recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken OLED model skal jeg købe?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken OLED model skal jeg købe?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
geuken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2007
Status: Offline
Point: 370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér geuken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken OLED model skal jeg købe?
    Sendt: 02-Maj-2023 kl. 14:54
Overvejer at købe oled 77CS eller c2 som en updatering af mit C8. Men synes de virker mindre lysstærke. Det kan man også læse ud af Rtings målinger. Men er det rigtigt?

Hvilket OLED tv får man mest bang for the buck lige nu og det næste md. frem?
Hvad vil du købe og hvorfor?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2023 kl. 15:34
Hvis jeg SELV skulle købe et ny OLED ny, så skulle det være et WOLED med MLA, da det med MLA har langt mere lys. Jeg ville nok fortrække et fra Sony grundet det at Sony er kongen af gradueringer i deres signalbehandlingsdel. Grunden til det er at jeg selv er meget sensitiv i til både grove gradueringer såvel som i forhold til et QD-OLED paneles colorfringing, som er et resultat af den valgte pyramide pixelstruktur. Colorfringingen distraherer mig så meget at det ødelægger oplevelsen, mens andre slet ikke ser det (fuldstændigt lige som at nogle (herunder jeg selv) distraheres helt ekstremt af farvehjul i nogle DLP projektorer, mens andre aldrig ser farve-inkongruensen). Er man en af de heldige der ikke distraheres af QD-OLED panelets colorfringing, så ville jeg vælge QD-OLED da det på alle andre områder er WOLED overlegent, såfremt man ellers ikke distraheres/generes af den ret udtalte color-fringing. Der ville jeg så nok selv igen vælge en QD-OLED model fra Sony, grundet det at de bare er gode til gradueringer som noget der er vigtigt for mig.

Edit: Jeg så lige at du faktisk efterspurgte bang-for-the-buck, som er noget helt andet end ovenstående - Der er det nok rigtigt rigtig svært at komme uden om 77CS

Redigeret af TBC1 - 02-Maj-2023 kl. 15:40
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
geuken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2007
Status: Offline
Point: 370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér geuken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2023 kl. 16:23
Takker for alle de gode indspark og dig edit :) 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 06:51
Ja, vi har også målt C2 til lavere lysstyrke end C8 på Flatpanels.

Det er dog ikke det store og i praksis tror jeg ikke, at du vil opleve det som en stor forskel. Det der skal retfærdiggøre opgraderingen er, at du går op i størrelse til 77-tommer, efter min mening Smile 77CS virker som et godt køb til prisen pt. Der vil måske komme lidt yderligere prisafslag, når 2023-modellerne overtager på lageret, men det er jo svært at sige med sikkerhed.
Til top
geuken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2007
Status: Offline
Point: 370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér geuken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 09:35
Tak Rasmus,

Mit TV er allerede 77 tommer (77C8) og jeg er mægtig glad for det. Det er uden brun-in eller andre skavanker. Tænkte blot på om et nyt TV var en god investering med HDMI 2.1, gaming på ps5 og xbox series x m.m. Hvis jeg ikke skulle sælge mit 77C8 nu, hvornår så?

Hvis jeg forstå dig korrekt, så er der ingen rigtig forskel på 77C8 og 77C2 ved daglige Netflix, DIsney+, TV brug? 

Bh,
Thomas 


Redigeret af geuken - 03-Maj-2023 kl. 09:39
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 09:57
I det daglige synes jeg ikke, der er betydelig forskel. Jeg ejer selv et 55" LG E6 og et 65" LG GX, og forskellen mht. lysstyrke kan da ses, idet den er der, men ikke noget som jeg føler retfærdiggør køb af nyt TV. I dit tilfælde vil forskellen i lysstyrke være minimal.

Jeg ved, at der findes videoer derude, hvor små forskelle som gradueringer eller funktioner, ophæves til store forskelle, men det er jeg ikke enig i. Reelt er der sket meget lidt på LGs OLED-panel siden HDR kom til (men jeg er spændt på MLA OLED).

Det store fremskridt, der er sket på OLED i perioden er HDMI 2.1 delen; mulighed for 4K 120Hz, VRR, eARC, QMS mv. Hvis du har en PS5 eller Xbox Series X, så synes jeg det er en bedre grund, men vær dog opmærksom på, at der stadig ikke er så mange spil, der udnytter disse muligheder.
Til top
geuken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2007
Status: Offline
Point: 370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér geuken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 23:13
Tak Rasmus for dine kloge ord!
jeg har mulighed for at købe et oled77g1 til en fornuftig pris. Har en ps5 og xbox series x. Når jeg spiller, som er sjældent, må det gerne være fantastisk:) Vil du se 77G1 som en upgrade til 77C8?
Alt det bedste herfra,
Thomas 
 


Redigeret af geuken - 03-Maj-2023 kl. 23:13
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 07:01
Lidt mere lysstyrke og HDMI 2.1, men overordnet vil min holdning være den samme. Jeg synes det primære argument for at vælge GX, G1 og G2 fremfor C-serierne er den fine designløsning, når G-serien vægmonteres – så må vi se hvad G3 kan i år.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 17:01
Skal det være LG?
Jeg ville købe Philips pga. Ambilight
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
geuken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2007
Status: Offline
Point: 370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér geuken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 17:29
Hej jake51 - tak for indspark - har du måske en model?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 18:32
Jeg havde en OLED806, men så flyttede jeg og solgte den
Savner den hver dag Wink
Den tilsvarende nye model hedder OLED807
https://www.philips.dk/c-p/65OLED807_12/oled-8-series-4k-uhd-android-tv


Redigeret af jake51 - 04-Maj-2023 kl. 18:33
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af geuken geuken skrev:

Hej jake51 - tak for indspark - har du måske en model?

Ambilight - det deler vandene.
Personligt bryder jeg mig ikke om det og har derfor købt et tv, hvor pengene er brugt på billedet og ikke lys omkring billedet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu