recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lav download hastihed i forhold til 1000 mbits - l
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lav download hastihed i forhold til 1000 mbits - l

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

Problemet er fundet, efter test med en bærbar Pc, blev det konstanteret, at forbindelsen er i orden, der blev målt en hastigheder 940 mbits på både download og og udload.

Så som der nogle der har nævnt tidligere i tråden, så er det min computer som er for gammel.

Tak for alle indlæg i tråden

hvis din pc har usb 3 kunne du prøve med et ekstern netkort, det har jeg haft held med hvor der ikke kom fuld båndbredde på det interne 

men det er ingen garanti i din situation men et forsøg værd 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:






  • Manglende IP grundet ISPs DHCP server opsætning
    Kan være korrekt, oftest skal man blot vente lidt.
  • Højere latency grundet ISPs DHCP opsætning
    Hvis der er fejl i deres DHCP opsætning vil det have samme indflydelse for din router eller PC, dvs ingen forskel hvad du bruger, dog er det meget tvivlsomt at DHCP har indflydelse på din latency og båndbredde
  • Højere latency ved bufferbloat når up-eller download søges maxet ud
    Ja, men dette kan være tilfældet både om du bruger router, eller sætter PC til, afhænger af opsætning.
  • Potentielle sikkerhedsprobelmer pga. manglende firewall da der ikke bruges egen router
    Ja, selvom de fleste idag sidder bag cgnat, og derfor er dette ikke noget problem.
og nej, du får ikke nødvendigvis mere båndbredde af at have en router imellem fiberboks og PC, og nej, det er ikke gigabit porten i din medieconverter som begrænser din båndbredde til 930mbit.


Tak (jeg orkede ikke mere), om end Bullerbassen enten vil hænge sig i det sidste punkt nu, eller opfinde noget helt nyt i disciplin rygsvømning.

(og til alle: Beklager lange citater, det var Selvdølgelig (ekstra) irriterende for alle..)
Til top
Bullerbasse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bullerbasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:






  • Manglende IP grundet ISPs DHCP server opsætning
    Kan være korrekt, oftest skal man blot vente lidt.
  • Højere latency grundet ISPs DHCP opsætning
    Hvis der er fejl i deres DHCP opsætning vil det have samme indflydelse for din router eller PC, dvs ingen forskel hvad du bruger, dog er det meget tvivlsomt at DHCP har indflydelse på din latency og båndbredde
  • Højere latency ved bufferbloat når up-eller download søges maxet ud
    Ja, men dette kan være tilfældet både om du bruger router, eller sætter PC til, afhænger af opsætning.
  • Potentielle sikkerhedsprobelmer pga. manglende firewall da der ikke bruges egen router
    Ja, selvom de fleste idag sidder bag cgnat, og derfor er dette ikke noget problem.
og nej, du får ikke nødvendigvis mere båndbredde af at have en router imellem fiberboks og PC, og nej, det er ikke gigabit porten i din medieconverter som begrænser din båndbredde til 930mbit.


Tak (jeg orkede ikke mere), om end Bullerbassen enten vil hænge sig i det sidste punkt nu, eller opfinde noget helt nyt i disciplin rygsvømning.

(og til alle: Beklager lange citater, det var Selvdølgelig (ekstra) irriterende for alle..)


Hvad mener du så er årsagen til at hastigheden begrænses fra de 1000? Hvis det ikke er 1000BASE-t porten i ONTen der med overhead har en teoretisk hastighed på lidt under 1000Mbit/s?

Mht CGNAT - langt fra de fleste sidder altså bag CGNAT. Hverken Hiper, Telenor, Yousee eller Kviknet anvender det til deres fiberkunder (har jeg erfaret)

Jeg vil nok mene at "oftest skal man blot vente lidt" kan betrages som "problemer med op og dowload". Som i at den helt udebliver. Ved nogle ISPer skal der ventres mange minutter ved skift af MAC (klient).

Jeg hænger mig skam ikke i noget. Jeg velkommer altid en saglig diskussion uden personangreb.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:










Hvad mener du så er årsagen til at hastigheden begrænses fra de 1000? Hvis det ikke er 1000BASE-t porten i ONTen der med overhead har en teoretisk hastighed på lidt under 1000Mbit/s?

Mht CGNAT - langt fra de fleste sidder altså bag CGNAT. Hverken Hiper, Telenor, Yousee eller Kviknet anvender det til deres fiberkunder (har jeg erfaret)

Jeg vil nok mene at "oftest skal man blot vente lidt" kan betrages som "problemer med op og dowload". Som i at den helt udebliver. Ved nogle ISPer skal der ventres mange minutter ved skift af MAC (klient).

Jeg hænger mig skam ikke i noget. Jeg velkommer altid en saglig diskussion uden personangreb.


At du har fået rodet dit første indlæg over i, at der nu snakkes om problemer med at få tildelt en IP adresse fra ISP'en.. Ja det har INTET at gøre med dit første postulat om, at manglende router kunne have indflydelse/skabe problemer på downloadhastigheden.

Lige som manglende firewall heller ikke hqr en skid med dit første indlæg at gøre.

Det er en lost course, fordi du er mere stædig end sjældent oplevet, og du har besluttet dig, at ikke ville indrømme at dit først indlæg var og er en gang sludder, og debatafsporende..
Det har så resulteret i at du kom med endnu mere debatafsporende kommentarer og søforklaringer.

Afsluttende med at du trak krænkelseskortet, og at din person var blevet angrebet usagligt,og du derefter genoplivede tråden 14 dage senere.

Som jeg skrev, så orker jeg ikke mere, og jeg vil anbefale alle andre droppe at overbevise dig om noget som helst, fordi de bliver bare suget ned i dine søforklaringer og utallige eksempler, som kun har det til fælles at de har intet at gøre med dit allerførste indlæg.

Personangeeb. Jaja, afsporinger af debatten kan være gode eller så kan de være desperate..

Alt fra undertegnet, og beklager til alle andre, at jeg bare skulle have stoppet "debatten", da jeg første gang erkendte, at du ville blive ved med at flytte målstolperne igen og igen.

Redigeret af NikolajDS - 06-December-2022 kl. 15:07
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:






  • Manglende IP grundet ISPs DHCP server opsætning
    Kan være korrekt, oftest skal man blot vente lidt.
  • Højere latency grundet ISPs DHCP opsætning
    Hvis der er fejl i deres DHCP opsætning vil det have samme indflydelse for din router eller PC, dvs ingen forskel hvad du bruger, dog er det meget tvivlsomt at DHCP har indflydelse på din latency og båndbredde
  • Højere latency ved bufferbloat når up-eller download søges maxet ud
    Ja, men dette kan være tilfældet både om du bruger router, eller sætter PC til, afhænger af opsætning.
  • Potentielle sikkerhedsprobelmer pga. manglende firewall da der ikke bruges egen router
    Ja, selvom de fleste idag sidder bag cgnat, og derfor er dette ikke noget problem.
og nej, du får ikke nødvendigvis mere båndbredde af at have en router imellem fiberboks og PC, og nej, det er ikke gigabit porten i din medieconverter som begrænser din båndbredde til 930mbit.


Tak (jeg orkede ikke mere), om end Bullerbassen enten vil hænge sig i det sidste punkt nu, eller opfinde noget helt nyt i disciplin rygsvømning.

(og til alle: Beklager lange citater, det var Selvdølgelig (ekstra) irriterende for alle..)


Hvad mener du så er årsagen til at hastigheden begrænses fra de 1000? Hvis det ikke er 1000BASE-t porten i ONTen der med overhead har en teoretisk hastighed på lidt under 1000Mbit/s?

Mht CGNAT - langt fra de fleste sidder altså bag CGNAT. Hverken Hiper, Telenor, Yousee eller Kviknet anvender det til deres fiberkunder (har jeg erfaret)

Jeg vil nok mene at "oftest skal man blot vente lidt" kan betrages som "problemer med op og dowload". Som i at den helt udebliver. Ved nogle ISPer skal der ventres mange minutter ved skift af MAC (klient).

Jeg hænger mig skam ikke i noget. Jeg velkommer altid en saglig diskussion uden personangreb.

Ta din medieconverter og sæt sammen med en anden, test båndbredden med jumboframes og udp, og så vil du kunne ramme næsten 1000.
Det er som udgangspunkt manglende jumboframes og tcp overhead der gør du ikke har mere end ca 930mbps.

Manglende upload og download (hastigheden som er det tråden handler om) har intet med dhcp time to live at gøre, du er stadig på lag 3 her, overførsel af data kommer først ved lag 7, din tcp overhead ligger på lag 4 ;)
Til top
Bullerbasse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bullerbasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 17:10

[/QUOTE]Ta din medieconverter og sæt sammen med en anden, test båndbredden med jumboframes og udp, og så vil du kunne ramme næsten 1000.
Det er som udgangspunkt manglende jumboframes og tcp overhead der gør du ikke har mere end ca 930mbps.

Manglende upload og download (hastigheden som er det tråden handler om) har intet med dhcp time to live at gøre, du er stadig på lag 3 her, overførsel af data kommer først ved lag 7, din tcp overhead ligger på lag 4 ;)
[/QUOTE]

Præcis. Det er også det jeg skriver. 1000MBASE-T kan ikke komme op på de 1000Mbit. Det er en begrænsning i standarden. Selv med jumboframes kan man ikke ramme 1000. Så fino du bekræfter det.

Jeg tror du misforstår hvad jeg skriver Nikolaj - jeg vil foreslå dig at læse min indlæg igennem igen - uden at fortolke. Hvis download/upload helt udebliver grundet manglende IP er det "et problem med up-og download". Jeg er ikke ansvarlig for hvad tråden handler om elle rhvad du forstår ved det jeg skriver. Kun hvad jeg selv skriver.

Jeg har slet ikke skrevet noget om TCP eller DHCP time-to-live. SÅ hvorfor du nævner det er jeg ikke helt med på.

Eller også lad være med at læse mine indlæg igen. OP har fået løst sit problem :-). At han stadig ikke har en router med firewall og DHCP server i sit netværk vælger han jo selv.
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:


Oprindeligt skrevet af Suk Suk skrev:

Ta din medieconverter og sæt sammen med en anden, test båndbredden med jumboframes og udp, og så vil du kunne ramme næsten 1000.
Det er som udgangspunkt manglende jumboframes og tcp overhead der gør du ikke har mere end ca 930mbps.

Manglende upload og download (hastigheden som er det tråden handler om) har intet med dhcp time to live at gøre, du er stadig på lag 3 her, overførsel af data kommer først ved lag 7, din tcp overhead ligger på lag 4 ;)

Præcis. Det er også det jeg skriver. 1000MBASE-T kan ikke komme op på de 1000Mbit. Det er en begrænsning i standarden. Selv med jumboframes kan man ikke ramme 1000. Så fino du bekræfter det.

Jeg tror du misforstår hvad jeg skriver Nikolaj - jeg vil foreslå dig at læse min indlæg igennem igen - uden at fortolke. Hvis download/upload helt udebliver grundet manglende IP er det "et problem med up-og download". Jeg er ikke ansvarlig for hvad tråden handler om elle rhvad du forstår ved det jeg skriver. Kun hvad jeg selv skriver.

Jeg har slet ikke skrevet noget om TCP eller DHCP time-to-live. SÅ hvorfor du nævner det er jeg ikke helt med på.

Eller også lad være med at læse mine indlæg igen. OP har fået løst sit problem :-). At han stadig ikke har en router med firewall og DHCP server i sit netværk vælger han jo selv.

Jeg vil så foreslå dig at læse hvem du skriver til ;⁠-⁠)
Og selvfølgelig skal tråden handle om topic, eller skal vi også skrive om netværk i en tråd om dinosaurer?

Men nej, jeg fortolker absolut ikke noget som helst..
Tråden handler om trådstarter ikke får den båndbredde han betaler for (troede han)
Til det snakker du om upload og download og dhcp og fornyelse af ip, hvilket ikke har noget med hinanden at gøre eller noget med trådstarters problem at gøre.

Vi kan også sagtens lege legen om 1000 mbit er 1000 mbit, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng, men jo.. 1000 mbps port kan sagtens flytte 1000 Mbps, din overhead er stadig data som bliver flyttet, men hvert lag bruger noget af båndbredden, så data laget (lag 7) som kunne være din fil du overfører har ikke alle 1000 mbit til rådighed, men kablet og porten  flytter stadig 1000 Mbps om du vil det eller ej.
Så skal vi lægge ordkløver og evt. Også din stædighed på hylden som Nikolai også er inde på..


Redigeret af suk - 06-December-2022 kl. 20:45
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:

Jeg er ikke ansvarlig for hvad tråden handler om


Korrekt.

Men på den anden side, er det svært at se at du vil skrive om noget helt andet i denne tråd. Hvis du vil skrive om noget andet, så burde du måske overveje at starte din egen tråd......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bullerbasse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bullerbasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:


Oprindeligt skrevet af Suk Suk skrev:

Ta din medieconverter og sæt sammen med en anden, test båndbredden med jumboframes og udp, og så vil du kunne ramme næsten 1000.
Det er som udgangspunkt manglende jumboframes og tcp overhead der gør du ikke har mere end ca 930mbps.

Manglende upload og download (hastigheden som er det tråden handler om) har intet med dhcp time to live at gøre, du er stadig på lag 3 her, overførsel af data kommer først ved lag 7, din tcp overhead ligger på lag 4 ;)

Præcis. Det er også det jeg skriver. 1000MBASE-T kan ikke komme op på de 1000Mbit. Det er en begrænsning i standarden. Selv med jumboframes kan man ikke ramme 1000. Så fino du bekræfter det.

Jeg tror du misforstår hvad jeg skriver Nikolaj - jeg vil foreslå dig at læse min indlæg igennem igen - uden at fortolke. Hvis download/upload helt udebliver grundet manglende IP er det "et problem med up-og download". Jeg er ikke ansvarlig for hvad tråden handler om elle rhvad du forstår ved det jeg skriver. Kun hvad jeg selv skriver.

Jeg har slet ikke skrevet noget om TCP eller DHCP time-to-live. SÅ hvorfor du nævner det er jeg ikke helt med på.

Eller også lad være med at læse mine indlæg igen. OP har fået løst sit problem :-). At han stadig ikke har en router med firewall og DHCP server i sit netværk vælger han jo selv.

Jeg vil så foreslå dig at læse hvem du skriver til ;⁠-⁠)
Og selvfølgelig skal tråden handle om topic, eller skal vi også skrive om netværk i en tråd om dinosaurer?

Men nej, jeg fortolker absolut ikke noget som helst..
Tråden handler om trådstarter ikke får den båndbredde han betaler for (troede han)
Til det snakker du om upload og download og dhcp og fornyelse af ip, hvilket ikke har noget med hinanden at gøre eller noget med trådstarters problem at gøre.

Vi kan også sagtens lege legen om 1000 mbit er 1000 mbit, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng, men jo.. 1000 mbps port kan sagtens flytte 1000 Mbps, din overhead er stadig data som bliver flyttet, men hvert lag bruger noget af båndbredden, så data laget (lag 7) som kunne være din fil du overfører har ikke alle 1000 mbit til rådighed, men kablet og porten  flytter stadig 1000 Mbps om du vil det eller ej.
Så skal vi lægge ordkløver og evt. Også din stædighed på hylden som Nikolai også er inde på..


Hej Suk. Det var en fejl. Det var ikke rettet mod dig det med at læse igen. Men mod Nikolaj. Jeg beklager fejlen.

Mht stædighed tror jeg måske du har lavet en fejl. Jeg er ikke spor stædig. Tværtimod lydhør overfor argumentation - hvis den vel at mærke bunder i fakta. Men jeg kommer ikke til at vedkende mig ting jeg ikke har skrevet. Eller tage ansvaret for hvordan andre tolker det jeg skriver. Desuagtet hvad OPs oprindelige problem var.
Men jeg synes det at i lægger ordkløveriet og evt personangrebene. Det er virkligt ikke passende på et forum for voksne.




Til top
Bullerbasse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bullerbasse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:

Jeg er ikke ansvarlig for hvad tråden handler om


Korrekt.

Men på den anden side, er det svært at se at du vil skrive om noget helt andet i denne tråd. Hvis du vil skrive om noget andet, så burde du måske overveje at starte din egen tråd......


Klaus

Jeg skriver ikke om noget helt andet. Men om relevante konsekvenser ved ikke at anvende en router i sit netværk. Og om hvordan manglen på denne kan påvirke up -og download. Ved eksempelvis at man ikke får en IP og up/download derved helt udebliver.


Redigeret af Bullerbasse - 06-December-2022 kl. 22:42
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2022 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Bullerbasse Bullerbasse skrev:

Jeg skriver ikke om noget helt andet. Men om relevante konsekvenser ved ikke at anvende en router i sit netværk. Og om hvordan manglen på denne kan påvirke up -og download. Ved eksempelvis at man ikke får en IP og up/download derved helt udebliver.

Okay, så vil jeg helt relevant i forhold til emnet da tilføje, at slukker man for strømmen til sin fiberboks påvirker det hastigheden!
Eller lader man være med at slutte sin PC til netværket, har det også en påvirkning af hastigheden.

I begge tilfælde vil hastigheden være 0, på samme vis som når man ingen IP adresse har!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2022 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

[QUOTE=Benny From]Problemet er fundet, efter test med en bærbar Pc, blev det konstanteret, at forbindelsen er i orden, der blev målt en hastigheder 940 mbits på både download og og udload.


hvis din pc har usb 3 kunne du prøve med et ekstern netkort, det har jeg haft held med hvor der ikke kom fuld båndbredde på det interne 

men det er ingen garanti i din situation men et forsøg værd 

Umiddelbart tror jeg ikke selv på, at det kan løse problemet, idet jeg som nævnt kar prøvet med et nyt PCIE netværkskort.

Så hvorfor skulle det blive bedre med forbindelse igennem USB tilslutning ?


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu