recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mesh - TP-link - Wifi 6 til Fibernet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mesh - TP-link - Wifi 6 til Fibernet?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mesh - TP-link - Wifi 6 til Fibernet?
    Sendt: 19-Marts-2023 kl. 09:18
Hej
Prøvede at lave en overskrift der fangede indledningen til mit spørgsmål :-)

Jeg har fibernet via Hiper og som jeg kan se det er routeren en Wifi 6 router. 
Har ikke forstand på denne slags skal det siges

Jeg har besluttet at købe et Mesh system da vi har dårlig dækning i huset (jeg ved godt nogle vil sige jeg skal kable). 
Jeg er i tvivl mellem TP-Link M9 som er triband men wifi 5 og så deres X60 som er dual band men Wifi 6 ?

Når man køber sådan en 3-pak løsning, erstatter den ene så routeren eller skal den stadig bruges?

Tak !


Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 09:21
Der er også deres M5 som er på tilbud men lavere specs

Vi har et 200 m2 1-planshus hvor fibernet kommer ind hele nede i den ene ende af huset. 
En dreng der sidder og gamer meget. Han kabler idag direkte til routeren via et langt kabel hen over gulvet :-)
Selv hvis routeren står 4-5 meter fra hans værelse piver han over at det lagger. Jeg tænkte derfor at sætte en af enhederne hos ham som han så kabler til?



Redigeret af Steen2000 - 19-Marts-2023 kl. 09:25
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 10:27
Jeg har Deco m9 - der er routeren byttet ud med en af de m9ere.  

Det dækker fint 165m2 på 2 plan.  

Der er en del rum - men sætter man dem fint så fungerer det godt. Og ja især hvis han kabler den på hans værelse.  Ellers kan man købe en enkelt mere hvis det kræves 

Ved ikke med det nye wifi 6 - men tænker det selvfølgelig er bedre
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 10:33
Tak !!

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Der er også deres M5 som er på tilbud men lavere specs

Vi har et 200 m2 1-planshus hvor fibernet kommer ind hele nede i den ene ende af huset. 
En dreng der sidder og gamer meget. Han kabler idag direkte til routeren via et langt kabel hen over gulvet :-)
Selv hvis routeren står 4-5 meter fra hans værelse piver han over at det lagger. Jeg tænkte derfor at sætte en af enhederne hos ham som han så kabler til?

det vil kun hjælpe hvis du kabler den enhed du sætter hos ham.

Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Der er også deres M5 som er på tilbud men lavere specs

Vi har et 200 m2 1-planshus hvor fibernet kommer ind hele nede i den ene ende af huset. 
En dreng der sidder og gamer meget. Han kabler idag direkte til routeren via et langt kabel hen over gulvet :-)
Selv hvis routeren står 4-5 meter fra hans værelse piver han over at det lagger. Jeg tænkte derfor at sætte en af enhederne hos ham som han så kabler til?

det vil kun hjælpe hvis du kabler den enhed du sætter hos ham.


OK !
Men hvis man så vil have et setup der kabler til lige hans værelse og måske trådløs i stuen (den anden ende af huset ift fiber indgang)? 
- Vil man så kable hans direkte til routeren (plads hen over loftet) eller sætte en form for access point ham? Og vil man så blot bruge netværk extender derfra til stuen? Hans værelse er ca midt mellem stue og hvor routeren står.
- Jeg kan selvfølgelig også sætte routeren hos ham så (kablet over loftet fra fiberindgang), og så en netværk extender i hver ende af huset?



Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 13:41
Hvis knægtens værelse er midt i huset placerer du routeren der, på en hylde  2 meter over jorden, forbinder hans pc til router med kabel og så ser du om du ikke har wifi dækning resten af huset.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 19-Marts-2023 kl. 13:41
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2023 kl. 16:22
netværk extendere er absolut den ringeste løsning det findes, så alt andet end det.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 11:24
Vi har også Hiper og bruger Deco M4. Vi har kablet de to satellitter, så de fungerer som access points, og det fungerer fint. Det er længe siden, jeg satte det op, men dengang kunne jeg ikke erstatte Hiper-routeren med en M4-enhed, så den er stadig i brug - blot i bridge mode. Jeg er dog ret sikker på, at det var kablingen, der gjorde, at jeg ikke kunne erstatte Hiper-routeren.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2023 kl. 11:33
Du skal sætte vlan til 101 på din uplink på din egen router.1
Jeg ved ikke om Deco giver adgang til det eller om systemet er så låst.

Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2023 kl. 09:45
Jeg har X90. Den primære enhed kan sættes op som router. Du kan også sætte den primære enhed til din nuværende router, så skal den installeres som accesspunkt. Det ser ud til at den skulle detecte det ved installation, men ellers kan du rette det i app'en.

Vær opmærksom på, at der ikke er separate 2,4- og 5ghz-netværk. Det har ikke givet problemer hos mig, jeg kunne dog godt tænke mig selv at bestemme, hvilket netværk mine enheder er koblet på.

X90 er ved at udgå, der er kommet en X95, så du måske være heldig at finde X90 i Power til en fornuftig pris. Elgiganten har lige solgt de sidste enheder, ser det ud til.




Redigeret af Pioneer540 - 30-Marts-2023 kl. 12:17
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2023 kl. 17:43
sidder med mine forældres hiper og deres zyxel modem - det giver 45 mbit 30 cm fra routeren …. Så de har købt TP link x90 - men det virker ikke.   

Kan / skal man gøre noget specielt
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu