recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan UHD Blu Ray afspiller det her?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan UHD Blu Ray afspiller det her?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan UHD Blu Ray afspiller det her?
    Sendt: 24-November-2022 kl. 14:07
Hej,

Jeg har en forestilling om at købe en UHD Blu Ray afspiller, og sende signalet fra den til TV'et, urørt, og fra TV'et sende lydsignalet til en receiver igennem eARC HDMI. Og jeg forestiller mig at det på denne måde bliver TV'et der tager sig af signalfortolkningen og billedbehandlingen, herunder HDR(10 og 10+) og Dolby Vision, og receiveren tager sig af lyden.

Kort sagt vil jeg gerne at UHD Blu Ray afspilleren ikke gør noget ved billede og lyd, og ikke gør andet ved signalerne end at sende dem videre.

Kan det lade sig gøre? Kan alle UHD Blu Ray afspillere sende signalerne, inkl. HDR(10 og 10+) og Dolby Vision data, uden at røre ved billede eller lyd? Eller skal afspilleren "understøtte" HDR(10 og 10+) og Dolby Vision for at kunne det?

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål.

Takker. Smile


Redigeret af HessiDude - 24-November-2022 kl. 17:46
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 18:37
Afspilleren skal understøtte det HDR-format du vil se. Der findes ikke nogen “bitstream”, som med lyd, hvor TV’et kan “dekode” dem.

Alle UHD-afspillere understøtter HDR10 og alle UHD Blu-rays har som minimum HDR10.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Afspilleren skal understøtte det HDR-format du vil se. Der findes ikke nogen “bitstream”, som med lyd, hvor TV’et kan “dekode” dem.

Alle UHD-afspillere understøtter HDR10 og alle UHD Blu-rays har som minimum HDR10.

Tak, Naiera.

Bonus spørgsmål… Findes der en afspiller der understøtter HDR10, HDR10+ og Dolby Vision? Som ikke koster +4.000 kr. Big smile
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 20:09
Jeg ved ikke med HDR10+, men bruges det overhovedet på skive? Det er et Samsung-format der, så vidt jeg ved, nærmest ingen tilstedeværelse har, sammenlignet med 10 og DV.

Man kan godt få relativt billige afspillere med understøttelse af DV. F.eks. Panasonic DP-UB450.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg ved ikke med HDR10+, men bruges det overhovedet på skive? Det er et Samsung-format der, så vidt jeg ved, nærmest ingen tilstedeværelse har, sammenlignet med 10 og DV.

Man kan godt få relativt billige afspillere med understøttelse af DV. F.eks. Panasonic DP-UB450.

Tak igen, Naiera. UB450 er en af dem jeg havde overvejet. Havde også kigget lidt på UB820 som understøtter HDR10+, Dolby Vision og HLG (går ud fra HDR10 også er understøttet når HDR10+ er understøttet), men synes prisen er lidt vild når TV’et vi vil købe ikke koster meget mere. Big smile

Ved ikke om der er UHD BD skiver der benytter det? Måske nogen kan gøre os klogere på det? Smile
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2022 kl. 21:41
Her en med både HDR 10 og DV. Iøvrigt en god side at få mange oplysninger om blu-ray.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2022 kl. 01:16
Som sagt understøtter alle UHD Blu-rays og afspillere HDR10. Det er standard-udgaven af HDR. Der findes ikke noget format der bare hedder HDR.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2022 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Tak igen, Naiera. UB450 er en af dem jeg havde overvejet. Havde også kigget lidt på UB820 som understøtter HDR10+, Dolby Vision og HLG (går ud fra HDR10 også er understøttet når HDR10+ er understøttet), men synes prisen er lidt vild når TV’et vi vil købe ikke koster meget mere.


DP-UB820 er nok det bedste køb lige nu, og det er jo ikke fordi firmaerne falder over sig selv for at udgive nye maskiner, så den vil nok blive ved med at være det.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2022 kl. 01:24
Skulle man måske bare gå efter en UHD Blu Ray afspiller som også understøtter Dolby Vision, ud over standarden (HDR10)? Altså hvis der kun er én film med HDR10+. Smile

Redigeret af HessiDude - 25-November-2022 kl. 01:25
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2022 kl. 01:33
Det ser ud som om der er nogle stykker. Smile

Og der kommer nok flere og flere. 


Redigeret af HessiDude - 25-November-2022 kl. 01:34
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2022 kl. 07:13
Hvilken TV-skærm har du planer om at købe? For hvis den ikke understøtter f.eks. HDR10+, så er det jo ligemeget om UDH Blu-ray-afspilleren gør det.

Mht. eARC, så vær opmærksom på, at nogle skærme ikke understøtter passthrough af DTS gennem eARC. Det virker kun, hvis TV'et har det officielle DTS-stempel og selv når det sker, så kan der efter sigende være udfordringer. Diverse Dolby-formater virker i alle TV med eARC.

I Flatpanels' UHD Blu-ray database kan man se, hvilket HDR-formater, der bruges på, hvilke UHD-skiver – med forbehold for, at nordiske udgivelser nogle gange har klippet noget fra. Se her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1594113023
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2022 kl. 08:46
Tak, Rasmus. Jeg har fået kolde fødder mht. Sony A95K. Selvom vi har lagt penge til side til den, har jeg det ikke super godt med at bruge så mange penge på et TV. Og så har jeg lyst til at gå op i størrelse til 77”. Så kigger på A1 lige nu, som jeg spørger til på flatpanels.dk. Så ja, UHD Blu Ray afspilleren behøver ikke at understøtte HDR10+ (gik efter det da jeg først havde forestillet mig at købe en JZ980 i 65”).

Fandt ud af at UB450 understøtter begge dele, men nu kan det også blive er andet mærke og billigere hvis der ikke er en kæmpe forskel på billedkvaliteten. Smile

Edit: UHD Blu Ray afspilleren skal have 2 HDMI udgange så jeg kan sende lyden for sig ud til receiveren. Og så går Switchen igennem receiveren og hvis vi køber et Apple TV 4K går den igennem TV og ARC. I hvert fald indtil vi besluttet os for at købe ny receiver også. Er der nogen streamingtjeneste der streamer med lydkvalitet der kræver eARC?


Redigeret af HessiDude - 25-November-2022 kl. 09:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu