recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - onboard eller ikke onboard
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketonboard eller ikke onboard

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Hvad er formålet med det indlæg?



Det jeg skrev forsvandt? Det var da ellers ok.  Det blev måske slettet af nogen.

Nå, ja..
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jeg har BIOS 1001 som er den sidste nye. Der er også en Beta 1101 men den holder jeg meig fra til den bliver "officiel". Nu hvor vi taler om ydelse på grafikkortsiden. Efterjeg opgraderede til 1001 kan jeg allokerer 1 Gb RAM til grafikkortet. Hvad betyder det reelt? At maskinen hvis den belastes grafisk kan bruge op til 1 Gb af min RAM hukommelse eller hvad?



Ja, man kan bruge helt op til 1 gb ram på grafikkortet (sætte i bios), men jeg har læst at 228Mb skulle være det idelle og det der kører bedst. Kan ikke huske hvor det stod, så jeg har ikke et link. Det var et sted hvor det blev prøvet af.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 13:34
[QUOTE=Karlshoj]

Ken_T har før kommenteret dine CPU temperatur målinger og betragter dem stadigvæk som urealistisk. Du har aldrig svaret på det.. må skyldes fejl på bundkortet eller software da det ikke er muligt at holde en CPU på stuetemperatur med luft.. med mindre man har så kraftige blæsere at kassen kan flyve.

[QUOTE9]

Jeg syntes jeg har svaret på det du nævner?

Jeg påstår ikke at en AMD  x2 har et lavere strømforbrug  end en Core 2 Duo. Hvad jeg siger er, at når Cool&Quiet anvendes, kan strømforforbruget sænkes langt ned når en CPU ikke laver noget særligt. Jeg bruger ikke en kraftig blæser.

De eksempler du henviser til er ikke det samme og er ikke samme situation. Og det er heller ikke en brisbane med 65nm, men en windsor 90nm der er tale om? Er det ikke? (Men man kan muligvis få en brisbane i 5000+.) Og eksemplet har ikke noget at gøre med cool&quiet.

Og hvordan kan det være en fejl på bundkortet hvis man kan måle denne lave temperatur med en finger på køleripper? Og jeg har brugt 3  forskellige programmer. Det kunne stadig være en fejl på bundkortet, men så ville kølepladen være varm.

Jeg har også en anden AMD, med 90nm design, den ligger på 35 grader C, selv om den anvender cool&quit.

Ken_T
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

[QUOTE=Karlshoj]

Ken_T har før kommenteret dine CPU temperatur målinger og betragter dem stadigvæk som urealistisk. Du har aldrig svaret på det.. må skyldes fejl på bundkortet eller software da det ikke er muligt at holde en CPU på stuetemperatur med luft.. med mindre man har så kraftige blæsere at kassen kan flyve.

[QUOTE9]

Jeg syntes jeg har svaret på det du nævner?

Jeg påstår ikke at en AMD  x2 har et lavere strømforbrug  end en Core 2 Duo. Hvad jeg siger er, at når Cool&Quiet anvendes, kan strømforforbruget sænkes langt ned når en CPU ikke laver noget særligt. Jeg bruger ikke en kraftig blæser.

De eksempler du henviser til er ikke det samme og er ikke samme situation. Og det er heller ikke en brisbane med 65nm, men en windsor 90nm der er tale om? Er det ikke? (Men man kan muligvis få en brisbane i 5000+.) Og eksemplet har ikke noget at gøre med cool&quiet.

Og hvordan kan det være en fejl på bundkortet hvis man kan måle denne lave temperatur med en finger på køleripper? Og jeg har brugt 3  forskellige programmer. Det kunne stadig være en fejl på bundkortet, men så ville kølepladen være varm.

Jeg har også en anden AMD, med 90nm design, den ligger på 35 grader C, selv om den anvender cool&quit.

Ken_T

Se f.eks denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25661& KW=karlshoj

Cool & Quiet nedsætter hastigheden til 1000Mhz samt lidt lavere Vcore. Dette giver selvfølgelig lavere varmeudvikling, men der bliver stadigvæk afsat mange watt.

Fremgår ikke om 5000+ er en Brisbane chip, men deres BE-2350 er 65nm med 45W Max hvilket er lavere end en 5000+ brisbane hvilket er på 65W. Deres 38EE er kun på 35W - Så alt andet lige har de lavere strømforbrug end en brisbane. Desuden er idle forbrug målt med C&Q / EIST enable.. Så det har vel alt at gøre med Cool & Quiet

Men selvfølgelig svært at diskutere når du bruger temperatur måling med en finger som reference.. Selvom du skriver du har målt meget akvarievand med den finger Temperatur føles meget forskelligt alt efter materiale, vand, aluminium, kobber osv. pga. af deres varmeledningsevne.

I en anden tråd opgiver du System temperatur (42) højere end CPU temperatur (32-33)? dette giver heller ingen mening da din køleprofil ikke kan afkøle processoren til under omgivelsestemperatur...

Der kan sagtens være fejl alligevel.. har f.eks et helt nyt Gigabyte bundkort liggende der viser -119 grader ved CPU både i Windows og BIOS. Må være en god blæser

Hvad siger den i BIOS? efter den har stået i BIOS i f.eks 10min - Er CPU ikke højere end System?

35 grader lyder helt rigtigt, selvom din nye 65nm cpu bruger mindre strøm er der ufatteligt langt ned til 22-23 grader - Især med en Boxed køler

Lige for at slutte af, er her et billede fra en af dine tidligere poster:

HDD bliver målt via Smart dvs. denne ikke har noget med bundkortets SuperIO chip at gøre, og må derfor betragtes som korrekt. Denne er 37 grader, hvilket svarer til hvad du før at opgivet system temperatur til. Nu har du så en processor som udvikler mest varme siddende inde i kassen men ikke er varmere end stue temperatur.



Redigeret af Karlshoj - 03-August-2007 kl. 14:50
Til top
Dargny Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 16:22

Dette er skærmen som bliver brugt:

 

Philips 42PF9831D

Glid helt ind i filmen! Pixel Plus 3 HD og Ambilight 4 er to af de vigtigste finesser. Pixel Plus er med til at give optimal skarphed, Ambilight 4 analyserer de to billedhalvdele hver for sig og sender matchende farver bagud. Det betyder at du kan bruge den frit i rummet eller selv om du har en mørk væg. Den indbyggede subwoofer giver en ekstra lyddimension, og du kan slutte fotografiapparatets kort eller USB-stick direkte i og vise billeder eller høre musik. Forberedt for trådløs forbindelse til PC og HD Ready samt med indbygget digital tuner.



Detaljerede specifikationer
Produktbeskrivelse Philips 42PF9831D - 42" LCD TV
Produkttype LCD TV
Diagonal størrelse 42" - widescreen
Dimensioner (B x D x H) 129.7 cm x 11.4 cm x 87.2 cm - uden stander
Vægt 38 kg
Farve Højglanssort, brilliant perle
Digitalt tv certifikation HD ready
Opløsning 1366 x 768
Display Format 720p
Input Video Formater 480p, 720p, 1080i, 480i, 576i, 576p
PC grænseflade VGA (HD-15), HDMI
Teknologi TFT aktiv matriks
Progressiv scanning Ja
Billedformatforhold 16:9
Digital TV Tuner DVB-T
Analog TV Tuner PAL, SECAM
Multikanaleksempel Picture-in-picture (PIP - billede-i-billede)
Egenskaber Videostøjreduktion, forældrekontrol, Aktiv kontrol, Dynamic Contrast, 3:2 pulldown-kompensering, anti-reflekterende coating, 2:2 pulldown kompensering, Ambilight, Pixel Plus 3 HD
Lydudgangsmodus Stereo
Højttalersystem 2 højttalere, subwoofer
Understøttet Flash Hukommelses Kort CompactFlash Card, Memory Stick, SD Memory Card, SmartMedia Card
USB Port Ja
Fjernbetjening Universal fjernstyring - infrarød
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 17:24
Karlshøj:

Tag nu og prøv selv på en køleplade som du sikkert har liggende med en finger. Eller bare et stykke metal. Det er så let at måle en temperatur og kræver ikke at man kan måle noget  i et akvarie.  Det er ligetil, alle kan gøre det.

Du kan jo sige dig selv at det ikke er en fejl. Jeg har haft 3 forskellige blæsere sat på, samme resultat (ikke lige for at afprøve det). Samme i bios. Skulle jeg ikke kunne konstatere noget så enkelt og simpelt som det? Jeg har samlet 30 computere hvis det fortæller dig noget.

Kan desværre ikke gøre mere for at overbevise dig. Du må jo tro som du vil. 

Jeg syntes i øvrigt tråden er blevet et dårligt sted.

Undskyld Dargny!
    

 


Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 18:46

Har først set denne tråd nu...

Det er et skoleeksempel, hvordan man ødelægger et velfungrende forum...

Ken_t har et langt stykke tid bidraget med fint input og hans hjemmeside som systematisk gennemgår hard- og software til en HTPC-løsning, med indlæg der prøver at belyse tingene...

Ligeledes har mange andre bidraget med konstruktive indlæg, der har gjort dette forum til et godt sted at finde noget om HTPC-løsninger..

Men efter de indlæg fra #ctacta side, er blot ødelæggelse....

#ctacta er ved muligvis en del om HTPC-er, men måden han fører sig frem på ødelægger alt, der bidrages ikke til vidensudvikling... 

Der er ærgerligt at man denne måde ødelægger et godt fungerende forum...

 

 



Redigeret af avh - 03-August-2007 kl. 18:50
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 19:00
Tak avh, det varmede godt.

Der er også lige denne side omkring krav til 1080P. Anandtech er jo ikke eneste  på nettet, der er jo også seriøse alternativer. Mange anmeldere er ikke neutrale eller begår fejl. Så flere kilder kan være ok.

Link






Til top
Dargny Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2007 kl. 22:49

Følgende ting er på plads og er udgangpunktet:

Kabinettet er et Mcubed HFX mini med pasiv køling til gpu, cpu og mere.

Philips 42PF9831D - 42" LCD TV

 

Jeg husker noget om at PSU til mcubeed kabinettet kun levere 240 watt, så jeg skal vel passe lidt på og ikke bare smide hvad som helst i - eller hvad?

Jeg havde forstillet mig dette board med 2 GB ram

ASUS M2A-VM HDMI

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373721

Hvilken processer bør jeg købe til det?

Hvad mister jeg ved dette kort?

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 06:06
Oprindeligt skrevet af Dargny Dargny skrev:

Følgende ting er på plads og er udgangpunktet:

Kabinettet er et Mcubed HFX mini med pasiv køling til gpu, cpu og mere.

Jeg husker noget om at PSU til mcubeed kabinettet kun levere 240 watt, så jeg skal vel passe lidt på og ikke bare smide hvad som helst i - eller hvad?

Jeg havde forstillet mig dette board med 2 GB ram

ASUS M2A-VM HDMI

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373721

Hvilken processer bør jeg købe til det?

Hvad mister jeg ved dette kort?



Jeg beklager virkelig at din tråd har udviklet sig dårlig, det sker sjældent på dette forrum, her opfører folk sig normal godt. Jeg vil alligevel forsøge at hjælpe dig.

Det kabinet du vil anvende er flot, men sikkert kompliceret at bygge i og pladsen er trang. Jeg kan ikke se dit kabinet indvendig, kun billeder udefra. Strømforsyningen er heller ikke stor som du skriver. Er det et kabinet du har købt eller tænker du blot på det? Selv om helt passiv køling lyder rigtig godt, syntes jeg faktisk ikke det er så vanskelig at bringe aktiv køling ned i støjniveau så der ikke er noget at høre.

Desuden er din ide at anvende din HTPC til stofas HDTV, var det ikke rigtig? Det har jeg ikke beskæftiget mig så meget med, i stedet for er det en TDC løsning jeg kender. Men jeg tror det stort set er det samme. det betyder brug af floppyDTV og det er der nok ikke plads til.

Her er der et link der beskæftiger sig med Stofa og fireDTV

Link

Syntes det ser lidt kompliceret ud med det Stofa HD efter at have været lidt rundt, hvad syntes du selv? Jeg tror du skulle oprette en ny tråd omkring det,  før du beslutter dig for hvad du vil. Så må vi håbe det går bedre med din tråd. Den er nok druknet desværre.


Redigeret af Ken_T - 04-August-2007 kl. 06:41
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jeg må give KEN_T ret. Beklager meget at tråden tog den drejning.

Jeg forsøger mig nu også med mine erfaringer dem det bundkort! JEG ER IKKE EKSPERT SOM VISSE ANDRE (så kan det vist ikke skrives tydeligere  )men her goes:

Kan se at dit nye TV ikke kan kører 1080p, så derfor må dit valg af bundkort være godt nok. Det var hvad jeg kunne læse mellem linierne hos en af de andre der kommenterede på dit spørgsmål. Du vil jo alligevel ikke kunne få det fulde udbytte af 1080p når TV'et ikke kan vise det. En anden ting. Stofa HD sender jo heller ikke i 1080p, så at bundkortet tilsyneladende har lidt problemer med det kan for mig at se være lige meget.

Du kan jo evt. købe en CPU der kan klare opgaven hvis det er et must. x2 6000+ koster lige nu under 1200 kr.

Jeg har en HTPC med samme bundkort. Jeg har 3 Gb RAM. Det er Kingston Value RAM som visse personer ikke mener er værdige til at bruge i PC sammenhæng. Jeg har brugt dem tidligere og har aldrig haft problemer, what so ever! Men igen, hvis du er bekymret så køb et andet mærke. Jeg har 3 Gb RAM da bundkortet kan allokerer hele 1 Gb RAM til onboard grafikkortet, så er der 2 Gb tilbage til systemet.

Mht. støj så er det jo ultimativt med passiv køling. Det har jeg ikke. Jeg har en CPU køler fra CoolerMaster (se KEN_T's side). Den fungerer perfekt. Ja kører ikke med 0 db men det den siger generer på ingen måde og tro mig jeg er meget obs på irreterende støj og lyde.

Det var så mine erfaringer. Husk! Det er mine erfaringer og at jeg som sagt på ingen måde er HTPC guru, gud eller andet, blot en gut der selv har bygget en HTPC som virker og som opfylder mine krav.

Så kan det vist ikke siges mere tydeligt - kan det?

Overdrivelse fremmer forståelsen

PS. Hvis du kører Vista på dit Media Center tror jeg du vil få mere performace ud af 256MB til grafik og resten til Vista. (Vista elsker RAM og tror ikke du får nogen ydelses forskel mellem 256 vs. 1024MB til grafik)

Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 11:46

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Tak avh, det varmede godt.

Der er også lige denne side omkring krav til 1080P. Anandtech er jo ikke eneste  på nettet, der er jo også seriøse alternativer. Mange anmeldere er ikke neutrale eller begår fejl. Så flere kilder kan være ok.

Link


Skal selvfølgelig altid kigge på alternativer... da nogle hardware sider er kendt for at være farvede

Sjovt nok kommer dit eget link frem til samme resultat som anandtech.

http://techreport.com/reviews/2007q3/radeon-hd-2400-2600/ind ex.x?pg=11

HD2400 kan godt decode H264 bare ikke med en ordenlig image quality.. derfor vil jeg betrakte det som ikke brugbart til 1080P. Har ikke kræfter nok til at lave post processing HD Noise Reduction, Jaggies

Problemet med Nvidia's kort er løst på GF8600 kortene med den nyeste driver, som de selv skriver og er testet på andre sider.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu