recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PX 70 HDMI indgange Brændt af?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPX 70 HDMI indgange Brændt af?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Emne: PX 70 HDMI indgange Brændt af?
    Sendt: 29-September-2008 kl. 16:44

Hej,

Jeg har gennem længere tid haft min computer koblet til mit TV (Panasonic PV70) via HDMI. Nu har jeg så fået ny computer, som jeg lige lavede nogle justeringer på i dag.

Efter jeg lavede de justeringer har jeg ikke kunne få mine HDMI indgange på TV'et til at virke. Jeg har prøvet med både min receiver, min gamle computer, og min nye computer. Det virker som om HDMI indgangene er stået helt af. Men kan det passe??

Jeg mener, er de forbundet til hinanden på nogen måde?

Og kan en HDMI indgang i et TV stå af, hvis der opstår en eller anden form for kortslutning i den anden ende (jeg prøvede tidligere i dag at skifte stik bag computeren mens både TV og computer var tændt, da der ikke var noget billede på computeren)?
Og i givet fald, er det så noget der er dækket af indboforsikring, eller evt garanti (jeg mener det er ca. 1 år siden jeg købte mit TV)??



Redigeret af tosa - 29-September-2008 kl. 16:58
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 17:36

Hej , ja du skal ALTID slukke og tage 230v stikkene ud når du skifter dine HDMI stik , da der ellers er potentiale forskel og det kan portene ikke tåle...

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 18:53

Men vil det kunne gå ud over begge HDMI porte, hvis det kun er i HDMI 1 computeren var tilsluttet??

Vil jeg eventuelt selv kunne se om de er brændt af, og i givet fald, hvordan?

(Mit problem er med nye grafikkort, at de ofte bytter om på hvilken skærm der er primær og sekundær, og derfor kommer min monitor til at stå uden signal. Det kan jeg kun give den ved at hive TV stikket ud af computeren. Og for at kunne stille den ene skærm som primær og den anden som sekundær, skal begge være plugget i. Så det er jo lidt et problem, hvis kun den ene kan være i, for at jeg får signal til min monitor, mens begge skal være plugget i, for at jeg kan ændre indstillingen.)

Men hvis begge HDMI indgange i mit TV er brændt af, hvad er så mine muligheder??

  1. Kan jeg få det repareret over garantien?
  2. Kan jeg eventuelt få det repareret over min indboforsikring?
  3. Kan jeg i fald af, at ovenstående ikke er muligt få det repareret for rimelige penge?
  4. Hvis ikke, kan jeg så overhovedet få noget for mit TV, hvis jeg vil sælge det brugt, og købe et nyt (HDMI indgangene er ekstremt vigtige for mig, men der er vel folk der kan leve uden dem)??
  5. Eventuelt andre muligheder?

 



Redigeret af tosa - 29-September-2008 kl. 18:56
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , ja du skal ALTID slukke og tage 230v stikkene ud når du skifter dine HDMI stik , da der ellers er potentiale forskel og det kan portene ikke tåle...

MVH



Det behøver man da ikke, hvis man ellers overholdte kravene omkring jording af udstyret... I hvertfald PX70 skal jordes, samt næsten alt andet "computer"elektronik idag.

og det gør jo også at de netop har samme portentiale.
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 19:00

Hej tosa , jeg vil tro at du kun brænder 1 port af , af gangen , men hvis du også har prøvet de andre porte imens der var strøm på kan du jo have ødelagt dem også...Jeg siger ikke at de er brændt af men noget kunne jo tyde på det , mht dine spørgsmål så ved jeg det ikke , men jeg tror godt at du kan få skiftet portene uden at det koster en bondegård...

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , ja du skal ALTID slukke og tage 230v stikkene ud når du skifter dine HDMI stik , da der ellers er potentiale forskel og det kan portene ikke tåle...

MVH



Det behøver man da ikke, hvis man ellers overholdte kravene omkring jording af udstyret... I hvertfald PX70 skal jordes, samt næsten alt andet "computer"elektronik idag.

og det gør jo også at de netop har samme portentiale.

Hej bjarke , ja det er rigtigt men jeg tror ikke at der er ret mange der skifter net-stikkene og forsyner dem med jord...Jeg har heller ikke gjort det selv...

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 19:03

Hej Hopgreve, og tak for dit svar. Da jeg checkede min HDMI 2 port, som har virket før, havde jeg i første omgang ikke skiftet rundt på stikkene. Der så jeg bare, om min receiver kunne få forbindelse til TV'et.

Men er der andre herinde, som eventuelt kan svare mig på de spørgsmål jeg har mht. om jeg selv kan se om de er røget, og om hvilke muligheder jeg har??

Jeg har forøvrigt ofte tidligere skiftet rundt på stikkene, uden det har haft nogen indflydelse.



Redigeret af tosa - 29-September-2008 kl. 19:05
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 00:28

Jeg kom til at tænke på en alternativ løsning.

Jeg kunne vel eventuelt bruge et DVI til Component kabel. Er det ikke den næstbedste løsning, hvis jeg vil klone mit billede fra computeren, og bruge den som Mediecenter (jeg overfører pt. lyden via SPDIF)?

Altså, hvis HDMI indgangene på TV'et er brændt af, som jeg formoder, vil Component så ikke være den bedste løsning, hvis ikke jeg får TV'et repareret??

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Altså, hvis HDMI indgangene på TV'et er brændt af, som jeg formoder, vil Component så ikke være den bedste løsning, hvis ikke jeg får TV'et repareret??

VGA vil være bedst, hvis tv'et har det.

Det kan sagtens tænkes at hele input boardet er futtet, HDMI indgangene sidder som regel på samme input board.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 09:02

Mht. garanti og forsikring: Garanti er lidt kryptisk. HDMI er ifølge specifikationerne hot-pluggable, men erfaringen viser at det ikke helt holder i praksis. Hvis der ikke står udspecificeret i manualen at du ikke må have tv'et tændt når du tilslutter udstyr, så vil jeg tro at en futtet HDMI indgang burde dækkes af garantien - MEN, der er dén finte her at du har DVI i den anden ende, og DVI er IKKE hot-pluggable. Hvis du har tilsluttet udstyr med DVI med strøm på apparaterne, vil forhandleren principielt

Det jeg ville gøre i din situation, var at gå ærligt og redeligt ned til forhandleren og sige det som det er: "Jeg har sat HDMI kabler i mens der var strøm på, og nu virker de ikke mere. Er det dækket af garantien?" Chancen for at de accepterer at tage det på garantien er absolut til stede, for det første fordi det i sidste ende formentligt er producenten der ender med at betale og ikke butikken, for det andet fordi det som sagt er lidt en gråzone, for hvor alment kendt er det hos den almindelige forbruger at apparaterne bør være slukket når man tilslutter dem? Det kan diskuteres.

Mht. forsikring, så dækker forsikringen normalt kun hvis der er tale om en kortslutning (eller lynnedslag osv). Det er meget muligt at dette vil tælle som en kortslutning - det vil jeg umiddelbart tro (hvornår skulle det ellers være en kortslutning?), men det er jeg ikke forsikrings-kyndig nok til at kunne sige.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2008 kl. 09:08

Hej Otto,

Tusind tak for din forklaring.
Ved du om man normalt kan se, om HDMI indgangen er brændt af?

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu