recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatomskiftning  16:9  4:3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatomskiftning 16:9 4:3

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2007 kl. 11:30

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2007 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af okaare okaare skrev:

Jeg har det samme problem. Modtager signalet terristisk og digitalt, men skal skifte manuelt med fjernbetjeningen fra 16:9 til 4:3, når TV2 eksempelvis sender nyhederne i 4:3 og igen, når stationen går over til 16:9, når reklameblokken udsendes.

Jeg har som tidligere nævnt ingen problemer med formatskift når jeg modtager digitalt med min Sony DVD optager. Det gælder alle Danske og Svenske kanaler.

Der er mange der har problemer med TV2.
Mon de sender informationen om formatskift på en anden måde end de øvrige sendere?

Erik Helmer Nielsen
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2007 kl. 12:17

Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Der er mange der har problemer med TV2.
Mon de sender informationen om formatskift på en anden måde end de øvrige sendere?

Erik Helmer Nielsen

Problemet med TV2 er at de netop sjældent sender informationer om formatskift. Det eneste de sender perfekt er reklamerne  

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2007 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet med TV2 er at de netop sjældent sender informationer om formatskift. Det eneste de sender perfekt er reklamerne  

Det stemmer ikke med mine erfaringer.
Jeg skrev jo netop at de altid sender informationen, men at det måske sker på en måde som mange modtagere ikke forstår.

Erik Helmer Nielsen
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2007 kl. 16:56

Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Det stemmer ikke med mine erfaringer.
Jeg skrev jo netop at de altid sender informationen, men at det måske sker på en måde som mange modtagere ikke forstår.

Erik Helmer Nielsen

Det kræver vist en nærmere forklaring?  

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 11:01

Jeg opfatter formatskifte som noget.

Det gælder om ens optager ikke "Bruger plads på optage sorte bjælker", eller hvad det nu hedder  .

Og for undgå dette kan der måske ske nogle spøjse ting, andre steder i forhold til formatskift.  ___ Dog måske forskel i formatskifte til Tv og så HD Optager, pænt skrevet.

Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kræver vist en nærmere forklaring?  
Ja, det er jo den jeg har efterlyst længe.
Jeg har -gentager- ingen problemer med formatomskiftning på hverken DR1 eller TV2 når jeg modtager med min Sony DVD optager.
Formatomskiftning kan i Transport Stream ske på både den egentlige MPEG2 måde og med den såkaldte Active Format Descriptor.  Jeg har derfor været inde på den tanke at det var rod med disse to systemer, der kunne være årsagen til de påståede TV2 problemer.

Det er nu efter mange anstrengelser lykkedes mig i nogen grad at analysere DVB-T signalet fra DR1 og TV2.
Jeg er kommet frem til at ingen af de to kanaler bruger Active Format Descriptor, så det er derfor ikke forklaringen.
Jeg mener også med rimelig sikkerhed at kunne sige at begge kanaler signalerer formatomskiftning i deres MPEG2 Sequence Header (SEQ) korrekt.

Påstandene om at TV2 ikke sender korrekt formatskifte er således efter min mening ubegrundet. Jeg vil indtil andet er bevist betragte dem som enten misforståelser eller overtro.

Erik Helmer Nielsen
Til top
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 14:59

Interessant forklaring som Erik Helmer Nielsen givet har ret i, idet jeg af TV2 har fået en bekræftelse på, at de anvender samme signalstyring indlejret i MPEG2 til formatskift som DR1/DR2. Imidlertid er jeg af den opfattelse, at flere fladskærme ikke kan aflæse dette signal, hvis det modtages via den traditionelle RF antenneindgang. Det bekræftes også ved, at skiftet kun foregår problemfrit via HDMI indgangen til din Sony DVD optager, ligesom jeg kun har problemfri skift via satellittuner med scarttilslutning til min Samsung fladskærm

Ole Kaare 

 

 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 15:09
ehelmer! Vil det så sige at det kan blive nødvendigt at skifte settopboxen ud hvis ikke det virker? Men er det overhovedet muligt at undersøge inden man køber - specifikationerne er ret sparsomme på DVB-T.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af okaare okaare skrev:

Imidlertid er jeg af den opfattelse, at flere fladskærme ikke kan aflæse dette signal, hvis det modtages via den traditionelle RF antenneindgang. Det bekræftes også ved, at skiftet kun foregår problemfrit via HDMI indgangen til din Sony DVD optager, ligesom jeg kun har problemfri skift via satellittuner med scarttilslutning til min Samsung fladskærm

Jeg kan så tilføje, at jeg oplever problemer på TV2 med en ekstern DVB-T tuner (Digiality CX-302), tilsluttet mit (Panasonic PX70) TV via Scart.
Jeg bruger ikke DVB-T modtageren nok til at kunne finde et mønster, men f.eks. har jeg nogle gange oplevet at Go'aften Danmark programmet ikke skiftes korrekt til 16:9, mens visse film skifter korrekt (dog ikke alle!).
DR1 har jeg aldrig oplevet den slags problemer med, med samme modtager.

Når jeg får tid vil jeg prøve at sammenligne skiftet med nogle af mine andre DVB-T modtagere, for at afklare om problemet er relateret til Digiality modtageren.

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 17:06
okaare skrev:
Interessant forklaring som Erik Helmer Nielsen givet har ret i, idet jeg af TV2 har fået en bekræftelse på, at de anvender samme signalstyring indlejret i MPEG2 til formatskift som DR1/DR2.
  Dejligt at få det bekræftet, tak for det.

Imidlertid er jeg af den opfattelse, at flere fladskærme ikke kan aflæse dette signal, hvis det modtages via den traditionelle RF antenneindgang. Det bekræftes også ved, at skiftet kun foregår problemfrit via HDMI indgangen til din Sony DVD optager
  Jeg er ude af stand til at med sikkerhed afgøre hvordan min TV modtager reagerer på formatkoder i et antennesignal. Den laver nemlig på egen hånd formattilpasning i tide og utide efter eget skøn, samtidig med pan-scan forvrængning af 4:3 billeder. (Det kalder Philips Autoformat).
Det undgår jeg ved at give modtageren et HDMI signal. Så får den det rigtige format leveret færdigt og den skal ikke 'tænke' selv.

Erik Helmer Nielsen

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu