recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner).
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner).

 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nu har jeg så "opdaget" Android Auto og den trådløse opkobling til mobil, så jeg kan besvare et opkald mens jeg kører.

Shit mand.
Jeg kan ikke huske hvor mange år siden det er jeg havde en bil uden trådløs opkobling til mobiltelefonen, så jeg har kunne svare via bilens infotainment system (radio).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men brændstofmotoren er ikke iskold. 

Jo, en 10 grader varm motor er “iskold”

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Og så tung er bilen heller ikke. Ikke meget tungere end en diesel bil tror jeg ikke.

Hvilken bil har du?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 20:34
Android Auto: Jeg har bare hele tiden siden jeg første gang fik bil i 2013 haft som princip at jeg slet ikke ville snakke i telefon i bilen. Det er først for nyligt at jeg er begyndt at give lidt slip på det princip. Og de første biler jeg havde der tænkte jeg slet ikke over om man kunne koble telefonen til.

Min nuværende bil er en Hyundai Ioniq. Ok, måske 10 grader varm motor er "iskold" - det ved jeg ikke noget om. Men jeg kan kun sige at det fungerer hamrendes godt. Den vejer vist ca. 1480 kg og en Hyundai i30 stationcar vejer lidt over 1800 kg.


Redigeret af Thorvald - 22-Marts-2023 kl. 20:41
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Android Auto: Jeg har bare hele tiden siden jeg første gang fik bil i 2013 haft som princip at jeg slet ikke ville snakke i telefon i bilen. Det er først for nyligt at jeg er begyndt at give lidt slip på det princip. Og de første biler jeg havde der tænkte jeg slet ikke over om man kunne koble telefonen til.


Okay, har haft handsfree i bilen i de sidste ~25 år.....


Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok, måske 10 grader varm motor er "iskold" - det ved jeg ikke noget om.

Nej, men det gør jeg :-)

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Den vejer vist ca. 1480 kg og en Hyundai i30 stationcar vejer lidt over 1800 kg.


Ionic Plug in hybrid har en egenvægt på 1,495–1,551 kg afhængigt af udstyr
i 30 stationcar (diesel) har en egenvægt på 1241 kg med manuelt gear og er 30 kg tungere med automatgear. De 1800 er maksimalvægt.


klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hybrid er i mine øjne kun interessant fordi de bliver (blev!) hjulpet så godt på vej afgiftsmæssigt.

Dyr, kompliceret og unødigt mange kilo at slæbe rundt på, både for elmotoren, der skal slæbe en bil med en død brændstoftmotor, og brændstofmotoren der slæber rundt på batterier og elmotor.

Og så kører man en uge på batteri, indtil man skal til København, hvor man kører på el indtil man med iskold brændstofmotor rammer motorvejen, hvor den ikke altid alt for store brændstofmotor skal til at trække den tunge bil med 130 km/t. Min spådom er at vi kommer til at se mange hybrider med defekte brændstofmotorer på grund af et sådan belastningsmønster af en iskold motor….


Klaus
Der KAN være et gløderør der varmer kølevandet i motoren, netop fordi den ikke skal starte koldt. Det vil give god mening hvis alle plugin biler har sådan et.

Jeg har ikke en plugin bil, men en Nissan Qashqai, hvor der sidder sådan et gløderør som aktiveres ved start og varmer motoren hurtigere op.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 23:36
Gløderør?
Det kender jeg kun fra dieselbiler. Men mon ikke bare det er et almindeligt varmelegeme, som i en vaskemaskine.
Førhen kaldte vi dem “dyppekogere” , når de blev eftermonteret på biler.

Har du for øvrigt set youtuberen bigcar’s video om Nissan quashqai?
Den kan godt anbefales, hvis man har lidt interesse for den slags :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Gløderør?
Det kender jeg kun fra dieselbiler. Men mon ikke bare det er et almindeligt varmelegeme, som i en vaskemaskine.
Førhen kaldte vi dem “dyppekogere” , når de blev eftermonteret på biler.

Har du for øvrigt set youtuberen bigcar’s video om Nissan quashqai?
Den kan godt anbefales, hvis man har lidt interesse for den slags :-)


Klaus
Dyppekoger, nå hedder den det. Den er ihvertfald med til at forlænge levetiden på motoren. Og må være et must i en hybrid. 

Nej hvad har han på hjerte?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 23:52
At det er Renault motor/gear ved jeg godt, og det er en fantastisk motor.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
TL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Februar-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 12:40
Munch: "At det er Renault motor/gear ved jeg godt, og det er en fantastisk motor."

Er din Nissan Qashqai med dobbeltkoblingsgear? Har tidligere overvejet Mercedes A-klasse med samme 1,3 liter-motor og automatgear som Nissan/Renault bruger. Har ikke prøvet bilen, men både Mercedes- og Nissanmodeller med automatgear kritiseres for uskønt afsæt med hjulspin. Det forstår jeg ikke rigtigt. Min bil med automatgear har uundværlig krybefunktion og sætter blødt i gang, når bremsen slippes, uden at træde på speederen. Er det anderledes hos Nissan?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Munch: "At det er Renault motor/gear ved jeg godt, og det er en fantastisk motor."

Er din Nissan Qashqai med dobbeltkoblingsgear? Har tidligere overvejet Mercedes A-klasse med samme 1,3 liter-motor og automatgear som Nissan/Renault bruger. Har ikke prøvet bilen, men både Mercedes- og Nissanmodeller med automatgear kritiseres for uskønt afsæt med hjulspin. Det forstår jeg ikke rigtigt. Min bil med automatgear har uundværlig krybefunktion og sætter blødt i gang, når bremsen slippes, uden at træde på speederen. Er det anderledes hos Nissan?
Det har jeg desværre ikke noget svar på, da jeg har valgt 6 trins manuel gear. Det krævede til gengæld noget tilvænning for ikke at lave hjulspin ved igangsætning. Jeg har prøvet andre biler med automatgear og er enig i at det er rart at bilen selv trækker fremad når bremsen slippes. Jeg foretrækker dog selv “at røre rundt i gryden” og ha følingen med motoren.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Min bil med automatgear har uundværlig krybefunktion og sætter blødt i gang, når bremsen slippes, uden at træde på speederen.


Sjovt, jeg har det lige modsat.
Både min private og firmabilen trækker parkeringsbremsen let, når man holder stille, så kan man slippe bremsen og flytte foden til gaspedalen mens man holder stille.
I går havde jeg en "låner" med "krybefunktion", det er fandengalemig sært, når man er vant til det andet :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af TL TL skrev:

Min bil med automatgear har uundværlig krybefunktion og sætter blødt i gang, når bremsen slippes, uden at træde på speederen.


Sjovt, jeg har det lige modsat.
Både min private og firmabilen trækker parkeringsbremsen let, når man holder stille, så kan man slippe bremsen og flytte foden til gaspedalen mens man holder stille.
I går havde jeg en "låner" med "krybefunktion", det er fandengalemig sært, når man er vant til det andet :-)

Klaus
Så har du ikke stop/start funktion på motoren?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu