recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Start-indstillinger for Pioneer Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStart-indstillinger for Pioneer Plasma

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
/Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Emne: Start-indstillinger for Pioneer Plasma
    Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 22:15

Indstillinger for Pioneer PDP Plasma for at hindre fastbrænding eller billedefterslæb

 

Et hyppigt spørgsmål her i forum er indstillinger for Pioneer plasmaskærme, så man undgår fastbrænding eller billedefterslæb (se ordforklaring sidst i dette indlæg)

 

Følgende anbefalinger er hentet, resumeret og oversat fra denne side, hvor emnet er diskuteret i detaljer:

                        http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=323983


Emner med RØD skrift er de vigtigste.
Vær opmærksom på, at hvert input kilde skal justeres separat – dvs. at der skal foretages ændringer for INPUT1, INPUT2, INPUT3 osv. hver for sig.

Anbefalede indstillinger for de første 200 timers drift

BILLEDE

  • AV valg = Bruger
  • Kontrast = 15 to 20 (Dette er den vigtigste indstilling)
  • Lystyrke = -10 to 0 (lav værdi er bedst, men du kan bruge højere værdier, hvis ikke du synes billedet står godt).
  • Farve = -10 to -5  (lav værdi er bedst, men du kan bruge højere værdier, hvis ikke du synes billedet står godt).
  • Tone = 0
  • Skarphed = -9 to -3
  • Avanceret indstilling
    • Purecinema = Slukket
    • Farvedetalje
      • Farvetemperatur = Mellemlav  eller mellem
      •  CTI (ColuorTransient Improvement) = Slukket
    • NR (Noise Reduction)
      • DNR (Digital Noise Reduction) = Slukket eller Lav
      • MPEG NR = Slukket eller Lav
    • DRE (Dynamic Range Expander)
      • Dynamisk kontrast = Slukket (meget vigtigt!)
      • Sortniveau =  Slukket
      • ACL = Slukket
      • Gamma = 2.
    • Andre
      • I-P Mode = 1

 

STRØMKONTROL

  • Energibesparelse = GEM2

 

VALG

  • Drive Modalitet = 100Hz (DVD & PC = 75Hz)

 

Anbefalede indstillinger efter de første 200 timer

  • Kontrast = 27 to 34. Da dette er den vigtigste indstilling, anbefales, at man evt. øger kontrasten trinvist – fx med et trin for hver 100 timer efter de første 200.
  • Lysstyrke = -1 to +2
  • Farve = ikke mindre end -10
  • Tone = 0
  • Skarphed 0 to +1
  • Sortniveau = Tændt
  • CTI = Tændt

 

Sådan finder du ud af hvor mange timer din skærm har været i drift:

Hvordan finder man så ud af hvor mange driftstimer ens skærm har haft? – Her er en brugsanvisning:

Start information “service-installers screen” således:

  • Skift til normal TV
  • Sluk på fjernbetjeningen (TV-et vil nu være i standby)
  • Tryk (og slip) følgende knapper på fjernebetjeningen (mens skærmen stadig er i Standby):
    • Display/Info (knappen lige nedenunder 9-knappen)
    • Vent 3 sekunder
    • Tryk på Venstre, Op, Venstre, Højre og så på Tænd.

(Du skal måske øve dig flere gange inden det lykkes, det skulle jeg I hvert fald!)

Herefter kommer “service-installers screen”.

Tryk derefter på OP eller NED indtil du ser teksten HOUR METER. Her vil du så kunne se hvor mange timer og minutter dit TV har været i drift.

Godt billede uden problemer, men uden garanti

Jeg har selv fulgt disse anbefalinger og har de bedste erfaringer hermed. Ikke kun er billedkvaliteten fuldt ud acceptabel, selvom der er skruer noget ned for blusset i forhold til fabriksindstillingerne, men jeg har heller ikke oplevet antydninger af fastbrænding eller billedefterslæb.

Tricket med at køre forskellige billedvisnings programmer bevirker at skærmen hurtigere ældes og dermed ikke længere er så sårbar i forhold til fastbrænding og billedefterslæb. Men med disse indstillinger får du god billedkvalitet uden en kunstig aldring af din skærm. Det hele er naturligvis på eget ansvar, men gennemprøvet af mig og formentlig mange andre.

Ordforklaring:

Billedefterslæb = Billedretention = image retention = screen retention: Det forhold, at en del af billedet (typisk lyse/hvide billedelementer, der har stået samme sted på skærmen i længere tid – fx TV2-logoet) vedbliver at være synlige et stykke tid efter skærmen er slukket eller du har skiftet til en anden kanal. Billedefterslæbet forsvinder efter et stykke tid med varierende billeder eller når skærmen har været slukket.

Fastbrænding = Indbrænding = burn in: Samme som billedefterslæb, men hvor der er tale om en permanent skade, som ikke forsvinder af sig selv eller når skærmen har været slukket. Der er glidende overgange mellem de to tilstande. Der er også metoder til at rette op på fastbrænding.

Også disse emner er diskuteret grundigt i det tidligere nævnte diskussionsforum.

 

/Torben

Redigeret af /Torben - 29-Oktober-2006 kl. 13:01
Til top
Joho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Status: Offline
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 22:28

Dejligt med god & overskuelig information. Lige noget jeg vil kunne bruge når jeg (på et eller andet tidspunkt) modtager mit nye Pioneer Plasma

Med god hilsen

John
Til top
Christian Otte Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 23:05
Hvaaaa', kan vi ikke lige få sat en sticky på den her, så den ikke forsvinder  ? Dejlig information, som jeg glæder mig til at afprøve, når min 42" ankommer!
Til top
FeTA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 08:47
Hej Torben

Tak for dit store arbejde med oversættelse, dejligt med en god guide for indkørsel af vores Pioneer

Hilsen FeTA

Til top
Naim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-December-2004
Status: Offline
Point: 415
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 14:54
Hvad har i valgt af skærmstørrelse i indstillinger?
Naim Nova
Dynaudio Heritage Special
ZEN MK.II STD

http://www.uwsonline.com/index.php
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Status: Offline
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 18:43
Gælder denne også for de senest nye pioneer modeller (508xd)?
Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 06:49

Må indrømme jeg syntes den slags info er en gang ævl...

har selv et 508xd, fra dag 1 har jeg kørt med ca 30 i kontrast og +1 - +2 i lysstyrke....ingen problemer med skærmen her. De settings er alene sat ud fra hvad der gav det bedste billede IMO.

"ingen" har mig bekendt oplevet problemer med G8 pioneer og retention, fastbrænding m.m. , så hvor disse gudeindstillinger kommer fra er et godt spørgsmål.

Hvad jeg kan fornemme er ligeledes der sidder nogle der TROR de ved en masse på netop det forum. Men stiller man tekniske spørgsmål klapper de i som en østers.

Et godt eksempel er de famøse D65 indstillinger fra Bumtious. De er helt vilde med dem på avforum, men faktum er at de står pænt i skoven på andre skærme end bumtious selv. At bruge andres indstillinger ud fra det blå er no go. Jeg målte dE fra 0-100ire og der var seriøse fejl.

Brug tv'et som du har lyst, og lur mig om "du" skulle få nogen problemer.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 11:08

Det er alt for meget overflødig og delvist forkert information. Der er to, og kun to, indstillinger der reelt påvirker risikoen for indbrænding: Kontrasten og strømspare-funktionen (som begrænser kontrasten, og således principielt er overflødig hvis man skruer ned for kontrasten). Det bedste eksempel på misforstået godhed ved dé indstillinger er brightness-forslaget. Det gør _ingen_ forskel overhovedet på indbrændingen at skrue brightness under 0, det eneste man får ud af dét er at klippe i sort - sort bliver hverken mere eller mindre sort af at du skruer ned for brightness. Om noget, så skal du skrue OP for brightness, for at gøre forskellen på lyse og mørke områder i billedet mindre, og dermed mindske risikoen for indbrænding.

Med andre ord: Drop nu alle de hysteriske teorier om indbrænding. Sæt tv'et i "film", skru evt. ned for kontrasten hvis du er hysterisk, og brug så iøvrigt tv'et.

Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Status: Offline
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 11:25
Herligt.. Der er nemlig netop bestilt 508XD, så det bliver spændende at få det op og hænge :)
Til top
Lau16 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af VTSKL VTSKL skrev:

Må indrømme jeg syntes den slags info er en gang ævl...

har selv et 508xd, fra dag 1 har jeg kørt med ca 30 i kontrast og +1 - +2 i lysstyrke....ingen problemer med skærmen her. De settings er alene sat ud fra hvad der gav det bedste billede IMO.

"ingen" har mig bekendt oplevet problemer med G8 pioneer og retention, fastbrænding m.m. , så hvor disse gudeindstillinger kommer fra er et godt spørgsmål.

Hvad jeg kan fornemme er ligeledes der sidder nogle der TROR de ved en masse på netop det forum. Men stiller man tekniske spørgsmål klapper de i som en østers.

Et godt eksempel er de famøse D65 indstillinger fra Bumtious. De er helt vilde med dem på avforum, men faktum er at de står pænt i skoven på andre skærme end bumtious selv. At bruge andres indstillinger ud fra det blå er no go. Jeg målte dE fra 0-100ire og der var seriøse fejl.

Brug tv'et som du har lyst, og lur mig om "du" skulle få nogen problemer.

 

Kunne ikke være mere enig, mit har lige rundet 200 timer uden problemer med ganske normale indstillinger som ovenfor

 

 

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 20:45

Oprindeligt skrevet af gullip gullip skrev:

Herligt.. Der er nemlig netop bestilt 508XD, så det bliver spændende at få det op og hænge :)

Uuuhhh...du kan glæde dig til dit nye 508XD, det er barte super.

Overvej eventuelt en kalibrering, det giver dit nye tv lige det sidste, som gør det "mums" 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Status: Offline
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2008 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af gullip gullip skrev:

Herligt.. Der er nemlig netop bestilt 508XD, så det bliver spændende at få det op og hænge :)

Uuuhhh...du kan glæde dig til dit nye 508XD, det er barte super.

Overvej eventuelt en kalibrering, det giver dit nye tv lige det sidste, som gør det "mums" 

Det overvejer jeg også kraftigt, men der går lige en måned eller to før der er guld i lommerne igen :D



Redigeret af gullip - 18-Maj-2008 kl. 15:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu