recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Surround... eller bar....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Surround... eller bar....

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Han vil bare gerne slippe for at skulle indstille på TV'et hver gang de vil have lyd til receiveren, hvilket jeg faktisk er usikker på om man kan undgå hvis man vil skifte mellem TV'ets højttalere og digitalt (HDMI eller optisk eller coaxial osv) til receiveren. Har samme model TV, og mener ikke at kunne huske en mulighed for at have TV'ets højttalere og HDMI ud, samtidigt.


Med Sony A95K og Marantz SR5010, tænder man for forstærkeren og så slukker tv selv for lyden og sender den ud på HDMI-ARC.

Bruger ikke ARC eller eARC.... endnu. Krydser fingre for det virker på samme måde på LG C1. Vil gerne selv have en nyere receiver der understøtter Atmos, for jeg regner med at udvide med 4 højttalere i loftet. Big smile

hmmm... kunne være jeg skulle teste det en af dagene med min ARC/eARC extractor dims og de nye HDMI 2.0 kabler... nåh, det er off-topic.
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ANGUSYOUNG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:38
Elsker det her forum, når jeg skal opgradere, hvilket ikke sker vildt tit, eller have noget til ungerne. Damn i er gode. Noget er lidt volapyk, but I love it! TAK!

Selvom I'm no expert, så har jeg ikke tænkt mig at købe en 10 år gammel brugt receiver. Måske ok til mit behov, men jeg tænker en model 2022 og frem kan budgettet klare.

Helt rigtig som i skriver, forventer ikke flere højtalere. Ligesom jeg måske heller ikke tænkte soundbar var vejen frem. Men meget kan jo være sket i den her tech verden. Kom en og sagde Sennheiser eller Sonos er the shit og nemmere osv. ifht. nyt surround (ikke jeg tror det er det), så ville 100% tjekke det meget grundigt ud, for en soundbar er da noget nemmere og kønnere. Jeg skrev i forumet, lige netop for at høre, what I have been missing out on.... Teoretisk kunne en jo sige, jeg bare skal have de og de to højtalere mere så vil jeg få 4 x bedre lyd. Så ville jeg da tage en snak med fruen. Så... jeg elsker forumet og at i er SÅ hjælpsomme. Men jeg er jo nice ifht til jer. Så elsker at få ny viden fra jer eller ting som nye receiver/soundbars f.eks kan. Nu har jeg efter jeres indlæg også været en del på youtube. Jeg er da ved at tænke at min sonos 5 ikke bliver brugt meget, hvis det blev en soundbar eller jeg skiftede det hele ud. Det primært pga. bluetooth/airplay/spotify app ting osv. Det kan jeg jo slet ikke på den gamle. En anden ting jeg er blevet OBS på youtube er lyd på dialog på TV'et. Hørelsen er ikke altid hvad den har været. Om det så også er C1'ers fejl, men fornemmer at lyd på visse soundbars til stemmer er virkelig god. Synes ikke surround er weltklasse der. Men elsker den på action og bang bang film :-) Men håbet var jo også at bruge det NEMT og smertefrit i hverdagen i stedet for TVs lyd. Håber bare at tænde YOUSEE selector og C1 og så kører lyd automatisk med disse fjernbetjeninger og ikke via mobil apps osv.
Stadig meget imødekommende overfor forslag til receivere, soundbars eller udskifting af hele dynen. Jeg kan tvivle på jeg får skiftet igen i min levetid.... men man kan jo håbe :-)
TUSIND TAK igen for jeres konstruktive dialog og hjælp. Efter så mange år.... stadig konge forum!

TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Og - hvordan er kompatibiliteten med en surroundforstærker der er 8 år ældre end fjernsynet?
Jeg tør godt vædde min ende på det er fejlfrit.

Det vil jeg ikke........


Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Nu er det jo også trådstarters behov der skal tilgodeses, ikke dine. No offence. Smile

Korrekt.
Jeg siger heller ikke at det er sådan han SKAL gøre, men jeg råder ud fra mine egne erfaringer - blandt andet med at nye ting kan tages i brug og ikke bare glemmes.

Jeg er selvfølgelig også en "særling", der læser hele brugervejledningen til et apparat INDEN jeg køber det :-)


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

Kom en og sagde Sennheiser eller Sonos er the shit og nemmere osv. ifht. nyt surround (ikke jeg tror det er det), så ville 100% tjekke det meget grundigt ud, for en soundbar er da noget nemmere og kønnere.


Soundbars er helt klart lettere at have med at gøre. Mange af dem har begrænsninger, som man skal gøre sig bekendt med, inden man køber, featuremæssigt, input/output mæssigt og ikke mindst lydmæssigt.

Og - så finder jeg ikke særligt mange soundbars pæne :-)
Jeg er lidt nørdet og vil hellere kigge på en "lille diskret" centerhøjttaler og et (eller to !) par "små" gulvhøjttalere, end en soundbar. Derfor har jeg det i stuen og ikke en soundbar :-)

Med A95K som lydkilde er tale intet problem, altså med mindre at man ser en af DR's utallige "mumlefilmsproduktioner". Men det kan hverken surround, eller soundbar ændre på - kun DR.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 21:57
Tak selv. Jeg tror stadig på at du vil blive mest tilfreds med en soundbar, især dem med batteridrevne og trådløse bagkanaler, samt trådløs sub (den skal dog stadig have strømkabel). Ja, du slipper ikke for HDMI kablerne, men det gør du ikke uanset hvad du vælger. Til gengæld slipper du for ekstra højttalere og højttalerkabler. Og du kan få meget lækker lyd på en meget nem måde. Jeg er 100% sikker på at jeg kommer til at gå over til soundbar eller lignende om et årti eller halvandet. Jeg kan i hvert fald kigge tilbage og se at jeg er begyndt at vælge nemme løsninger oftere. Smile

Redigeret af HessiDude - 12-Marts-2024 kl. 22:06
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 22:38
Højttalere på batterier…..

Det er et udpræget nej tak her fra.
Skal man så huske at sætte sine højttalere til ladning, inden man ser en film?
Og skal de pilles ned af væggen, for at lades op, eller trækker man en forlængerledning med en lader frem til dem?

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 00:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Højttalere på batterier…..

Det er et udpræget nej tak her fra.
Skal man så huske at sætte sine højttalere til ladning, inden man ser en film?
Og skal de pilles ned af væggen, for at lades op, eller trækker man en forlængerledning med en lader frem til dem?
Det bliver et klart og rungende "ja tak" her fra når det bliver min tur til at få soundbar. De holder til flere film, og ja selvfølgelig skal de lades en gang i mellem... hvis man vil bruge dem hver gang... man er ikke tvunget til at bruge dem altid. Jeg, og mange andre ville elske at slippe for ledninger, og de kan bruges som bluetooth højttaler også, i hvert fald yamaha's hvis jeg husker rigtigt. Og så skal de stå på en lille stander eller reol, evt. på laderen. Ellers kan du gemme laderne væk et sted og lade dem en gang imellem... ingen problem overhovedet. De kan jo stå på en lille hylde hvis de skal nær væggen og højere oppe. Kæmpe-fed idé at slippe for kabler... helt. For mig er det fuldstændig ligegyldigt at de skal lades en gang imellem på en station. Smile

Jeg ville nok lade dem stå på laderen i reolen, og når jeg skal se film ville jeg stille dem på en hylde eller en stander ved siden af sofaen. Eller hvis jeg lige skal ud i haven og lytte til lavtspillende musik, til min old fashioned eller whisky sour, så tager jeg en af dem med. Smile


Redigeret af HessiDude - 13-Marts-2024 kl. 00:46
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 06:22
Vi er heldigvis forskellige. Ellers ville det sgu blive lidt kedeligt Wink

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Højttalere på batterier…..

Det er et udpræget nej tak her fra.
Skal man så huske at sætte sine højttalere til ladning, inden man ser en film?
Og skal de pilles ned af væggen, for at lades op, eller trækker man en forlængerledning med en lader frem til dem?

Klaus


Kan man ikke bruge dem, IMENS de lader? Og er de forbundet til hinanden vha. .... en ledning? Så er det jo ikke helt ledningsfri!


Redigeret af mnielsen - 13-Marts-2024 kl. 06:42
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vi er heldigvis forskellige. Ellers ville det sgu blive lidt kedeligt Wink

Klaus
Hørt! LOL

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Højttalere på batterier…..

Det er et udpræget nej tak her fra.
Skal man så huske at sætte sine højttalere til ladning, inden man ser en film?
Og skal de pilles ned af væggen, for at lades op, eller trækker man en forlængerledning med en lader frem til dem?

Klaus


Kan man ikke bruge dem, IMENS de lader? Og er de forbundet til hinanden vha. .... en ledning? Så er det jo ikke helt ledningsfri!
Dem jeg tænker på er 100% trådløse, så ingen ledning mellem dem eller til soundbaren. De skal lades på hver sin ladestation, eller 1 ad gangen, og de kan selvfølgelig spille mens de lades. Smile


Redigeret af HessiDude - 13-Marts-2024 kl. 10:00
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 10:42
Det lyder godt, men er det også det? Det her Sony sæt er også trådløs fra TV til hub. Men hvorfor sidder der en ledning på baghøjttalerne?

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2024 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det lyder godt, men er det også det? Det her Sony sæt er også trådløs fra TV til hub. Men hvorfor sidder der en ledning på baghøjttalerne?

Jeg kender ikke Sony's model, men det ser ud til at baghøjttalerne ikke er batteridrevne.

Jeg tænker mest af alt på Yamaha's True X serie. Der kan man få soundbar og sub, eller soundbar og sub og baghøjttalere, eller udvide soundbar og sub med baghøjttalerne senere hvis man vil det. Smile
https://usa.yamaha.com/news_events/2023/yamaha-introduces-true-x-series.html

Redigeret af HessiDude - 13-Marts-2024 kl. 14:32
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu