recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan renser I jeres skiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan renser I jeres skiver?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan renser I jeres skiver?
    Sendt: 18-Januar-2005 kl. 00:35

Hvordan renser I egentligt jeres skiver for fingeraftryk og skidt. Ja det burde vel egentligt ligge på rygraden efter godt 12 år som skive-ejer men indtil videre har jeg blot ladt fingeraftrykkene ophobe sig.

Claus 

Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2005 kl. 08:11

Jeg vasker mine skiver i lunkent vand med lidt sulfo og tørrer med blødt viskestykke (fra midten og ud mod kanterne).

/Splinten

Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2005 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Splinten Splinten skrev:

Jeg vasker mine skiver i lunkent vand med lidt sulfo og tørrer med blødt viskestykke (fra midten og ud mod kanterne).

/Splinten

Med stålbørste og sandpapir.

Nej, well, hvis du tager dem rigtigt ud af æsken (pegefingeren ned i midterhullet og tommelen på kanten) får du ikke fingeraftryk på dem, men OK har du børn så får de alligevel

Ellers er løsningen med sulfo som nævnt ovenfor den rigtige. Lidt fingeraftryk vil nu ikke forringe afspilningen.

PS. skulle du få dybe ridser, der forhindrer afspilning og ikke ejer en af de fancy maskiner til at slibe skiven med, kan lidt tandpasta eller slipol gøre det ud for samme (hvis skiven er ubrugelig er intet tabt ved at prøve). Har selv reddet nogle skiver på den måde. De blev ridset under udlån - ja ak ikke alle er lige pæne ved tingene.

mvh

Henrik
Til top
denernem Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2005 kl. 17:24

kan det lade sig gøre at bruge opvaskemaskinen på den laveste varme til at vaske dem med? jeg har nemlig mange der ligger i bunker  grundet mine børn og ville godt lige se om der var nogen der havde nogen erfaring med opvaskemaskinen

ellers skal de bare ha de unger  hehe



Redigeret af denernem
Hilsen
Michael Wincentz
Telefon 31141239
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2005 kl. 18:28

Jeg bruger normalt en klud beregnet til formålet, som fulgte med min første Philips CD afspiller for over 20 år siden. Så ånder jeg lidt på skiven hvis nødvendigt, og stryger fra midten af skiven ud mod kanten - IKKE på langs af skiven.

I modsætning til hvad HenrikH mener, så kan fingeraftryk altså godt give problemer - op til og inklusive at skiven er ulæselig indtil fingeraftrykket fjernes!

Men så vidt som muligt forsøger jeg at undgå snavs på skiven i første omgang, selvom det ikke altid lykkes. Selv hvis man altid tager rigtigt på skiven og ikke involverer små børn i oplevelsen, så sker det engang imellem at der kommer lidt fingeraftryk yderst på skiven alligevel.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2005 kl. 19:16
Det er en god idé at bruge demineraliseret / destilleret vand til at blandet med opvaskemiddel, derved undgår du kalkstriber.

Og som nævnt er det vigitgt kun at bevæge en klud fra centrum og ud mod kanten, aldrig rundt langs med med CD'en. Dvs, altid på tværs af rillerne ikke på langs, da lasreren har store problemer med at læse en CD der er ridset på langs med en CD. Sørg for at bruge en kld der ikke ridser. F.eks. en brillepudseklud.


Hvis du har en CD med rideser der gør at CD'en ikke kan afspilles, så er det godt forsigtigt at polere den med tandpasta, men igen kun fra midten og ud, aldrig på langs. Tandpasta indeholder et meget fint slibemiddel, der kan polere en rids væk. I stedet kommer der måske mange små ridser på tværs af CD'en, men det er ikke nær så slem som en stor ridse på langs.
Der var en der nævnte at slipol også kan bruges, det har jeg dog ikke selv prøvet. Vær opmærksom på at der også er noget der hedder slipoline som er silikoneholdig i modsætning til slipol.
Brasso har jeg også hørt anvendt med succes, men det er vist grovere end Slipol / Slipoline.
Men jeg har nu haft succes med tandpasta. CD'en skal dog skylles efterfølgende, evt. med sulfovand for at fjerne tandpastaen.
Jeg har også hørt at Displex polermiddel beregnet til at polere displays på f.eks. mobiltelefoner er velegnet og det lyder meget sandsynligt da overfladen minder meget om den på en CD:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=604210910&n=28305797 7&pn=283058489


Der findes også specielle engangs polerklude til CD'er.


Redigeret af HTPC
Til top
vigo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-December-2004
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2005 kl. 23:21

Vandfast blæk?

Jeg har for nylig købt en canon IP4200. Jeg synes den laver nogle rigtig flotte cover, problemet er bare, den mindste smule fugt man har på hænderne, og farverne løber ud, jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det vil gå hvis jeg vil rense skiverne i sulfo, er der nogen som har erfaring med den spray som kan købes til formålet, ud over, at den skulle få farverne til at holde længere, beskytter den også mod fugt/vand? eller kan man købe blæk som er vandfast?

Jeg har brugt Verbatim Photo Printable DVD skiver

Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2005 kl. 01:09
Der findes diverse rensemiddeler til CD og DVD rensning. Og så kan du også selv lave en -> isopropanol, Destileret vand, et par dråber opvaskemiddle opløsningen. Hvor hjemmefusket er, det ved jeg nu ikke lige- man skal nok passe lidt på.

Men hvis du undlader at sætte for mange fedtefingre på DVD'erne, så skal du aldrig rense!!
Selv renser jeg aldrig.

Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
DonJensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2005 kl. 16:22

Det med at bruge demineraliseret vand...hmmm hvor får man det fra? Hvis man har en kondenstørretumbler, kan man tage vandet derfra, det er uden kalk!

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2005 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af DonJensen DonJensen skrev:

Det med at bruge demineraliseret vand...hmmm hvor får man det fra?

Fra supermarkedet.
Det står normalt sammen med deres rengøringsmidler. Det bliver blandt andet også brugt til strygejern.

Der findes både destilleret vand og demineraliseret vand. Forskellen er at destilleret vand har fjernet kalken ved fordampning, mens demineraliseret van har fjernet kalken kemsik. Demineraliseret vand er derfor billigere, men man skal ikke begynde at drikke det. Jeg vil nu heller ikke anbefale at man drikker destilleret vand. Eller kildevand på flaske for den sags skyld, det er så fuld af bakterier at hvis det var vand der kom ud af vandhanen så blev vandboringen lukketd med det samme.
 

Redigeret af HTPC
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2005 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Men hvis du undlader at sætte for mange fedtefingre på DVD'erne, så skal du aldrig rense!!

Enig. Jeg renser alrdig mine CD'er. Jeg har før hjulpet andre med det, men jeg sørger selv for aldrig at sætte fingre på CD'er.
 
Til top
Hapsdog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2005 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af denernem denernem skrev:

kan det lade sig gøre at bruge opvaskemaskinen på den laveste varme til at vaske dem med? jeg har nemlig mange der ligger i bunker  grundet mine børn og ville godt lige se om der var nogen der havde nogen erfaring med opvaskemaskinen

ellers skal de bare ha de unger  hehe

Jeg ville ikke bruge opvaskemaskinen til plader. En ting er temperaturen et andet er vaskemidlet, det er meget skrappe sager og en halv istedet for en hel tablet gør det ikke meget bedre. Der er kun de to besværlige: Enten forsigtig vask i hånden eller forsigtig puds. Og så selvfølgelig den dyre, men den udvej er vel ikke rigtig en option...Og den nemme : Sæt ungerne til det når de er færdig med at slå græsplænen.

mvh

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu