recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Electrola -lad os få en test ASAP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElectrola -lad os få en test ASAP

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Electrola Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2008 kl. 12:43

Misforstået humor fra min side - min uforbeholdne undskyldning.

Med venlig hilsen
Erik Pedersen

 

Erik Pedersen
Electrola - media center experten
Til top
ajaj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2008 kl. 10:30
Jeg ser også frem til nogle testresultater om ca. 3-4 uger, især mht "YouSee"-modellen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2008 kl. 01:43

Snak dog ordentligt, alle sammen!

Der er altså ikke noget mere belastende, end at en debat skal dø i tåbelige udtryk og personlige akavet holdninger, blot fordi man ikke er enig.

Patriarkens kritik mener jeg ikke var berettiget, men det får mig ikke til at kalde ham for noget som helst. Det er en mening og holdning han har, som jeg blot er uenig med ham og, og argumentere hvorfor. Det er ikke så svært, selvom det kan virke håbløst at ikke være enige om alting.

Electrola - Den eneste årsag til jeg anbefaler folk VMC, det skyldes brugerfladen. Der er mig bekendt ingen andre som med den forholdsvis simple konfiguration (og det kan man så diskutere om en Windows installation er), der kan nå frem til samme resultat, brugermæssigt.
Jeg er netop meget forkuseret på brugerfladen, fordi jeg ved hvor vigtigt det er for folk, der ikke som mig, sidder og roder med det her til hverdag. De vil have noget der virker, og som virker simpelt. Hvis ikke det er simpelt nok, så bliver det ganske enkelt ikke brugt.

Sådan har vi mennesker det oftes med alt her i livet. Tingene skal være simple, før vi gider at bruge dem. Et godt eksempel er at se på, hvor mange der overhovedet læser en manual eller vejledning, udover måske lige en kvikvejledning. Det er tæt på ingen der gør, ihvertfald ikke før de er pine død nødt til det.

Sådan er det med ufattelig meget udstyr i vores hverdag. Meget af det bruges slet ikke mere end 50% af dets kunnen, dels fordi vi måske ikke lige har behov for det, men bare det at sætte sin ind i de sidste 50%, det er besværligt nok, så vi vælger at lade være.

Derfor er det så vigtigt, at når man f.eks har lavet et færdigt produkt, uanset om det er en HDD optager eller et Media Center, så skal brugerfladen være simpel, og alligevel meget brugbar. Og så selvfølgelig stabil. Man skal altid kunne regne med en maskine, der er sat til at foretage nogle opgaver (optagelser) på tidspunkt man beder den om.

Jeg glæder mig rigtig meget til at se nogle test af jeres produkt.

 

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2008 kl. 00:18

"Studenterhuen passer vist ikke længere på flere af de herrers hoveder"

Jeg ved sgu ikke hvilke svampe du har spist, men det kunne jeg ikke engang finde på at sige til dem jeg ikke holder af!!

Resten af din svada vil jeg ikke engang kommentere, Klaphat!

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Electrola Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 22:00

Sikke man kan få ørerne i maskinen i denne del af recordere.dk - fra abekat til skudt i roen.

Studenterhuen passer vist ikke længere på flere af de herrers hoveder.....

 

Igen er jeg meget enig med Kandersen - det er vigtigt at definere, hvad et media center skal kunne.

 

Som det har været hidtil, har det ikke været muligt, at købe et media center som uden videre kan vise DVB udsendelser med undertekster - det er det nu. Endvidere understøttes Blu ray og HD-TV som vi kender det efter den nuværende standard (DVB-C/S2). Hertil kommer billedebibliotek, jukebox, internet tjenester (TV2 sputnik), net- og FM radio, CD- og DVD afspiller. I tillæg fås faktisk en pæn moderne PC. Dette er vores udgangspunkt, primært målrettet mod familien, placeret under hjemmets primære fladskærm.

 

Patriarken nævner flere, efter egen menig, bedre løsninger. Sceneo TV har faktisk været med i overvejelserne, men brugerfladen er i bund og grund ikke bedre eller mere brugervenlig end DVBViewers og en voldsom investering i et dansk set-up, er efter min vurdering spild af penge, så længe ingen ved, hvad Bill Gates vil med VMC. Måske lykkedes det en dag med DVB subs og HD i VMC. De andre løsninger - tja måske. Jeg har umiddelbart svært ved at overskue deres driftsikkerhed.

At man skifter til et andet stykke software som ikke har en blå baggrund er for mig ligegyldigt. Word bruges til tekstbhandling og C5 til regnskab. Dette er media centrets og PC´ens styrker men kan opfattes som en svaghed, hvis man ikke kan acceptere en anden brugerflade.

Jeg tror i øvrigt, at vi vil se flere og flere plugins til MCE/VMC som MyMovies, Web media, Bonanza og myDRTV m.fl. Ikke alle er lige MCE/VMC lækre, men dog med blå baggrund.

Plug-ins til TDC Play og eksempelvis RaimaRadio eller lignende står i øvrigt højt på min ønskeseddel.

 

Hele den ophedede debat om PC´ens driftsikkerhed er jeg temmelig uforstående overfor.

Jeg har en fortid i instore TV branchen, hvor WinXP/Vista baserede PC´ere 24 timer i døgnet år ud og år ind, streamede, afspillede videoer og modtog bruger inputs uden problemer.

Det essentielle er at definere, hvad man vil og tage et lille skridt ad gangen, hvis nye funktioner skal implementeres og så ikke tage større skridt end hardwaren kan håndtere. Det er på dette punkt, hvor rigtig mange brugere desværre har måtte se udviklingen overhale den indkøbte hardware. I bund og grund et symptom på udviklingens ufatteligt store hastighed. Vi skal alle være indstillet på, at Radio/TV udstyret ikke, som B&O TV´et, får kobberbryllup i husstanden.

 

Når det så er sagt, vil jeg også tillade mig at konkludere, at media centrene først på det seneste er blevet klar til at tage udfordringerne op som familiens "mediecentral", ikke mindst pga. den rivende udvikling hardwaren er inde i.

 

Forbedringer, forbedringer og forbedringer efterlyser MCenterFreak, Patriarken og pizzabager m.fl.

Selvfølgelig - men de første skridt er taget. Udviklingen stopper ikke her.

Hvis diverse udbydere og filmselskaberne tillader det, kommer al TV, musik og film sikkert i nærmeste fremtid via internet/netværk. TDC´s Play er kun begyndelsen. Jeg vurderer, at PC´en i kraft af alsidighed og en "historisk" evne til at håndtere netværk kommer til at spille en afgørende rolle for, hvordan vi i fremtiden ser TV, film og hører musik, hvis Microsoft vil tage udfordringen op. Alt dette er selvfølgelig en helt anden diskussion, som sikkert også har været ført i disse hellige haller.

 

Erik Pedersen
Electrola - media center experten
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 12:00

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Det er skam også meget godt, men forskellen på en Wikki og en artikel er at en Wikki er dynamisk, md bidrag fra flere, i modsætning til en artikel, som per natur er statisk og skrevet af en enkeltperson. Hvis flere dygtige personer bidrager, kunne der komme en kanon vejledning som dækker bredt. Bare se alle de gode indlæg der har været vedr. valg af forskellige Mobo, GFX, Powersup, Cooler etc. Hvis disse kunne skrives sammen i en Wikki ville det være helt perfekt. 

Jeg tror det vil blive svært at få så mange personer til at spille sammen om noget der indeholder så mange løsningsmuligheder. Men det burde ikke være helt umuligt.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af kong kong skrev:

Det du så siger AV Precision,er at det ikke kan lade sig gøre,at købe en HTPC som bare fungerer fra producenterne? .

Hvis du ikke vil acceptere en løsning der reelt lige så godt kunne have været leveret med en HDD-optager: Ja. Indtil nogen beviser det modsatte, vil jeg påstå det. Jeg har ikke været hos nogen endnu, der har haft en HTPC-løsning der bare har spillet, og været brugt som primære kilde. Og da slet ikke én der bare er sat op, installeret, og så bare kører. De få steder hvor der har været en fungerende HTPC, har ejeren givet udtryk for at det har krævet blod, sved og tårer at nå så langt.

I såfald er du nødt til at fortælle, hvad det er præcist som ejeren har brugt blod sved og tåre på.

I glemmer en meget meget væsentlig detalje her, og jeg kan ikke anbefale jer nok, at læse min artikelserie om Media Center.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1417&zoneid=3

Media Centeret ER EN COMPUTER!

Otto, du siger det selv. Du gider ikke bekymre dig om, hvorfor din computer virker, den skal bare virke. Jamen, mit spørgsmål er så.. VIRKER din computer?
Hvis ja, så kan du stille det samme spørgsmål til dem du har været hos. Virker din computer (Media Center). Hvis svare er nej, så ligger årsagen oftest ikke i computeren/media centeret, men sidder i 9 ud af 10 tilfælde ganske få cm fra den.

For at kunne sige skråfast, at man snildt kan få et Media Center til at køre mindst lige så stabilt som en HDD optager, så er man først og fremmest NØDT TIL at definere, hvad dette Media Center så skal kunne. Præcis som at det er grotesk at sige, Computeren funger. Media Center eller computeren funger, alt afhængig af, HVAD DEN BRUGES TIL. Og det er her vi ramler ind i alle problemerne, uanset om det er en computer eller et Media Center.

Det tager mig ca. et par timer at lave et Media Center der funger. Og det funger mindst lige så stabilt com din computer.
Jeg gjorde det med mit aller første Media Center. Baseret på et Intel 925 bundkort, med et simpelt Nvidia 7300GS skærmkort og et Hauppage PVR500 MCE tvkort. Denne maskine kørte MCE2005 (XP), og det fungerede vanvittigt godt til at vise film, billeder, optage tv og afspille musik. Ingen kunst overhovedet. Så længe jeg holdte mig til de GÆNGSE FORMATER!

Jeg fik som mange andre blod på tanden. Jeg ville bla. have et digitalt tvkort i stedet. Og da der gik rygter om, at der var kommet Discovery HD på kabel nettet, så kunne det faktisk ikke gå hurtigt nok med at skifte. Og her begynder problemerne så at vælte ned.
Ikke nok med, at jeg får pillet og rodet så meget ved min opsætning, så det nærmest slet ikke virkede, og jeg endte ud med at starte helt forfra, bygge et helt nyt Media Center, baseret på en helt anden sammensætning af hardware, hardwaren som dels ikke rigtig var gennemprøvet til formålet, plus at jeg gik over til Vista MCE, fordi det var det eneste som på det tidspunkt ordentligt understøttede de nye gfx kort og deres evne til at accelrerer enorme mængder data uden brug af processoren.

Det lykkedes mig egentlig også at få maskinen til at køre sådan rimelig acceptabelt, med de begrænsninger som jeg nu var røget ind i i form af manglende HD og DVB understøttelse i Vista MCE.
Dette er en begrænsning INGEN kan gøre noget ved. Det er det samme som at sige, at min HDD optager ikke understøtter MPEG4, og dermed ikke kan optage HD udsendelser. Der er ganske enkelt ikke noget at gøre ved det, udover at købe en anden HDD optager, eller skifte softwaren i Media Centeret.
Men Media Centeret køre stadigvæk stabilt, hvis jeg havde holdt mig til de GÆNGSE FORMATER!

Jeg brugte/og bruger stadigvæk blot sved og tårer på at få mit Media Center til at virke lige så stabilt UD OVER de gængse formater. Og det er det der er kunsten. Jeg ved, at hver gang jeg laver en ændring, så er det med risiko for, at det hele ryger på gulvet. Det er nemt at få en computer til at gå ned. Det er lige så nemt at få et Media Center til at gå ned. Det er jo for pokker det samme!

Jeg synes det er unfair at kritisere færdig lavet produkter, specielt før man overhovedet har prøvet dem. Specielt hvis man basere sin kritik på sine egne erfaringer man gjorde, da man tog sit Media Center ud over de gængse formater. Eller skal jeg måske sige, da man FORSØGTE at gøre det.

 

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 11:58
Det er skam også meget godt, men forskellen på en Wikki og en artikel er at en Wikki er dynamisk, md bidrag fra flere, i modsætning til en artikel, som per natur er statisk og skrevet af en enkeltperson. Hvis flere dygtige personer bidrager, kunne der komme en kanon vejledning som dækker bredt. Bare se alle de gode indlæg der har været vedr. valg af forskellige Mobo, GFX, Powersup, Cooler etc. Hvis disse kunne skrives sammen i en Wikki ville det være helt perfekt. 
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Et eller andet sted på recordere.dk kunne der så være et "Hvordan bygger jeg mit eget Media Center" link

Hvad synes i?

Ideen er god, og den er også på vej, i den artikel serie omkring Media Center jeg laver.. (har den faktisk været alt for længe nu).

 

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 01:18

Når nu vi er så mange "kloge" høveder som kan, har prøvet, er ekspert eller er verdensmester, ville det så ikke være på sin plads at lave en Wikki som alle de uøvede kunne bruge til at bygge/købe/konfigurere efter. Det vil selvfølgelig kræve en mand fra redaktionen til at samle trådene, og der har recordere jo en udemærket kapacitet i Kandersen, ligesom gode teknikkere som Patriarken, avh, spawn, pizzabager og flere andre ville være guld værd i denne sammenhæng. Vi andre kunne så bidrage med at prøve af og komme med indspark. Et eller andet sted på recordere.dk kunne der så være et "Hvordan bygger jeg mit eget Media Center" link

Hvad synes i?

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 00:39

For lige a vende tilbage til tråden

Patriarken har fuldstændig ret i en ting: At hælde DVBViewer på et standard MCE setup, og så kalde det noget helt nyt. Det er skudt i roen!!

Til dem der ønsker at gå den vej: Gå ned i Zitech, køb et Media Center, skriv til Hagbard (DVBViewer.com), send ham 15 Euro, modtag en nøgle. Brug 12 minutter på at køre setup. Done!

Dermed ikke sagt at man nu har en fuldstændig perfekt, problemfri løsning, men den er ikke dårligere end Miss Electrololas

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2008 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Nemlig.. en af mine venner ringede forleden omkring råd til en htpc, han arbejder selv med IT, men som han siger han ved intet om htpc og lign. og nu skal jeg nok samle en htpc til ham, det vil jeg gerne, men jeg ved allerede at jeg kommer til at skulle hjælpe ham en hel del gange de første par måneder, for selv om han er god til sit arbejde med IT(som mest handler om netværks løsninger), så er det slet ikke det samme som at lege med HTPC..

Nogenlunde som at alle i min omgangskreds spørger mig til råds om stort set alt hvad der kan sættes i en stikkontakt eller monteres batterier i...

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Men det skal også siges, at ved at lege med det lærer man en hel del om hvordan det fungere , det er da sådan jeg har lært alt jeg ved om computere og HTPC..

Helt sikkert, der er bare kun 24 timer i døgnet, og ikke alle kan se det sjove i at bruge den tid der skal til at lære hvordan det virker. Jeg har det sådan set ligesådan - jeg gider ikke bruge et minut på at finde ud af hvordan og hvorfor min PC virker, den skal bare virke. Sådan tror jeg mange har det med hjemmebio'en - bare fordi man ikke interesserer sig for hvordan det sættes op, så kan man godt interessere sig for dét der kommer ud af det. Og sjovt nok er det tit dem der overgiver sig fuldstændigt, og bare beder om et system der spiller, og hvor de bare skal trykke "play" når der skal ses film, der ender med de fedeste systemer. Det strander ret tit på at de ting man sagtens kunne lære hvis man liige brugte lidt tid på at sætte sig ind i det, aldrig bliver gjort. Lidt som når jeg programmerer fjernbetjeninger for folk. De fleste kunne sagtens selv, hvis de satte sig lidt ind i det, men hvis resultatet i praksis er at man aldrig kommer i gang, så kan det jo være ret lige meget hvad man KUNNE have gjort. Det er faktisk lidt sjovt nogle gange, hvor små detaljer det er der løfter folks opfattelse fra at de har en bunke elektronik, til at de har et blære-system. Som under åbningen af mit demo-rum i går, hvor et par af de besøgende lyttede interesseret til præsentationen af udstyret, men dét der for alvor fik dem til at udbryde "åårh, hvaaad?", var at jeg fjernbetjente lysdæmperen fra en Logitech... Hvilket har kostet den nette sum af rundt regnet 400 kroner. Det er bare sådan en dum lille detalje som folk aldrig lige får gjort.

Nu drejer jeg vist væk fra emnet, sorry...

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu