recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Parabol og satellit modtagelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Parabol og satellit modtagelse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Olemarius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-April-2023
Sted: 2605
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olemarius Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Parabol og satellit modtagelse
    Sendt: 20-April-2023 kl. 15:37
Hej Alle
Jeg overvejer at anskaffe en parabol så jeg kan modtage signal fra Astra men er ny i det her. 
Men hvad skal jeg købe af parabol og skal jeg anskaffe en boks også. Min tv er ca 5 år gammelt. Tør jeg anskaffe det forskellige brugt.
Håber nogen kan være behjælpelige et stykke af vejen. 
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2023 kl. 21:30
Start med at tjekke bagpå fjernsynet om der er et SAT stik (F-Connector)

Redigeret af mrdoc22 - 22-April-2023 kl. 21:31
Til top
Palleba Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Februar-2009
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palleba Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2023 kl. 22:02
Hvilken ASTRA?

ASTRA 1 (19,2Ø) hvor de tyske kanaler ligger, kræver ikke stor parabol, ca. 60cm.

Men ASTRA 2 (28,2Ø) hvor de engelske kanaler ligger. kræver stor parabol i Danmark. Nogle steder er det fuldstendigt umuligt at modtage disse kanaler.

MVH
Palleba
Med venlig hilsen
Palleba
Til top
Olemarius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-April-2023
Sted: 2605
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olemarius Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 01:16
modtaget


Til top
Olemarius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-April-2023
Sted: 2605
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olemarius Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 01:17
Oprindeligt skrevet af Palleba Palleba skrev:

Hvilken ASTRA?

ASTRA 1 (19,2Ø) hvor de tyske kanaler ligger, kræver ikke stor parabol, ca. 60cm.

Men ASTRA 2 (28,2Ø) hvor de engelske kanaler ligger. kræver stor parabol i Danmark. Nogle steder er det fuldstendigt umuligt at modtage disse kanaler.

MVH
Palleba
Som sagt er jeg ny i det her. Jeg ønsker flere kanaler fra udlandet generelt 

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 07:24
Her ser du noget mere, angående engelsk TV - dækningskort, med mere...: 
På dækningskortet, kan du klikke på stregerne for at se om modtagelse er muligt, og hvilken størrelse parabol, der kræves.


Redigeret af mnielsen - 23-April-2023 kl. 10:34
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Her ser du noget mere, angående engelsk TV - dækningskort, med mere...: https://digitalt.tv/sadan-ser-du-engelsk-tv-gratis-via-parabol/ 

På dækningskortet, kan du klikke på stregerne for at se om modtagelse er muligt, og hvilken størrelse parabol, der kræves.
Bemærk dato for artikel, den er gammel, og ikke længere gældende Wink
"De fleste interessante britiske kanaler er fra februar 2014 flyttet til en ny satellit, der er svær at modtage i Danmark. 
"


Redigeret af JørgenT - 23-April-2023 kl. 10:12
Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 10:33
slettet

Redigeret af mnielsen - 23-April-2023 kl. 10:36
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Palleba Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Februar-2009
Sted: Faroe Islands
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Palleba Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2023 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Her ser du noget mere, angående engelsk TV - dækningskort, med mere...: https://digitalt.tv/sadan-ser-du-engelsk-tv-gratis-via-parabol/ 

På dækningskortet, kan du klikke på stregerne for at se om modtagelse er muligt, og hvilken størrelse parabol, der kræves.
Bemærk dato for artikel, den er gammel, og ikke længere gældende Wink
"De fleste interessante britiske kanaler er fra februar 2014 flyttet til en ny satellit, der er svær at modtage i Danmark. 
"
Artiklen er gammel, men den gælder endnu, da ASTRA 2E, 2F og 2G blev sendt op i 2012-2014.
Kanalerne der ligger på "spot beam'en" kan modtages i Danmark, men jeg skrev nemlig at der kræves større parabol. Der er dog en linje der går gennem danmark der har NUL-signal...


På Lyngsat er der en oversigt over kanaler der kan modtages, de kanaler der er gule og de der er grønne er gratis kanaler. I venstre side, under frekvensen står der enten UK eller Europe, Europe kræver ikke stor parabol, mens UK kræver stor parabol.

Jeg ville nok hellere begynde med de tyske kanaler på ASTRA 1 (19,2Ø), da disse er meget nemmere at modtage.

MVH
Palleba


Redigeret af Palleba - 23-April-2023 kl. 22:39
Med venlig hilsen
Palleba
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2023 kl. 08:01
link til sattelit udbyderen Astra : https://astra.de/



ved montage kræver det total frit udsyn mod syd, er der fx en forhindring der er 1m høj skal skålen 2m bagud ifh til hindringen.

beslaget skal sidde i 100% lod til begge sider.

vedr montering, modtageren har forudinstillede kanaler, når modtageren er sat op i menuen til 19" øst så stiller man den på fx zdf og søg søger man langsom ved og dreje skålen lidt af gangen indtil der er biller men kun små ryk ad gangen.

derudover skal du kende elevatioen på det område hvor du bor som er hældningen på skålen, dette vil typisk stå i manualen som et kort der viser det. 


jeg startede selv med 19"ø i 1989 hvor de startede op med få kanaler  og har haft astra lige siden.


Godtnok kan astra 19"ø modtages med skåle helt ned til 40 cm men der er dog den lille ulempe at i kraftig regn/sne så kommer der udfalt/ fiskeben på billedet, vil anbefale dig en 85 cm skål så der er nok signal reserve.

Hvis du vælger en modtager med ca interfaceslot  så er der den mulighed at man med et cam modul + kort som købes i tyskland kan se de tyske hd+ kanaler.   fx amazon.de eller hmsat.de / saturn.de   fåes som 6/12 mdr og kan forlænges med køb af email koder





Redigeret af jetdirect - 24-April-2023 kl. 11:42
Til top
Olemarius Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-April-2023
Sted: 2605
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Olemarius Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2023 kl. 00:00
1000 tak modtaget med kyshånd

Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2023 kl. 15:54
Af hensyn til prisen på film og sportsrettigheder er det vigtigt for de engelske tv-kanaler, at de kun kan ses på de britiske øer. Oprindeligt gik de i luften på Sky's system med kodekort, men det blev for dyrt. I stedet har de fundet ud af at fokusere Astra 2's "footprint" på Storbritannien, og derfor sende ukodet i free-sat. Udenfor falder signalstyrken hurtigt over havet, og i Jylland og Storebælt er signalet i praksis væk. Går man endnu længere væk kommer der en såkalt "shoulder", et randsignal, som topper i Skåne og på Bornholm. I København skal man have en parabol på ca. 1,5 meter for et nogenlunde stabilt signal. På Bornholm, hvor jeg bor, kan jeg tage BBC, ITV osv. i HD i næsten al slags vejr med en skærm på 1,2 meter. Det kræver dog, at hele udstyret er bedste kvalitet, og at parabolen er rettet helt præcist ind.
Powered by beer and chips
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu