recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Billigt" Roon endpoint?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Billigt" Roon endpoint?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Billigt" Roon endpoint?
    Sendt: 03-Februar-2023 kl. 22:20
Jeg syntes Roon lyder spændende. Primært for at få fuld udnyttelse af musik som jeg streamer fra Qobuz (op til 192@24) og multi-room. Jeg har ikke noget musik liggende lokalt.

Jeg har pt 3 rum og min plan er at starte med at bruge min laptop som "Roon Core".

Jeg har en gammel NAD integreret forstærker som jeg gerne vil streame til. Jeg har kigget på:


som er "Roon Ready". Men den koster 4.800 så det løber op med 3 rum/endpoints!

Jeg har derfor kigget på:

der virker rigtig fedt men som også kræver at man bruger en del tid.

Jeg kunne egentligt bare godt tænke mig en enkelt/lille boks per rum som min Roon core let kan finde (over wifi) der har en fornuftig DAC der ikke koster ca. 4.800 kr. 

Findes der sådan en dims?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2023 kl. 23:09
RoPieee vil jeg tro tager 1 time og så er du kørende.


Jeg har Volumio på en pi sluttet til min garageradio.
Kan se at der er et Roon plug-in til den også….

Klaus


Redigeret af KlausDM - 03-Februar-2023 kl. 23:14
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2023 kl. 23:21
Men du skal vel stadig have en DAC? Eller bruger du bare den (hvis der er een??) er?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 00:04
I garagen bruger jeg bare den onboard.
Lige nu er der godt nok en surroundforstærker som også kan tage digitalt signal.

Men skulle det være andet end blot baggrundsstøj, vil en hifiberry nok hjælpe på det ;-)

Klaus


Redigeret af KlausDM - 04-Februar-2023 kl. 00:04
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ham den anden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-November-2022
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham den anden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 09:16
Hvis du kigger Bluesound vejen så vær lige obs på at deres app kommer i en version 4.0 men helt ny interface inden længe. Den er gratis. Ved godt det ikke er Roon men alligevel. Jeg har selv leget lidt med Roon de sidste måneder da de havde et black friday tilbud med 3 måneder for 2 dollar. Det kunne jeg ikke stå for. Det udløber her til februar og må indrømme jeg har valgt ikke at forlænge for nu. Jeg får ikke brugt det nok til den pris og vil lige se hvad BlueOS kan. Har sat min iMac op som Roon Core og det har fungeret problemfrit. Streamer til hhv. NAD forstærker, Pulse 2i og Pulse soundbar. 

Redigeret af Ham den anden - 04-Februar-2023 kl. 09:18
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 11:12
Undskyld jeg blander mig, men hvad er det Roon kan, som retfærdiggør et abb. på 1000,- om året? :-) Var det ikke bedre at bruge de penge på en ordentlig streaming service?


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 11:19
Hvad med en Argon solo? Den er også roon ready
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Undskyld jeg blander mig, men hvad er det Roon kan, som retfærdiggør et abb. på 1000,- om året? :-) Var det ikke bedre at bruge de penge på en ordentlig streaming service?




Prøv deres gratis uge og se; for nogle giver det mening og for andre gør det ikke.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2023 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Undskyld jeg blander mig, men hvad er det Roon kan, som retfærdiggør et abb. på 1000,- om året? :-) Var det ikke bedre at bruge de penge på en ordentlig streaming service?




Prøv deres gratis uge og se; for nogle giver det mening og for andre gør det ikke.
nu har jeg kun haft prøvet Roon, pga. Bitperfect. Men som Plex kan nu. Det er med roon og plex, er at det er jo ikke alt musik streamings service har. Jeg personligt har der nogle albums man ikke kan få på streaming. Så ved at have egen server, plus qobuz, så har man begge samlet et sted
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2023 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Undskyld jeg blander mig, men hvad er det Roon kan, som retfærdiggør et abb. på 1000,- om året? :-) Var det ikke bedre at bruge de penge på en ordentlig streaming service?



Roon er den vildeste metadata platform i sammenligning med alt andet.  De kæder utrolig meget information sammen om musikken, hvilket gør at man kan "surfe" ny og gammel musik på en "opdagelses orienteret" måde.   Samtidig kan man udover sin egen lokale musik,  også have hele Tidal og Qobuz integreret.  Man kan tilmed se alle versioner af et album man måtte have, incl dem på førnævnte streaming tjenester.   På den tekniske side er der et DSP modul, der kan være guld værd til at korrigere alt lige fra balance til frekvensgang.  Hertil mere radikale ting som f.eks mulighed for Convolution filtre og rigtig meget mere. 
Til top
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2023 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvad med en Argon solo? Den er også roon ready

De anbefaler ikke længere at man køber den i hifiklubben hvis man vil bruge den til Roon da den ikke er stabil :-(

Har også hørt andre som bare generelt har haft problemer med argon solo.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2023 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Undskyld jeg blander mig, men hvad er det Roon kan, som retfærdiggør et abb. på 1000,- om året? :-) Var det ikke bedre at bruge de penge på en ordentlig streaming service?



Roon er den vildeste metadata platform i sammenligning med alt andet.  De kæder utrolig meget information sammen om musikken, hvilket gør at man kan "surfe" ny og gammel musik på en "opdagelses orienteret" måde.   Samtidig kan man udover sin egen lokale musik,  også have hele Tidal og Qobuz integreret.  Man kan tilmed se alle versioner af et album man måtte have, incl dem på førnævnte streaming tjenester.   På den tekniske side er der et DSP modul, der kan være guld værd til at korrigere alt lige fra balance til frekvensgang.  Hertil mere radikale ting som f.eks mulighed for Convolution filtre og rigtig meget mere. 

OK. Det er self meget fedt, hvis man bruger det, men i konteksten "billig multiroom" kan jeg nok ikke helt få øje på det. Muzak i køkkenet og garagen kræver nok heller ikke bit perfekt streaming eller en convolution engine, - eller stereo for den sags skyld ;-)

Nu ved jeg ikke hvad qobuz appen kan, men mon ikke den kan finde en chromecast hifi eller anden tilsvarende enhed så man kan streame til en billig streamer + amp? Alternativt skift til Tidal.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu