og giver LED'erne 4,5/5V uden en modstand, tror jeg det bliver en kort fornøjelse ;-)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 00:25
Jeg troede jeg kunne bruge de strømforsyninger jeg har liggende, evt med en modstand?

Har også tænkt mig at koble strømmen til over batteriklemmerne, med DC hanstik og panel socket, så det er til at pakke sammen adskilt efter brug.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 05:55
Du kan ikke regne med en modstand…..

5 volt (USB) apapter og en diode i serie med plus. Så har du 4,3-4,4 volt.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 07:56
Step-Down 5-27V DC-DC 3.5A 5V/9V/12V Module - Ardustore.dk

Billigste step-down løsning - 39,-

Redigeret af Flippo - 15-November-2022 kl. 07:57
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kan ikke regne med en modstand…..

5 volt (USB) apapter og en diode i serie med plus. Så har du 4,3-4,4 volt.


Klaus
Jeg overvejer at sætte to juleting i serie på en 9 volt strømforsyning. Så passer strømstyrken, men hvad med ampere, som typisk er 300 - 500 milliampere på strømforsyningerne?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Step-Down 5-27V DC-DC 3.5A 5V/9V/12V Module - Ardustore.dk

Billigste step-down løsning - 39,-
Det ser lidt for avanceret ud for julemanden LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2022 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Hvis det var mig, ville jeg finde et par gamle USB-opladere og USB-kabler (der må klippes i stykker).
Montér kablet på terminalerne i batteriboksen. Så har du en fin forsyning på 5V. På den måde beholder du evt. blink- og timerkredsløb intakt - OG den modstand der sidder i serie med dine LED'er.
Hvis du fjerner batteriboksen og giver LED'erne 4,5/5V uden en modstand, tror jeg det bliver en kort fornøjelse ;-)
Ja det lyder smart. Men jeg har desværre kun en enkelt tilbage, da jeg har foræret ladere væk til højre og venstre Confused
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu