recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forkert pris, god/ond tro?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForkert pris, god/ond tro?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
pgrundl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Emne: Forkert pris, god/ond tro?
    Sendt: 06-November-2008 kl. 17:57
Hvis en hjemmeside sætter en artikel til salg, og prisen er forkert, men butikken alligevel sender varen til dig og trækker pengene... Gælder paragraffen med god/ond tro så stadig? Jeg mener, kan de komme løbende bag efter og forlange flere penge? Jeg har gransket forbrug.dk lidt, men kan ikke rigtigt finde præcedens for det (jeg er sikkert bare blind).


Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 18:08

altså handler du et sted hvor du har købt varen til kr xx bør dette også fremgå af din ordrebekræftelse.

Når denne så afsendes bør prisen ikke være YY, er den det kan du sende den retur faktisk på deres regning da det ikke er den vare du har købt.

De skal informerer dig før de evt. kan ændre prisen med din accept, på en i forvejen bestilt varer til en anden pris.

Er det fjernsalg kan du i yderste tilfælde (hvis de ikke vil give sig og man ikke orker kampen!!!) benytte de 14 dages retur ret og bede om dine penge igen, dog skal man her selv beskoste forsendelsen retur.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
pgrundl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

altså handler du et sted hvor du har købt varen til kr xx bør dette også fremgå af din ordrebekræftelse.

Når denne så afsendes bør prisen ikke være YY, er den det kan du sende den retur faktisk på deres regning da det ikke er den vare du har købt.

De skal informerer dig før de evt. kan ændre prisen med din accept, på en i forvejen bestilt varer til en anden pris.

Er det fjernsalg kan du i yderste tilfælde (hvis de ikke vil give sig og man ikke orker kampen!!!) benytte de 14 dages retur ret og bede om dine penge igen, dog skal man her selv beskoste forsendelsen retur.



Nej, vi taler om en prisændring efter levering. Ikke under eller før. Jeg står altså med en udpakket vare i hånden, som forretningen kræver ekstra penge for. Jeg kan jo ikke returnere den i samme stand, da folien er brudt.
Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 18:18
Det kan de helt sikkert ikke.
Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

altså handler du et sted hvor du har købt varen til kr xx bør dette også fremgå af din ordrebekræftelse.

Når denne så afsendes bør prisen ikke være YY, er den det kan du sende den retur faktisk på deres regning da det ikke er den vare du har købt.

De skal informerer dig før de evt. kan ændre prisen med din accept, på en i forvejen bestilt varer til en anden pris.

Er det fjernsalg kan du i yderste tilfælde (hvis de ikke vil give sig og man ikke orker kampen!!!) benytte de 14 dages retur ret og bede om dine penge igen, dog skal man her selv beskoste forsendelsen retur.

Hvis der er brugt dankort er det bare at gå i banken og få pengene ført tilbage. Du har jo fakturaen hvor der står xx og så må de ikke hæve mere end det.

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 18:28

Oprindeligt skrevet af pgrundl pgrundl skrev:



Nej, vi taler om en prisændring efter levering. Ikke under eller før. Jeg står altså med en udpakket vare i hånden, som forretningen kræver ekstra penge for. Jeg kan jo ikke returnere den i samme stand, da folien er brudt.

Ved ikke lige med netsalg, men det med god ond tro, kommer normalt an på om den pris de har taget for varen var en rimelig pris.

Dvs har du købt en vare som normalt koster lad os sige mellem 4-800 kr og den stod til ca 300 kr, kan vel ikke kaldes ond tro, det kunne være et tilbud.

hvis den samme vare derimod stod til 1 kr. kan det vel godt kaldes ond tro..

Sådan vil jeg tolke det..

Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 19:46

Det med god og ond tro snakker man normalt om hvis forretningen annullerer ordren fordi prisen var forkert.

Men nu har forretningen sendt varen og hævet pengene og har derfor godkendt købet.



Redigeret af Jacob P - 06-November-2008 kl. 19:49
Til top
ojr5896 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 392
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 20:00

Hvis du har købt en vare til f.eks. 1000,- og du har modtaget en bekræftelse herpå, samt betalt og modtaget varen, så kan de ikke komme bagefter og sige den koster f.eks. 1200,-

Det vil være det samme som hvis du i brugsen købte en liter mælk til 7 kr. næste gang du kommer i brugsen siger de " vi skal lige have 2 kr. mere for den mælk du købte forleden"



Redigeret af ojr5896 - 06-November-2008 kl. 20:01
Til top
pgrundl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Hvis du har købt en vare til f.eks. 1000,- og du har modtaget en bekræftelse herpå, samt betalt og modtaget varen, så kan de ikke komme bagefter og sige den koster f.eks. 1200,-

Det vil være det samme som hvis du i brugsen købte en liter mælk til 7 kr. næste gang du kommer i brugsen siger de " vi skal lige have 2 kr. mere for den mælk du købte forleden"



Jo, men hvor går grænsen? Hvad nu, hvis man har købet noget for 9kr, som de så vil have 1000kr for?
Til top
Dæncker Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af pgrundl pgrundl skrev:

Oprindeligt skrevet af ojr5896 ojr5896 skrev:

Hvis du har købt en vare til f.eks. 1000,- og du har modtaget en bekræftelse herpå, samt betalt og modtaget varen, så kan de ikke komme bagefter og sige den koster f.eks. 1200,-

Det vil være det samme som hvis du i brugsen købte en liter mælk til 7 kr. næste gang du kommer i brugsen siger de " vi skal lige have 2 kr. mere for den mælk du købte forleden"



Jo, men hvor går grænsen? Hvad nu, hvis man har købet noget for 9kr, som de så vil have 1000kr for?


Tror ikke der er en grænse. Det er en vurderingssag og i dit eksempel helt sikkert ond tro.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af pgrundl pgrundl skrev:

Nej, vi taler om en prisændring efter levering. Ikke under eller før. Jeg står altså med en udpakket vare i hånden, som forretningen kræver ekstra penge for. Jeg kan jo ikke returnere den i samme stand, da folien er brudt.


Firmaet kan ikke tvinge dig til at betale mere, men jeg vil ikke afvise at de kan kræve handelen ophævet. At du naturligvis har pakket varen ud bliver så deres problem ikke dit.

I praksis sker der med 99.99999999999999% sandsynlighed ikke noget ved at ignorere kravene fra firmaet. De har en meget dårlig sag når de har sendt varen, og medmindre du har fået et plasma TV til 1 kr., kan det ikke betale sig for dem at føre en retssag mod dig. Og uden retssag, kommer de ingen vegne, hvis du afviser deres krav.

Men du skal nok finde et andet sted at handle fremover.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2008 kl. 23:50
Jeg er enig med de andre. I det øjeblik de sender varen
og trækker pengene så har de godkendt købet til den pris
som de trækker for varen.
De kunne jo så bare have ladet være med at trække
pengene.

Men det hele med ond og god tro er lidt en tænkt
situation. Det ville være væsentligt nemmere hvis du
fortalte os hvad du havde købt, hvilken pris du har
betalt og hvad forretning kræver at du betaler
efterfølgende.

Ligegyldigt hvad udfaldet af ovenstående er vil jeg dog
ikke mene det har nogen betydning. De har sendt varen,
de har trukket pengene, du har modtaget varen ergo er
varen nu din.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu