recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner).
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner).

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 12>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Så du mener at spise et rundstykke i en bil lugter?

Og det lygter mere end hvis du bøvser efter at have spist udenfor bilen, eller du lukker en lille vind ud den anden vej?

så svare jeg på det igen. Et nej. flere gennem ejer tiden af din bil ja


Okay, så flere rundstykker gennem tiden lugter mere end hvis du bøvser eller prutter gennem tiden?



Klaus
ja det kommer det til du kan jo ikke fjerne alle krummer i en bil, så de vil ligge med smør rester og lige så stille blive fordærvet, lygten trænger ind i stoffet i bilen. Ad
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

ja det kommer det til du kan jo ikke fjerne alle krummer i en bil, så de vil ligge med smør rester og lige så stille blive fordærvet, lygten trænger ind i stoffet i bilen. Ad

Min støvsuger virker altså fint…….


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 18:27
"Lygten trænger ind i stoffet"..... HMMMMMMM.........
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 06:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

"Lygten trænger ind i stoffet"..... HMMMMMMM.........

Vi andre forstår godt hvad han mener ud fra konteksten. Ingen grund til at lave grin med det.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 06:59

Ok - all right - mon ikke det er på tide at stoppe. Det var fint nok, da vi begyndte at snakke om at man også kan få kørekort og sygesikringsbevis (undskyld sundhedskort) på mobilen - og at man lige som man skal aktivere MitID på en ny mobil også skal huske at genoprette kørekort på mobilen, hvis man skifter mobil. Altså at selvom man kopierer alt fra den forrige mobil til den nye, så kopierer man ikke sin adgang til MitID (og kørekort, åbenbart). Princippet i hvordan mht. MitID, kan man se i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=OVnqDlAS9jM Dvs. man aktiverer en ny MitID adgang på den nye telefon og det er nemmest, hvis den gamle telefon ikke er nulstillet endnu.

Og så - fordi vi begyndte at snakke om at sygesikringskort har skiftet navn til sundhedskort og at vægtafgift idag hedder (grøn) ejerafgift, eller faktisk CO2 afgift - så begyndte vi at snakke om afgifter på biler. Her gled snakken over i plugin hybrid og el-biler - og med el-bilernes indtog drejede snakken over i opladnings- og pausevaner i forbindelsen med længere køreture, hvilket er særligt relevant i forbindelse med el-biler. Indtil da var snakken egentligt interessant nok. Men her begyndte kæden at hoppe af, med hvad de forskellige kan acceptere mht. at spise i bil, lugt efter mad i bil osv. osv.

Før jeg runder tråden af, vil jeg sige at jeg selv ikke bryder mig så meget om at nogen spiser i min bil. Om det så er kage, fransk hotdog el.lign. Ikke fordi jeg tror det lugter, eller at bilen kommer til at lugte af det, men mere pga. risikoen for at mad, dressing el.lign. falder ned på sæde eller bare i bilen. Selvfølgeligt kan man støvsuge bilen, men jeg vil ikke have pletter på sæder el.lign. Jeg spiser aldrig selv mens jeg kører. Hvis jeg skal køre en længere tur, har jeg en flaske vand og bolscher med og åbner gerne vandflasken og et par bolscher inden jeg kører, så jeg nemt kan række ned for at hente noget, hvis jeg bliver tørstig eller har lyst til et bolsche. Indtil for relativt nyligt svarede jeg slet ikke telefon hvis nogen ringede mens jeg kørte. Eller holdt evt. ind til siden for at se om det var noget vigtigt og ringe tilbage. Nu har jeg så "opdaget" Android Auto og den trådløse opkobling til mobil, så jeg kan besvare et opkald mens jeg kører. Men direkte at sidde og spise mens jeg kører vil jeg helst ikke, fordi det tager for meget opmærksomhed. Så heller holde ind på en rasteplads eller en skov, så man kan gå en lille tur måske og så spise og drikke lidt kaffe. Jeg drikker heller ikke kaffe mens jeg kører pga. risikoen for at spilde.

Men for at runde det af - så kan vi se at det er meget forskelligt fra person til person, hvad man har af kørevaner, pausevaner, spise, prutte eller bøvse i bilen og mht. til at holde bilen ren.  Wink  Og i stedet for at diskutere det yderligere, tror jeg bare vi skal acceptere at det er forskelligt fra person til person, hvad den enkelte kan / vil i bilen, sålænge det ikke er ulovligt.  Smile

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 16:07
Undrer mig en smule over, at nogen ikke mener at man kan køre elbil.

Har man et nogenlunde "normalt" kørselsmønster og mulighed for at få en lader derhjemme og skal man ikke trække tunge ting over længere strækninger, så burde der ikke være de store problemer i at køre på el.
Med hjemmelader vil de fleste kun lade "ude" meget sjældent.

Der er i øvrigt en del lynladere rundt i landet (billedet er kun af lynladere på min. 100 kW)


Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 07:40
Hvor kommer det kort fra? (Nysgerrigt spørgsmål). Derudover forestiller jeg mig at punkterne er en sammenblanding af forskellige leverandører (Clever, Ion osv.). Det er måske i sig selv ikke så stort et problem.

Du har sikkert ret i at mange vil kunne klare sig med en el-bil med en teoretisk rækkevidde på de omkring 400-500 km de kan komme op på p.t. Men der er også strækninger og situationer, som det ville være vanskeligt at køre med en el-bil, selvom den er ladet helt op hjemmefra. Så el-bilen er ikke for alle - endnu. Det skal nok komme, men det er der ikke helt endnu.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Du har sikkert ret i at mange vil kunne klare sig med en el-bil med en teoretisk rækkevidde på de omkring 400-500 km de kan komme op på p.t. Men der er også strækninger og situationer, som det ville være vanskeligt at køre med en el-bil, selvom den er ladet helt op hjemmefra. Så el-bilen er ikke for alle - endnu. Det skal nok komme, men det er der ikke helt endnu.

Jeg har faktisk svært ved at se hvad det skulle være for nogle strækninger - medmindre du skal ret langt øst på (som i polen eller længere mod øst).

Jeg har nu haft el-bil som eneste bil de sidste 75.000km (ca 2,5 år) og har kun oplevet en enkelt gang hvor jeg lige skulle planlægge lidt mere end bare at køre ind til nærmeste lader - det inklusiv flere ture til bl.a. Østrig (Autobahn med 150km/t på autopilot og opladning 15-25min hver 2-2,5 time fungerer altså ret godt).

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 17:09
Det er fint med elbiler. Jeg mener dog ikke det er helt godt nok endnu. 

Min far havde en Hyundai Kona i 11 måneder. Så gav han op. Den skulle have en rækkevidde på 470-480 km. Når det var koldt og han skulle køre til Ikast (133 km) og hjem igen (via Hammel Neurocenter, 144 km.) kneb det gevaldigt med rækkevidden. Han måtte ofte holde vognen på 110 km/t på motorvejen vest for Århus hvor man ellers må køre 130 km/t, ellers kunne han ikke komme hjem uden stop. Kulden hjalp heller ikke på rækkevidden.

Da han og min mor skulle på tur til Sydfyn i 3-4 dage var der konstant problemer med at finde en lader. Der var ikke mange af dem og dem der var, var stort set hele tiden optaget af hybridbiler. De skulle have fortsat til København, men det opgav de.

Hvis han bare skulle trille rundt i sit nærområde, er det sikkert fint.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvor kommer det kort fra? (Nysgerrigt spørgsmål). Derudover forestiller jeg mig at punkterne er en sammenblanding af forskellige leverandører (Clever, Ion osv.). Det er måske i sig selv ikke så stort et problem.

Du har sikkert ret i at mange vil kunne klare sig med en el-bil med en teoretisk rækkevidde på de omkring 400-500 km de kan komme op på p.t. Men der er også strækninger og situationer, som det ville være vanskeligt at køre med en el-bil, selvom den er ladet helt op hjemmefra. Så el-bilen er ikke for alle - endnu. Det skal nok komme, men det er der ikke helt endnu.
Kortet er fra Chargefinder, findes som app og på web.

Enig i at el ikke er for alle, men har man mulighed for hjemmeladning og slæber man ikke campingvogn til Middelhavet eller lign, så tænker jeg at langt de fleste kunne køre på strøm, hvis de ville, uden større problemer.

Har selv kørt på el i et stykke tid inkl. et par ture på 4-5000 km rundt i Europa og oplever ikke nogen problemer, men selvfølgelig nogle vaner der skal tilpasses. 
Lader stort set altid hjemme til hverdag og når man skal på længere ture kører man vel på motorveje/hovedveje, hvor der er en del muligheder for lynladning undervejs. 

Men der er fordele og ulemper og man skal selvfølgelig ikke forvente at WLTP rækkevidden holder, særligt ikke ved motorvejsfart om vinteren
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

  ... Jeg har faktisk svært ved at se hvad det skulle være for nogle strækninger - medmindre du skal ret langt øst på (som i polen eller længere mod øst). 

Jeg mente faktisk i Danmark. Når man som jeg af og til skal køre meget tilfældige steder hen ude på landet, hvor man typisk vil køre ad landevej og typisk køre ad kortest mulig rute. Så kan man relativt nemt risikere at man ikke kommer forbi en lyn ladestander. Og hvis der så er bare 300-400 km tur/retur, så er det ikke sikkert at el-bilen har rækkevidde til det. Så derfor er jeg ikke med på den endnu.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
LeChuck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-April-2011
Status: Offline
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeChuck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 07:51
Jeg kan kun tilslutte mig at elbiler ikke er for alle. Hvis du kører mange kilometer med et skiftende kørselsmønster, er jeg ikke i tvivl om at ladning kan blive et kæmpe irritationsmoment. 

I forbindelse med en weekendtur, har vi f.eks. oplevet at Chargefinder sagde der var tre ladere indenfor gå afstand af opholdsstedet. Det var der også, men.... Den ene var i stykker, den anden kunne kun bruges til elbiler med ladeport i fronten (ledning for kort til at nå vores ladeport ligegyldigt hvordan man parkerede) og den sidste virkede til at blive brugt som permanent parkeringsplads for en lokal med elbil.

Et andet eksempel var en tur til Nordsjælland, hvor vi på vejen hjem kørte forbi Helsingør. Der var nogle standard ladere ved stationen hvor vi satte bilen til opladning, og så gik vi en tur omkring Kronborg og fik lidt at spise. Næsten tre timer senere kommer vi tilbage og i den tid var der ladet 2,5 kW op på bilen..... Hvorfor skal jeg ikke kunne sige (ingen fejlmeddelelser. Seks pladser, kun en i brug udover os), men det var da ikke lige det man havde regnet med. 

Nu var det fornøjelsesture, og der var mere end nok strøm på bilen til at nå andre ladere. Men forestil jer en sælger midt i en stresset arbejdsdag.... Han ville nok være klar til at sælge sin elbil billigt ;-)

Misforstå mig ikke, vi synes vores elbil er fantastisk. Vi kan nemt nå til København og tilbage igen, selv om vinteren med en "tung" speederfod (selv hvis batteriet skulle ende på 70% i kapacitet), så vi bruger hjemmelader 90% af tiden. På Motorvej er der masser af hurtigladere, og vi har kun oplevet kø en enkelt gang. Den eneste ulempe for os, er at man lige skal dobbelttjekke lade muligheder ,når man kigger på fere i Danmark. Men der er mange andre med andre behov end vores.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu