recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6 ohm <> 8 ohm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket6 ohm <> 8 ohm

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
GhoZ Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: 6 ohm <> 8 ohm
    Sendt: 11-Marts-2008 kl. 17:59

Hej

Ny her så jeg ligger selvfølgelig ud med et spørgsmål.

Jeg skal have et nyt sæt surround højtalere til min forstærker (Sony 910). 910eren kan kun køre med  8 ohm impedans men det højtalersæt jeg sådan set gerne ville have er 6 ohm. Så er spørgsmålet selvfølgelig hvad der sker hvis jeg slutter de højtalere til. Watt range på forstærker og højtaler passer sådan set sammen. Kan det spille sammen. er der problemer og hvilke?

- GhoZ

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2008 kl. 23:03
Forstærkeren SKAL belastes med den rigtige modstand, som er det ohm står for. Så det er absolut farligt for din forstærker at sætte de højttalere til
Til top
GhoZ Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2008 kl. 09:03

tak. okay det begynder at dæmre efterhånden som jeg læser en del om det men ...

Når jeg læser i forskellige forstærkers (som har 4-8 ohm omskifter) manualer står der typisk at hvis alle højtalere man tilslutter er 8 ohm så skal man sætte forstærker på 8 ohm og ellers på 4 ohm. Betyder det at man kan bruger højtalere til 6 ohm ved at sætte forstærkeren på 4 ohm? (mister man så 1/3 effect på høtalerne da ohm er 1/3 for lav?) Og betyder det også at det er okay bare forstærkeren er sat lavere end højtalerne?

Jeg ville også gerne tilslutte et større sæt gulv højtalere til forstærkeren's front (B) som jeg så kunne slå over på når jeg hørte stereo musik. Gulvhøjtalere er tort set altid 8 ohm og når jeg så tilsyneladende skal sætte forstærkeren på 4 ohm pga de 6 ohm sourround højtalere mister jeg så 1/2 af styrken på de ekstra stereo gulvhøjtalere?

eller fatter jeg stadig ikke en brik. gg

- GhoZ

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 01:04
Uden at kunne give dig den tekniske forklaring vil jeg sige at du ikke mister det halve af styrken ved Forst på 4 og Højt på 8. Og ja, forstærkeren tager ingen skade af højere modstand/belastning fra højt.
Til top
GhoZ Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 02:02
tak
Til top
vasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 09:41

Nu er det yderst sjældent at højttalere rent faktisk overholder den ohmske belastning de er specificeret til. Den varierer ofte temmelig meget afhængigt af frekvensen. Så dermed sagt: du kan SAGTENS sætte dine 6 ohms højttalere til din 8 ohms forstærker. Det sker der ikke noget ved.

Det man selvfølgelig skal være opmærksom på er at når man spiller meget højt at det ikke forvrænger. Gør det det, så skal du skrue ned. og det er uanset hvilke højttalere/forstærkere der er tale om.

sæt igang

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 14:50
Vasen! Du garanterer for at GhoZ' forstærker IKKE brænder sammen så

Redigeret af Kampus - 13-Marts-2008 kl. 14:51
Til top
vasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 15:59

Det garanterer jeg på ingen måde, for det handler blot om ikke at spille så forstærkeren forvrænger eller bliver overdrevet varm (så man ikke kan røre ved den) . Så længe den ikke gør det, så er der intet at være nervøs for.

Man skal ikke lægge så meget i de tal det står på højttalere (watt/ohm), da det kun er guidelines.

F.eks kan du i princippet snildt smide 500 uforvrængede watt i en højttaler der er specificeret til 100 watt.

Det man skal passe på er at parallelkoble flere højttalere på samme udgang, for så kan det gå galt, da man så halvere den impedans som forstærkeren ser og det kan få den til at bryde sammen.

 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 17:33
Nu er watt og ohm ikke det samme. Højttalerne indgår i et kredsløb med afstemt modstand gennem hele udgangstrinnet i forstærkeren. Mht til watt belastning vil jeg give dig delvist ret. Hvis der i et uforvrænget signal forekommer peaks på det dobbelte af højttalerens watt sker der ikke noget. Omvendt kan højttaleren brændes af ved det halve hvis signalet er stærkt forvrænget. Så pas på!
Til top
vasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2008 kl. 21:41

Det jeg blot siger er at man skal ikke gå så højt op idet. I de 20 år jeg har købt grej (og dem af mine venner som er ligeså nørdet som jeg er) har jeg aldrig kigget på disse tal og jeg har aldrig hørt om forstærkere der er brændt af blot fordi at en højttaler var specificeret til 2 ohm mindre end forstærkeren var rated til. I praksis skal der meget til at "futte" det hele af.

Og da impedansens så at sige aldrig er lineær på en højttaler, så vil det i praksis ingen betydning have, andet end i ekstreme tilfælde. Og det er det næppe her.

Mere har jeg ikke så tilføje

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu