recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router konflikt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Router konflikt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BjarneBas78 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2023
Sted: Stårup
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BjarneBas78 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Router konflikt
    Sendt: 16-Maj-2023 kl. 11:56
Jeg er flyttet på landet og må nu bruge mobil internet, så jeg bruger en Huawei router, hvor jeg har sat et SIM kort i. Denne router vil jeg gerne placere et sted hvor der er bedst muligt signal fra en 4G sendemast. Og med et ethernet kabel tilslutte en Asus router der skal forvalte mit wifi i huset.
Men jeg tror de to konflikter med hinanden, sandsynligvis fordi de har samme IP adresse?
Kan nogen hjælpe mig? - jeg kan godt finde ud af at ændre IP adresserne i dem, men ved ikke hvilke adresser jeg skal bruge.

På forhånd tak
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2023 kl. 13:29
Reset Asus router.
Forbind ethernet kabel fra 4G til WAN port på Asus router.

Hvad sker der så?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2023 kl. 14:13
Jeg ville nok slå NAT og DHCP fra på din ASUS router, så det er Huawei routeren der styrer dette
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2023 kl. 18:42
1. Er der ikke WiFi indbygget i 4/5G modemmet? (Behøver du overhovedet den ekstra router)

2. Man kan nemt ændre Asus routerens IP-adresse i opsætningen - opstætningen findes i LAN --> "LAN IP" tab, med navnet ip-adresse.

Redigeret af TBC1 - 16-Maj-2023 kl. 18:49
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2023 kl. 19:47
slå router funktionaliteten fra i Asus og brug den som et accesspoint
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2023 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

slå router funktionaliteten fra i Asus og brug den som et accesspoint

For mange kokker fordærver maden....og der findes mange veje til Rom Smile men....

Jeg ville som udgangspunkt gå den anden vej: jeg ville slå al router funktionalitet fra i modemet og lade Asus'en tage sig af router tjansen. Mit gæt er at system resourcerne udnyttes bedst på den måde, og at performance bliver bedre. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2023 kl. 06:18
Problemet er at Huawei sandsynligvis ikke kan køre som ren modem. Man kan slå wifi fra og ikke andet.

Jeg løste problemet med at ændre i de ip adresser som nummer to router tildeler automatisk.

Hvis router huawei tildeler 192.168.1.1 til 192.168.1.20

Så sættes nummer 2 router til 192.168.2.1 til 192.168.2.20

Det løste problemet for mig.

Og så slukkede jeg naturligvis for wifi på huawei router.

En anden løsning kunne være en ekstern antenne.

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2023 kl. 07:59
Jeg læser det som om, at begge f.eks. har 192.168.1.1 som deres adresse, og ikke at de begge nødvendigvis agerer DHCP-servere.

Min Netgear vil også som standard have samme IP-adresse som fiber-routeren, men det blev nemt ændret under opsætningen.

Så skift adresse på én af dem, og lad også kun én af dem tildele ip-adresser til andre enheder.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2023 kl. 09:17
Du skal sætte Asus routeren op som access point. Der er formentlig en menu for dette i Asus routerens indstillinger. Derudover er det vigtigt at slukke for Asus routerens DHCP. Hvis ikke du gør det, så danner Asus routeren sit eget netværk som konflikter med Huaweis net, og så går der ged i det. Du kan godt beholde Huaweis wifi tændt, og du kan også godt give begge enheder samme wifi navn og kode, det vil give dig bedst mulig dækning i huset.
Powered by beer and chips
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 23:39
Din Huawei router skulle egentlig sættes i Bridge mode, men det har dit fjernet muligheden for på alle de Huawei router jeg har haft og det har været muligt engang vist, så der må jo være en firmware et sted der supperter det men jeg kunne ikke finde den.
Den opsætning du har lavet nu med 2 DHCP server den går der ged i inden længe, som der blir nævnt i kommentaren over min skal din Asus være access point og der skal DHCP serveren været slået fra.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2023 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

Den opsætning du har lavet nu med 2 DHCP server den går der ged i inden længe, som der blir nævnt i kommentaren over min skal din Asus være access point og der skal DHCP serveren været slået fra.

Det er slet ikke nødvendigt.
Sæt Huawei til WAN port på Asus, reset Asus og forbind til dens netværk.
Der er 99% chance for at det virker uden at man behøves at røre en finger.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2023 kl. 02:53
Hej.

ASUS har dual WAN. Det skrev jeg i 2016. Her er et link:


Fra overstående, citat: 'Når jeg vælger Dual Wan kan jeg for både Primære Wan og Sekondære Wan vælge mellem Wan, USB eller Ethernet LAN.

Så det er de samme muligheder, som er beskrevet i den linkede manual på side  54 for Asus 4G-AC55U'

Og her er et link til manualen. Det er fra side 54 til side 56:


Foreslår at du undersøger om din asus router ikke også har dual Wan, og ellers oplyser os om hvilken asus router du har. 

Hilsen Carsten.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu