recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slette passwords på død tablet før reparation?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slette passwords på død tablet før reparation?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Slette passwords på død tablet før reparation?
    Sendt: 25-Maj-2023 kl. 20:58
Jeg har en tablet (stadig under garanti), som er helt død.  

Inden jeg afleverer den til reparation, vil jeg gerne sikre mig imod, at en mulig nysgerrig reparatør kan åbne eksempelvis Chrome, Gmail, Google Photos etc. på tabletten og se mine data/passwords.

Google-kontoen på tabletten er identisk med den, jeg har på min PC. Data er dog ikke synkroniseret. 

Kan jeg fjerne adgangen til Google (og dermed apps) på tabletten blot ved at logge ind fra min PC og skifte password på kontoen?

Eller skal der mere til for at sikre den mod nysgerrige blikke?



  


Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2023 kl. 21:37
PS: Jeg har lige testet, om man kan gå ind på sin Google-konto på PC'en og logge andre enheder ud, altså dem med samme konto. Det kan man - jeg testede det på min mobil. 

Desværre er der stadig fri adgang til alt Google-relateret på mobilen - mails, fotos, bookmarks etc. Og passwords til diverse sites gemt i Chrome virker stadig. 

Blot modtager man ikke nye mails sendt til kontoen, nye fotos etc. Men alt det gamle er der.


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2023 kl. 21:46
Hej.

Du har vel ikke også en Google Mobil, eller andre Google enheder på samme konto?

Men så vidt jeg husker, er det meget nemt at udskifte et 'glemt' Google password.
Så vidt jeg husker kræver det enten et mobil nummer eller en email addresse.

Så det vil være nemt for en nysgerrig reparatør, at åbne eksempelvis Chrome, Gmail, Google Photos etc. på tabletten, og lave et nyt passwors og se dine data.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 25-Maj-2023 kl. 21:47
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2023 kl. 22:33
Tag en sikkerhedskopi at tabletten og nulstil den. Så har du det hele på sikkerhedskopien til når tabletten kommer tilbage.

Redigeret af Munch - 25-Maj-2023 kl. 22:35
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2023 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Tag en sikkerhedskopi at tabletten og nulstil den. Så har du det hele på sikkerhedskopien til når tabletten kommer tilbage.
Hvordan tager man en sikkerhedskopi når den er helt død ?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Tag en sikkerhedskopi at tabletten og nulstil den. Så har du det hele på sikkerhedskopien til når tabletten kommer tilbage.
Hvordan tager man en sikkerhedskopi når den er helt død ?
Den tar man inden, så man er sikret hvis ens tablet dør. 

Jeg har selv begået den samme fejl, ikke at tage en kopi i tide. 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 10:10
Tak for input

Der er som nævnt stadig er adgang til al gammel data i Googles programmer, selv om konto er logget ud/password ændret fra en anden enhed. 

Sikkerhedskopi vil i sagens natur (død/bricked tablet) ikke kunne lade sig gøre - men ville heller ikke have hindret en reparatør i at få adgang til eksisterende data på enheden, hvis de fik den i gang igen.

Den her tablet ryger desværre nok i skraldespanden, men hvad kan man egentlig gøre for at forebygge problemet en anden gang - hvad gør fx virksomheder for at forhindre potentielt datatab i lignende situationer?















Redigeret af longjohn2 - 26-Maj-2023 kl. 10:46
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

  Problemet er, at der er adgang til al data i Googles programmer selv om password er fjernet/ændret.

Hej.

Det syntes jeg også, at jeg prøvede at skrive til dig?

Et password skulle gerne gøre der besværligt for andre at LOGGE IND.

Hvis du vil beskytte dine data, skal du nok over i noget kryptering.

Hilsen Carsten.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Den her tablet ryger desværre nok i skraldespanden


I skraldespanden - og der er stadig garanti på! Seriøs?

Flemming


Redigeret af fltk - 26-Maj-2023 kl. 10:57
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

Den her tablet ryger desværre nok i skraldespanden, men hvad kan man egentlig gøre for at forebygge problemet en anden gang - hvad gør fx virksomheder for at forhindre potentielt datatab i lignende situationer

Hej.

Jeg ved ikke, hvad du har af ting og sager på din tablet.
Men du ønsker tilsyneladende ikke at en UKENDT reparatør får fingerne i den.
Men hvad hvis det er en reparatør du kender og stoler på?

Men hvis du skriver mærke og model, er der måske nogle der kan finde en reparations vedledning
på internettet?

Eller se, hvor nemt der vil være at fjerne harddisken, og evt slette den på en PC med et specielt stik.

Hilsen Carsten.

 


Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg ved ikke, hvad du har af ting og sager på din tablet.
Men du ønsker tilsyneladende ikke at en UKENDT reparatør får fingerne i den.
Men hvad hvis det er en reparatør du kender og stoler på?

Men hvis du skriver mærke og model, er der måske nogle der kan finde en reparations vedledning
på internettet?

Eller se, hvor nemt der vil være at fjerne harddisken, og evt slette den på en PC med et specielt stik.


Jeg har alle de data, som man normalt har på ens "hovedcomputer" - mail, bank, billeder, browser inkl adgangskoder etc. Jeg kender ingen reparatører, men ved en garantireparation får man nok heller ikke lov at vælge selv...

Det drejer som om en Lenovo Duet 5 (Chromebook/tablet). Jeg har søgt nettet tyndt i adskillige timer  for en løsning, desværre uden held indtil videre. Lader desværre også til, at det er et ofte forekommende problem med den model.

Da tabeletten er død,. kan man ikke få adgang til disken (eMMC) 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2023 kl. 17:41
Uden dit login kan de vel ikke komme ind på tablet overhovedet?
Så er der heller ikke adgang til data.

Død tablet er ofte lig med dødt mainboard, der skiftes ud. Så ligger dine data på et mainboard der går i elektronikaffald. Det vilje jeg ikke bekymre mig om.

Medarbejdere i virksomheder der reparerer sådan noget elektronik, er vant til at arbejde med enheder der kan indeholde data. Det er min stærke overbevisning at de udfører deres arbejde uden at “snage”….

Så få den nu bare afsted.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu