recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC - 650 Mhz processor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC - 650 Mhz processor

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
steyr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-November-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC - 650 Mhz processor
    Sendt: 11-November-2004 kl. 18:08
Er der nogen som har erfaringer med at bygge en HTPC baseret på lidt ældre hardware?

Jeg skal primært bruge HTPC’en til at optage Tv-programmer – da den skal fungere som erstatning for videomaskinen.

Mine hardware specifikationer er som følger.

Bundkort: ASUS P3B-F
CPU: Pentium III 650 Mhz (Coppermine, CuMine, A80526)
RAM: 256 MB Ram (her skal måske mere til)
Harddisk: Maxtor 80 GB, 8 MB cache
Tv-kort: Hauppauge WinTV PVR-350
Grafikkort: RAGE PRO TURBO AGP 2X (skal udskiftes til et kort med TV-out)

Software:
Operativ System: Windows XP professional, eller Linux distributionen KnoppMyth
Software: Meedio eller MythTv

Er der nogen af Ekspertens brugere som har en maskine med lignende specifikationer, og som også bruger den til HTPC.

Hvis – hvad er jeres erfaringer, kan hardwaren bruges? Kører det ordentligt og stabilt?

Jeg har valgt netop Hauppauge WinTV PVR-350 kortet fordi det har indbygget MPEG1/MPEG2 encoder. Iflg. SHG ( http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=341031&lokati on=) skulle det være muligt at køre med dette kort på en 500 MHz maskine.
Er der nogen som har erfaringer med dette kort?

Jeg ved godt, at man i dag kan gå i Bilka eller lign. og købe en ganske fin maskine til 3-4000 kr. og dermed få en PC, hvor der er rigelig processorkraft, og hvor man kan nøjes med et billigere TV-kort til at klare encoding af optagelsen.

Nu har jeg tilfældigvis en maskine stående med ovenstående specifikationer, og kunne godt tænke mig at bruge den til HTPC, så derfor spørgsmålet.

Jeg har ikke brug for en masse links, og søgninger i Google – der har jeg været.
Det jeg efterlyser, er konkrete erfaringer fra en bruger som har en maskine med lignende specifikationer.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2004 kl. 18:46

Oprindeligt skrevet af steyr steyr skrev:


Er der nogen af Ekspertens brugere

Du er altså på RECORDERe.dk og i øvrigt velkommen!

Jeg er ikke i tvivl om at din PC kan optage og gengive video.

Vi har anmeldt TV kortet her. Læs anmeldelsen!

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2004 kl. 11:16

Faktisk tror jeg du er bedre tjent med en lidt ældre/langsommere computer!

At flytte encoder delen fra computerens CPU til tv tuneren, er den bedste løsning da det bringer belastningen ned til omkring 2-5% af CPU'en (hvilket er lig med ingenting, da belasningen altid ligger her ligegyldigt om du encoder eller ej). Dermed mindre varmeudvikling hvilket igen betyder mindre kølling og støj! Derfor en rigtig rigtig god investering!

Hvorvidt ældre CPU'er udvikler mindre varme, ved jeg ikke med sikkerhed, men jeg har da læst og hørt fra flere at CPU'er under 1ghz kan gøre 100% passivt køllet - har dog ikke selv prøvet det. Derfor tror jeg det giver god menning at bygge det på en gammel computer, udrustet med nogle bad ass grafikkort og tv kort.

Dog forstår jeg ikke helt det store hype omkring køb af HP350'eren? Er det ikke bare penge ud af lommen for FM tuner og mpg ud???? Jeg mener, radio kan jo ligeså godt høres over nettet og mpg ud, tjaaa - er det ikke kun besværligt at skulle have to udgange fra computeren: én til visning af skrivebord ol. samt én mpg signalet når der skal vises optagede programmer m.m.???
Hvorfor ikke bare stikke differencen mellem HP250 og 350 i et ordenligt graffikort med alle de fornødne specs og så blot købe 250'eren? Steyr, du skriver jo selv at dit nuværende grafikkort skal udskiftes til et med tv out, så hvad var din begrundelse for at købe 350'eren?

Til top
steyr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-November-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2004 kl. 20:23

//MichaelS

Hej Michael..

Hehe.. den havde jeg ikke lige fået "luset" ud 

Jeg har smidt det samme spørgsmål i en tråd på eksperten.dk, men der har ikke været den store respons
Så var det jeg fandt jeres glimrende hjemmeside, med et godt og seriøst forum, som omhandler et af de absolut mere spændende projekter man kan bruge PC'en til

Jeg har læst din anmeldelse af kortet, og det virker som om du har fået et godt indtryk af kortet

Du skriver i anmeldelsen at der kan være problemer mellem sykroniseringen af billede og lyd. Er det et generelt problem, eller er det kun noget du har oplevet ved forkerte codecs?

Du skriver videre i artiklerne at: Farverne står godt og billedet er skarpt. Kortet kræver ikke engang et specielt godt antennesignal.

Man er altså ikke ringere stillet end, hvis man havde optaget det på en fornuftig VHS-maskine?

Jeg har læst forskellige tråde her inde i forummet, og kan se at der er livlig diskussion om hvilket grafikkort man skal vælge, når man ønsker at smide billedet tilbage på fjernsynet. Der bliver bl.a. skrevet en del om, at folk ønsker at smide et RGB-signal over på fjernsynet, da det skulle give den bedste kvalitet. Er der et kort der kan klare det? Hvis ikke hvad er så et godt bud på et fornuftigt grafikkort?

Har du nogen gode forslag der?

Til top
steyr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-November-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2004 kl. 20:51

//dkoclni

Hej dkoclni.

Jeg bliver jo i bedre og bedre humør af at diskutere i dette forum

Det med at overlade encoder-delen til hardware, er også det der tiltaler mig en hel del. Netop fordi det giver mulighed for at bruge lidt ældre hardware, men også - som du nævner - fordi man ikke behøver at tænke så meget på køling som v. de nyere processorer.

Mht. valg af HP350 fremfor 250'eren. Først og fremmest er det fordi at jeg kan få smidt mine gamle VHS-bånd over på et digitalt medie - men efter nærmere research kan jeg se, at det klarer 250'eren også fint.

Et andet argument for at vælge 350 er nogen af de ting som fremhæves hos SHG. (Kopieret fra følgende link: http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=341031&lokati on=)

Et par forskelle på PVR 250 & 350 :
WinTV-PVR-350 har MPEG1/2 hardware Decoder m.m. se her under:

MPEG-1 or MPEG-2 video files (.MPG) at up to 12 Mbits/sec
NTSC output: Full D1: 720x480, MPEG1: 352x240
PAL output: Full D1: 720x576, MPEG1: 352x288
Video outputs: S-Video and composite. SCART in Europe
Audio output: left and right audio connectors (RCA jacks)
High quality hardware MPEG-1/MPEG-2 a/v decoder
Samt en nyere IR remote control

Er det rigtigt forstået, at det TV-out der er på 350'eren kun kan afspille i MPEG format - altså hvis jeg har en film i DivX format - ja så skal den ned og vende omkring et grafikkort med TV-out? Hvis det er tilfældet har du jo ret i din pointe med at investere prisforskellen mellem 250 og 350 i et rimeligt godt grafikkort i stedet for...

Du har også ret i din betragtning mht. den indbyggede FM-tuner... men det er heller ikke en af grundene til at jeg har kig på 350'eren.

dkoclni du må gerne komme med yderligere kvalificerede kommentarer til forskellene på de 2 kort som SHG har listet på deres side... Er det de 500 kr.- værd som er forskellen på de 2 kort?

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2004 kl. 15:30

Oprindeligt skrevet af steyr steyr skrev:

dkoclni du må gerne komme med yderligere kvalificerede kommentarer til forskellene på de 2 kort som SHG har listet på deres side... Er det de 500 kr.- værd som er forskellen på de 2 kort?

Lad mig prøve.. ;)

Hvis man skære fm tuner og tv out fra 350'eren - så har du 250'eren!

Det er den samme encoder der sidder på kortene, så den del skal du ikke tænke på i din beslutning.
Skal du ikke bruge FM tuner, tja så skal du heller ikke tænke på den.
Fjernbetjeningen er jeg overbevist om er den samme, men det må du ikke hænge mig op på.
Derfor er der kun TV OUT tilbage som kan være en faktor.

Jeg endte selv med at købe 250'eren, ud fra den simple grund at det kun er mpg signaler det kan levere gennem denne port. Det vil sige, som du selv skriver, at DivX film IKKE kan vises via kortet, ej heller programmer m.m. MEN MEN MEN, siden da har jeg erfaret - nu har jeg ikke selv haft tid til at teste det, men at MythTV (htpc program til Linux) skulle kunne vise alt via denne port (indtil programmet er startet vises selvfølge intet, dvs. boot-proces m.m. ikke vises). Jeg gætter på det konvertere alt til en eller anden form for mpg strøm, men jeg ved det faktisk ikke. Min pointen er bare, at selvom det virker afskrækkende at man ikke kan få alt ud i gennem porten, så undersøg hvad dit ønskede HTPC program kan gøre med denne port, da du måske slet ikke kan bruge den eller at du i MythTV tilfældet kan nøjes kun med denne....
I mit tilfælde har 250'eren været al rigeligt, da jeg håber på snart at få MythTV frontend op at køre på min xbox, og dermed ingen brug for tv out på computeren!

Jeg har lige gravet lidt links frem til dig, med lidt specs. på de to kort (og andre):

http://www.htpcnews.com/forums/index.php?showtopic=1931

http://www.htpcnews.com/main.php?id=pvr_card_id_guide

http://www.htpcnews.com/main.php?id=guides

Til top
steyr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-November-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2004 kl. 19:50

//dkolcni

 

Hej!

 

Tak for kommentarerne J, og de gode links.

Efter at have gennemlæst de links du hentyder til må jeg give dig ret i din konklusion, hvad angår Hauppauge PVR 250 og PVR 350.

 

Jeg har ikke behov for FM-tuner, og kan ikke ”nøjes” med TV-out delen som forefindes på 350’eren.

Om det er så er (godt) argument fra SHG’s side, at der medfølger en nyere fjernbetjening til 350’eren skal jeg lade være usagt.

 

Andre der læser denne tråd, og evt. har kendskab til forskelle på fjernbetjeningen til hhv. 250’eren og 350’eren må gerne melde ud J

 

Foreløbigt er jeg nået frem til følgende opsætning:

 

Bundkort: ASUS P3B-F
CPU: Pentium III/E 650 Mhz

RAM: 256 MB Ram
Harddisk: Maxtor 80 GB, 8 MB cache
Tv-kort: Hauppauge WinTV PVR-250
Grafikkort: Matrox G550 (som forbindes m. et VGA-SCART kabel til fjernsynet)

Lydkort: Et Creative Audigy (MÅSKE)

 

Er der for øvrigt nogen der har (gode) erfaringer med at smide ”gamle” VHS-bånd over på PC’en vha. 250’eren?

Til top
sundsdal Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2004 kl. 01:32

Jeg er på samme HTPC stadie som dig Steyr :). Har P3 850mhz, 256mb ram (rambus-ram mener jeg det er), 80gb HD, SoundBlaster Live. ASUS V7100 grafikkort.

Så jeg mangler efterhånden kun et tv-kort, og sidst men ikke mindst noget som du ikke nævner her : et kabinet !

Skal du ikke have et "rigtigt" htpc kabinet ? i stil med d-vine osv ?


Jeg skal have et, men er meget i tvivl om hvilket ?  Desuden er jeg også meget intresseret i at vide om man skal have sin htpc tændt 24/7... så den skal stå og sluge strøm? Eller virker "dvale" funktionen strøm-besparende.... og kan den funktion overhoved bruges ? Og næsten vigtigst af alt WAF (Wife Acceptance Factor).   En HTPC er jo ret nørdet (ihvertfald i mange kvinders øjne). Så mit næste spørgsmål er : Hvilket OS og software er lettest at benytte ? Og kan en HTPC betjenes lige så let som en DVD. (sæt pladen i og tryk play ?).  Det er jeg nød til at sikre mig :)

nogen der kan svare på nogle af disse spørgsmål ?

 

 

 



Redigeret af sundsdal
Til top
steyr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-November-2004
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2004 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af sundsdal sundsdal skrev:

Så jeg mangler efterhånden kun et tv-kort, og sidst men ikke mindst noget som du ikke nævner her : et kabinet !

Skal du ikke have et "rigtigt" htpc kabinet ? i stil med d-vine osv ?

Nej jeg regner ikke med at smide penge efter et kabinet i første omgang. Det kommer til at stå (inde bagved 2 låger) i en reol, så den bliver ikke synlig.

Jeg forventer at kunne styre indstillingerne vha. fjernbetjeningen til TV-kortet. (Når først det er sat op til at køre som jeg gerne vil)

Mht. om HTPC'en skal være tændt 24/7, så er det vel lidt af et temperament-spørgsmål. Jeg har ikke undersøgt det til bunds endnu, men der skulle være software, som skulle kunne "vække" din PC inden optagelsen skal gå i gang, og derefter lukke skidtet igen.. men som sagt jeg har ikke undersøgt det.. så derfor...

Jeg har heller ingen WAF (Wife Acceptance Factor), at tage hensyn til, så mht. OS og software bliver jeg dig svar skyldig

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2004 kl. 21:53

Med hensyn til at vække PC'en, så er det rigtigt at mange af de mere udviklede programmer kan vække computere fra standby og igen sætte den i standby efter optagelse.

Jeg har testet det med Sage TV og der virkede det fint. Windows Media Center kan også. Myth skulle også kunne...

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu