|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
geuken ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Januar-2007 Status: Offline Point: 379 |
![]() Sendt: 19-Juli-2008 kl. 19:34 |
Hej alle sammen,
Jeg har lige været i planteriumet i kbh. og set nogle meget overbevisende 3-d film i deres nyeste 3-d biograf. Deres teknologi hedder xpander og jeg har faktisk aldrig set 3-d fungere så godt. Absolut en sjov lille ting at prøve - især dinosaure filmen var super god. Her er så mit spørgsmål: Kan det overhoved lade sig gøre at afvikle 3-d film på en dlp projektor fx Benq w5000? Og i hvilken standard vil det i givet blive? Har nogle erfaringer med polariseret briller eller alt det andet nye smarte:) Håber der er nogle der kan hjælpe mig med yderlig viden på området! Redigeret af geuken - 19-Juli-2008 kl. 19:36 |
|
![]() |
|
RuneH ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1753 |
![]() |
Er det Tycho Brahe Planetarium og Omnimaxteater du mener? De 3D film du ser derinde skal du bruge nogle "3D" briller til. Det er dem der giver hele effekten.. Hvis du tager disse briller af, vil du kunne se billedet er gengivet flere gange på lærret - forskudt af hinanden, og i forskellige farver osv. Altså slet ikke som en alm. film. Jeg vil skyde på (uden at vide noget som helst om det) at du sagtens kan se det på dit lærred derhjemme med hvilken som helst projektor - selv dit tv - så længe du har de rette briller og film. Shrek kom bla. med en 3D dvd, hvor du skulle bruge nogle briller til. Effekten var ikke så stor, men det virkede. Vil gætte på det er helt samme princip her... Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. |
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
|
![]() |
|
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
2009 bliver året hvor 3D film får nyt liv i form af James Camerons Battle Angel samt den episke sci-fi film Avatar - begge filmes med hans nye digitale 3D optage teknik. Her er lidt info om teknikken: |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Der er forskellige metoder til afvikling af 3D film. Den gamle metode med rød/grøn briller virker på alle tv. Planetariets 3D bio bruger en anden teknik, hvor brillerne i stedet er polariserende, dvs. man lader f.eks. i venstre øje kun lodrette bølger slippe igennem, og i højre øje kun vandrette. Dette kræver særligt udstyr til gengivelsen, da man skal kunne gengive hhv. lodret og vandret polarisering med hvert sit billede. Det fungerer ganske overbevisende, men det er ikke den bedste teknik. Det klart bedste jeg har oplevet er dén teknik der formentligt kommer til at slå mest igennem kommercielt, nemlig såkaldte shutter-glasses, der lukker af for et øje ad gangen. Det kræver at skærmen kan gengive billedet ved 120 Hz, så hvert øje præsenteres for 60 billeder per sekund, for at undgå flimmer. Dette princip er godt i gang i USA, og TV og projektorer med 3D understøttelse er kraftigt på vej frem. Du vil altså med andre ord ikke kunne lave "rigtig" 3D med en W5000, da den ikke understøtter 3D. Personligt betragter jeg det lidt som en gimmick. Det kan gøres meget overbevisende ved computeranimeret materiale, men der er ikke nogen overbevisende og praktisk brugbar optage-teknik til real-life materiale i 3D. Ved alle demonstrationer jeg har set, er realismen gået fløjten fordi vinklerne bliver underligt forvrængede når en flerkamera-optagelse forsøges gengivet i 3D. Derimod så jeg en demo af Beowulf på CES med shutter-glasses (på TI's DLP stand), og det var _ekstremt_ overbevisende. 3D effekt på linie med planetariet, men uden den forvrængning af billedkvaliteten som polariserings-brillerne giver. Der er ingen tvivl om at kombinationen af shutter-glasses systemet og animerede film designet specifikt til 3D (som Beowulf er), giver en unik oplevelse der er et stort skridt videre fra traditionel 2D. Det vil bare næppe nogensinde erstatte 2D helt. |
|
![]() |
|
geuken ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Januar-2007 Status: Offline Point: 379 |
![]() |
Tusinde tak for jeres gode indputs:) - fedt at mange herinde er så godt ind i tingene En lille sprg. til Otto; vil det sige at det er muligt for mig at afvikle polariseret film på en dlp projektor med lidt ekstra udstyr? eller hur? |
|
![]() |
|
Bruce ![]() Redaktionen ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
![]() |
Spændende med den dersens shutter glasses teknologi Jeg var i Florida på ferie for et par uger siden og fik set Journey To The Center of the Earth i digital 3D, i Universal Cineplex. Det var den gode gamle standard brille teknologi, men skal ikke sige om det var den rød/grønne eller eller polariserende teknologi, som Otto snakker om. Filmen var én stor cliché, men 3D'en fungerede faktisk overraskende godt. ikke mindst pga. det skarpe digitale billede. Nogle sekvenser præsenterede en flot dybdevirkning, bl.a. en klatretur på et bjerg, hvor man kunne "se/føle" dybden af klippesten foran og bagved hinanden. Det kræver dog lidt tilvænning, da øjnene bliver mere trætte. Lyden var det bedste surround jeg nogensinde har hørt i en biograf. Der var forfilm til 3 andre 3D film og det lover godt for udviklingen. Det bliver selvfølgelig mest spændende at se, hvor langt Cameron er kommet med 3D, da han har været med til at udvikle nyt udstyr og udtaler: ""Ideally at the end of the of day the audience has no idea which they’re looking at!" Hvilket nok skal sætte forventningerne op. I efteråret kommer Hannah Montana koncert til Blu-ray i 3D inklusive 3D briller. Redigeret af Bruce - 01-August-2008 kl. 10:31 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |