recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NTSC i Danmark?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNTSC i Danmark?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bitman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Januar-2007
Status: Offline
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Emne: NTSC i Danmark?
    Sendt: 21-August-2008 kl. 11:02

Jeg er ved at købe en bår fra USA - som bekendt kører de 110 volt. Derfor laves den en ændring i båden så de 220 volt landstrøm der kommer ind i båden ændres til 110 volt så de eksisterende apparater kan fortsætte med at køre 110 volt.

Man kan også føre nye ledninger og stik ud, så der er 220 volt i bådens stik  (men den koster ekstra).

Så jeg overvejer følgende: Købe NTSC fjernsyn i US samt evt. DVD afspiller. Men kan et NTSC apparat vise europæiske udsendelser og hvad med Tuner / digital tuner - vil det fungere med et NTSC apparat?

Og hvis ovenstående fungerer - så kunne kan gå et skridt videre og overspille alle de DVD'ere jeg har til NTSC / region 1 - kan det lade sig gøre med noget software?

I sidste ende kan det måske være en bedre løsning at få trukket 220 volt ud til de stik der er behov for.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af bitman bitman skrev:

Så jeg overvejer følgende: Købe NTSC fjernsyn i US samt evt. DVD afspiller. Men kan et NTSC apparat vise europæiske udsendelser og hvad med Tuner / digital tuner - vil det fungere med et NTSC apparat?

Og hvis ovenstående fungerer - så kunne kan gå et skridt videre og overspille alle de DVD'ere jeg har til NTSC / region 1 - kan det lade sig gøre med noget software?

I sidste ende kan det måske være en bedre løsning at få trukket 220 volt ud til de stik der er behov for.

Da vi er i PAL land vil en løsning med et NTSC TV ikke fungere i Danmark. Der findes dog multinorm TV som kan anvendes over næsten hele verden. Under alle omstændigheder vil det blive noget bøvl med sådan en løsning. Jeg ville foretrække at få etableret 220 volt.

Flemming

Redigeret af fltk - 21-August-2008 kl. 11:13
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2008 kl. 18:30

Hold dig fra det, der vil kun være problemer. Jeg kan heller ikke se hvad du vil med det. Europæisk udstyr kan køre med NTSC.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Allan9210 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-August-2008
Sted: Denmark
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 12:40
Kører tingene i båden ikk på 12 volt.. og når du er ved land blivede 220V eller 110V lavet om til 12 volt.. ?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 16:19

Både er udstyret med generatorer/konvertere der laver netspænding, og i USA er det jo 110V.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 18:25

Dert må være 'set skib'. De både jeg kender har 12 V.  Spændinger over 24/48 Volt er farlige - meget farlige , især i et våde områder. 

Hvis det er 'et skib', skal det opfylde myndighedernes krav i det land det skal registreres.  Og det gælder også elinstallationen.  Jeg ville ikke satse på, at  amerikansk standard kan godkendes.

Men "Never The Same Colur twice"  tv vil jo for een gang skyld få en og samme farve - sort - for det analoge tv slukkes i  USA om ca et halvt år.

Vor PAL tv slukkes om 15 måneder, det tyske er næste slukket, det svenske og hollandske er slukket, i England går det løs med at slukke fra 6 november (og de anvender iøvrigt en anden PAL standard).

Men der er naturligvis polsk tv, men er det ikke SECAM ?

Det eneste fornuftige i Europa er at købe DVB-T og hvis du på nogen måde kan vente så DVB-T2 udstyr med MPEG-4 HP @ L4.

Spar du tv'et  nu og køb  'så sent som muligt' i Europa. Det bliver kun bedre og billigere.

Lars  

PS! Pas på dollerkursen - den forstår ikke logik - slet ikke.

Redigeret af reslfj - 25-August-2008 kl. 18:27
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Dert må være 'set skib'. De både jeg kender har 12 V.  Spændinger over 24/48 Volt er farlige - meget farlige , især i et våde områder. 

Hvis det er 'et skib', skal det opfylde myndighedernes krav i det land det skal registreres.  Og det gælder også elinstallationen.  Jeg ville ikke satse på, at  amerikansk standard kan godkendes.

Men "Never The Same Colur twice"  tv vil jo for een gang skyld få en og samme farve - sort - for det analoge tv slukkes i  USA om ca et halvt år.

Vor PAL tv slukkes om 15 måneder, det tyske er næste slukket, det svenske og hollandske er slukket, i England går det løs med at slukke fra 6 november (og de anvender iøvrigt en anden PAL standard).

Men der er naturligvis polsk tv, men er det ikke SECAM ?

Det eneste fornuftige i Europa er at købe DVB-T og hvis du på nogen måde kan vente så DVB-T2 udstyr med MPEG-4 HP @ L4.

Spar du tv'et  nu og køb  'så sent som muligt' i Europa. Det bliver kun bedre og billigere.

Lars  

PS! Pas på dollerkursen - den forstår ikke logik - slet ikke.

Der må være en misforståelse her. PAL fortsætter, men ikke som analog.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Der må være en misforståelse her. PAL fortsætter, men ikke som analog.

Flemming

PAL, som transmission standard  er en analog teknik som IKKE fortsætter.

De analoge video standarder vil også snarligt blive afløst af digitale som HDMI. 

Det er nok muligt, at man kan anvende analoge teknikker i adskillige år, men til noget helt nyt er det  da klogest, at forsøge at gå helt digitalt.

En båd der pt. er i USA, kommer vel næppe heller til Danmark på denne side af juleaften.

Lars   

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af reslfj
<P>De analoge video standarder vil også snarligt blive afløst af digitale som HDMI.  </P>
<P>[/QUOTE reslfj

De analoge video standarder vil også snarligt blive afløst af digitale som HDMI. 

[/QUOTE skrev:

Nu blander du vist begreberne. HDMI er ikke nogen video standard, men et interface (stik/bøsning).

Nu blander du vist begreberne. HDMI er ikke nogen video standard, men et interface (stik/bøsning).

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 19:15

Det han tænker på, er at med HDTV og HDMI forsvinder de forskelle vi har kendt fra NTSC, PAL og SECAM.

Med HDTV og HDMI er det nu standardiserede videomodes (720p, 1080i osv) og samme om man bor i Aarhus, Sidney eller New York.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Det han tænker på, er at med HDTV og HDMI forsvinder de forskelle vi har kendt fra NTSC, PAL og SECAM.

Med HDTV og HDMI er det nu standardiserede videomodes (720p, 1080i osv) og samme om man bor i Aarhus, Sidney eller New York.

/Lars

Den er jeg ikke helt med på...

Et amerikansk TV vil vel have en indbygget ATSC tuner, som ikke kan modtage et DVB-T(2) signal i danske farvande. Uanset om begge signaler er komprimeret i form af MPEG-4, er sendestandarden ATSC/DVB-T vel at sammenligne med NTSC/PAL problematikken, eller hvad?

En ekstern DVB-T tuner vil selvfølgelig bringe OP ud over det problem, men det er så en anden sag.

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

/Lars

Ikke helt. Hvis jeg vælger NTSC autoformat i min STB, så sender den 480p, 720p/60 og 1080i/30 over HDMI, hvilket ser ganske spøjst ud da frameraten ikke længere passer med vores broadcast.
Mvh Hans
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu