recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet i ny lejlighed?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internet i ny lejlighed?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

En af forskellene mellem kabel og fiber (som jeg har læst et eller andet sted ;)), så "deler" man kabel forbindelse med naboer, dvs. at hastigheden kan påvirkes afhængig af hvor meget naboen er på. Hvorimod at fiber hastigheden er uafhængig af naboer etc.


Langt de fleste fibernet (PON) er delt på samme måde som coax. Dog er der som regel færre om at dele kapaciteten i fibernettet. TDCs coax har p.t. cirka dobbelt så meget downstreamkapacitet som førstegenerationsfiber (GPON).


Redigeret af bubbleboy - 25-Januar-2023 kl. 10:10
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Jeg skiftede fra kabel til Fiber for ca. et halvt år siden (Hiper) og min erfaring er at fiber er lidt mere stabil end kabel, specielt over trådløs forbindelse. 

Det har intet at sige, den er routeren der gør forskellen

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Med kabel skulle jeg genstarte min router ca. en gang om måneden fordi den tabte forbindelsen (har fået routeren skiftet flere gange uden at det hjalp). Det problem har jeg ikke haft med fiber.

Men igen, det relaterer ikke til den fysiske forbindelse

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

En af forskellene mellem kabel og fiber (som jeg har læst et eller andet sted ;)), så "deler" man kabel forbindelse med naboer, dvs. at hastigheden kan påvirkes afhængig af hvor meget naboen er på. Hvorimod at fiber hastigheden er uafhængig af naboer etc. 

Det afhænger af det enkelte netværk og udbyderen og har intet med fiber/coax at gøre…

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kristian3th Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2010
Sted: Vsj
Status: Offline
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian3th Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 20:45
Forskellen mellem coax og fiber er, at coax er en delt ressource (lige som mobilnetværk). Nettet er serieforbundet, så du får dit stik via kabel fra det foregående stik osv. Dvs, at det første stik efter teknikhuset får fuld skrald, nr. 2 stik er afhængig af at første stik ikke bruger den fulde kapacitet (lidt overdrevet beskrevet). Men hvis man så er stik nr. 20 i den kæde, så kan man godt mærke, når der bliver brugt kapacitet i alle de stik som er før en selv. 
Jeg har haft Stofa coax i en årrække og var sådan set godt tilfreds med forbindelsen, 200/50 Mbit. Men til sidst var der alt for mange større og mindre afbrydelser - måske bare i 15 min. Men det er altså rigeligt til at forstyrre enten i arbejdstiden, eller familiens netbehov i fritiden. Nu er jeg skiftet til fiber, hvor jeg har min egen kabling direkte fra teknikhuset. Så den er uafhængig af andres forbrug mm. Og det er bare så meget mere stabilt. Og prismæssig her stort set det samme, for en endnu bedre kapacitet. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 22:37
Der bare lige det aber dabei, at internet fiber ikke kan leveres til alle adresser. Man kan få Fastspeed 1000/1000 billigere end Stofa 200/50, som jeg har nu. De kan bare ikke levere til adressen Ouch
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2023 kl. 23:03
På samme vis kan coax heller ikke leveres til alle adresser.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MikeW Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MikeW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 12:01
Ofte kan man ikke lave port forward (NAT) på coax/kabel netværk, men har fuld kontrol ved fiber.
Så, hvis du påtænker at have servere kørende, er det +1 til fiber.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af MikeW MikeW skrev:

Ofte kan man ikke lave port forward (NAT) på coax/kabel netværk, men har fuld kontrol ved fiber.


Det afhænger stærkt af udbyderen - uanset om det er fiber eller coax....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Kristian3th Kristian3th skrev:

Forskellen mellem coax og fiber er, at coax er en delt ressource (lige som mobilnetværk). Nettet er serieforbundet


Det er som sagt en myte. Fibernet fungerer på helt samme måde.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Jeg skiftede fra kabel til Fiber for ca. et halvt år siden (Hiper) og min erfaring er at fiber er lidt mere stabil end kabel, specielt over trådløs forbindelse. [..] Med kabel skulle jeg genstarte min router ca. en gang om måneden fordi den tabte forbindelsen [..] Det problem har jeg ikke haft med fiber.

Det er en fortælling om en bedre router mere end noget andet. Uanset om man har kabel eller fiber, så er WiFi i 99% af tilfældende den absolut mest skrøbelige del af kæden og langt den største flaskehals - Fiber har naturligvis de fordele jeg omtalte, men dem oplever og erkender man også helt klart allerbedst kablet.

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

En af forskellene mellem kabel og fiber (som jeg har læst et eller andet sted ;)), så "deler" man kabel forbindelse med naboer, dvs. at hastigheden kan påvirkes afhængig af hvor meget naboen er på. Hvorimod at fiber hastigheden er uafhængig af naboer etc. 
Og så kan man få en fast IP adresse med fiber forbindelse. Det kan man ikke med kabel (Ihvertfald ikke med Hiper)

Sådan er internettets struktur helt generelt også for de fiber forbindelser der når ud i folks boliger med fiber helt ind til slutkundens udstyr. Det er helt normal at der deles f.eks. en større 10 Gbit kapacitet imellem somme tider flere kunder (Det er sjældent der sidder >10 kunder og downloader for fuld 1 Gbps på en og samme tid og kapaciteten ville kunne klare pænt over 600 forskellige 4K Netflixstreamere på samme tid), hvad enten vi taler kabel eller fiber eller for den sags fiberbaserede-bolignetløsninger hvor switchene står i kælderen og det er Ethernetforbindelser der er termineret ud i  slutbrugerenes lejligheder. Det gælder også Hiper, hvad enten det er som kabel eller fiber man benytter sig af det. Det eneste spørgsmål er hvor langt ude i omverdenden den delte kapacitet er termineret og hvor mange der deles om den/de større delte kapacitet[er] og hvor meget kapacitet f.eks. Hiper har købt sig ind på i netværket i det givne område. Både ved fiber og ved kabel-tv kan det sagtens være "længere nede af vejen" eller i et skab et sted længere ude i kvarteret. Der hvor kabel-tv nettet er termineret til den delte forbindelse er der så fiber resten af vejen ud, det var derfor man i sin tid kaldte det for hybridnettet, mens det ved bolignetsløsninger gerne er et sted i foreningen kælder hvor fiberet nu er trukket til at komme ind til foreningen som så switches ud til slutbrugerne via Ethernet.


Redigeret af TBC1 - 26-Januar-2023 kl. 19:20
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2023 kl. 20:45
Delingen kan også ligge direkte i fiberkablet, hvor man trækker en enkelt fiber fra centralen og splitter den ud i mange (via en passiv splitter i et gadeskab).

GPON er den mest udbredte type i dag (privatkunder). Her har man 2.4 Gbit/s ned og 1.2 Gbit/s op til deling mellem x antal kunder.

Der står en OLT på centralen, som sender data, bid for bid, til de forskellige kunder på samme fiberkabel. Kunderne skiftes til at sende data tilbage (kun én kan sende ad gangen, ellers går kommunikationen i stykker).

(Ved coax kan flere sende ad gangen.)


Redigeret af bubbleboy - 26-Januar-2023 kl. 20:49
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu