recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kvalitet af optisk kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkvalitet af optisk kabel

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Emne: kvalitet af optisk kabel
    Sendt: 28-Januar-2008 kl. 08:40

Jeg har en xbox 360 og Hd-drevet dertil. Den kan desværre ikke overføre lyd via hdmi, så er nødsaget til at benytte et optisk kabel.

Pt bruger jeg et Profigold 5 meters kabel.

Er der meget at hente mht lydkvalitet, hvis jeg køber et dyere kabel?

Jeg ved jo at et godt coax kabel er at foretrække frem for et dårligt, men er ikke helt sikker på at der er den store forskel mht optiske kabler.

 

Hvad synes I?

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2008 kl. 09:41

Hvis kablet er "godt nok" er der ikke noget der er bedre. Der er tale om digital overførsel, ikke analog. Det gælder også for coax-kabler når vi taler digital overførsel.

 

mvh Christian
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2008 kl. 18:25

 

 Bandridge/Profigold hører til i den øverste ende af kabler, så brug du roligt et sådan.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 18:17

Som skrevet ovenfor er det digitalt, det kan ikke lade sig gøre at få bedre lyd. Det er ligesom hvis du afspiller en mp3 fil på din pc, om det er fra hdd, cd eller memory stick er der ikke forskel på lyden.
Alle dem der køber dyre digitale kabler, optisk, hdmi, coax digitalt har smidt penge ud af vinduet.

SVP03
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Som skrevet ovenfor er det digitalt, det kan ikke lade sig gøre at få bedre lyd. Det er ligesom hvis du afspiller en mp3 fil på din pc, om det er fra hdd, cd eller memory stick er der ikke forskel på lyden.
Alle dem der køber dyre digitale kabler, optisk, hdmi, coax digitalt har smidt penge ud af vinduet.

Der er jeg så ikke helt enig.

Købte foret par år siden et demo coax kabel i HFK. Ny prisen var 800kr (fik det til 300kr). JEg skiftede mit gamle tynde kabel ud med dette nye "tykke", og kunne sagtens høre forskel. Måske vard et fordi jeg før brugte det medfølgende phono lakrids kabel

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Som skrevet ovenfor er det digitalt, det kan ikke lade sig gøre at få bedre lyd. Det er ligesom hvis du afspiller en mp3 fil på din pc, om det er fra hdd, cd eller memory stick er der ikke forskel på lyden.
Alle dem der køber dyre digitale kabler, optisk, hdmi, coax digitalt har smidt penge ud af vinduet.

Der er jeg så ikke helt enig.

Købte foret par år siden et demo coax kabel i HFK. Ny prisen var 800kr (fik det til 300kr). JEg skiftede mit gamle tynde kabel ud med dette nye "tykke", og kunne sagtens høre forskel. Måske vard et fordi jeg før brugte det medfølgende phono lakrids kabel

Så længe der er hul igennem kan det teknisk ikke lade sig gøre, så kan i sige hvad i vil. Det er digitalt for f....

At du kan høre forskel må skyldes at du har brugt flere penge og derfor mener det er bedre

At et dyre kabel har bedre stikforbindelser kan forhindre at det ikke virker.



Redigeret af SVP03 - 29-Januar-2008 kl. 18:53
SVP03
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Som skrevet ovenfor er det digitalt, det kan ikke lade sig gøre at få bedre lyd. Det er ligesom hvis du afspiller en mp3 fil på din pc, om det er fra hdd, cd eller memory stick er der ikke forskel på lyden.
Alle dem der køber dyre digitale kabler, optisk, hdmi, coax digitalt har smidt penge ud af vinduet.

Der er jeg så ikke helt enig.

Købte foret par år siden et demo coax kabel i HFK. Ny prisen var 800kr (fik det til 300kr). JEg skiftede mit gamle tynde kabel ud med dette nye "tykke", og kunne sagtens høre forskel. Måske vard et fordi jeg før brugte det medfølgende phono lakrids kabel

Så længe der er hul igennem kan det teknisk ikke lade sig gøre, så kan i sige hvad i vil. Det er digitalt for f....

At du kan høre forskel må skyldes at du har brugt flere penge og derfor mener det er bedre

At et dyre kabel har bedre stikforbindelser kan forhindre at det ikke virker.

Men et alm. phono kabel er vel ikke et digital kabel er det?

Men det kan da godt være at jeg bare bildte mig selv ind at der var forskel. Tro kan flytte bjerge

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Som skrevet ovenfor er det digitalt, det kan ikke lade sig gøre at få bedre lyd. Det er ligesom hvis du afspiller en mp3 fil på din pc, om det er fra hdd, cd eller memory stick er der ikke forskel på lyden.
Alle dem der køber dyre digitale kabler, optisk, hdmi, coax digitalt har smidt penge ud af vinduet.

Der er jeg så ikke helt enig.

Købte foret par år siden et demo coax kabel i HFK. Ny prisen var 800kr (fik det til 300kr). JEg skiftede mit gamle tynde kabel ud med dette nye "tykke", og kunne sagtens høre forskel. Måske vard et fordi jeg før brugte det medfølgende phono lakrids kabel

Så længe der er hul igennem kan det teknisk ikke lade sig gøre, så kan i sige hvad i vil. Det er digitalt for f....

At du kan høre forskel må skyldes at du har brugt flere penge og derfor mener det er bedre

At et dyre kabel har bedre stikforbindelser kan forhindre at det ikke virker.

Men et alm. phono kabel er vel ikke et digital kabel er det?

Men det kan da godt være at jeg bare bildte mig selv ind at der var forskel. Tro kan flytte bjerge

Hvis vi taler om et coax kabel du overfører digital lyd, altså et kabel med kun et phonostik i hver ende, er det digitalt.
Du må regne med at et digitalt signal består af en lang række af 100110011110100110010 der tilsammen giver lyd eller billede. Lyden bliver jo ikke bedre af at tallene er mere runde, hvis du er med
Der skal være hul igennem altså uden tab, men det kan høres ved at der er lydudfald eller udfald eller delvis fastfrysning af billede.
Kablet skal ikke være skrabet med dårlige stik, men fra 200,- til 500,- er nan dækket godt ind under 5 meters længde.
Men at købe et 1 meter hdmi til 2000,- er spild af penge.
SVP03
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2008 kl. 19:15

Ok så er vi jo enige. Kunne aldrig finde på at give mere end 500kr for et digital kabel. Højtalerkabel derimod er en helt anden sag 

 

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2008 kl. 19:06
Ja, det er vi generelt, men med hensyn til coax kabel kan man bare tage et gammelt godt phonokabel og dele det op i 2 coax, altså hive det fra hinanden, gerne med guldstik, hvorfor købe et coax !!!!
SVP03
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2008 kl. 20:04

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Ja, det er vi generelt, men med hensyn til coax kabel kan man bare tage et gammelt godt phonokabel og dele det op i 2 coax, altså hive det fra hinanden, gerne med guldstik, hvorfor købe et coax !!!!

Ved korte stræk bruger jeg også phono audio kabel til SPDIF coax, men det skal principielt være 75 ohm, og det er phone audio kabel ikke nødvendigvis.
Men de gule til video skulle gerne være det.

På langt stræk stue/arbejdsværelse PC (ca. 20 m) bruger jeg almindeligt dobbeltskærmet 75 ohms antennekabel (2,- kr/m) monteret med phono stik, uden problemer.

Mvh JørgenT

Til top
Mikkel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2008 kl. 20:32

Hej,

I er helt galt på den...

Lyden overføres i bølger svarende ved analog overførsel. Modtager-apparatet tolker så signalet som enten 0 eller 1, dvs. der er indlagt store tolerancegrænser. Overskrides denne tolerancegrænse eks. pga. støjpåvirkninger opfattes 0'et som 1 og vice versa. Der sidder i audiogrej ingen bitkontrol (eller tilsvarende ord) ligesom i et netværkskabel. Hvis I derfor forudsætter at signalet ikke påvirkes gennem kablet har I naturligvis ret, men dette er blot ikke tilfældet. Tolerancegrænsen ved digital overførsel er dog enormt meget større end analog, hvor enhver ændring medfører en anden "tolkning" i modtagerenden.

Der er derfor forskel på kabler, omend grænsen for hvornår det bliver religiøst formentlig er lavere end ved analog-kabler.

Jeg håber det gav mening.

Som en anekdote kan det nævnes, at der også i optiske kabler er forskel. Forskellen består i hvor mange lysledere, som er i kablet samt hvor præcist "spejlene" i enden af kablet er udformet. Dårlige kabler giver en skyggeeffekt bagudrettet, som forstyrrer det indkomne signal.

Slutteligt vil jeg gerne indskyde, at en teknisk forskel ikke nødvendigvis medfører en hørbar forskel - men forskel det er der :-)



Redigeret af Mikkel - 30-Januar-2008 kl. 20:34
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu