recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI splitter/switch
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI splitter/switch

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI splitter/switch
    Sendt: 28-Februar-2023 kl. 12:42
Hej Alle
Er der nogen der har en god idé til at løse følgende:
Jeg vil gerne kunne switche mellem at kunne se (og høre!) input fra enten min Chromecast med Google TV (CCGTV) og Apple TV (A-TV) gennem den HDMI indgang på min Marantz 1711, der har pass-thru. Således at jeg kan få den store lyd fra enten A-TV eller CCGTV hvis jeg tænder Marantz og hvis jeg ikke tænder får jeg bare TV lyden. Og selvfølgelig skal det hele kunne 4K, Dolby Vision og Dolby Atmos.
Nogen forslag?
Mvh
Sven Sørensen 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 14:00
Jeg tror det bliver noget rod med en HDMI-switch fordi Apple TV og Chromecast automatisk identificerer hvilket lydformat, som modtageren kan arbejde med. Så du vil sikkert skulle genstarte enhederne løbende, samtidig med, at de skifter på switchen.

Et alternativ, som er gratis: Såfremt din TV-skærm har HDMI ARC eller eARC, kan du forbinde Chromecast og Apple TV direkte til TV-skærmen med HDMI-kabler og så føre lyden tilbage til receiver med HDMI ARC/eARC. Så skal du med TV'ets fjernbetjening bare skifte mellem TV'ets interne højttaler og HDMI ARC lydudgang, afhængigt af, hvor du vil have lyden afspillet.
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 14:37
Tak for svaret, Rasmus.
Det har jeg sådan set prøvet, men Dolby Atmos overlever ikke den tur omkring TV og til Marantz. Det er eArc fra TV, men der ryger noget af i farten...
Jeg har dog kun prøvet med A-TV, men lyden blev ikke bedre end Dolby Surround. Og jeg kan nu godt lide Atmos...
Mvh Sven 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af svenks svenks skrev:

H
Jeg vil gerne kunne switche mellem at kunne se (og høre!) input fra enten min Chromecast med Google TV (CCGTV) og Apple TV (A-TV) gennem den HDMI indgang på min Marantz 1711, der har pass-thru.


Nu skriver du godt nok "den HDMI indgang".
Men er du klar over at du kan skifte indgangen, ved tryk på din fjernbetjening, selvom din forstærker er slukket?
Led efter "RC Source Select" i din setup menu.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 16:54
Hej Klaus
Nej, det var jeg ikke klar over, og det er jeg meget sikker på at min gamle Marantz 1604 ikke kunne. Men det virker jo fremragende, og jeg siger 1000 tak!
Jeg havde godt nok undret mig over at forstærkeren godt nok registrerede at der blev trykket (dioden blinker), men den tændte forstærkeren tændte ikke i  modsætning til 1604'eren.
Det forklarer så også hvorfor det en gang imellem ser ud som pass-thru fra CCGTV ikke virker - fordi den står til en anden indgang. Godt lavet af Marantz og skide godt at du kendte fidusen.
Takker endnu en gang!
Mvh Sven 

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 18:56
Hej Sven

Jeg har en 5010 og den er sidste generation der IKKE har “blindt skifte” af HDMI, hvilket jeg godt kunne bruge med mit gamle tv. Derfor kendte jeg til funktionen.
Efter skift af tv, bruger jeg ARC til lyden i stedet.
Jeg havde faktisk besluttet mig for at købe en nyere forstærker på den bekostning, indtil jeg fandt ud af, hvordan priserne på surround er totalt eksploderet…… :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 19:14
Jo, det kan man godt sige at de er...
Min 1604 gav jeg 4000 for, men det er så 8 år siden. Og i øvrigt var den på bud... Min 1711 købte jeg sidste år for 6200. Jeg købte den fordi den i modsætning til 1604 genkender Atmos. Ikke at jeg har højttalere i loftet, men også i 7.1 lyder Atmos endnu bedre end min gamle favorit, DTS 
MVH Sven 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2023 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af svenks svenks skrev:

Tak for svaret, Rasmus.
Det har jeg sådan set prøvet, men Dolby Atmos overlever ikke den tur omkring TV og til Marantz. Det er eArc fra TV, men der ryger noget af i farten...
Jeg har dog kun prøvet med A-TV, men lyden blev ikke bedre end Dolby Surround. Og jeg kan nu godt lide Atmos...
Mvh Sven 

Dolby Atmos understøttes over både HDMI ARC (som bitstream) og eARC (som bitstream og PCM), så det lyder umiddelbart som et opsætningsproblem. Har du husket at aktivere eARC på TV'et og sætte eARC til 
'Passthrough' eller 'Auto'? Hvilken TV-model er der tale om?
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2023 kl. 11:22
Hej igen
TV er et Panasonic OLED 55HZ1000, og eARC er slået til på TV.
Alt vedrørende Viera Link er slået fra, jeg gider ikke at den ene enhed tænder (eller slukker) for den anden i utide.
Men som sagt, jeg har kun prøvet med A-TV boksen, og mit gæt er at den ikke i første omgang får at vide at den anden ende af kæden kan Atmos, og så drosler den ned for muligheden. Om det virker med CCGTV direkte i TV, har jeg ikke prøvet.
Med til historien hører at jeg heller ikke kan vælge Atmos manuelt, når jeg kører A-TV ->TV ->Marantz via TV Audio input.
Mvh
Sven 


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2023 kl. 13:34
Det kan meget vel være, at fraværet af Viera Link forhinder Atmos i kæden. Det burde virke med dit Panasonic HZ1000.
Til top
svenks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenks Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2023 kl. 13:49
Tja, men som sagt har jeg grund til ikke at ville have det slået til.
Og nu har jeg så løsningen på mit oprindelige problem, så lad os ikke bruge mere krudt på det.
Jeg takker for indsatsen 😁
Mvh Sven 
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2023 kl. 11:58
Jeg har løst det ved at købe en splitter (HDMI) som sender lyd til forstærker, og billede og lyd til TV. Når jeg lytter til surround, skruer jeg blot ned for TV
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu