recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner).
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner).

 Besvar Besvar Side  <1 101112
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 15:58
Spørgsmålet er om elbiler nu også er så “grønne” som man gør dem til i regeringen. Jeg læste for lang tid siden om udvindingen af lithium på det sydamerikanske kontinent, og glemte så alt om det igen. Men synes faktisk det er passende at bringe artiklen her.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Min bil med automatgear har uundværlig krybefunktion og sætter blødt i gang, når bremsen slippes, uden at træde på speederen.


Sjovt, jeg har det lige modsat.
Både min private og firmabilen trækker parkeringsbremsen let, når man holder stille, så kan man slippe bremsen og flytte foden til gaspedalen mens man holder stille.
I går havde jeg en "låner" med "krybefunktion", det er fandengalemig sært, når man er vant til det andet :-)

Klaus

Så har du ikke stop/start funktion på motoren?


Det er to forskellige ting.

Det Klaus sandsynligvis henviser til, er Auto Hold, som er på min Qashqai (kan deaktiveres, hvis man ønsker).

Redigeret af lunddal - 23-Marts-2023 kl. 15:59
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Så har du ikke stop/start funktion på motoren?

Jo jo, på begge biler.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 16:06
Spørgsmålet er om elbiler nu også er så “grønne” som man gør dem til i regeringen. Jeg læste for lang tid siden om udvindingen af lithium på det sydamerikanske kontinent, og glemte så alt om det igen. Men synes faktisk det er passende at bringe artiklen her.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Så har du ikke stop/start funktion på motoren?

Jo jo, på begge biler.


Klaus
Havde en Citroen C4 med automatgear som lånebil for 14 dg siden. Den startede motoren når jeg slap bremsepedalen. Og det er nok fordi den har krybestart.


Redigeret af Munch - 23-Marts-2023 kl. 16:16
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 16:30
Der er vidst lige så mange forskellige måder at gøre det på som der er bilmærker - mindst.

Min Golf og Touran gør det ens, holder jeg bremsen nede, tænder et grønt ikon i instrumentpanelet og bilen holder på bremsen, indtil jeg giver gas ("allways-hill-hold" burde det nok hedde). Begge har elektrisk parkeringsbremse.

Min fars Seat Arona og den VW Taigo jeg kørte forleden dag, har begge "krybestart". Fælles for dem er at de har håndbetjent parkeringsbremse ("håndbremse").


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 16:45
Ja, Auto Hold er en del af en elektronisk håndbremse (men ikke alle elektroniske håndbremser har det).

Start/Stop og krybestart har ikke noget med hinanden at gøre. Krybestart er vel det samme, som hvis man slog Auto Hold fra.

Start/Stop slukker jo selve motoren (når den kan), og så kan det godt være, at motor starter, hvis man slipper bremsen, npr Auto Hold er slået fra.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er vidst lige så mange forskellige måder at gøre det på som der er bilmærker - mindst.

Min Golf og Touran gør det ens, holder jeg bremsen nede, tænder et grønt ikon i instrumentpanelet og bilen holder på bremsen, indtil jeg giver gas ("allways-hill-hold" burde det nok hedde). Begge har elektrisk parkeringsbremse.

Min fars Seat Arona og den VW Taigo jeg kørte forleden dag, har begge "krybestart". Fælles for dem er at de har håndbetjent parkeringsbremse ("håndbremse").


Klaus
Den C4 jeg lånte var spritny og havde kørt ca 600 km og havde elektrisk håndbremse. Alligevel startede motoren når foden flyttede fra bremsepedalen. Til en prislap på 270k er jeg glad for min Nissan der kun kostede 246k næsten fuldt udstyret.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 17:04
Det kan jo tænkes, at Auto Hold ikke var aktiveret (en knap på håndbremsen).
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det kan jo tænkes, at Auto Hold ikke var aktiveret (en knap på håndbremsen).
Det ved jeg faktisk ikke om det var. Det er også forskelligt hvordan Auto Hold fungerer på en elektrisk håndbremse.
Da jeg fik min Nissan for 2 år siden, aktiverede jeg Auto Hold på knappen ved siden af knappen til den elektriske håndbremse. Det viste sig at være temmeligt svært at komme igang igen på skrå vej, faktisk døde motoren flere gange. Så jeg klagede til værkstedet, som sagde at knappen ikke skal aktiveres, da der automatisk er en mild Auto Hold indbygget, hvilket også ses i displayet i instrumenterne.


Redigeret af Munch - 23-Marts-2023 kl. 19:09
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 101112
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu