recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jeg er ikke tilfreds med mit surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketJeg er ikke tilfreds med mit surround

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
cbrdaniel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Emne: Jeg er ikke tilfreds med mit surround
    Sendt: 06-November-2006 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:

Min sub står inde i hjørnet bag ved tv'et, er det ikke en ok placering??

Jeg er så også lidt i tvivl om at fronten af sub'en skal vende ind om hjørnet eller ud om stuen. Min vender med fronten ud mod stuen, men som jeg forstår på cbrdaniel, skal den vende ind mod hjørnet og så med en vis afstand??

Jo placeringen er optimal, både det at den står bag tv, og så i et hjørne. Men prøv dig frem brug den samme scene i en dvd, prøv at ændre afstand til væg, vend den på forskellige måder.

Edit: så lige at du har givet 2000kr for hele sættet, så placering af sub. gør det nok ikke alene.

Må give Radiomanden ret, brug de ekstra penge på center og sub...



Redigeret af cbrdaniel - 06-November-2006 kl. 20:55
Til top
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2006 kl. 09:49

Min sub står inde i hjørnet bag ved tv'et, er det ikke en ok placering??

Jeg er så også lidt i tvivl om at fronten af sub'en skal vende ind om hjørnet eller ud om stuen. Min vender med fronten ud mod stuen, men som jeg forstår på cbrdaniel, skal den vende ind mod hjørnet og så med en vis afstand??

Til top
cbrdaniel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2006 kl. 09:28

placering af sub, kan betyde utroligt meget!!!

Dette har jeg selv oplevet. Det kan være som om lyden "forsvinder", hvis man så flytter den 0,5-1 m bliver lyden 5x kraftiger!! Ved godt at det lyder mærkeligt, men har oplevet det med en monster sub til ca 12k.

Ved en bestemt placering virker den tam, ja glaset klirrer, og det runger, men lyder skidt. Men da den så blev flyttet lidt, så var der ingen træls rungen, og bassen kunne mærkes i de indre organer

Dette er også tilfældet for min egen "lille" sub fra avance til 3500kr, dog knap så voldsomt  Men der er stadig kæmpe effekt forskel selv ved en placerings forskel på 1m.... prøv selv!

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2006 kl. 16:20

Oprindeligt skrevet af Urte Urte skrev:

jeg er ikke helt enig,der bliver nævnt i første indslag at lyden er god nok,men sorround effekten udebliver. Som du skriver giver Yamaha imponerende effekt i forhold til lokalet. (Og pris niveau)

Du har ret, jeg læste vist lidt for overfladisk... Anyway, efter min mening er Yamaha's YSP'ere netop endnu mere krævende mht. rummet end en almindelig opstilling, det virker glimrende i en almindelig opstilling i et rektangulært rum, men med en skæv placering mener jeg ikke det er optimalt.

Bortset fra dét, så vil jeg stadig anbefale en opgradering af center og sub...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2006 kl. 14:43
jeg er ikke helt enig,der bliver nævnt i første indslag at lyden er god nok,men sorround effekten udebliver. Som du skriver giver Yamaha imponerende effekt i forhold til lokalet. (Og pris niveau)
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2006 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Urte Urte skrev:

jeg har tygget på denne sag,jeg er ikke i tvivl om hvad løsningen må være Yamaha laver en forstærker og højtaler der selv vil rette de problemer du har.

http://www.yamaha-online.de/index.php?lang=d&country=DK& amp; amp; amp;idcat1=1&idcat2=50

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=167668

 

Med fare for at være såvel hifi-snob som stærkt præget af kommercielle interesser:

Som jeg oplever det er problemet yderst simpelt: Det er et spørgsmål om mangel på _kvalitet_. Det kan godt ske opstillingen ikke er optimal, men så ringe behøver det heller ikke være med tv'et i hjørnet hvis man tænker sig om. Moderne surroundreceivere (med fare for at nævnte receiver ikke er "moderne") har ret gode muligheder for at kompensere for skæve opstillinger, så længe der er individuel justering af niveau og delay, så kan man trylle en hel del.

One-box løsningerne fra Yamaha giver en imponerende god _surround-effekt_, men _lydkvaliteten_ er ikke bedre end det system du har. I det prisleje vi bevæger os i her, er den grundlæggende lydkvalitet _markant_ vigtigere end indstilling, placering, eller for den sags skyld om der er 2 eller 5 højttalere. Du kan placere og justere i det uendelige, hvis den grundlæggende kvalitet af højttalerne er dårlig, så når du ingen vegne.

Mit råd, hvis dit problem ikke er stereo-lyd men surround-lyd, og du gerne vil investere 5000,- i en bedre lyd: Lad være med at skifte det hele ud. Behold de front og baghøjttalere du har nu, og brug 3000-3500,- på en fornuftig subwoofer, og 1500-2000,- på en center-højttaler. Disse to højttalere er de _suverænt_ vigtigste for et surround-system. Centeren fordi 60-70% af lyden kommer fra denne ene højttaler, subben fordi det ganske enkelt flytter _ekstremt_ meget at bassen gengives kompetent.

Der vil sandsynligvis komme nogle indlæg fra folk der himler op om at det går helt galt hvis højttalerne ikke passer sammen (det plejer der at gøre når jeg anbefaler dette), men tro mig - god center og sub plus ikke så gode front og baghøjttalere er federe end middelmådighed hele vejen rundt.

Anbefalingerne af legetøjs-surroundsystemerne beregnet til PC-brug kan jeg ikke tage seriøst. Det er muligt at man får exceptionelt "meget for pengene", men det bliver det ikke god lyd af. Jeg har ikke hørt alle den slags systemer på markedet, men jeg har hørt nok højt roste discount-systemer til at danne mig en mening om at hvis man synes dét er fedt, så siger det mere om kravene hos lytteren end om højttalerne. Tillykke til dem der kan nøjes med dét, men god lyd bliver det sgu aldrig. (Og lad nu være med at nævne ordet "THX" i argumenterne for hvorfor jeg tager fejl...)



Redigeret af Otto, TC - 05-November-2006 kl. 14:30
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2006 kl. 12:13
Det er meget tæt på den placering mine højtalere har, vi så bare en sofa mere, og sofaerne står så vinkelret med vægene.
Til top
M.K.A Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2006 kl. 10:36
hej prøv dette link http://dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.html #placement og vælg "corner room set up" i de grå bjælke under billedet.

Redigeret af M.K.A - 05-November-2006 kl. 10:36
Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2006 kl. 05:28
Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:

jeg er rimelig interesseret i Urtes Yamaha-løsning. Der virker dog lidt for smart...

Er der nogen der har erfaring med om hvordan det virker i virkeligheden??

Det virker smart!!

 

Det er det også,det er en EISA vinder og det virker. Kan selvfølgeligt ikke sammenlignes med et powersetup. Men efekterne virker

Til top
drholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2006 kl. 23:18
Ulrikwich m.fl. har været inde på: Dit udgangspunkt er hjørnepositionen og det kan formentlig blive rigtig godt. Glem "idealplaceringen", den er et udgangspunkt men der er ingen garanti for at den lyder godt.

Er højttalerkablerne tykke nok og ubeskadigede?

Ligger der 2 meter kabel snoet op bag fjernsynet - sammen med netledningerne - og laver magnetiske forstyrrende felter?

Er de samlet rigtigt "plus til plus" (ofte rød til rød)? En fejl her lyder forfærdeligt.

Er der ubehagelige resonanser i rummet? Afspil noget sorround samtidig med at du flytter rundt på en dyne der hænger på en wienerstige. Hvis lyden ændrer sig meget, så har du resonancer.

Kan din reciever finindstilles, evt selv-indstilles med en mikrofon? Køb eller lån evt en test DVD

Kan du få baghøjttalerne om bag dig? Hvis ikke kan du godt placere højtallere på siden af dig. Det fungerer bare bedst med særlige højttalere kaldet dipoler (fordi de kaster lyd både fremad og bagud). B&W laver et fortrinligt sæt, DS6 S3 som løber op i 5 k for 2, men de er ret flade og kan tilfredsstille æstetikeren. De kan skifte mellem at være dipol og monopol og dermed kan virkelig ændre på lydoplevelsen. Der er nogle gode forklaringer og forslag til indretning på www.bwspeakers.com
Nad T785HD. Panasonic PTAE4000
BW DM603x4 sub:PV1
ACER8942 med Win7 og WMC
Pinnacle 1000g bedste streamer jeg har haft. Opgivet Samsung BD-P3600, WDTVLive
Til top
Keldjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2006 kl. 20:49

jeg er rimelig interesseret i Urtes Yamaha-løsning. Der virker dog lidt for smart...

Er der nogen der har erfaring med om hvordan det virker i virkeligheden??

Det virker smart!!

Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2006 kl. 18:28

Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Den er bestemt fed den løsning og gengiver overraskende god surround lyd. Men den er jo noget pebret... koster den billigste ikke 10k?

 

prøv de link jeg har sat ind ca 6000

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu