recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor meget effekt har Watt på højtalerene
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor meget effekt har Watt på højtalerene

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2022 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er da en sørgelig og ussel tilgang du har til tingene og har intet med konkurrence at gøre.

Hvor mange omkostninger tror du der er ved at drive en webshop kontra en fysisk butik? Hvor nemt tror du det er for en dansk butik at prismatche en tysk butik som skal betale mindre moms til staten?

Det er folk som dig der gør, at butikker i sidste ende ender med enten at tage betaling/depositum for deres service/rådgivning eller at butikkerne ender med at skulle lukke.

Er man stor nok til at bruge sit kreditkort i en webshop i Tyskland, er man også stor nok til selv at indhente viden om produkterne.

Du er sjov, men du må selvfølglig have den holdning du vil have. LOL
Der er dog ingen tvivl om, at det er konkurrencens vilkår især med globalisering, og den teknologiske udvikling der bringer verden tættere sammen.

Hvis en forretning, af en eller anden grund er nødt til at dreje nøglen om, så har forretningen ikke kunne klare sig i det globale marked det befinder sig i, med de konkurrencevilkår der gælder.

Jeg er ikke tabt bag en vogn, og er helt med på forskellen på Danmark og udlandet, og de vilkår vi er underlagt… igen… det er “bare” vilkårene. Vi behøver ikke at blive politiske, for det er nødvendigt for at snakke om de ændringer der skal til, for at udligne spillereglerne, og det er en helt anden, og meget længere diskussion.

Butikker skal gøre hvad de kan, og er nødt til, for at overleve og trives godt. Herunder matche konkurrenternes priser, uanset hvor konkurrenten er fra, hvis de kan. Alternativt kan de differentiere sig på en af de andre parametre. Som software udvikler i en branche hvor disse vilkår for alvor gør sig gældende, forstår jeg netop dette bedre end mange andre.

Det er folk som mig der gør, at konkurrencen trives, og at forhandlere og producenterne ikke svømmer i penge fordi de kan. Det er folk som mig der sørger for, at vi får fair priser og/eller exceptionel god service og kvalitet. Selv tak, fra os alle. Wink

Jeg, og alle andre voksne og fornuftige mennesker, henter viden og info hvor det er tilgængeligt for os. Og vi svinger allesammen dankortet hvor det passer os. Smile


Redigeret af HessiDude - 08-December-2022 kl. 20:19
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2022 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Så er det fandme god stil at bruge Hi-fi klubben som prøvelokaleClap
LOL
Det hedder konkurrence. Selvfølgelig gør han det der er nemmest og billigst for ham… ligesom 99% af resten verden der ikke får foræret penge. Wink

Edit: Hi-Fi Klubben bør dog få muligheden for at matche prisen + evt. øvrige omkostninger, eller komme med et andet fristende tilbud. Smile
Det er da en sørgelig og ussel tilgang du har til tingene og har intet med konkurrence at gøre.

Hvor mange omkostninger tror du der er ved at drive en webshop kontra en fysisk butik? Hvor nemt tror du det er for en dansk butik at prismatche en tysk butik som skal betale mindre moms til staten?

Det er folk som dig der gør, at butikker i sidste ende ender med enten at tage betaling/depositum for deres service/rådgivning eller at butikkerne ender med at skulle lukke.

Er man stor nok til at bruge sit kreditkort i en webshop i Tyskland, er man også stor nok til selv at indhente viden om produkterne.

Og når man så alligevel har pungen fremme i butikken så bestil lige med levering😂
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2022 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Du er sjov, men du må selvfølglig have den holdning du vil have. LOL
Der er dog ingen tvivl om, at det er konkurrencens vilkår især med globalisering, og den teknologiske udvikling der bringer verden tættere sammen.

Hvis en forretning, af en eller anden grund er nødt til at dreje nøglen om, så har forretningen ikke kunne klare sig i det globale marked det befinder sig i, med de konkurrencevilkår der gælder.

Jeg er ikke tabt bag en vogn, og er helt med på forskellen på Danmark og udlandet, og de vilkår vi er underlagt… igen… det er “bare” vilkårene. Vi behøver ikke at blive politiske, for det er nødvendigt for at snakke om de ændringer der skal til, for at udligne spillereglerne, og det er en helt anden, og meget længere diskussion.

Butikker skal gøre hvad de kan, og er nødt til, for at overleve og trives godt. Herunder matche konkurrenternes priser, uanset hvor konkurrenten er fra, hvis de kan. Alternativt kan de differentiere sig på en af de andre parametre. Som software udvikler i en branche hvor disse vilkår for alvor gør sig gældende, forstår jeg netop dette bedre end mange andre.

Det er folk som mig der gør, at konkurrencen trives, og at forhandlere og producenterne ikke svømmer i penge fordi de kan. Det er folk som mig der sørger for, at vi får fair priser og/eller exceptionel god service og kvalitet. Selv tak, fra os alle. Wink

Jeg, og alle andre voksne og fornuftige mennesker, henter viden og info hvor det er tilgængeligt for os. Og vi svinger allesammen dankortet hvor det passer os. Smile

Dejligt, at du er sådan en "helt" for os alle sammen, men tror du ikke, du misforstår indlæggene lidt?

Jeg ser ingen anfægte, at man køber sit grej i Tyskland, men nærmere, at man alligevel bruger sin lokale butik som gratis prøvelokale før sit køb.

Det er fint, at man vil købe det sted, hvor varen er billigst, men så må man vel også stille sig tilfreds med den service, det sted kan tilbyde?

Eller sagt på en anden måde; det kan også være, at tingene var billigere i den lokale butik, hvis flere var "anti-helte", der ikke brugte butikken som gratis prøvelokale, før et køb de alligevel har tænkt sig at gøre et andet sted?

(Indlægget handler ikke om trådstarters valg, men om din reaktion på andres indlæg om at bruge den lokale butik for så at købe på nettet bagefter)
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 03:29

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det har da intet med konkurrence at gøre, tværtimod.


Jeg synes sku mere det er dårlig moral, at man opforer sig på den måde.


Man vil gerne have fordelene ved en fysisk butik og ved det danske system, men man vil ikke betale for det.

Jeg havde nær overset dit svar. Det må du undskylde, omend jeg er helt uenig, og vil gå så langt at sige, at du tager fejl mht. konkurrence. I et frit globalt marked kan der konkurreres på alle parametre, indenfor lovens rammer. Der er intet ulovligt, eller, efter min mening, forkert i, at få hjælp et sted, men købe et andet sted, hvis det er mere fordelagtigt for forbrugeren, uanset hvor det er. Betaler du for den hjælp og rådgivning du får af dine venner og familie, eller for eksperternes hjælp her inde… vi acceptere alle, at vi potentielt giver vores hjælp gratis (og måske endda for døve øre), og det samme gør forhandlere. Forhandlere er 100% klar over, at de potentielt giver gratis hjælp og vejledning. Det er en del af konkurrencevilkårene.


At det er dårlig moral, er din mening. Jeg mener til gengæld, at din tilgang til det er naivt, og gavner ingen andre end forhandlere og producenter der blot vil presse prisen op fordi de kan.


Læs gerne hvad jeg ellers har skrevet, det kan være det er mere uddybende.


Fordele ved fysiske butikker og det danske system, uden at betale for det? Så det er mere ok hvis jeg får hjælp i en forretning, i Danmark, og køber det i en anden forretning, i Danmark?


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Dejligt, at du er sådan en "helt" for os alle sammen, men tror du ikke, du misforstår indlæggene lidt?

Tak selv. Husk også at udtrykke din taknemmelighed overfor alle de andre “helte”, jeg er bestemt ikke alene. “Helt” er dog så meget sagt… jeg gøre bare mit, for at markedet skal forblive fair. Og nej, jeg misforstår intet. Jeg forholder mig helt og holdent til kommentaren, og indholdet deraf.


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Jeg ser ingen anfægte, at man køber sit grej i Tyskland, men nærmere, at man alligevel bruger sin lokale butik som gratis prøvelokale før sit køb.

Også det forstod jeg godt, men hvorfor skal det overhovedet anfægtes…. det er min anke. Som jeg siger, det er en del af konkurrencevilkårene alle parter i markedet må og har accepteret. Der er ikke gjort noget ulovligt, eller, efter min mening, forkert. Om man får hjælp og køber samme sted, uanset hvilket lande det måtte være i, er op til forbrugeren. Langt de fleste får hjælp hvor det er bedst, og køber hvor det er mest fordelagtigt (okay, det er en påstand jeg ikke kan dokumentere, i hvert fald ikke lige nu).


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Det er fint, at man vil købe det sted, hvor varen er billigst, men så må man vel også stille sig tilfreds med den service, det sted kan tilbyde?

Hvorfor? Alle parter har som sagt accepteret at det er vilkårene i et frit marked, ved blot at begå sig i det. Det er spillereglerne, og der er intet der forbyder, at forbrugeren får hjælp et sted, men køber et andet sted. Forhandleren ved, at forbrugeren vil have det hele for det halve, og kan være nødsaget til, at acceptere det. Vi kan godt diskutere hvorvidt det er fair eller ej, men jeg ser ikke nogen forkert handling eller motiv fra forbrugerens side. Politisk bør man gør noget ved det, mener jeg, og i en liberal kapitalistisk retning, men det er som sagt en anden snak.


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Eller sagt på en anden måde; det kan også være, at tingene var billigere i den lokale butik, hvis flere var "anti-helte", der ikke brugte butikken som gratis prøvelokale, før et køb de alligevel har tænkt sig at gøre et andet sted?

Jeg tænker, at du ved hvordan prisregulering i et frit marked fungerer (udbud kontra efterspørgsel). Så det lyder lidt som ønsketænkning. Jeg er enig i, at hvis man ikke har tænkt sig, at give det sted man har får god hjælp af, en chance for, at forsøde handlen, så bør man som minimum være ærlig omkring det fra starten.


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

(Indlægget handler ikke om trådstarters valg, men om din reaktion på andres indlæg om at bruge den lokale butik for så at købe på nettet bagefter)

Som sagt er jeg, og har fra start været, 100% med på hvad det handler om, og forholder mig konkret og målrettet til emnet, nemlig, at det skulle være forkert for forbrugeren at få hjælp et sted, men købe et andet sted. Er man uenig med mig, er det naturligvis helt ok.


Edit: Jeg reagerede lidt aggressivt på kommentaren fordi den helt utvetydigt var fordømmende og nedladende.



Redigeret af HessiDude - 09-December-2022 kl. 03:34
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Jeg havde nær overset dit svar.


Det har da intet med konkurrence at gøre, når afgifter ikke er ens i de 2 steder man handler. Og lønningerne heller ikke er ens. Selvfølgelig vil det være billigerer at handle i Tyskland, når de har nej laver moms. Og det er også billigerer, når man kan ansætte folk på en meget lavere løn. 

Og vil du gerne handle til den billige pris i Tyskland, så gør det. Du bestiller varen hjem og hvis du ikke er tilfreds sender du den retur. Det er derfor der er returret på i internethandel. Men man går ikke ind i en fysisk butik for at se på varen,velvidende at man aldrig vil handle der og så derefter køber den på nettet. Det er for mig dårlig moral.
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 09:53

Jeg ville absolut ikke have et problem med at kigge på et produkt i en butik, for så at købe det et andet sted. 
Hvis jeg falder over noget i en butik der er interessant, tjekker jeg ofte priser på nettet for netop at se om der er noget at hente. Til gengæld opvejer jeg om en given billigere pris på nettet er det værd kontra den service som den fysiske butik kan tilbyde. Jeg spørger ofte om en butik vil matche priser fra nettet eller andre fysiske butikker og har intet problem ved at gøre det… hvem vil ikke spare eks. 20-50% f.eks?



Redigeret af Andromeda - 09-December-2022 kl. 09:57
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det har da intet med konkurrence at gøre, når afgifter ikke er ens i de 2 steder man handler. Og lønningerne heller ikke er ens. Selvfølgelig vil det være billigerer at handle i Tyskland, når de har nej laver moms. Og det er også billigerer, når man kan ansætte folk på en meget lavere løn. 

Og vil du gerne handle til den billige pris i Tyskland, så gør det. Du bestiller varen hjem og hvis du ikke er tilfreds sender du den retur. Det er derfor der er returret på i internethandel. Men man går ikke ind i en fysisk butik for at se på varen,velvidende at man aldrig vil handle der og så derefter køber den på nettet. Det er for mig dårlig moral.
Hvis jeg sælger en vare, som du også sælger, og vi sælger i samme marked, samt kæmper om de samme forbrugere, så er vi i konkurrence med hinanden. Det gør sig gældende uanset hvor vi befinder os fysisk, hvad vores omkostninger er, om vi sælger fra forretning, eller gør det online og hvordan vores samfund er indrettet (og dermed hvilke afgifter, skatter og lovgivning vi er underlagt). Jeg kan ikke forklare det bedre, men du kan evt. slå det op.

Igen, det kan godt være vilkårene ikke er fair, men det er sådan de er. Og igen, at du synes det er dårlig morale, at gøre som diskuteret, er din mening. Det giver dig ikke tilladelse til, at bestemme hvordan samtlige forbrugere skal opføre sig, når de ikke gør noget de ikke må, eller fordømme dem. Så jeg må gentage endnu en gang, forbrugerne gør naturligvis hvad der er mest gunstigt for dem selv, lige så vel som forhandlerne og producenterne gør det.

Når du står ved din lokale Power eller Elgiganten, og får hjælp af den ene eller den anden, så tjekker du lige hvad varen koster et andet sted, evt. online, og beder om prismatch. Det er præcis det samme, og de nævnte kæder viser helt åbentlyst at det er en del af spillet, og benytter det til deres fordel.

Du synes at det er dårlig stil, fair nok. Jeg ser intet forkert i det da alle parter er klar over og accepterer, at det er spillereglerne, og at det kan og vil ske. Det accepteres ved at deltage i spillet. Og min påstand er, at langt de fleste gør som omdiskuteret fordi det gavner dem selv mest. Sådan er vi mennesker nu engang... vi elsker os selv allermest.

Vi vil bare gerne have lov til, at handle som vi vil - jeg tillader mig at tale på vegne af alle dem som gør på samme måde - uden at blive dømt, eller blive talt ned til, især når jeg nu spiller efter reglerne.

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Jeg ville absolut ikke have et problem med at kigge på et produkt i en butik, for så at købe det et andet sted. 
Hvis jeg falder over noget i en butik der er interessant, tjekker jeg ofte priser på nettet for netop at se om der er noget at hente. Til gengæld opvejer jeg om en given billigere pris på nettet er det værd kontra den service som den fysiske butik kan tilbyde. Jeg spørger ofte om en butik vil matche priser fra nettet eller andre fysiske butikker og har intet problem ved at gøre det… hvem vil ikke spare eks. 20-50% f.eks?
Og netop dette gør langt de fleste, tillader jeg mig at påstå. Og pris er jo, som nævnt, ikke den eneste konkurrenceparameter. En evt. merpris for f.eks. service kan være merprisen værd, også efter en evt. handel.


Redigeret af HessiDude - 09-December-2022 kl. 10:42
Til top
nicoleise Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2022
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 10:46
Altså, vi er enige om, at det ikke er forbudt - jeg tror heller ikke, jeg har påstået det modsatte. 

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg tænker, at du ved hvordan prisregulering i et frit marked fungerer (udbud kontra efterspørgsel). Så det lyder lidt som ønsketænkning.

The free market is a race to the bottom - er det ikke sådan, den går? At man handler det billigste sted er fint, men som sagt - så må man også indstille sig på, at sådan bliver købsoplevelsen (og verden) fremover. 

Og så forstår jeg ikke, at man først bruger sin lokale butik som et prøvelokale - for så kan man lige så godt begynde og vænne sig til, at den ikke er en del af købsoplevelsen fremover alligevel.

Det er blot min pointe. 

Jeg er slet ikke uenig i dine grundlæggende tanker om det frie marked som sådan, men mener at man også bør erkende, at ærlighed er en forudsætning for, at det frie marked kan fungere hensigtsmæssigt.

Jeg mener bare, at man bør "vælge spor", før man går ud af døren, og være ærlig omkring det. Det gør jeg altid selv.

Så kan dit frie marked også fungere - for hvis du siger til Hifiklubben up-front, at du ikke vil købe produktet hos dem, men gerne se det og tale med dem om det; så kan de jo i bedste frie marked stil vælge, at udvikle et koncept, der modsvarer det behov - fx en betalt fremvisning. Eller entrebilletter. 

Men går man ind af døren, får deres rådgivning og ser deres produkter, og går så igen og køber produktet på nettet, så mener jeg ikke, at man reelt har givet det frie marked mulighed for at fungere (som andet, end et ræs mod bunden).

Når man ikke er ærlig, så fører det frie marked os i stedet mod (uvirksomme) "løsninger", som når erhvervsdrivende tager et depositum up-front, som de krediterer ved ordre, for at gardere sig mod "gratister", men som jo omvendt låser kunden i butikken og dermed betyder, at muligheden for at gå sin vej, hvis man oplever en dårlig service, nu ledsages af en dummebøde. Bliver markedspladsen bedre af det?

Og så bør jeg måske nævne, at kravet om ærligheden gælder hele vejen rundt. Det er også billigere, at lave en t-shirt med børnearbejde og ved at bruge en flod til at komme af med sine kemikalier. Derfor skal både køber og sælger være ærlige, hvis det frie marked skal fungere, og den virkelighed mener jeg simpelthen ikke, vi befinder os i - og dermed mener jeg også et reguleret marked er nødvendigt. Ikke sådan at vi ikke må handle i Tyskland, men omvendt sådan, at vi heller ikke "misbruger" det marked, vi har i dag - hverken som køber eller sælger.

(Jeg håber i øvrigt ikke, det er min kommentar, du fandt nedladende og fordømmende. I så fald, var det ikke min hensigt, og jeg beklager)
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 506
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 12:14
Nicoleise.. 

Sælgere i butikker har til opgave at sælge produktet til dig og er de dygtige nok og har argumentationen iorden er sandsynligheden for et salg større. Nogle går i butikken for eks. bare at kigge, men kommer hjem med 1 eller flere produkter, fordi sælgeren var god.. sælger fik skabt et behov du egentlig ikke havde. Dvs. du endte med at betale for noget du muligvis ikke havde brug for og butikken får penge i kassen.
Men hey, det er vel fint nok at sælgere “oversælger”? 
- sælgere skal lige huske at fortælle at de idag vil forsøge at sælge dig mere end du har brug for, bare så de er ærlige.. men sådan fungere det jo heller ikke!

Det er op til sælger i butikken at sørge for at du køber hos dem..
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Altså, vi er enige om, at det ikke er forbudt - jeg tror heller ikke, jeg har påstået det modsatte.
Nej, du har ikke påstået det er forbudt, men insinueret at det faktuelt er forkert. Det er i hvert fald det jeg fornemmer der står imellem linjerne. Beklager hvis det er forkert.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

The free market is a race to the bottom - er det ikke sådan, den går? At man handler det billigste sted er fint, men som sagt - så må man også indstille sig på, at sådan bliver købsoplevelsen (og verden) fremover.
Helt enig. Man må derefter justere sine handlinger og købsmønstre efter hvad man ønsker at motivere, hvis man overhovedet ønsker at ændre noget.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Og så forstår jeg ikke, at man først bruger sin lokale butik som et prøvelokale - for så kan man lige så godt begynde og vænne sig til, at den ikke er en del af købsoplevelsen fremover alligevel.

Det er blot min pointe.
Hvis forretningen ikke kan overleve, er der mere end det omdiskuterede der er til grund for det, bl.a. at man ikke vil tilpasse sig. Men jeg enig i, at hvis forretningen vil tilpasse sig, så vil det ændre på forretningens udgangspunkt, og forbrugerens oplevelse. Det vil dog give en naturlig udligning på markedet, og så kan forbrugeren ikke drage fordel af butikker, hvorefter vi alle er nødt til at spille på samme måde. Få det hjem, afprøve, sende det tilbage, hvis man er utilfreds. Det opfatter jeg ikke som en negativ ting. Se bare tøjmarkedet, det går den vej for dem alle, og så vælger nogle af dem, at have butik for at differentiere sig, vel vidende om at forbrugerne kan og vil prøve tøj hos dem, for derefter at bestille det et andet sted, især hvis det er væsentlig billigere. 

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Jeg er slet ikke uenig i dine grundlæggende tanker om det frie marked som sådan, men mener at man også bør erkende, at ærlighed er en forudsætning for, at det frie marked kan fungere hensigtsmæssigt.

Jeg mener bare, at man bør "vælge spor", før man går ud af døren, og være ærlig omkring det. Det gør jeg altid selv.

Så kan dit frie marked også fungere - for hvis du siger til Hifiklubben up-front, at du ikke vil købe produktet hos dem, men gerne se det og tale med dem om det; så kan de jo i bedste frie marked stil vælge, at udvikle et koncept, der modsvarer det behov - fx en betalt fremvisning. Eller entrebilletter.
Min tanke er, at det ikke er nødvendigt at annoncere. Det er et "give and take" spil og begge parter kender reglerne. Men jeg mener dog, at det er dårlig stil hvis man SLET IKKE vil give forhandleren en chance for at spille med reelt. Butikkerne kender risikoen, og fortsætter deres concept. Måske fordi de vurderer at en ændring i stil med det nu nævner, giver en ringere konsekvens.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Men går man ind af døren, får deres rådgivning og ser deres produkter, og går så igen og køber produktet på nettet, så mener jeg ikke, at man reelt har givet det frie marked mulighed for at fungere (som andet, end et ræs mod bunden).
Enig. Man skal give forhandleren en reel chance for at matche, eller forsøde, handlen. Forhandleren må derefter vurdere hvad man finder mest fordelagtigt.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Når man ikke er ærlig, så fører det frie marked os i stedet mod (uvirksomme) "løsninger", som når erhvervsdrivende tager et depositum up-front, som de krediterer ved ordre, for at gardere sig mod "gratister", men som jo omvendt låser kunden i butikken og dermed betyder, at muligheden for at gå sin vej, hvis man oplever en dårlig service, nu ledsages af en dummebøde. Bliver markedspladsen bedre af det?
Nej, ikke som det er udlagt her. Men det kan jo også gå den anden vej. Eller det kan presse forbrugeren til, at starte med at spørge efter et match eller forsødning, så deal-breakerne kan udryddes inden parterne spiller. Dog tror jeg ikke det er et reelt præmis, at forhandlere tager depositum. Konsekvensen for forhandleren er nok ikke det værd, og kompleksiteten er uoverskuelig hvis varen ikke lever op til forventningerne.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Og så bør jeg måske nævne, at kravet om ærligheden gælder hele vejen rundt. Det er også billigere, at lave en t-shirt med børnearbejde og ved at bruge en flod til at komme af med sine kemikalier. Derfor skal både køber og sælger være ærlige, hvis det frie marked skal fungere, og den virkelighed mener jeg simpelthen ikke, vi befinder os i - og dermed mener jeg også et reguleret marked er nødvendigt. Ikke sådan at vi ikke må handle i Tyskland, men omvendt sådan, at vi heller ikke "misbruger" det marked, vi har i dag - hverken som køber eller sælger.
Eller også bør alle parter lade være med aktivt at skjule noget. Som nævnt tidligere, mener jeg, at man ikke behøver at annoncere det hele da det kan ødelægge forhandlingsmuligheder, men man skal være ærlig. Jeg er også enig i at vi er nødt til at have fælles spilleregler, så det ikke stikker helt af, og det har vi jo også, eller vi forsøger efter bedste evne. Vi kunne også regulere skattetrykket her hjemme. Men hvordan forbrugeren købs- og beslutningsmønstre skal være, ville være helt i hampen at regulere.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

(Jeg håber i øvrigt ikke, det er min kommentar, du fandt nedladende og fordømmende. I så fald, var det ikke min hensigt, og jeg beklager)
Det var faktisk kun den originale kommentar og PerW's kommentarer. Tak ellers. Smile

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Nicoleise.. 

Sælgere i butikker har til opgave at sælge produktet til dig og er de dygtige nok og har argumentationen iorden er sandsynligheden for et salg større. Nogle går i butikken for eks. bare at kigge, men kommer hjem med 1 eller flere produkter, fordi sælgeren var god.. sælger fik skabt et behov du egentlig ikke havde. Dvs. du endte med at betale for noget du muligvis ikke havde brug for og butikken får penge i kassen.
Men hey, det er vel fint nok at sælgere “oversælger”? 
- sælgere skal lige huske at fortælle at de idag vil forsøge at sælge dig mere end du har brug for, bare så de er ærlige.. men sådan fungere det jo heller ikke!

Det er op til sælger i butikken at sørge for at du køber hos dem..
Sagt på en anden måde... parterne behøver ikke at annoncere noget. Alle ved, at det handler om en transaktion hvor begge parter gerne vil komme ud af det med mest muligt, eller, som minimum, lave en handel som føles fair (læg mærke til at jeg skriver "føles fair"). Big smile
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2022 kl. 14:51
Interessant diskussion! Konsekvensen af “det frie marked” blev at de mindre forhandlere af radio og TV med eget værksted måtte lukke op i 00erne. Også Fona kæden måtte bukke under. Jeg tror det skyldes at man gik i butikkerne for at se varen, og derefter købte den i Elgiganten eller på Nettet.

Redigeret af Munch - 09-December-2022 kl. 14:51
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2022 kl. 14:28
HessiDude: Hvis mit indlæg var en smule nedladende/fordømmende, så beklager jeg (På bagkant kunne det godt være formuleret pænere - den tager jeg på min kappe!).

Det er interessant at høre dine opfølgninger hvor du jo faktisk argumenterer fornuftigt for dit synspunkt. Synes dog du forsimpler det ved at sige "Så må de da bare følge med". Alting har en omkostning og skruer du ét sted ift. besparelse, skal du også skrue et andet sted. En butik har en ydelse som en webshop ikke. At forvente at denne ydelse kan anses som gratis ala "hjælp fra venner og forums" er en ubalanceret sammenligning efter min mening.

(Kommer lige fra et besøg i "Power" som er et rigtigt godt eksempel på hvad der sker med serviceniveauet når en fysisk butik i høj grad matcher priserne på webshops Smile)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu