recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken GPS for at redde ferien til Paris
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken GPS for at redde ferien til Paris

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2007 kl. 00:03
Oprindeligt skrevet af FrannerDK FrannerDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Det er det der undrer mig. Krak siger 2,28 timer. Og i praksis: Ca. 1½ time til Odden, lad os sige 1,45 + sejltid 45 + køre lidt i Jylland (4 km fra Ebeltoft) 15 minutter = 2 timer 45 minutter?

Hvor regner jeg mon forkert?

Jeg er lige med på en "lytter", og har været det siden starten af tråden. Intessant læsning

Kunne det tænkes, at Route 66 og din vens TomTom indregner ventetid ved færgen? Jeg er totalt analfabet på dette område, så det er bare et skud i tågen!



Hmm, det er ikke så svært. Normalt kan GPS-software indregne brugerens transportmiddel og hans overordnede adfærd i beregningen af tid og rute.

Hvis Krak og uspec. GPS-programmer var væsentligt uenige om afstanden, ville jeg være mistænksom! (Selvfølgelig forudsat, det drejede sig om samme rute!)

Det er ikke så kompliceret set fra et forbrugersynspunkt: Man bliver i reglen vejledt nogenlunde præcist fra A til B - uanset hard- eller softwareproducent.

Det er så ikke altid den optimale rute, og beregningen er heller ikke altid korrekt. Men resultatet bliver sjældent kontrolleret for alternative løsninger
Der er flere faktorer, der spiller ind:
  1. Opdateringsfrekvens. Er netværket=vejnettet ( + adresserne, knap så betydende -> spiller knap så stor rolle, at nr. 23 ikke findes, hvis nr. 21 gør) en rimelig model af virkelighedens vejnet?
  2. Koderigtighed. Har man registreret vejnettet med den rigtige klasse -> kan man køre så hurtigt, som koden angiver, eller det en bygade eller måske endda en gågade? Der kan også være ensretning eller svingrestriktioner i spil.
    Vejnavnet er også en del af denne faktor. I Stevns Kommune ændrede man faktisk 39 vejnavne ifm kommunalreformen. Er der nogle af GPS'erne ejet af denne forsamlings brugere, der kan finde 'Dalen' i Stevns Kommune, Hårlev?
  3. Fuldstændighed. På trods af opdateringsfrekvensen kan fuldstændigheden have en afgørende betydning, da kortlægningfirmaerne kan have tendens til at glemme de mindre veje og dermed kun medtage de større ændringer.
    Fuldstændigheden er i praksis nok kortlægningsfirmaernes dyreste mål
  4. Topologi. Det her begreb burde nok i praksis være omfattet af 'koderigtighed', men det er her, at problemerne let kan opstå!
    Hvis vejnettet ikke er kortlagt korrekt og samtidig ikke er modelleret korrekt (digitaliseret), vil der ikke være et 'matematisk' netværk - altså et netværk man kan regne på. Vejnettet skal 'skæres over' for hver sidevej. Ellers kan man ikke dreje iflg en netværksberegning
    Man kan heller ikke komme videre, hvis digitaliseringen er lidt sjusket, og operatøren ikke har 'snappet' til den 'node' (knude), shvor det foregående linestykke (vejstrækning) slutter.
  5. Software. Her har vi at gøre med ekstremt små regnemaskiner ift kompleksiteten af beregningen.
    Tænk på, at man fx. skal køre ud af en vej. Så kommer der en sidevej. Skal man dreje, eller skal man ikke?
    Hvor mange af mulighederne fra sidevejens mulige ruter skal man beregne på, før man opgiver forehavenet og fortsætter lige ud?

    Tænk så derefter på, at der kommer mange sideveje og sideveje til sideveje og sideveje til sideveje - alle med mulige ruter videre. De skal alle sammenlignes! Vi ønsker jo den hurtigste/korteste rute!
    Kan det være så svært
    Hvor lang tid skal brugeren da vente på at komme fra Amager til Ebeltoft? Timer!? Næhæijj
    Forbløffende nok klarer de fleste mærker det jo fint nok
  6. Indstillinger. Ja, det er måske pjattet at tage med, men jeg kan ikke lade være. Det er faktisk udsprunget af det oprindelige spørgsmål.
    Krak har sine standardindstillinger. De er sikkert baseret på nogle erfaringstal for personbiler ved overholdelse af hastighedsbegrænsningen - 5-10% og sikkert ingen ventetid ved færgen.
    Hvert produkt har flere brugerindstillinger, som baserer sig på en mængde faktorer, som brugeren tager stilling til i brugen af produktet.
    Om det gætter rigtigt mht den samlede køretid fra Dragør til Ebeltoft fra begyndelsen er ikke så interessant ift den konkrete rute - især fordi man som chauffør jo har ret til at bruge sin egen hjerne
    Hvis man så gerne vil have sin GPS til at forstå det, rummer den jo også muligheden for via-punkter. Samtidig er den jo netop fænomenal til at vejlede undervejs og endda tage højde for, at man kunne finde på at køre forkert undervejs


Nå, mht koderigtighed og fuldstændighed og endog opdateringsfrekvens er Krak en klar #1. GPS'erne kan ikke være med her!

Til gengæld er de med i bilen Det er den store forskel!

Venligst
Søren
Til top
moooi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-September-2006
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2007 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Vinther Vinther skrev:

Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

nu skal i sgu ikke give mig skrubler om mit snarlige køb af mioøen

 

Sorry - Men man er bare nødt til at forsøge sig frem engang i mellem... Jeg nåede da i hvert fald at prøve TomTom 510 (hedder den det?), JVC's PX70 model og til slut Route 66....

Var der noget i vejen med JVC siden du ikke beholdt denne ??

 

Til top
Vinther Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2007 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af moooi moooi skrev:

Oprindeligt skrevet af Vinther Vinther skrev:

Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

nu skal i sgu ikke give mig skrubler om mit snarlige køb af mioøen

 

Sorry - Men man er bare nødt til at forsøge sig frem engang i mellem... Jeg nåede da i hvert fald at prøve TomTom 510 (hedder den det?), JVC's PX70 model og til slut Route 66....

Var der noget i vejen med JVC siden du ikke beholdt denne ??

 

Jep! JVC skriver på deres produktspecifikationer at den kan søge på adresse, postnummer og by (3 søgninger)... Men det viser sig faktisk at man kun kan søge på postnummer eller by og derefter på adressen... Jeg tolkede adresse = vejnavn, men dette er ikke tilfældet og efter en laaang snak med jvc over mailen, hvor servicen ikke faldt ud til min fordel (min forespørgsel blev besvaret som "navlepilleri") retunerede jeg produktet...  Og min respekt for JVC's kundesevice er lig nul i dag! Desværre...

Men derudover er JVC GPS rigtigt fedt opbygget - Syndt den ikke havde den sidste funktion, som jeg føler er 100% nødvendig (søgningen på vejnavn og ikke andet!)...

Til top
taunus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 09:31
Du skal jo helt klart vælge den maskine du har mest tillid til. Jeg har haft en HP/Ipaq 2210 med TT5, og den havde den ulempe, at hvis den løb tør for batteri skulle TT5 reinstalleres. Lidt fedt hvis man sidder i udlandet.
Jeg har ligesom dig brugt rigtig meget tid på at finde en egnet GPS til formålet, og jeg var jo allerede forurenet med TT5's måde at navigere på. Så derfor tog jeg ud i el-giganten og prøvede alle de GPS'er der sad i montren.
Jeg havde fået lov til at bruge 3000 kr så niveauet var allerede lagt på forhånd. Jeg havde taget min telefon med så jeg kunne prøve om der var hul igennem mellem telefon og GPS. Det var der på alle dem med BT. Jeg vaklede mellem Nüvi 350, TT One NE og StreetPilot C550. Der var ulemper og fordele med dem alle og fordi C550 havde TMC valgte jeg den.
Nu har jeg brugt den intensivt de sidste 5 dage og jeg må sige at den virker. Jeg kan tale i telefon samtidig med at den viser mig vej og den kan sågar vise mig når det tikker en besked ind på telefonen. Så nu har vi både fået GPS og håndfri i bilen. Jeg har en SE W800i.
I elgiganten har du 6 dage du kan benytte produktet i. De kalder det 6 dages fuld returret.

Held og lykke med turen
... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
Til top
PeterLarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 286
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Lundeager 11, 2791 Dragør

til

Skonnertvej 4, 8400 Ebeltoft

Min TT 5 på Ipaq 2210 siger:
181 km, det tager 3 timer og 44 minutter.
Færge er indregnet og kørte km er kun det man kører.

Hvis man kører over Fyn via broen er tallene:
366 km, det tager 4 timer og 3 minutter.

 

Hilsen Peter

Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb)
Til top
RealMe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2007 kl. 01:52
Oprindeligt skrevet af ANGUSYOUNG ANGUSYOUNG skrev:

Hej folkens

Ferien er bestilt til Euro Disney, men på den betingelse at jeg købte en GPS. Sidst vi så Paris, kostede det nærmest ægteskabet, da vi holdte i Padborg (da konen da synes at Padborg ligger i Tyskland) for at handle ind ved grænsekioskerne....

havde håbet på max 2500-3000. Kan man bruge den som mp3, trådløs og bluetooth er altsammen meget fint og plusser, men vigtigst er at den er nem at bruge, nem at opdatere kort(gerne billig også) og at den har kort over vest europa/syd europa.

Hilfe biite, så vi kan komme afsted og sparke onkel Anders i kuglerne

 
For to år siden kørte vi også til Disneyland - dvs. vi tog en omvej omkring Italien hvor vi tilbragte de første 5 uger ud af de 6 vi havde til rådighed. Vi nåede pænt omkring i Italien og på vejen hjem la'e vi os så en uges tid på en skøøøøøøn campingplads blot 9 km fra Disneyland og 30 km fra Paris.
Nå.......til sagen. Da vi skulle køre SÅ meget og desuden medbringe vores store CAMPINGVOGN forsøgte jeg at overbevise mig selv og konen om den uomgængelige nødvendighed af både en GPS'er og en elektronisk fartpilot. Konen samt vores bankbog fik mig talt fra det.........og JEG SAVNEDE IKKE NOGEN AF DELENE.
Vi kørte forkert 1 (én!!!!!) gang på nedturen......nemlig i den sydlige del af Hamborg, men blot 500 meter. Og 1 (én!!!) gang på hjemturen......nemlig da vi skulle køre på motorvejen nord for Paris......ok, der tilbagelagde vi vel 10 km den forkerte vej.
Og hvorfor gik det SÅ smertefrit?
 
1. Vi sad hjemme og valgte punkterne for de store træk......og derefter brugte vi FDM's "GPS"......eller rettere deres Europaudgave af KRAK's kørselsvejledning. Det var fantastisk. Det stod både hvor vi skulle dreje....hvor der var tankstationer, campingpladser osv.
Blot skal man huske at nulstille sin triptæller.
Se hos FDM her
 
2. Vi delte vores "plan" ind i bidder - f.eks. Gjern-grænsen, grænsen-Strassburg, osv......så der var "hul" til at køre lidt rundt hvor vi havde bestemt det. Vi havde også lavet "alternative ruter" efter hvor sight-seeing-ivrige vi var på hjemrejsen....(skulle Amsterdam f.eks indgå i ruten)
 
3. Vi havde et Europakort 1:800.000 med hjemmefra - god til lange stræk.
 
4. Da vi kørte meget rundt i både Italien og Frankrig købte vi Michelin´s 1:200.000 kort over de pågældende lande ved første servicestation efter landets grænse. (der var de billigere end i Dk)
 
Har det interesse har vi adressen til den skøøøøønne campingplads der ligger så centralt. De udlejer også hytter.
 
Disneyland er suuuuper......vi var der 2½ dag. Og fra deres parkeringsplads kan man køre med tog til Paris.
 
Spørg bare om alt det praktiske f.eks. i min mail....vi har kun gode erfaringer.
 
God tur
 
 


Redigeret af RealMe - 09-April-2007 kl. 01:53
RealMe



TV: JVC AV-32H35SUE Surr.: JVC XV-TH-S3 + Amitech M300 højt DVD/VCR: JVC HR-XV-31E DTT: Digiality CX302T PRV 160GB Anlæg: J
Til top
ANGUSYOUNG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2007 kl. 11:44
tak for input, men har været i Bordeaux og Paris efter et år med min muværende kone i 2000. Den tur var næsten skyld i at vi idag ikke ville ha' haft verdens dejligste knægt... men vi er stadig sammen. GPS is a must for hende, hun vil gerne have flere børn...
TV:LG 65 C1

Receiver: Denon 1706si. Surround: Argon/Gale

PS5
NVIDIA SHIELD
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu