recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Android Boks til Sommerhuset?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Android Boks til Sommerhuset?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Android Boks til Sommerhuset?
    Sendt: 19-Marts-2023 kl. 07:21

Hej.

Jeg tænker på at købe en extra Android Boks, så vi har både en hjemme, og en i sommerhuset.

Den vi har nu  er en H96 MAX, som vi er meget glade for. Kravene til den i sommerhuser bliver de samme:

Streame DR og TV2 Play.

Youtube.

Kunne bruge det gratis Windscribe VPN, som vi bruger til at se Tyske og Hollandske TV stationer.

KODI, den nye ver 20.1 med AV1 codec support for Android lyder spændende.


AndrOpen Office, eller anden Open Office for Android:



Jeg har kig på to forskellige. En ren Android boks:

H96 MAX V12 Android 12 Smart TV Box til DKK 183,08.
DKK 37,23 Off Store Coupon.
Shipping: DKK 39,53  From Spain to Denmark via Correos Europe.


Eller en Android TV boks.

Chromecast med Google TV (HD) 34,90€


Den kan afspille følgende formater, ifølge dette link: https://androidpctv.com/chromecast-with-google-tv-hd-review/

h.265 / 1080p / 8bit
h.265 / 1080p / 10bit (anime)
h.265 / 4K@24fps / 8bit
h.265 / 4K@60fps / 10bit HDR
VP9 P1 / 4K@24fps / 8bit
VP9 P2 / 4K@60fps / 10bit HDR
VP9 P2 / 8K@60fps / 10bit HDR
AV1 / 4K@24fps / 10bit Only in streaming apps such as Youtube and internal player.


Og en USB-C hub til den. Vemount VE-3108  €26.78


Den indeholder et kablet 300 Mbit netkort, 3 stk USB 3.0 porte til udvidelse af Internt Ram, og en kraftigere strømforsyning til drift af både USB-C hub og Android TV boks.


Min VPN Software findes til Android TV. Windscribe VPN (Android TV) fra apkmirror.com:


Men hvad er jeres erfaringer med, at Sideloade Android Apps til Android TV bokse?

Og hvilken fordele eller ulemper syntes I ellers der er, mellem mine to forslag til en ekstra Android Boks?

Hilsen Carsten.

Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 14:29
Helt klart Chromecasten - fordi den er optimeret til Tv-brug, både når det gælder interface, fjernbetjening og ikke mindst apps. 

Den anden har telefon/tabletsoftware og formentlig et interface tilpasset Tv-brug, men det virker efter min mening ikke optimalt. Det samme gælder apps, der heller ikke er tilpasset tv-brug. Desuden kan du ikke bruge Google Play. Gætter på, at Netflix o.lign heller ikke kan bruges i høj opløsning pga manglende certificeringer.

Man kan sikkert vænne sig til det, hvad jeg gætter på, at du har gjort, men optimalt er det bestemt ikke.

Eneste fordel ved kinaboksen er prisen og hvis du har behov for alm Android apps eller vil surfe på nettet (browser er ikke skidegodt i Android TV).  

Windscribe kan hentes i Google Play, hvilket jo er meget nemmere end sideload - men det er ret nemt at sideloade apps på Android Tv, fx. med en app som Send-To-TV. 



Redigeret af longjohn2 - 19-Marts-2023 kl. 14:30
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 07:09
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

eller vil surfe på nettet (browser er ikke skidegodt i Android TV).  

Hej.

Citat: 'The problem with many Android TV browsers is that they do not work with your device's remote.
 You'll need to use a gaming controller or a smartphone app to operate and navigate around the app.

1. Puffin TV Browser
2. Google Chrome
3. Mozilla Firefox
4. TVWeb Browser
5. TV Bro'

Download Links:

Fra: What's the Best Browser for Android TV? 5 Top Apps, Ranked


Puffin er en betalings APP. Der findes dog en prøve version, som er annonce-sponsoreret og begrænset til en times brug pr. Dag. TV Bro bruger Android TV's fjernbetjening og
TVWeb Browser offers integrated voice search.

Men en af grundene til at jeg ønsker USB porte, er muligheden for at forbinde tastatur og mus når jeg surfer.
Her er et link til vores i8 Air Mouse Mini Keyboard med en Touch Pad:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 20-Marts-2023 kl. 07:11
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 09:05
Jeg har både en Android og en Android TV boks. Forskellen ligger primært i brugerfladen, hvor Android TV boksen er væsentlig nemmere at navigere i med en fjernbetjening, hvor Android boksen er bedst med en mus og tastatur. Her taler jeg udelukkende om streaming. Til surf vil jeg absolut også foretrække mus og tastatur til begge bokse.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

  
You'll need to use a gaming controller or a smartphone app to operate and navigate around the app.

1. Puffin TV Browser
2. Google Chrome
3. Mozilla Firefox
4. TVWeb Browser
5. TV Bro'

Jeg har prøvet Puffin og TVWeb - de er jo netop begge lavet til brug med en remote, men er ikke særlig gode efter min mening. 

Hvis jeg en sjælden gang vil surfe på TV, så er Cast fra en Chrome-browser på en mobil eller tablet bedre. 

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

  
Men en af grundene til at jeg ønsker USB porte, er muligheden for at forbinde tastatur og mus når jeg surfer.
Chromecasten har bluetooth, som du kan bruge til at forbinde mus og keyboard. Det keyboard, du henviser til, kan også fåes med bluetooth. Så i den henseende er hubben overflødig. 

Men hvis du vil tilslutte en HDD/USB-stick og have mulighed for ethernet, så kan du ikke undvære hubben på Chromecast.

Overvej evt. Nokia Streaming Box 8000 eller Thomson THA 100 (bliver også solgt som Strong SRT 401) som alternativ til Chromecasten - de har begge både USB-stik og LAN-port, hvormed USB-hubben bliver helt overflødig.

Bemærk i øvrigt, at den Chromecast, du linker til på Amazon, er HD-udgaven (1080p). Derfor den relativt lave pris. For 4K-versionen skal du have denne i stedet: https://www.power.dk/tv-og-lyd/afspillere/streaming/google-chromecast-med-google-tv-4k/p-1445191/



Redigeret af longjohn2 - 20-Marts-2023 kl. 19:14
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 06:41
Hej.

Googles ethernet adapter til Chromecast med Google TV koster 169 kr: 


Så jeg syntes at Vemount VE-3108  USB-C hub til €26.78 er et bedre køb. Hovedsageligt fordi jeg får 3 stk 3 USB porte og ekstra power med.

Jeg er helt klar over at den Chromecast, jeg linker til på Amazon, er HD-udgaven (1080p).
Jeg ved ikke, hvorfor Google kalder den HD-udgaven (1080p)?

Den kan afspille følgende formater, ifølge dette link: https://androidpctv.com/chromecast-with-google-tv-hd-review/

Citat:'
h.265 / 1080p / 8bit
h.265 / 1080p / 10bit (anime)
h.265 / 4K@24fps / 8bit
h.265 / 4K@60fps / 10bit HDR
VP9 P1 / 4K@24fps / 8bit
VP9 P2 / 4K@60fps / 10bit HDR
VP9 P2 / 8K@60fps / 10bit HDR
AV1 / 4K@24fps / 10bit Only in streaming apps such as Youtube and internal player.'

Det jeg søger er afspilning af AV1 / 4K@24fps / 10bit.
og Android ver 12.

Hilsen Carsten.

Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg er helt klar over at den Chromecast, jeg linker til på Amazon, er HD-udgaven (1080p).
Jeg ved ikke, hvorfor Google kalder den HD-udgaven (1080p)?
Fordi output er 1080p. Du kan forvisse dig om forskellen mellem de to modeller her: https://support.google.com/chromecast/answer/12578818?hl=da

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Den kan afspille følgende formater, ifølge dette link: https://androidpctv.com/chromecast-with-google-tv-hd-review/
 snip....diverse 4K og 8K-formater ...

Jeg ville nok stole mere på producenten end et tilfældigt website. 
Den kan muligvis afspille 4K-filer, men output er altså stadigvæk kun 1080p. Og 4K-modellen kan heller ikke outputte mere end 4K, selv om den sikkert også kan afspille 8K-filer. 


Redigeret af longjohn2 - 21-Marts-2023 kl. 10:31
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Jeg ville nok stole mere på producenten end et tilfældigt website. 
Den kan muligvis afspille 4K-filer, men output er altså stadigvæk kun 1080p. Og 4K-modellen kan heller ikke outputte mere end 4K, selv om den sikkert også kan afspille 8K-filer. 

Hej.

Androidpctv.com er desværre ikke bare et lille tilfældigt website. Det findes også i en Spansk sproget udgave.
Deres review af min H96 Max, som har en RK3318 SoC, som er svagere end Chromecastenes S905x2 viser:

h.265 / 4K / 8bit OK
h.265 / 4K / 10bit HDR OK
VP9 P1 / 4K / 8bit OK

Og jeg kan personligt bekræfte, at dette er korrekt.


I 'Chromecast with Google TV HD, review: economical and simple'


Citat:'
Streaming service Calidad / Audio
Youtube FullHD (1080p) / 5.1
Google Play Movies FullHD (1080p) / 5.1
Netflix FullHD (1080p) / 7.1  
HBO Max FullHD (1080p) / 5.1 
Disney+ FullHD (1080p) / 7.1 
Apple TV+ FullHD (1080p) / 7.1 
Prime Video FullHD (1080p) / 7.1 
DAZN HD (720p) / Stereo
IPTV FullHD (1080i) / Stereo'

Jeg tror at Netflix, og de andre streaming tjenester er begrænset til FullHD (1080p).
Men at f.eks. KODI, sagtens kan afspille i en højere opløsning?


Jeg har fundet et 'REVIEW: Sunvell T95Q with the new Amlogic S905X2 SoC'. Samme SoC som er i 'Chromecast med Google TV HD'


Her er udførlige oplysninger om filnavne, codec, opløsning og bitrate:

Citat:'
H.265 / VP9 SDR:
Tears of steel – HVEC 8bit – Main@L6.2@Main – 1080p@24fps – 17 Mbps Correct
Samsung UHD Dubai – HVEC 10bit – Main 10@L5.2@Main – 4K@24fps – 51 Mbps Correct
Anime – HVEC 10bit –  Main 10@L4@Main – 1080p@24fps – 21 Mbps Correct
Eye of the Storm – VP9 – 4K@24fps – 14 Mbps Correct
H.265 / VP9 HDR:
Life of Pi HDR10 –  HVEC 10bit – Main 10@L5.1@High – 4K@24fps – 45 Mbps Correct
LG Demo – Dolby Vision – HVEC 12bit – Main 10@L5@Main – 4K@24fps – 30 Mbps Correct
Planet Earth II – HDR HLG 10bit  – Main 10@L5@High – 4K@25fps – 31 Mbps Correct
The world in HDR – VP9 Profile 2 10bit – 4K@60fps – 20 Mbps Correct
Peru 8K HDR – VP9 Profile 2 10bit – 8K@60fps – 20 Mbps Frameskip'

Personligt tror jeg ikke på, at Google har begrænset outputtet af dette materiale til 1080p i KODI.
Men det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på? 

Hilsen Carsten.

 


Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2023 kl. 15:38
Jamen så køber du da bare HD-udgaven ...

Vil nok anbefale dig, at købe den et sted, hvor den let kan byttes, når du finder ud af at producenten faktisk har ret, når de siger output er 1080p.


Til top
Queen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2009
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Queen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 08:32
Jeg bruger selv Google TV HD nem at sætte op, virker perfekt og er så nem at bruge koster 309,- kr. hos Harald Nyborg.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Vil nok anbefale dig, at købe den et sted, hvor den let kan byttes, når du finder ud af at producenten faktisk har ret, når de siger output er 1080p.

Hej.

Nordicelectronics.dk

Pris 288 DKK
Billigste fragt 49 kr.

Citat: Opløsning
Op til 4K HDR, 60 FPS
Understøtter opløsninger på op til 4K og HDR (High Dynamic Range), så du får imponerende billedkvalitet.


Læs Mere...

Hilsen Carsten

 




Redigeret af csell - 23-Marts-2023 kl. 18:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2023 kl. 18:34
Well, jeg vil tro at google har bedre styr på specifikationerne end end tilfældig webshop

HD-version
OpløsningOp til 1080p HDR, 60 FPS






4K-version
OpløsningOp til 4K HDR, 60 FPS

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu