recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit første smart TV :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mit første smart TV :)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mit første smart TV :)
    Sendt: 17-Januar-2023 kl. 12:10
Hej.

Jeg får snart leveret mit nye TV (Samsung QE55QN93A), og ønsker at få lyden ud på mit gamle HiFi anlæg via en billig DAC, som strømfødes via USB 3.0. Desværre er alle indgange på min receiver optaget, så jeg vil bruge en phono switch box. Kan I hjælpe med følgende:
  1. Er det vigtigt at bruge dyre RCA/phono kabler for at undgå støj på linjen?
  2. Er det vigtigt at bruge dyre HDMI 2.1 (8K/60hz) kabler for at sikre en god billed- og lydkvalitet?
  3. Har det nogen betydning, om jeg bruger TV'ets HDMI 2.1 eller 2.0 indgang? Hvis nej, kan jeg så bruge et HDMI 2.0 kabel. Jeg er ikke gamer! 
  4. Hvis jeg trækker den digitale lyd fra AirTies boxen (via DAC + switch) til receiveren (CD indgang), og samtidig bruger TV'ets lyd, vil jeg så få problemer med synkonisering mellem lyd fra TV hhv. HiFi anlæg?
  5. Hvis jeg alternativt trækker digital lyd fra TV'et, vil jeg så aut. afbryde TV'ets egne højttalere?
  6. Andre ting jeg skal være opmærksom på?
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 13:58
2 og 3: Til hvilke afspillere? Hvis det er dem, som nævnes i din signatur (kan i øvrigt ikke ses for de brugere, der læser med på smartphone, bare til venlig info), så HDMI 2.0 båndbredde tilstrækkeligt. Dine nuværende kabler er sikkert helt fine. Dyre HDMI-kabler er, med mindre de skal være meget lange, ren snake oil. Der er ikke forskel på digitale signaler. Enten kommer de igennem eller også gør de ikke, og du er ikke i tvivl i sidstnævnte tilfælde. Kabler til HDMI 2.1 båndbredde er ikke dyre, men du har pt. kun brug for dem sammen med PS5, Xbox Series X og PC'er med nyere grafikkort.

4. Det vil du muligvis, men hvordan vil du få lyd fra tv-boksen på både TV og receiver samtidig?

5. Nogle TV har mulighed for både at bruge interne TV-højttalere og en lydudgang (typisk den optiske) samtidig, men det afhænger af model. Jeg kan ikke huske om Samsungs QN90-serie kan.


Redigeret af Rasmus Larsen - 17-Januar-2023 kl. 14:03
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 14:06
Måske giver din DAC lidt forsinkelse i lyden fra TV
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 16:16
@Rasmus:
Hvad siger du til #1?
#4: God pointe! Det er faktisk ikke muligt, har jeg netop fået oplyst af Fibia.
#5: Jeg tjekker med Samsung.

@hansie: Tænker du at det samlede lydbillede bliver utåleligt?
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 05:12
1. Hvis kablerne ikke skal være lange, så skal de bare være tilstrækkeligt afskærmede. Jeg er ikke fortaler for dyre kabler af nogen art Smile

Husk også på, at selv hvis du finder en måde at køre lyden til receiver og TV-skærm samtidig, så vil de jo ikke spille i samspil. TV'et og receiver vil hver køre stereo-output. Nogle TV-skærme (Samsung QN90-serien kan ikke, ud over delvist med Samsung-soundbarer) kan agere dedikeret center-kanal i en opsætning, men ofte bliver de underdimensionerede ift. særskilte højttalere forbundet til receiver.
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 10:17
Jeg takker for nogle rigtig gode svar. Thumbs Up

Nu ved jeg så hvilke komponenter jeg skal anskaffe (og ikke anskaffe), og jeg glæder mig til at sætte det hele op, når jeg modtager TV'et. Skulle der opstå yderligere Question, så hører I nok fra mig igen. 
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 11:16
Jeg har nu modtaget TV'et, og skal snart igang. Jeg er usikker på hvilken HDMI indgang, jeg skal bruge for tilslutning af Waoo box: #3 med eARC support eller #4 med version 2.1 support? Jeg er ikke gamer! Jeg vil samtidig trække digital lyd til stereoanlægget via TV'et Toslink udgang.
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 11:36
Du kan tilslutte Waoo-boksen til hvilken som helst indgang på TV'et. Det gør ingen forskel. 

Men nu hvor dit Samsung QN90A har en HDMI 2.1 port, så kan du lige så godt reservere den til en fremtidig HDMI 2.1 enhed såsom en fremtidig medieafspiller. Og reservere HDMI eARC porten til den dag, du får nyt lydsystem med eARC.

Med andre ord, brug HDMI nr. 1 eller 2 på Samsung TV'et Smile
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 13:26
Tak for svaret. I øvrigt er det QN93A modellen (med VA panel)! Wink
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2023 kl. 15:01
Jeg endte med at købe et HDMI 2.1 kabel - bare for at være fremtidssikret. Dette har så givet mig nogle oplevelser, som jeg har lidt svært ved at tolke! Da jeg koblede min TV boks til TV'ets HDMI port 4 (version 2.1) med dette kabel, fik jeg kun sne på skærmen. Jeg prøvede så med et HDMI 1.4/2.0 kabel i samme port, og det virkede fint. Og endelig prøvede jeg med version 2.1 kablet i port 1 (version 2.0), og det virkede også fint (mit aktuelle setup). Kan nogen forklare, hvad dette handler om? Wacko
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 14:13
Har lige talt med Samsung support, og de kunne (heller) ikke forklare hændelsen. Jeg har selv en teori om at HDMI "handshake" er gået galt, fordi min TV boks ikke kan tale HDMI 2.1. Hvad tænker I?
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 06:27
Ingen af enhederne kommunikerer over HDMI 2.1's FRL, så det kan jeg ikke forestille mig har nogen som helst relevans. Dit setup er pt. rendyrket HDMI 2.0.

Der er ikke noget der hedder et HDMI 2.1 kabel, men 'HDMI Ultra High Speed' er en certificering som sikrer, at kablerne kan bære båndbredden helt op til 48 Gpbs. De er fuldt bagudkompatible med båndbredden i HDMI 2.0. Så det er ikke et særligt kabel, men som sådan bare et bedre afskærmet kabel, der har gennemgået en nyere certificeringsproces. Dermed ikke sagt, at kablet ikke kan være fejlbehæftet. Særligt hvis de er et langt kabel, kan der opstå signalproblemer, der vil manifestere sig som udfald på signalet eller intet videosignal.

Jeg ved ikke, hvad årsagen er til fejlen, men hvorfor er du så forhippet på at få din HDMI 2.0-baserede Waoo-boks tilsluttet HDMI 2.1 porten på Samsung TV'et? Smile


Redigeret af Rasmus Larsen - 16-Februar-2023 kl. 06:50
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu