recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af TV, receiver og højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb af TV, receiver og højttalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MMJ741 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-April-2004
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af TV, receiver og højttalere
    Sendt: 20-September-2004 kl. 02:11

Køb af TV:

Jeg står og skal købe nyt TV og har gjort mig en del overvejelser om hvorvidt jeg skal vælge et 36" CRT eller 42"/43" Plasma.

Jeg har set mig lun på Panasonic's TX-36PD30, som kan anskaffes for knap 15.000 kr. i Tyskland inkl. forsendelse.

Af plasmaskærme har jeg umiddelbart indskrænket mit valg til: Panasonic TH-42PA30 eller Pioneer PDP-434HDE. Førstnævnte kan anskaffes for ca. 20.000 kr. i Tyskland inkl. vegbeslag og forsendelse imens sidstnævnte vil koste ca. 33.000 kr. i Tyskland inkl. forsendelse.

Da jeg ikke nogle steder har kunnet finde disse tre modeller i én og samme butik, har det ikke været muligt for mig at sammenligne dem direkte. Mit største tvivlsspørgsmål er derfor hvordan billedkvaliteten er på de tre modeller. Umiddelbart vurderer jeg billedkvaliteten på TX-36PD30 til at være bedre end på TH-42PA30, selvom jeg ved at det ikke er nemt at sammenligne CRT med Plasma.

Fordelen ved TH-42PA30 er at det kan hænges op og så er prisen i Tyskland til at have med at gøre - ulempen er at det ikke er godkendt til HDTV. Endeligt er jeg lidt nervøs for billedkvaliteten, da det jo kun har 852x480 px. Hvor stor en synlig forskel er der på plasma TV med en opløsning på hhv. 852x480 og 1024x768? Og hvordan er dette igen i forhold til kvaliteten på et kvalitets CRT 16:9 TV (TX-36PD30)?

Hvad angår Pioneer's model, så er fordelen helt klart en fantastisk billedkvalitet (samt godkendt til HDTV) - men der er jo en ny model på vej og udviklingen skubber sig jo hele tiden frem - så hvem ved om en opløsning på 1024x768 måske ikke er alverden om et år eller to? Ulempen er at det nok koster lige i overkanten af hvad jeg kan klare, selv i Tyskland. Men hvis det er voldsomt meget bedre en Panasonic's TH-42PA30, så er det jo værd at spare lidt flere penge sammen, istedet for måske at ærge sig i årevis over at have købt et 852x480 plasma, som måske ikke lever op til forventningerne.

Et overordnet spørgsmål lyder kort og godt: I hvilken af disse tre modeller får jeg den bedste billedkvalitet til prisen?
Og er det værd at vente måske et lille års tid inden man køber (er der noget stort/helt nyt på vej, som vil sætte nye standarder for både pris og kvalitet)?

Og så til noget helt andet:

Jeg vil også gerne have mig en receiver. Jeg har tidligere gjort en del for at sætte mig ind i områder som: PC, TV, DVD, SAT og recordere, men på audioområdet er jeg helt "grøn".

Det vigtigste for mig i forbindelse med køb af en receiver er at den skal kunne tilsluttes følgende enheder:
1) TV
2) Satellit modtager
3) DVD-recorder
4) DivX/DVD-afspiller
5) Computer

Jeg har ikke umiddelbart andre krav, men måske vil jeg gerne have mulighed for at tilslutte en VHS en gang i mellem. Desuden ville muligheden for at få PC'ens billede over på TV'et ikke være dårligt, men jeg ved ikke om det har noget med receiveren at gøre - eller om det kun er lyden fra PC'en den tager sig af? (Jeg har TV-OUT på mit grafikkort).

Jeg har her set mig lidt lun på Panasonic's model SA-HE200, som jeg har fundet til ca. 2.400 kr. i Tyskland, hvilket jeg synes er meget billigt, sammenlignet med hvad Panasonic's mindre modeller koster her hjemme (jeg har ikke kunnet finde SA-HE200 i en dansk butik).

Ingen receiver uden højttalere:

Jeg er ikke typen der har brug for at blæse naboen ud af huset med techno-musik der kan høres 2 Km. væk - bestemt ikke.

Jeg vil primært bruge mine højttalere til at få en god lyd fra TV'et, DVD-film, i forbindelse med spil på computeren og så naturligvis lidt musik i ny og næ, som altså ikke behøver at være på et lydniveau der sætter trommehinderne på en prøve. Jeg regner med at gå efter et højttalersystem/homecinema-højttalere. Ren og klar lyd i forbindelse med TV/DVD betyder altså langt mere for mig, end om der er bas i en bestemt type musik som kan høres i nabokommunen.

Det er desuden vigtigt for mig at der er tale om stilfulde højttalere, med et design jeg synes om. I denne forbindelse var B&O et oplagt valg, men da prisen her nok bliver en hindring, har jeg i stedet valgt at kigge på Sony's SA-VS500H (ca. 4.000 kr. i Tyskland inkl. forsendelse), som jeg synes er meget pæne - spørgsmålet er jo så hvilken lyd de giver. Jeg har ikke kunnet finde en dansk forretning hvor jeg har kunnet lytte til dem, og søger derfor folk der kender disse højttalere, eller som umiddelbart kan sige noget ud fra specifikationerne for disse højttalere, hvilket jeg desværre ikke selv er i stand til, da min viden på området er yderst minimal.

Jeg håber der vil være et par stykker med viden på disse områder der får sig tygget hele vejen gennem mit indlæg  

På forhånd tak!

Til top
Per Røntved Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 08:30

Hej MMJ741

Jeg har selv kik på et sæt jamo højttaler men som dig har jeg heller ikke haft mulighed for at lytte til dem men designet synes jeg er ok.

Set på http://www.jamo.dk/consumer/



Mvh. Per Røntved

______________________



Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 09:55

Du kunne også vælge Peiga. Det er også en "flot" højtaler som samtidig spiller rigtig godt. KT Radio, Speakers Corner og enkelte Expert forretninger forhandler disse, hvor du samtidig har mulighed for at høre dem spille.

Se evt. www.piega.ch/piega_e.htm

/Martin

We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 10:38

Jeg ville vælge mellem at købe Panasonic's TX-36PD30 nu eller spare op til et Pioneer PDP-434HDE. Har du tænkt dig at købe modtager + kort til HDTV kanalen HD1 med det samme? Såfremt du ikke har HDTV planer med det samme, så ville jeg købe købe Panasonic's TX-36PD30.  Du kan jo også altid sælge dette igen på brugmarkedet om et år eller 2 hvis du vil have HDTV.

Der sker også en udvikling pt. indenfor HDTV og fremtiden er nok MPEG-4, så de nuværende HDTV satmodtagere (MPEG-2) på markedet er ikke fremtidssikret.

På receiver fronten ville jeg gå efter Denon eller Yamaha. De laver nogle gode modeller. Igen hvis du vil have HDTV så gå efter kvalitet. Det ville være lidt trist at sidde med et Pioneer PDP-434HDE og så kun have lavpris surroundreceiver og højtalere. Så hellere spare sammen, så tingene passer til hinanden.

Skulle jeg købe højtalere via netkøb i Tyskland, ville jeg kun gøre det, hvis det var nogle jeg havde lyttet til og fundet gode i en butik her i DK inden.



Redigeret af boborg
/ Bob
Til top
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 11:03

 

Angående TV.

Panasonic TX36PD30 er helt sikkert et godt valg, hvad angår billedkvalitet. CRT TV er på ingen måde dårligere end plasma, tværtimod.

Jeg havde selv de samme overvejelser som dig, og var ikke i tvivl om at Panasonic TX36PD30, havde langt det bedste billede. Den store bagende må man desværre leve med, så det har jo ikke den samme "imponator" effekt som plasma skærmene.

Angående køb i Tyskland, så husk at det vejer over 80 kg, og er ikke helt let at sende til garanti reparation.

Se tråden fra i går:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1871&P N=1&TPN=100

 

Her er et par nyttige link:

http://hjemmekino.no/

 

http://www.plasmatvbuyingguide.com/

 

 

Til top
MMJ741 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-April-2004
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Per Røntved Per Røntved skrev:

Hej MMJ741

Jeg har selv kik på et sæt jamo højttaler men som dig har jeg heller ikke haft mulighed for at lytte til dem men designet synes jeg er ok.

Set på http://www.jamo.dk/consumer/

Ja, de er pæne - men hvilken model er det, hvor kan de købes og hvad koster de?

Til top
MMJ741 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-April-2004
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af boborg boborg skrev:

Jeg ville vælge mellem at købe Panasonic's TX-36PD30 nu eller spare op til et Pioneer PDP-434HDE. Har du tænkt dig at købe modtager + kort til HDTV kanalen HD1 med det samme? Såfremt du ikke har HDTV planer med det samme, så ville jeg købe købe Panasonic's TX-36PD30.  Du kan jo også altid sælge dette igen på brugmarkedet om et år eller 2 hvis du vil have HDTV.

Der sker også en udvikling pt. indenfor HDTV og fremtiden er nok MPEG-4, så de nuværende HDTV satmodtagere (MPEG-2) på markedet er ikke fremtidssikret.

På receiver fronten ville jeg gå efter Denon eller Yamaha. De laver nogle gode modeller. Igen hvis du vil have HDTV så gå efter kvalitet. Det ville være lidt trist at sidde med et Pioneer PDP-434HDE og så kun have lavpris surroundreceiver og højtalere. Så hellere spare sammen, så tingene passer til hinanden.

Skulle jeg købe højtalere via netkøb i Tyskland, ville jeg kun gøre det, hvis det var nogle jeg havde lyttet til og fundet gode i en butik her i DK inden.

Det ender nok med at jeg køber TX-36PD30.

Hvad angår receiveren, er der så nogen der kan bekræfte om den Panasonic-model jeg nævner har indgange nok til de ting jeg har brug for?

En af mine venner påstår at man skal være opmærksom på en særlig indgang til subw. ved I om der er noget om det og om Panasonic'en i så fald har det?

Til top
MMJ741 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-April-2004
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Rapideye Rapideye skrev:

Angående TV.

Panasonic TX36PD30 er helt sikkert et godt valg, hvad angår billedkvalitet. CRT TV er på ingen måde dårligere end plasma, tværtimod.

Jeg havde selv de samme overvejelser som dig, og var ikke i tvivl om at Panasonic TX36PD30, havde langt det bedste billede. Den store bagende må man desværre leve med, så det har jo ikke den samme "imponator" effekt som plasma skærmene.

Angående køb i Tyskland, så husk at det vejer over 80 kg, og er ikke helt let at sende til garanti reparation.

Se tråden fra i går:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1871&P N=1&TPN=100

Her er et par nyttige link:

http://hjemmekino.no/

http://www.plasmatvbuyingguide.com/

 

 

Også tak for dit svar, det ender nok med at blibe TX-36PD30 - så ser jeg tiden lidt an for at se hvad der sker på Plasma/LCD/HDTV-området.

Jeg er klar over det du nævner mht. køb i udlandet - men med SÅ store besbarelse som der her er tale om, så er jeg klar til at "tage chancen"...

Til top
Klaus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2004 kl. 18:25

De viste højtalere fra Jamo er model A355 og de spiller kanon, de kan høres i Eksperten i Fields.

De har dem opsat i surround,

Klaus

Til top
Per Røntved Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2004 kl. 08:24

Hej Klaus

Tak for det du ..

Lagde du mærke til om de var sat op sammen med en subwoofer ?

Mvh. Per Røntved

______________________



Til top
Klaus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2004 kl. 17:58
De var sat op i et komplet surround med sub.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu