recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Retningsbestemt fjernbetjening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRetningsbestemt fjernbetjening

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Emne: Retningsbestemt fjernbetjening
    Sendt: 20-December-2003 kl. 18:24

Dette problem, som jeg kan forstå ses på f. eks. Pioneer dvr 5100, og sikkert div. andre apparater, KAN MÅSKE løses. Check om lysdioden (pæren) sidder for dybt i fjernbetjeningen, således at "røret" som lysdioden sidder i, skygger for lysdiodens bredere funktion.

Hvis det er tilfældet KAN lysdioden måske flyttes frem med succes, MEN - MEN - MEN det er kun for folk med loddekolbekørekort og indsigt i at skille en fjernbetjening uden at ødelægge den (og det er let).

Og husk: GARANTIEN PÅ APPARATET BORTFALDER MED GARANTI.

For en elektronikkyndig (radioreparatør) er det dog et indgreb der kun ta'r 5 minuter, frem for at problemet irriterer dig i 10 år.

Men igen DONT TRY THIS AT HOME.

Med venlig hilsen

Torben

Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2003 kl. 17:05
Jeg synes ikke lysdioden på min Pioneer 5100 ser ud som om den sidder urimeligt langt inde, men den er faktisk meget retningsfølsom.

Og det er langt mere irriterende end jeg på forhånd havde forventet.

5100'eren er jo anbragt under fjernsynet, dvs. noget under det niveau fjernbetjeningen normalt befinder sig på. Fjernbetjeningen skal derfor pege let nedad, og så kan man ikke se teksten over tasterne mens man bruger dem - i hvert fald ikke hvis man indtager en tilbagelænet sofastilling.

Og fx det at stave til titlen på et program via det mobiltelefonagtige tastatur er meget besværligt når man ikke kan se tasterne ordentligt - jeg skal faktisk vippe dimsen op og kigge på den mellem hvert bogstav, og så gør jeg det tilmed ofte galt alligevel fordi teksten til hver tast står nærmere ved tasten ovenover end ved den tast den faktisk handler om.

Jeg kan programmere min gamle primitive video, som viser de indtastede værdier på en lille lokal skærm på fjernbetjeningen og først til sidst sender dem, på en brøkdel af den tid den tilsvarende operation tager mig med 5100'eren.

Det hele bliver selvfølgelig ikke bedre af at alle de andre fjernbetjeninger jeg har liggende ved sofaen virker helt fint hvis man peger dem op mod det hvide loft, og det er jeg derfor ret vant til.
Til top
Torben Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2003 kl. 18:24

Hej JesperD

Lysdioden bør faktisk rage 2 - 3 mm ud af fjernbetjeningen, medmindre den sidder bag en "glasrude", og det ved jeg ikke om den gør på Pioneer'en.

Jeg gjorde som beskrevet på min JVC-fjernbetjening, og den virker nu, når jeg peger op i loftet, det gjorde den ikke før.

Noget andet er at jeg nu har anskaffet mig en multi-remote, som også virker pr. loftpegning - det var måske en idé.

Endelig kan samme problematik selvfølgelig gøre sig gældende på selve recorderen, men igen, man skal kende sine begrænsninger.

Torben

 



Redigeret af Torben
Til top
Jakob Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2003 kl. 19:43
Hej JesperD,

Man kan købe ekstra IR-modtagere (som modtager signalet fra fjernbetjeningen), og montere dem der hvor man gerne vil pege sin fjernbetjening hen. Så videresender de signalet til ens optager/fjernsyn/forstærker ect.

Det kunne måske være en idé, hvis du ikke ønsker at "bygge" din fjernbetjening om.

Mvh, Jakob
Til top
JesperD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2003 kl. 11:49
Tak for forsl*gene.

En multi-remote ville jo også have andre fordele - så kunne jeg slippe for at have 6 fjernbetjeninger liggende klar.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu