recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vurdering af pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vurdering af pc

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Kan denne pc udskifte ddr4 ram med ddr5 ram og vil det være en god forbedring tænker i  ?



Nej, Ryzen 7 5800X benytter alene DDR4

Der er tale om både forrige processorgeneration og GPU generation. Hvis det er forrige generation du går efter grundet prisen, så er RTX 3080 for så vidt et udmærket kort (lever dog muligvis på lånt tid ifht 4K med sine blot 10 GB VRAM, men er et oplagt 1440p valg - omvendt skal man formentligt alligevel benytte DLSS og 1440p rendering for at spille med 4K output på kortet i fremtiden, hvilket giver lidt mere tid at løbe på for kortet - og DLSS er GODT(!), kan til tider være bedre en native 4K rendering). Hvad processor angår, så ville jeg i forrige generation helt sikkert sigte efter Ryzen 7 5800 X3D som performer LANGT bedre til spil end 5800 X og giver selv en ny Intel Core I9 13900K kamp til stregen i spil. Det er fortsat en af markedets absolut bedste gaming-chips, ind til dets X3D "afløsere" kommer her om en uges tid.

Som Carsten siger, så udkommer 2 af den nuværende 7000 series X3D chip her om en uge, og om lidt over en måneds tid udkommer den det prismæssigt sikker kommer til at kunne betale sig at købe hvis det alene er spil man satser på. 

Hvis du går op i ram, så er der faktisk LANGT større grund til at gå op i X3D modellerne. De modeller er udviklet helt specifikt til gaming med en større hukommelse integreret direkte i chippen og dermed LANGT hurtigere memory access end selv de dyreste DDR5 kan drømme om (Der er dog tale om L3 cache, ikke system ram, så hvilke systemram man har vil også betyde noget ved SIDEN af). En X3D version af chippen kan dermed (afhængigt af spillet og dets memory sensitivitet) være op til over 20% (typisk fra nogle 5-15% variende fra spil til spil - et enkelt spil er set 87% hurtigere) hurtigere end X versionen af chippen med samme system ram i bundkortet.

Det er så også Ryzen 7000 serien der kan benytte DDR5 ram og dem hvor det også gør en stor forskel hvor høj frekvens og ikke mindst hvor lav latency disse ram arbejder med. Men det er for at skære det lidt groft ud også kun den processorserier hvor du ind til videre overhovedet behøver at gå videre op i hvilke ram du tager i brug, da der her kan lægge en god portion procenter yderligere, noget du langt fra ser hos intel eller hos Ryzen 5000 serien i samme grader. Ryzen 7000 serien er naturligvis dyrere end 5000 serien, da den er nyere og især bundkortene gerne koster mere til serien. Til gengæld er det en ny serie bundkort, som du kan smide en kommende Zen 5 og formentligt også en Zen 6 i om nogle år fra nu (Zen 5 rygtes at kunne blive op til 20% hurtigere end nuværende generation). Omvendt er Intel chippene på en bundkortgeneration hvor 13-serie chippene bliver den sidste CPU generation på bundkortene der er i brug nu, nu, så der skal man både opgradere CPU OG bundkort (samt formentligt ram), hvis man køber sig ind i Intel for tiden, hvor bundkortene til gengæld pt. er billigere.

På nuværende tidspunkt ville jeg som gamer selv enten hoppe på en budet-build med 5800X3D eller vente på 7800X3D eller hvis det skulle være intel vente og se på hvad gen 15 Arrow Lake byder på i forhold til en samtidg Zen 5 eller 6 på det tidspunkt Arrow Lake udkommer. Alternativt kunne man budetkøbe sig ind i en Intel Gen 12 eller 13 computer på brugtmarkedet som du var i gang med (men kom for sent til), men jeg ville omvendt ikke selv nyinvestere (altså købe komponenterne fra nye i butikken) på en platform der synger dens sidste svanesang. Det samme gælder Ryzen 5000 serien, selv om jeg ville kunne forsvare en undtagelse i forhold til et 5800 X3D budget-build.


AMD om X3D teknologien: https://youtu.be/g1xXuFDdpsU 
Video om budet build med den "forrige" X3D model: https://youtu.be/pTt6JOTDVZ8
Video om den nye Ryzen 7000 series DDR5 Ram følsomhed: https://youtu.be/MOatIQuQo3s

Redigeret af TBC1 - 21-Februar-2023 kl. 13:38
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 17:34
Hvad skal du bruge den til? Grunden jeg spørger, hvis det er spil, har du tjekket om de findes på GeForce now og eventuelt købe en billigere maskine, hvis du har godt internet.? For lige nu sidder jeg på min hustrus billige "gamer" bærbar og spiller cities skyline, assassin's Creed Valhalla, i native 4k med fuld skrald på detaljerne til 77 fps.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 18:57
nok mest til at game på - hvordan fungerer det med geforce now.  Har fibernet 1000/1000
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

nok mest til at game på - hvordan fungerer det med geforce now.  Har fibernet 1000/1000
det fungere på den måde. Man abonnerer på GeForce now som en streamings tjeneste, forskellen er bare her man selv skal eje spillene, via Steam, EA, epics eller Ubisoft. Dog skal man være obs på det er ikke alle spil der er tilgængelige desværre. Men man kan se en liste på GeForce now eller prøve deres gratis udgave med en time streaming ad gangen og med 1080 opløsning.

Og den løsning har frigjort mig. Da nogle spil med kontroller, spiller jeg på fjernsynet via min shield, og direkte på min telefon. Og andre spil med mus og tastatur.

Deres dyrer abonnement med 4080 grafikkort koster dog 159 om måneden. Men set i lyset af hvad sammen specs pc koster, så er det billigt og de opgrader gpu, når det får udviklet nye
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2023 kl. 19:05
mega fedt med jeres enormt gode beskrivelser.  

Grundet økonomi er der skåret ned til 5 muligheder.  

Vil dog lige kigge nærmere på det geforce now - dog ingen age of empires 4 :(

Ved godt det ikke vil være en kæmpe forbedring.  

Men der er disse 7








Så forstyrrer jeg ikke mere :)

Priserne er selvfølgelig meget forskellige.  Men ligger indenfor det jeg vil give - hvis i selv finder en der er perfekt så skriv gerne:)


Er mest til nummer 1 eller 5  men allerhelst nummer 7 dog er der 2.000kr i prisforskel på dem :)



Redigeret af forzajuve - 22-Februar-2023 kl. 20:05
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2023 kl. 20:14
Det er mange penge at smide efter dem, hvis de ikke kører Windows 11, synes jeg. Fordi, så skal du efterfølgende til at bøvle med at få den til at installere det. Mange herinde gør det bare... Men det er jo nok ikke så nemt for alle, med de krav, der stilles nu til Windows 11. Køb hellere nyt, med Windows 11 på.

RETTELSE:


Men kan man overtage et betalingsantivirusprogram? Husk at genstarte computeren efter afinstallation af det, inden du smider noget andet på...


Redigeret af mnielsen - 22-Februar-2023 kl. 20:17
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2023 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

mega fedt med jeres enormt gode beskrivelser.  

Grundet økonomi er der skåret ned til 5 muligheder.  

Vil dog lige kigge nærmere på det geforce now - dog ingen age of empires 4 :(

Ved godt det ikke vil være en kæmpe forbedring.  

Men der er disse 7

Personligt havde jeg, hvis det handler om 1440p, taget den med 3080, den har også en relativt fornuftig CPU, men jeg havde absolut ikke noget derunder hvis der skal være lidt fremtid i det. Når vi er dernede i GPU vil GPU MEGET hurtigt blive systemets flaskehals ved høje opløsninger, det balancerer rimeligt ved 1440p (endnu), men GPUen (3080) er en stor flaskehals til 4K.

Ved de andre lavere systemet synes jeg kun argumentet bliver endnu større i retning af Geforce Now, selv om man så mangler nogle specifikke spil og der er tale om streaming - Men netop Geforce Now har latency der slår konsol, så det eneste "negative" er at der er tale om videokompression, hvor vidt det er en dealbraker er og forbliver op til individuelt temperament og man kan i hvert fald leje sig til bedre hardware en alternativerne listet her.


Redigeret af TBC1 - 22-Februar-2023 kl. 20:52
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2023 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

mega fedt med jeres enormt gode beskrivelser.  

Grundet økonomi er der skåret ned til 5 muligheder.  

Vil dog lige kigge nærmere på det geforce now - dog ingen age of empires 4 :(

Ved godt det ikke vil være en kæmpe forbedring.  

Men der er disse 7

Personligt havde jeg, hvis det handler om 1440p, taget den med 3080, den har også en relativt fornuftig CPU, men jeg havde absolut ikke noget derunder hvis der skal være lidt fremtid i det. Når vi er dernede i GPU vil GPU MEGET hurtigt blive systemets flaskehals ved høje opløsninger, det balancerer rimeligt ved 1440p (endnu), men GPUen (3080) er en stor flaskehals til 4K.

Ved de andre lavere systemet synes jeg kun argumentet bliver endnu større i retning af Geforce Now, selv om man så mangler nogle specifikke spil og der er tale om streaming - Men netop Geforce Now har latency der slår konsol, så det eneste "negative" er at der er tale om videokompression, hvor vidt det er en dealbraker er og forbliver op til individuel temperament.


ved ikke om du har prøvet GeForce now for nygligt men den smule kompression der er nu skal virkelig kigge godt efter hvis man skal finde den.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2023 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

ved ikke om du har prøvet GeForce now for nygligt men den smule kompression der er nu skal virkelig kigge godt efter hvis man skal finde den.
Det er før RTX 4080 tier at jeg har prøvet Geforce Now. Jeg har også prøvet at streame lokalt via samt Steam Link og Geforce Gamestream, hvor man selv kan sætte kompressionsraten, med endnu højere bitrater. Man kan altid altid se forskel på det ukomprimmerede og det komprimmerede signal, ikke alene hvad kompression angår, men også mht colorspace compression - spørgsmålet er så blot om det udgør er en grad der generer den enkelte - Det er det kun den enkelte der kan finde ud af med sig selv. En tjeneste som Geforce Now er bestemt nået et niveau, hvor de fleste ikke vil generes af det og mange slet ikke vil bemærke det, man er jo også vant til hårdt komprimmeret streaming som heller ikke ligner og står mål med det ukomprimerede signal - Og folk generelt vil nok slet ikke generes af det hvis det foregår på afstand fra f.eks. en sofa. Men det er noget den enkelte må finde ud af med sig selv. Det kan jeg ikke afgøre på andres vegne, jeg kan kun tale på mine egne vegne og der udgør kompressionen altid et komprimis - eller i bedste fald et tradeoff. For tradeoff vedrørende kompression skal jo stadig vejes op imod de GPU kræfter, den renderopløsning, de grafiske settings og de RTX funktioner man får adgang til via Geforce Now med abonnement til RTX 4080 tier hos Geforce Now. Personligt ville et det tradeoff jeg selv ville være indstillet på, hvis jeg ikke i forvejen havde en PC med RTX 4090 og måske kun havde råd til konsol eller en low til mid-range PC, handle om at jeg ville fortrække Geforce Now over konsol eller en gaming-pc med f.eks. noget mindre end et RTX 3080 (som stadig lige kan gå an i de fleste spil ved 4K med brugen af DLSS). Det er derfor angiver at "argumentet bliver endnu større i retning af Geforce Now, selv om man så mangler nogle specifikke spil og der er tale om streaming" [..] "Ved de andre lavere systemer" af dem der blev listet.  

Redigeret af TBC1 - 23-Februar-2023 kl. 00:17
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2023 kl. 17:50
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 05:38
Hej.

RTX 3070 er fremstillet i en Samsung 8nm proces, som rent faktisk er en forbedret 10nm procesnode.
RTX 4070 er baseret på en TSMC 4 nm proces, som er en forbedret 5 nm procesnode.
Så der et hele 2 procesnodes forskel mellem de to, 10nm og 5 nm.

RTX 3070 har en Single Precision Performance på 20.3 TFLOPs.

Citat RTX 4070: 'The card is also reportedly clocked at 1920 MHz base and 2475 MHz boost clocks which gives it just around 30 TFLOPs of compute power.
The NVIDIA RTX 4070 graphics card is expected to launch in April 2023 for a price close to $500 US.'


Må jeg spørge.
Hvad syntes I andre at et RTX 3070 bør koste, en god måneds tid inden afløseren RTX 4070 kommer?
Og, hvad syntes I at et brugt RTX 3070 bør koste på DBA?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 24-Februar-2023 kl. 05:39
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 10:09

Det er jeg ikke klog nok til at svare på - 


Eller ville i vælge en af disse 2 


8.300kr


8.200kr

Grunden til at jeg spørger er at der var super positiv stemning omkring 5800x3d - den er dog med 3070 grafikkort hvor den anden er 5800x men med 3080 grafikkort.  

Er det hip som hap ?

Kan heller ikke helt glemme denne her til næsten 2.000kr mindre 


Er forskellen mellem et ryzen 7 5800x stor vs et ryzen 3900x ved godt det er et 2080s grafikkort .



Redigeret af forzajuve - 24-Februar-2023 kl. 10:46
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu