recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anamorph widescreen på projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnamorph widescreen på projektor?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
maze Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Anamorph widescreen på projektor?
    Sendt: 13-Februar-2005 kl. 17:15
Hejsa,

jeg går med overvejelser om at købe en DLP projektor, og ser på edbpriser.dk, at Acer er et populært valg. Det ender sikkert med enten PD113 eller PD116 (begge med 800 x 600 opløsning og 16:9 indstilling).

Opløsningen er tilstrækkelig til 4:3, men jeg har 2 spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe med:

1) 4:3 film
Bliver billedet skaleret op fra PAL (768 x 576) til 800 x 600? Hvis ja, giver det så i praksis synlig forringelse af billedet?

2) 16:9 anamorph film
DVD'en sender et 4:3 signal, med besked om at vise det i 16:9. Gør projektoren det ved at smide linjer væk, så man får et 800 x 450 billede med sort i top og bund?
Eller viser den 800 x 600 effektivt billede, og stiller på linsen, så formatet trykkes sammen til 16:9 rent optisk?

Og - vil man i praksis kunne se forskel på om der er 450 eller 600 linjer i billedet når der er tale om levende billeder?

Til sidst: Skulle man hellere spare sammen lidt længere og gå efter en 1024 x 768 projektor? Den vil vise et 16:9 signal som 1024 x 576 - lige akkurat svarende til antallet af vandrette linjer i PAL? Til gengæld er sådan en fætter er jo noget dyrere end en 800 x 600 projektor...

Jeg håber der er nogen gode indspark!

VH

Mads Hansen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu