|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() Sendt: 29-August-2007 kl. 12:38 |
En sag, der aldrig rigtig nåede at blive til en sag. Men jeg vælger alligevel at fortælle om den, da den kan være motiverende for andre, der måske sidder i en tvivlende situation. Sagen går nogle år tilbage efterhånden. Jeg bestilte et bundkort til en computer hos en af de store veletablerede online forhandlere. Det var ikke et specifikt valg ud fra laveste pris, men derimod ud fra bundkortets ydelse, samt erfaringer fra venner og bekendte, hvad angår forhandleren. Da varen ankom var der intet at bemærke på kassen, ej heller varens egen kasse var der noget at bemærke. Udover ovenstående mangler, så bemærkede jeg at 2 tapper på to ramsokkler (dem til at låse ramklodsen fast med) de var knækket. Årsagen var klar og tydelig pga. den måde indholdet i kassen var pakket på fra producentens side. Med et mellemlæg af pap der blev vinklet lige præcis over hvor disse tapper sidder, samtidig med to fyldte og forholdsvis tunge æsker oven på, der ligger og trykker. Det er dømt til at gå galt, da et tryk på kassen vil resultere i, at trykket lægges direkte på tapperne. Nå, men efter at have gennemgået indholdet kontaktede jeg forhandleren via email og gjorde dem opmærksom på fejl og mangler i indholdet. Herfra gjorde jeg desværre en fejl, som rigtig mange nok kan nikke genkendende til: Jeg skrev tilbage til forhandleren, at jeg godt kunne leve med de mangler der var. Og mht. de knækkede tappe, så havde jeg stadigvæk to ram sokkler der var intakte. Og jeg vurderede at jeg ikke fik behov for mere. Nå, men bundkortet susede derud af i de næste 5 mdr. Så begyndte det pludselig at te sig underligt. Jeg fik problemer med min CPu meldte for høj varme konstant (over 90 grader). Jeg kunne ikke umiddelbart finde årsagen, da blæseren kørte som den plejede. Men da jeg alligevel skulle have den af for at se, om det evt. kunne være kølepastaen som var problemet, så valgte jeg at skifte blæseren i samme omgang. Så gik det helt galt. Efter skift af blæseren, så ville maskinen slet ikke køre mere. Der skete absolut intet når der blev sat strøm til. Bundkortet var totalt dødt. Jeg valgte derpå at sende bundkortet til forhandleren med besked om, at nu virkede det ikke mere. Et par dage efter fik jeg bundkortet retur med besked om, at pga. de kunne se de knækkede tappe på ramsoklerne, så vurderede de, at jeg havde mishandlet bundkortet på en sådan måde, så det ikke længere var omfatttet af reklamationsretten. Stor var min overraskelse, da jeg netop 5 mdr. forinden havde været i dialog med dem om netop dette punkt. Nå, men der var selvfølgelig en hæftig debat i et par timer, hvorefter jeg opgav og gjorde dem opmærksom på, at dette ville jeg ikke finde mig i. Og sagen blev derpå oprettet hos forbrugerklagenævnet. Et par dage efter oprettelsen modtager jeg et papir (med postmand per), om at de har modtaget min sag, men pga. af lang behandlingstid og mange sager, så kan der godt gå et stykke tid. Og vente, det gjorde jeg. Efter ca. ½ år kontaktede jeg forbrugerklagenævnet omkring status i min sag. De kunne fortælle mig, at de havde sendt min klage til forhandleren og afventede derpå dennes side af sagen. Efter yderligere 3 mdr. kontaktede jeg igen forbrugerklagenævnet omkring status i min sag. Der lå stadigvæk og ventede på svar fra forhandleren. Godt 10 mrd. efter sagens start modtager jeg pludselig et brev med posten. Brevet viser sig dog at indholde svar fra en anden forhandler i en helt anden sag. Forbrugerklagenævnet har åbenbart fået byttet rundt på nogle sagsnumre.. Det jo det der sker. (Og forøvrigt en ret underholdende sag at læse. Men den får i ikke Kort tid efter blev modtog jeg så pludselig et brev fra Forbrugerklagenævnet. Dette var en kopi af et brev de nu havde sendt til forhandleren, hvori de skriver, at de nu beder mig om at indsende produktet til gennemgang for deres tekniker. Senere samme dag bliver jeg pludselig ringet op telefonisk af en medarbejder fra Forbrugerstyrelsen. Han kunne fortælle mig, at forhandleren nu havde reageret, og at de tilbyder mig at jeg kan få pengene igen, hvis jeg lige sendte dem den defekte vare (endnu engang). Så sagen endte sådan set med, at der slet ikke rigtig blev en sag ud af det. Jeg sendte bundkortet retur. Det havde ligget i kassen lige siden jeg fik det tilbage fra forhandleren. Så de fik det retur præcis som de havde sendt det. Set i bakspejlet, så er jeg nok i virkeligheden den eneste som ikke burde være tilfreds. Skylden skal dog mest af alt lægges på systemet. Det tager simpelthen for lang tid. I det her tilfælde har forhandleren jo nærmest kunne nå at afskrive og forrente prisen for bundkortet indtil flere gange. Så der har højst været tale om administrative omkostninger for dem. Forbrugerklagenævnet ligger i sager til halsen, så jeg formoder de har mere end rigeligt at se til. Og hvis det ikke var fordi, at jeg rent økonomisk havde mulighed for at anskaffe mig et bundkort mens sagen kørte, så ville jeg havde stået i næsten 1 år uden computer. Den her sag skriver jeg udelukkende for at vise andre forbrugere, at det skam ikke nødvendigvis er svært eller farligt at oprette en sag hos forbrugerklagenævnet. Man bør altid gøre det, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet. Men man bør ikke gøre det før man som minimum har sat sig en smule ind i reglerne for, hvilke rettigheder man har. Jeg har med vilje valgt ikke at nævne forhandleren i min egen sag. Jeg er dog villig til at oplyse dette i en privat besked, såfremt nogen skulle have en interesse i det. Årsagen er, at de stadigvæk er aktive, og der er flere positive sager med dem end negative jvf. andre. Så jeg vil ikke på baggrund af min ene sag, lade dem komme til offentlig hængning. Omvendt er det helt klart, at jeg handler der ikke mere. Aldrig mere. End ikke i deres "under-afdelinger" handler jeg. Der er jeg meget principfast.
|
|
![]() |
|
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
Som du selv er meget godt inde på skal man ikke give op, men skal bare finde løsninger frem for at se problemerne. Nuvel der er meget stor forskel i pris på ting fx et bundkort fair nok man køber et nyt mens man venter men det gør man ikke med en plasmaskærm til over 10.000 fx (eller jeg gør i hvertfald ikke). Jeg giver dig helt ret i man altid bør oprette en sag når loven ikke er overholdt, det er bare så forbandet ærgeligt de har så få ressourcer til at løse dem hos forbrugerstyrelsen og det at de har så travlt sender også et vink med en vognstang til mig om der er noget galt med lovgivningen og det at få afggjort sager fordi der er for mange der ikke overholder reglerne. |
|
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Jeg glemte selvfølgelig lige at sige, at prisen for bundkortet lå omkring 1400,- Så det var ikke et helt billigt bundkort Men du har ret, at det kan på ingen måde samlignes med eksemplevis et tv eller andet, som er noget dyrer. Det var også kun tiltænkt som et principielt eksempel, og så et eksemple på hvordan en sag også kan ende.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |