recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR1 kvalitet

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 09:00
Max bitrate for en DVD er 10 Mbit (10.4 hvis jeg husker ret).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Det har jeg også men fx Rasmus klump's' samlede værker kommer sjældent over 3 mbps

Hehe... Det tror jeg så gerne. Det er så også relativt nemt at komprimere, omend 3 mbps vil give en del mosquito noise.

Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 09:11

Der er ingen tvivl om at problemet ligger i sendenettet. Jeg modtager DR via Yousee og en Sagem60, og her står optagelser fra DRbyen utrolig godt. Det er rigtigt at udsendelser der ikke er direkte er markant dårligere.

Jeg synes det er en rigtig dårlif ide at bedømme billedkvalitet på danske film, som generelt liger noget der er optaget med et amatør kamera.

Otto, jeg håber du finder tid til at påtale problemet for de rette mennesker. Jeg tror det er vigtigt at det er en person som har teknisk viden, til at komme med de argumenter der skal til at overbevise dem om at der gør noget galt.

m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 09:18

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Min. bitrate er 1.1 Mbit.
Max. bitrate er 9 Mbit.

Gennemsnitlig bitrate er 3.5 Mbit.

Godt at se at mit øjemål ikke er helt skævt... (når jeg sagde "ikke over 4 mbps", mente jeg gennemsnitligt) 3.5 mbit gennemsnitlig bitrate fra DR er UACCEPTABELT!!! Der burde da være plads i en MUX til 3 kanaler med 6 mbps plus tegnsprog/update på 2 mbps?

Måske er de bare i gang med gradvist at vænne os til en lavere kvalitet, så vi ikke opdager det når de presser flere kanaler ind...

Lars, kunne Recordere ikke lægge ryg til et opråb til DR og (især) andre medier omkring dette? En "underskrifts-indsamling", bakket op af bevismateriale fra nogle af jer der har nogle rå MPEG-streams optaget. Så skal jeg gerne skrive en "ekspert-udtalelse" omkring hvad det gør for billedkvaliteten at skrue så meget ned for bitraten. Ingen ville i de analoge dage have accepteret hvis DR fra den ene dag til den anden sagde "så, fra i dag sender vi med 288 linier i stedet for 576". Dét skal vi heller ikke acceptere i det digitale domæne, bare fordi bitrate er sværere at gennemskue for den almindelige forbruger, end antallet af linier.

Beklager at jeg ikke selv er den store computer-haj, så jeg har ikke anskaffet mig udstyr der kan optage disse ting, og tage screenshots osv. Jeg ville rigtigt gerne se et par screenshots af sammenlignelige scener, før og efter DR Update. Jeg er rimeligt sikker på at man vil kunne se væsentlig forskel på mosquito noise og block noise. Jeg er altså rimeligt overbevist om at for få måneder siden, var der ikke bemærkelsesværdig mosquito noise omkring tekster i TV-avisen, nu er der temmeligt kraftig støj omkring bogstaverne. Det er ikke i orden at markedsføre det digitale sendenet med skarpe og støjfrie billeder, når man så leverer billeder med så meget mosquito noise at der er mere støj end i et godt analogt signal!

DR bliver kun "reddet" i forhold til det analoge signal, fordi de sender ægte 16:9, så når man sammenligner med det analoge signal - der for kabel-tv's vedkommende såvidt jeg ved stammer fra det digitale, og derfor har begge ulemper - så får man et væsentligt bedre billede end det digitale. Samtidig har vi knapt vænnet os til DR's ekstremt høje optage-kvalitet i studierne, og det kompenserer også lidt. Men jeg vil påstå at dengang man kunne modtage _ægte_ analoge udsendelser, dvs. optaget analogt og aldrig MPEG-komprimeret, kunne man med et støjfrit signal modtage væsentligt bedre billedkvalitet end dét jeg ser på DTT nettet i dag.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Der er ingen tvivl om at problemet ligger i sendenettet. Jeg modtager DR via Yousee og en Sagem60, og her står optagelser fra DRbyen utrolig godt. Det er rigtigt at udsendelser der ikke er direkte er markant dårligere.

Jeg er simpelthen nødt til at brokke mig over de forventninger folk åbenbart har til TV-udsendelsers kvalitet, når man kalder dette for "utroligt godt", og hvad folk ellers giver udtryk for her i tråden. Hvordan kan man sidde i dette forum og skrive stolpe op og stolpe ned om alverdens flueknepperi om 768P vs 1080P, 24p, 10.000 eller 15.000:1 i kontrast osv osv, og så ikke stille større forventninger til de signaler vi skal vise på tv'ene? Nu må I altså lige komme ind i kampen... En stillestående studie-optagelse som TV-avisen skal med 6 mbps stå fuldstændigt skarpt og støjfrit, med en billedkvalitet på niveau med DVD. Hvis dét I ser her, svarer til dét I ser når I ser DVD-film, så har I godt nok noget til gode i jeres film-samlinger...

Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Jeg synes det er en rigtig dårlif ide at bedømme billedkvalitet på danske film, som generelt liger noget der er optaget med et amatør kamera.

Det er slet ikke noget problem, for dét vi taler om er ikke generel billedkvalitet, men specifikt MPEG-artifacts. Det er fuldstændigt uafhængigt af kildematerialet, og det kunne vi i og for sig sagtens bedømme på en Dogme film. Det er _nøjagtigt_ de samme artifacts jeg så i Hammerslag OG i TV-avisen. Jeg er helt enig i at TV-avisen stod langt bedre end de øvrige programmer, men MPEG-støjen var nøjagtigt den samme.

Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Otto, jeg håber du finder tid til at påtale problemet for de rette mennesker. Jeg tror det er vigtigt at det er en person som har teknisk viden, til at komme med de argumenter der skal til at overbevise dem om at der gør noget galt.

Jeg skal prøve, men jeg har nogle vigtigere projekter i søen de næste par uger... Generelt er problemet for mig dog ofte at komme til at fremstå som andet end en mavesur flueknepper af en ultra-nørd med 5 gange større billede end alle andre, som ser udslæt på lopperne af den hund der går helt nede i baggrunden... Derfor er vi også nødt til at gøre pointen meget tydelig, og gerne have "lægmænd" med inde over - og ikke mindst argumentere for at DR i dag ikke bare skal være godt nok til et 32" tv, men skal være godt nok til at fungere på et 50" tv. PAL kan _sagtens_ blæses op i 50" uden problemer, hvis bare bitraten er høj nok. Det er den ikke i øjeblikket, og hvis vi ikke råber op, sker der i hvert fald ikke noget.

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

4 mbps er vist også mere en de fleste af mine DVD films..

 

Næppe... Så har du godt nok en ret obskur filmsamling i hvert fald.

Tja. Valge en tilfældelig film.. Ved Floden af Robert Redford.

4,18GB (118min) =  4,7mbit

så hvis DR ligger på 4 mbit på studie optagelser men en fast baggrund, burde DR's kvalitet være mindst ligeså god som DVD filmen...

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 10:01
og de 4,18 er incl fyld..
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 10:48

Hej , det er rart at se at jeg ikke er den eneste der synes at DR1 kvaliteten er faldet inden for kort tid..Indtil for ca 3-4 uger siden sad jeg og glædede mig over kvaliteten når de sendte fra den nye tv-by , og det er blevet synligt dårligere siden at DR-update kom til...Det der irriterer mig mest er at man sidder og VED at kvaliteten kunne være bedre, for det har de jo vist at den kan være...Det kunne være rart hvis det var vores tv , som det sidste led i kæden , som satte begrænsningen af billed kvaliteten ved alm TV udsendelser , men det er det altså helt tydeligt IKKE , og jeg tror desværre at det er noget vi bliver nødt til at vænne os til når der kommer flere nye kanaler , fra bla DR og TV2...

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg ville rigtigt gerne se et par screenshots af sammenlignelige scener, før og efter DR Update.


Altså: Hammerslag, Kender Du Typen osv., har lignet møj siden længe før der var noget der hed DR Update! Det kan godt være at bitraten har fået endnu et hak nedad (ligesom Canal+ og den slags også har mindst en gang indenfor det sidste års tid; det har jeg også snakket med en bekendt der arbejder hos Canal Digitals kundeservice om), men de optagede udsendelser har lignet noget der var løgn i meget lang tid nu.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg er helt enig i at TV-avisen stod langt bedre end de øvrige programmer, men MPEG-støjen var nøjagtigt den samme.


Det skal nok passe, at TV Avisen står ringere nu, end det gjorde tidligere (før Update, eventuelt). Ærligt talt så er det ikke noget jeg har kigget vanvittigt godt efter her på det sidste. Jeg har for travlt med at se dvd'er med bitrates over 7,4 mbps, og selvfølgelig HD DVD og Blu-ray
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2063
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 11:15
Er der nogen, der ved om "synstolkning"-kanalen anvender samme PID til billede som DR1 eller om kanalen faktisk bruger kapacitet på dvb-t til at sende samme billede....
miri
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2008 kl. 11:42
Det ser ud til, der kun er ekstra PMT PID 104 (østjylland), ellers der de øvrige fælles med DR1...
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu