|
Bruge DVD-RW som DVD-R? |
Besvar |
Forfatter | |||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
Emne: Bruge DVD-RW som DVD-R? Sendt: 19-Marts-2005 kl. 17:43 |
||
Man kan vel godt bruge DVD-RW medier på samme måde som DVD-R medier i dvd-optageren?? Er det ikke bare et spørgsmål om at formattere DVD-RW mediet som DVD-video? og finalize er det samme som med DVD-R? |
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 19-Marts-2005 kl. 18:18 | ||
Hej Thorvald Ja, hvis du formaterer DVD-RW medierne som 'videomode' så er eneste forskel at de kan genbruges. Formaterer du dem som 'VR Mode' kan du bruge dem som backup for ting der ligger på harddisken (highspeed copy frem og tilbage). /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
Thorvald
Sendt: 19-Marts-2005 kl. 19:33 | ||
Jeg tror ikke DR-MH30 kan lave high speed copy fra DVD til HDD.
|
|||
Thorvald. |
|||
laursen
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
Sendt: 19-Marts-2005 kl. 23:29 | ||
Nej, JVC er rimelig berygtet for at være begrænset på high-speed området. Vær opmærksom på at levetiden af de genskrivbare medier er meget begrænset i forhold til 'engangs' medierne (ca. halveret levetid). Så det vil ikke være fornuftigt at langtidslagre på genskrivbare medier. /Lars |
|||
Redaktør, recordere.dk
|
|||
Thorvald
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:09 | ||
Hvorfor mener du levetiden er ringere? Hvis jeg kun skriver på RW-skiven én eneste gang og så lukker den, så er det vel nogenlunde det samme som for en DVD-R???
|
|||
Thorvald. |
|||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9402 |
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:14 | ||
Hvorfor bruge rw som r, det lyder som en dyr måde at gemme ting på.
Verbatim : DVD+/-R forventet 100 år, DVD+/-RW forventet 50 år, |
|||
Thorvald
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:30 | ||
Jeg fået nogen gratis og ved ikke hvad jeg ellers skal bruge dem til.
|
|||
Thorvald. |
|||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 17:53 | ||
Hej Thorvald
Nej. DVD-R vil under optimale betingelser (god kvalitet skive, opbevaret væk fra sollys, i konstant temperatur, lav luftfugtighed ect) forventes at kunne holde i mere end 100 år. Men de færreste af os kan give medierne den slags optimale betingelser i hele deres forventede levetid, så vi må nok regne med en del mindre. Men med lidt held holder de deres data til vi når pensionist-alderen DVD-RW vil under samme optimale betingelser holde i 25 år. Omsat til en almindelig dansk husstand er det måske 5 års levetid. Det samme gælder for andre genskrivelige medier som +RW, -RAM og også CD-RW. Så brug ikke RW medier til langtids-opbevaring af vigtige data (familie fotos, hjemmevideo ect). Men selv om du bruger DVD-R medier, så anses det for klogt en gang ca. hvert 5. år at kopiere vigtige data over på et nyt frisk medie. Så er chancen for at miste data - som følge af svigt på selve medierne - meget lille. Se evt. også emnet: Holdbarhed på medier /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
|||
SkiveBio
Bruger Oprettet: 17-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 169 |
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 23:25 | ||
Hej Lars Eller også holder de i 75 år. Jeg kan ikke forestille mig, at eksempelvis Verbatim's garantier på 50 år hvad angår arkivering af data på deres RW'ere ikke er begrundet i videnskabelige analyser. Nogle af de data jeg optog for ca. 1 år siden på RW'ere står stadigvæk helt klart i billedet. Hvis den forventede levetid kun er 5 år, så skulle man jo nu allerede kunne ane en vis billedforringelse, eller hur?? Det skal siges, at jeg passer helt hysterisk på mine skiver. Ingen fíngeraftryk, og ingen sollys. Kun opbevaring i videobokse eller jewelcases. Mvh SB
Redigeret af SkiveBio |
|||
Lars
Sendt: 22-Marts-2005 kl. 06:38 | ||
Hej SkiveBio
Det er de helt sikkert, og når NIST (National Institute of Standards and Technology) udsender en vejledning til arkiver og biblioteker om at DVD-RW holder 25 år eller mere ... så er det også begrundet i videnskabelige analyser. Spørgsmålet er måske mere, om de 50 år hos Verbatim er minimum under vilkårlige forhold (som du antager) eller om det er under optimale forhold. Som nævnt, private hjem er ikke optimale forhold for opbevaring af medier da du ikke kan garantere for f.eks. små udsving i temperatur og luftfugtighed året igennem. Der skal du have et rum isoleret fra omverdenen med egen airconditioning.
Nej, det ses ikke. Når skiverne ikke kan mere får du læsefejl.
Det kan også være at dine Verbatim DVD-RW holder data i 15 år eller 30 år. Pointen er blot, at RW skiver ikke bør bruges til opbevaring af data man nødig vil miste (eksempelvis digital fotos og egne videooptagelser) fordi deres levetid kun er en fjerdedel af DVD-R skiver. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |