recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forkert pris, god/ond tro?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForkert pris, god/ond tro?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Emne: Forkert pris, god/ond tro?
    Sendt: 09-November-2008 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Hejsa

Lige et lille link til vores debat ved ond tro i dagens nyheder:

http://avisen.dk/it-fejl-gav-13-millioner-til-skrabe-spiller e_2181.aspx



Nu ved jeg godt at diskussionen i praksis er slut, i sin oprindelige form, men kan  nogen lige klargøre noget for mig her....
Men manden fra danske spil, siger at man jo godt ved at man ikke normalt vinder 200.000 når man spiller for 100kr, med det andet der er skrevet om god og ond tro, lyder det næsten som om tipstjenesten til hver en tid kan tilbageholde en gevinst, og påkalde sig at spilleren jo godt vidste det var meget usandsynligt at vinde, og at der er en fejl i systemet... dette er nok helt teoretisk, men kan nogen belyse om ikke det, i hvert fald i teorien, kunne ske?

Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

det er jo reelt en komplet gengivelse af dommen/kommentaren i Dansk Markedsret.

Det er muligt. Den bog har jeg aldrig læst.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 11:55

ja, jeg har set dit eksempel (det er det samme), jeg havde dog mest af alt stirret mig blind på ottos kommentar, idet din gengivelse var korrekt, men i min verden for udpenslende ift. budskabet, det er jo reelt en komplet gengivelse af dommen/kommentaren i Dansk Markedsret.

Derfor synes jeg at at min forenkling var/er berettiget, samt især kommentaren omkring det logiske i at man skal bruge sin sunde fornuft. 

Crown - there is no substitute.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 05:23
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Et andet eksempel er at finde i faglitteraturen, her tager en person et billede af tv forhandlerens udstillingsvindue for at "bevise" prisen hvis der skulle være problemer bagefter... vidste han at prisen nok var forkert skiltet? Ja....


Har du læst tråden?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 01:33

Et andet eksempel er at finde i faglitteraturen, her tager en person et billede af tv forhandlerens udstillingsvindue for at "bevise" prisen hvis der skulle være problemer bagefter... vidste han at prisen nok var forkert skiltet? Ja....

 

som med meget andet, er juraen ikke mere vanskelig end at det blot er at bruge sin sunde fornuft.

Crown - there is no substitute.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 01:23

Et lille indspark til den principielle diskussion: "Ond tro" er et juridisk begreb, som ikke betyder at man nødvendigvis har været "ond" og forsøgt at snyde nogen... Juridisk er man i "ond tro" hvis man "vidste eller burde vide" at der er tale om en fejl. Altså: Hvis fejlen er så stor at du burde vide det er en fejl, så er det lige meget om du rent faktisk vidste at det var en fejl. Eksempelvis, et par sko til normalpris 1000,- der sælges til 10 kroner, det burde du vide er en fejl. Men en mobiltelefon til 1000,- der sælges til 10 kroner, det er normalt så det burde du ikke vide er en fejl.

Omvendt, hvis du ved der er tale om en fejl, så er det lige meget om fejlen er så stor at en almindelig kunde burde vide det er en fejl. Derfor kan du principielt risikere at en uvidende kunde kan gennemføre handlen, mens en kunde der er bevidst om at det er en fejl ikke kan. Bevisførelse vil i den situation nok være problematisk, dog.

Og ja, er der tale om ond tro, vil handlen kunne ophæves også efter den er gennemført.

Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af pgrundl pgrundl skrev:

Hvis en hjemmeside sætter en artikel til salg, og prisen er forkert, men butikken alligevel sender varen til dig og trækker pengene... Gælder paragraffen med god/ond tro så stadig? Jeg mener, kan de komme løbende bag efter og forlange flere penge? Jeg har gransket forbrug.dk lidt, men kan ikke rigtigt finde præcedens for det (jeg er sikkert bare blind).




Jeg forstår ikke helt den lange diskussion.

Det oprindelige spørgsmål kan besvaret endegyldigt og entydigt:

JA!

Hvis du er i ond tro, så kan butikken forlange flere penge, eller kræve handlen hævet.
Jeg kan ikke komme i tanke om en situation, hvor "ond tro"-paragraffen (som du kalder den) ikke gælder.


Diskussionen vil så være, OM/hvornår du er i ond tro - men det har du selv medgivet at du er. Og du har gjort det rigtige og betalt den pris der var rimelig..
Ligesom vi ville mene, at det var rigtigt at du fik pengene retur, hvis du nu havde set forkert og var kommet til at betale 12.000kr for et konsolspil, som burde koste 1.200kr.

...Ole
Moderator, recordere.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Det var nu sætningen "for hvem skal ellers betale tabet alle de andre kunder i forretningen ?", jeg sigtede til.

Du har ret i, at den er juridisk ligegyldig. I praksis er den desuden forkert.

Hvis en butik lider et tab, koster det butikkens ejer penge. Det koster ikke butikkens kunder penge.

Nu vil nogen sikkert indvende, at ejeren vil sætte priserne op for at tjene pengene ind igen. Men hvis butikkens ejer kan sit kram, har han jo i forvejen fastsat den optimale pris, hvor han tjener flest penge. Så kan han ikke hæve prisen uden at miste endnu flere penge.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Hej Enand

Du har ret i ordet rimelig ikke er det bedste udtryk i retsalen....men du er velkommen til at erstatte det med stedfæste

Det var nu sætningen "for hvem skal ellers betale tabet alle de andre kunder i forretningen ?", jeg sigtede til.

Mvh.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 18:12

Hej Allan

Mht. ond tro skrev jeg nu "så længe vi ikke taler ekstremt forkert" (prissætning). Så dér er vi ikke uenige.

Og så skriver du, hvad der er nyt for mig:

"Når en pris skiltes på en hjemmeside, påstår de fleste internetforretninger, at der ikke er tale om et tilbud men derimod en "opfordring til at gøre tilbud"

Har den påstand været prøvet, eller er de alene om den? Internethandel er jo stadigvæk et lunkent område.

" ligesom f.eks. en pris i en avisannonce." Det er afgjort flere gange, at en sådan pris er bindende. Det er derfor der tit med meget småt står "med forbehold for trykfejl." Jeg har mine meget stærke tvivl om, hvorvidt en køber i en butik afgiver et tilbud. Jeg tror de accepterer nogle aftalevilkår. Eller et tilbud, hvilket kommer ud på et.

Mvh.

Til top
pgrundl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Men... lad os da høre hvad OP har købt "for" billigt??


Det skrev jeg omme på forrige side, men her er den igen:

Til de nysgerrige, så var det 8-9 konsolspil til 9 kr (hvor de så angiveligt skulle have kostet omkring 1000-1200kr). Så ja, jeg vidste godt, at prisen var forkert. Men rent principielt, hvor går grænsen så? Det var mest derfor. Hvis man bestiller en filmboks til 200kr, som skulle have kostet 600kr? ;) Tjah, er ihvertfald blevet mere påpasselig med at springe på "for gode" tilbud i Danmark.
Til top
jesper-s Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2008 kl. 15:58
God og ond tro er altid svært at vurdere, og derfor kan der heller ikke gives et entydigt svar. Husker blandt andet den tidligere meget omtalte FONA-dom, hvor der var tale om forkert skiltning i vinduet. Løftegiveren (butikken) skulle ikke sælge produktet til den skreve pris, da der var tale om en klar erklæringsfejl. Derudover havde kunden blandt andet taget et billede af skiltet i vinduet, hvorved retten også lagde vægt på at der måtte være tale om ond tro.

Men i dit eksempel, medmindre der er tale om en meget grum fejl (fx 1.000 kr. i stedet for 10.000 kr.), og hvor de aktivt har hævet pengene, vil jeg ikke mene at de har ret til at opkræve dig yderligere. Det var en helt anden sag, hvis de havde holdt produktet tilbage og nægtede af afsende til den lovede pris. Butikken kan derudover aldrig hæve mere på dit dankort end du har godkendt, det eneste de kan gøre er at nedskrive beløbet.



Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu