recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit første smart TV :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mit første smart TV :)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 09:49
Kablet er et 2 meter langt Ultra High Speed kabel. Det er vel næppe at betragte som et (problematisk) langt kabel?

Jeg ønskede at sætte kablet i HDMI 2.1 porten, fordi jeg gerne ville slippe for at tage TV'et ned fra væggen, den dag hvor jeg (måske) får en TV boks med HDMI 2.1. Så længe det hænger på væggen, er det umuligt at komme til kablerne.
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 10:36
Man hænger sit fladskærms TV op på væggen i et slankt beslag med vippefunktion. Så hænger det pænt tæt på væggen og man kan komme til stik og kabler ved at vippe det ud forneden, hvor en lille pind holder det åbent, så man kan arbejde med begge hænder. Overrasker også ved at være meget kraftigt og lækkert udført.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af edinger edinger skrev:

Kablet er et 2 meter langt Ultra High Speed kabel. Det er vel næppe at betragte som et (problematisk) langt kabel?

Jeg ønskede at sætte kablet i HDMI 2.1 porten, fordi jeg gerne ville slippe for at tage TV'et ned fra væggen, den dag hvor jeg (måske) får en TV boks med HDMI 2.1. Så længe det hænger på væggen, er det umuligt at komme til kablerne.

God pointe. Nej et 2 meter langt kabel skulle ikke give anledning til problemer.
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Man hænger sit fladskærms TV op på væggen i et slankt beslag med vippefunktion. Så hænger det pænt tæt på væggen og man kan komme til stik og kabler ved at vippe det ud forneden, hvor en lille pind holder det åbent, så man kan arbejde med begge hænder. Overrasker også ved at være meget kraftigt og lækkert udført.

Ja, men jeg har genbrugt det eksisterende beslag fra mit gamle TV. Jeg tænker at et nyt beslag ville kræve, at jeg borede nye huller i væggen - og det "projekt" ville jeg gerne være foruden! I øvrigt går jeg ikke så meget op i at få TV'et helt ind til væggen, og dette kan vel også give problemer med manglende ventilation!? I min brugermanual er fx anført, at TV'et skal placeres/monteres min. 10 cm fra væggen pga. varmeudviklingen. Dog synes jeg dette krav lyder noget overdrevet. 
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af edinger edinger skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Man hænger sit fladskærms TV op på væggen i et slankt beslag med vippefunktion. Så hænger det pænt tæt på væggen og man kan komme til stik og kabler ved at vippe det ud forneden, hvor en lille pind holder det åbent, så man kan arbejde med begge hænder. Overrasker også ved at være meget kraftigt og lækkert udført.

Ja, men jeg har genbrugt det eksisterende beslag fra mit gamle TV. Jeg tænker at et nyt beslag ville kræve, at jeg borede nye huller i væggen - og det "projekt" ville jeg gerne være foruden! I øvrigt går jeg ikke så meget op i at få TV'et helt ind til væggen, og dette kan vel også give problemer med manglende ventilation!? I min brugermanual er fx anført, at TV'et skal placeres/monteres min. 10 cm fra væggen pga. varmeudviklingen. Dog synes jeg dette krav lyder noget overdrevet. 
Den kender jeg godt, og har lavet nye huller til det “rigtige” beslag. Brugte selv et hurtigt indkøbt vægbeslag til den første fladskærm. Meen når nu man bruger en mindre formue på en fladskærm, så fortjener det også et gennemtænkt og solidt ophæng. Du kan sikkert finde et der har en større afstand til væggen, men jeg har erfaret at det har tilstrækkelig ventilation ved 15 mm. Og jeg startede med et LCD TV som dit. Idag har jeg haft 2 forskellige Oled TV, som også får den ventilation de behøver. Og har skiftet kabler flere gange efter behov, og takket være beslaget, ikke behøvet at ha hjælp til det.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2023 kl. 15:16
Jeg har for længst justeret billedkvaliteten i SDR (efter Flatpanels anvisninger), men jeg har svært ved at finde vejledninger til HDR. Kan man bruge samme indstillinger for SDR og HDR?
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2023 kl. 07:37
Det bedste udgangspunkt til HDR på Samsung QN9-serien er Film / Filmmaker Mode profilen. Vær dog opmærksom på, at HDR-billedet aldrig bliver rigtig præcist uanset billedindstillinger. Det skyldes, at Samsung har en "snyde"-algoritme kørende, som lysner HDR-billedet ret markant. Denne algoritme deaktiveres, når man forsøger at måle på skærmen med de testmønstre, som bruges af de diverse kalibreringsværktøjer.
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2023 kl. 10:25
Her er mine aktuelle indstillinger:

Ekspert-indstillinger
SDR *
HDR (HLG) *
HDR (ST.2084) *
Profil
Film
Film
Film? (Fra)
Lysstyrke
25
50
50
Kontrast
45
50
50
Farve
25
25
25
Skarphed
0
0
0
Tone (G/R)
0
0
0
Anvend billedindstillinger
Alle kilder
Alle kilder
Alle kilder
Indstillinger for billedklarhed
Fra
Brugertilpasset
Brugertilpasset
Local dimming
Standard
Standard
Standard
Kontrastforbedring
Fra
Fra
Fra
Farvetone
Varm2
Varm2
Varm2
Gamma
BT.1886
HLG (værdi = 0)
ST.2084 (værdi = 0)
Skyggedetaljer
Fra
0
0
Kun RGB-tilstand
n/a
Fra
Fra
Indstilling for farverum
Auto
Auto
Auto
2-point +rød
11
n/a
n/a
2-point +grøn
-8
n/a
n/a
2-point +blå
-10
n/a
n/a
2-point -rød
-3
n/a
n/a
2-point -grøn
1
n/a
n/a
2-point -blå
2
n/a
n/a
*) SDR er indstillet manuelt iht. Flatpanels anvisninger. HDR = de automatiske værdier.

1. Kan man sætte HDR indstillinger manuelt, eller styres disse (helt/delvis) af kildematerialet?
2. Hvis ja, hvilke indstillinger anbefales (i lighed med SDR-anbefalingerne)?



MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2023 kl. 10:53
HDR-indstillingerne styres ikke af kildematerialet, men skærmen skifter til særskilte billedindstillinger for hhv. SDR og hvert HDR-format.

Dine HDR-indstillinger ser umiddelbart fine ud, men det forhold jeg  nævnte ovenfor kan du desværre ikke gøre noget ved. Du får ikke korrekte farver og lys på HDR-indhold med Samsung QN9-serien, desværre. Skærmen bruger en "snyde"-algoritme til at booste lys/farver i HDR-tilstand, som brugeren ikke kan slå fra og som skjules fra anmeldere og folk, der professionelt kalibrerer skærme.
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2023 kl. 11:23
Jeg forstår stadig ikke, om jeg kan sætte visse HDR værdier manuelt? Confused
Når du siger, at lys/farver boostes i HDR, så kan man vel bare reducere værdierne for Lysstyrke (pt. 50) og Farve (pt. 25)? Eller har disse værdier i realiteten ingen betydning i HDR?

Jeg er ikke så fikseret på 100% "korrekte farver" (PQ-kurven?), men jeg vil gerne have et billede, som man ikke får ondt i øjnene af at se på! Og der synes jeg måske, at HDR materiale er hård kost for øjnene. Hvis jeg ønsker at reducere lysstyrken, skal jeg så samtidig ændre i andre værdier, for at opretholde et "balanceret" billede? 

Der snakkes meget om blooming og DSE, men jeg har (heldigvis) endnu til gode at se dette på mit TV. Smile
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2023 kl. 11:35
HDR-billedindstillinger fungerer grundlæggende ligesom SDR-billedindstillinger. De kan sagtens sættes manuelt på TV-skærme. Men lige præcis på Samsungs Q-serier – og tidligere på QD-OLED men det er sidenhen rettet vha. software-opdatering – bruger Samsung en snyde-algoritme til at booste lys og farver til niveauer, som de ikke bør fremvises ved. "Snyd" fordi algoritmen kører i baggrunden og ikke afsløres ved kalibrering, i stil med VW-skandalen. Det er muligvis derfor du oplever, at billedet er ret skrapt i HDR. Det er ikke sådan HDR-billedet bør se ud ifølge kildematerialet.

Du kan som bruger ikke gøre så meget ved dette andet end at prøve at skrue ned for lysstyrken, hvis det er den, der generer dig. Det gør ikke HDR-billedet mere præcist, men dæmper det kunstigt høje lys. Alternativt kan du prøve at skrue en tak eller to ned for ST.2084, som styrer lyskurven i HDR. Men altså, uanset dine indstillinger så kommer du ikke i mål på HDR-delen, idet Samsungs snyde-algoritme tilpasser sig indholdets type og billedkompositionen i hver scene.
Til top
edinger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2006
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér edinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2023 kl. 11:56
@Rasmus Larsen: Takker for dine udførlige svar. Thumbs Up
Nu vil jeg afprøve dine anbefalinger. Jeg bør vel lave de samme korrektioner i både ST.2084 og HLG?
MVH Edinger

Samsung QE55QN93A + Waoo AirTies 7410X + Denon DRA-585RD + Fiio Taishan D03K + Panasonic DMP-BD60 + B&W DM602 + Audio Pro Avanti SW200
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu