recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Google advarer mod 'Android TV'-bokse fra Kina
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Google advarer mod 'Android TV'-bokse fra Kina

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Google advarer mod 'Android TV'-bokse fra Kina
    Sendt: 31-Maj-2023 kl. 11:02
De sælges som bokse med 'Android TV', men kører mobil-Android (AOSP) uden certificering fra Google. Med andre ord har de ikke noget med Android TV at gøre.

De leveres præinstalleret med malware, der kører et botnet, som fra ekstern lokation kan omkonfigureres til at gøre, hvad der ønskes. Bag dem står producenterne AllWinner og RockChip.

Her på forummet har én bruger i årevis i næsten alle tråde om køb af mediebokse anbefalet bl.a. H96 boksen fra AllWinner, på trods af gentagne advarsler fra undertegnede og andre brugere. Ikke alene har disse kinabokse malware, men de giver også en dårlig brugeroplevelse, idet de ikke er optimeret til TV'et og kører mobilapps, som leverer streamingkvalitet til skærme i mobilstørrelse.

Forhåbentlig stopper denne bruger langt om længe sin kampagne.

Mere information:
- Kinesiske Android-bokse sælges med præinstalleret malware: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1684748982
- Google svarer i sag om malware i 'Android TV'-bokse: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1685510919


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2023 kl. 14:20

Hej.

Først tak for advarslen. Her er lidt mere info:

Citat: 'Milisic said the malware’s default payload is a clickbot, essentially code that generates ad money by surreptitiously tapping on ads in the background. After the affected Android TV boxes are powered on, the preloaded malware immediately contacts a command and control server, obtains its instructions of where to find the malware it needs, and pulls additional payloads to the device that carries out the ad-click fraud.'


Det historien ikke fortæller noget om er, hvor i kæden ad-click fraud'en er installeret?

Er det sket samtidigt, hos de to forkellige andriod SoC produsenter?

Er det sket undervejs i Kina?

Er det sket hos en grosist i USA?

Er det sket hos en Amazon forhandler i USA?

Jeres gæt, kan være lige så gode som mine.

Og vi håber selvfølgelig, at det ikke er sket i bokse til det Europæiske marked.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 31-Maj-2023 kl. 14:46
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2023 kl. 15:13
Ja, det må være en grossist eller Amazon, som åbner alle kasserne, og installerer malware. Det ville give mening Wacko

De bokse, som du har anbefalet gennem årene (bl.a. H96), har ikke europæiske varianter. De er, som de er. Du har sågar gentagne gange lagt links til forhandlere i Kina såsom AliExpress.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2023 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Det historien ikke fortæller noget om er, hvor i kæden ad-click fraud'en er installeret?


Jo, det gør den. Fra den artikel, du henviser til:

"Last year, Daniel Milisic bought an AllWinner T95 set-top box and discovered the chip’s firmware was infected with malware."

Der er altså tale om malware i chippens firmware og ikke i Android som sådan. 

Problemet er dog, at den manglende licensiering/beskyttelse fra Google side gør det langt nemmere for chip-malwaren at installere andet Android-malware i det skjulte på boksen. 

Da malwaren blev opdaget sidste år blev den kun blevet brugt til at klikke på reklamer i baggrunden - så alt hvad brugerne mistede var lidt båndbredde. Men det kan åbenbart bruges til andet og mere alvorligt.  

De berørte chips er AllWinner H618/H616 og Rockchip RK3318/3328. Det vides ikke om andre af de to fabrikanters chips er berørt. 

Hvis man har en box med en af disse chips, kan man tjekke om de er ramt af denne malware ved at undersøge systemfilerne for enten en mappe: 
"data/system/Corejava " 
Eller en fil: "/data/system/shared_prefs/open_preference.xml"

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2023 kl. 10:50
Det giver nærmest sig selv, at sådanne åbne styresystemer (f.eks. AOSP) uden tilsyn, er slaraffenland for lyssky aktører, men alligevel trækker det øjensynligt i visse folk hver gang der kommer en ny produktkategori.

Hvad angår TV-enheder, så er det i særdeleshed skørt, idet man jo nærmest får dem smidt i nakken. Mange af dem koster få hundrede kroner og holder i mange år. Af alle de TV-bokse, jeg har akkumuleret over årene, så er det vist kun Nvidia Shield 2019, der er gået i lidt i udu (WiFi-delen, men det er OK da jeg bare kan Ethernet-koble).

I en husstand kan man jo med tiden rykke dem ind på børneværelset eller i sommerhuset. Holder den f.eks. i 7-8 år, så koster en 4K Chromecast med Google TV under 20 ører dagligt, hvis man kan acceptere at blive profileret baseret på sit TV-forbrug til reklamemålretning ude på resten af internettet.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2023 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

så koster en 4K Chromecast med Google TV under 20 ører dagligt, 

Hej.

I Chromecast med Google TV har man sparet, i Google forsøg på at holde prisen nede.
En af stederne er, helt at udelade en USB port, så at man ikke vil kunne udvide med et memory stick,eller et tastatur hvis man ønsker at bruge en browser.

I går bestilte jeg et Y kabel hos AliExpress, til at løse dette problem, på en evt kommende Chromecast GTV.

Citat: 'Type C OTG Adapter 2 in 1 USB C to USB Female with 60W PD Charging Port
Adapter For Google Pixel 4XL Google Chromecast Google TV' til 1,25€ med 0,33€ i
forsendelse' til Spanien.

Men eller er der begyndt at dukke Android bokse op, som er google certificeret.
De bruger en Amlogic S905Y4 SoC, har både USB og micro-sd,
samt Google play med 5000+ Apps og koster under 400 DKR fra Kina.

Hilsen Carsten.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2023 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

1,25€ med 0,33€ i
forsendelse' til Spanien.


Har du et link? Og forsendelse til Spanien kan jeg ikke bruge til noget - vil helst have den til DanmarkSmile.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2023 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

En af stederne er, helt at udelade en USB port, så at man ikke vil kunne udvide med et memory stick,eller et tastatur hvis man ønsker at bruge en browser.



Klart.
0,0003% af brugerne har brug for et USB keyboard, eller memory stick, så der er ingen grund til at have et USB stik i chromecasten.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


I Chromecast med Google TV har man sparet, i Google forsøg på at holde prisen nede.
En af stederne er, helt at udelade en USB port, så at man ikke vil kunne udvide med et memory stick,eller et tastatur hvis man ønsker at bruge en browser.


Nu snakken går på bokse, som helst skal være "sikre", så vil jeg lige slå et slag for Strongs modeller, da de er fine alternativer.

Hvis man har brug for funktioner som ethernet indgang, optisk udgang og  USB indgang, så er Strongs LEAP S1 eller S3 bokse et ganske fint alternativ. S1 modellen har også Micro-SD kortlæser.

Og ja det er muligt at sideloade apps, hvis man har de lyster.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klart.
0,0003% af brugerne har brug for et USB keyboard, eller memory stick, så der er ingen grund til at have et USB stik i chromecasten.
 


Interessant udsagn. Hvor mon den beregning stammer fra???Wink

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

1,25€ med 0,33€ i
forsendelse' til Spanien.


Har du et link? Og forsendelse til Spanien kan jeg ikke bruge til noget - vil helst have den til DanmarkSmile.

Flemming

Hej.

Jeg er ny til Aliexpress. Jeg oprettede mig mens vi besøgte nogle Engelske venner i Spanien før påske.
Jeg fik i søndags en reklame email, hvor jeg kiggede på noget elektronik. Og pludselig var der et tilbud til nye kunder. Jeg prøvede at rette til min Danske adresse, men så var både prisen og forsendelsen meget højere.

Her er et link, hvor højre side kommer frem. I skal så clikke på vensre side:



I dag koster den DKK 21.37 + Denmark Shipping: DKK 18.31.

Jeg kan selv godt lide tegningen af indmaden i 3. billed.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 07-Juni-2023 kl. 11:27
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 11:41
slet


Redigeret af Jespus - 07-Juni-2023 kl. 11:43
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu